Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ha fått virus på min iMac!

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Borttaget:

Nu tror jag nog ni förvirrar varandra.

Bilderna som @calinou visade är ju "installations-disken" för att installera flash. Den slänger man bara i papperskorgen.

Det @Dalle menar är ju att om man har flash installerat så skall man ha avinstallationsverktyget i Program-foldern.

Om du mot förmodan inte har det och vill vara säker på att flash är borta följer du bara nedan länk
https://helpx.adobe.com/flash-player/kb/unins...

Tack för länken! Eftersom jag har Yosemite 10.10.5 då ska jag väl klicka länken där det står: Mac OS X, version 10.6 and later ?

Senast redigerat 2018-07-23 13:51
Ursprungligen av calinou:

Tack för länken! Eftersom jag har Yosemite 10.10.5 då ska jag väl klicka länken där det står: Mac OS X, version 10.6 and later ?

Stämmer mycket bra. Men det leder bara till längre ned på samma sida.

Ursprungligen av Borttaget:

Stämmer mycket bra. Men det leder bara till längre ned på samma sida.

Nu har jag kört avinstallationen 2 gånger och fick meddelande att det har slutförts. Sedan gjorde jag en omstart. Konstig nog är filerna och mapparna (flash 3 D; flash player) kvar i finder. Filerna som det står skivavbild slängde jag i papperskorgen. Jag får väl dra de mapparna i papperskorgen också eftersom de inte gick att få bort via avinstallationsprocessen.

Senast redigerat 2018-07-23 13:51
Ursprungligen av calinou:

Konstig nog är filerna och mapparna (flash 3 D; flash player) kvar i finder.

Är denna borta kan du bara slänga resten flash i papperskorgen.

Ursprungligen av Borttaget:

Är denna borta kan du bara slänga resten flash i papperskorgen.

https://dl.dropbox.com/s/3zmkigr71jmjjv0/flash3.png?dl=0

Då har jag tagit bort all flash. Så här enligt bilden ser det ut på min. Ska jag kanske ta bort java också?

Senast redigerat 2018-07-23 13:51
Ursprungligen av calinou:

Då har jag tagit bort all flash. Så här enligt bilden ser det ut på min. Ska jag kanske ta bort java också?

bara om du inte behöver det.

Och minns du inte när du använde det senast är det bara att fimpa.

För att avinstallera Java finner du i nedan länk.

https://www.java.com/en/download/help/mac_uni...

Ursprungligen av Borttaget:

bara om du inte behöver det.

Och minns du inte när du använde det senast är det bara att fimpa.

För att avinstallera Java finner du i nedan länk.

https://www.java.com/en/download/help/mac_uni...

Tack för länken och tack för hjälpen att leda mig till där jag finner info.
jag har öppnat java panelen enligt instruktionerna. Jag har version 8
Enligt deras hemsida ska man ta bort det via terminalen. Det verkar inte finnas annat sätt?
http://www.java.com/en/download/help/mac_unin...

Senast redigerat 2018-07-23 13:51

Ska jag verkligen behöva skriva dessa 2 rader med kommandon för att ta bort Java?
Ifall det inte finns något alternativ än att ta bort det via terminalen undrar jag
- hur ger jag mig administrators rättigheter?
- om det är mellanslag där det ser ut att vara mellanslag (t ex efter order "sudo"; resp "rm"; "fr" "bakåtslash"
- hur gör man bakåtslash på t-bordet?

Här är instruktionerna jag har hittat via länken:
Uninstall Oracle Java using the Terminal

Note: To uninstall Java, you must have Administrator privileges and execute the remove command either as root or by using the sudo.
Remove one directory and one file (a symlink), as follows:

Click on the Finder icon located in your dock
Click on the Utilities folder
Double-click on the Terminal icon
In the Terminal window Copy and Paste the command below:
sudo rm -fr /Library/Internet\ Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin
sudo rm -fr /Library/PreferencePanes/JavaControlPanel.prefpane

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-16 16:46

Du är nog ganska säkert admin på din egen dator.
Kopiera och klistra in en rad i taget så får du rätt på alla mellanslag. Du kommer första gången att få frågan om lösenord, det är ditt kontos lösenord på datorn som ska användas. Det ekas inte så du ser inte vad du skriver, men det tas emot ändå.

Ursprungligen av kenjon:

Du är nog ganska säkert admin på din egen dator.
Kopiera och klistra in en rad i taget så får du rätt på alla mellanslag. Du kommer första gången att få frågan om lösenord, det är ditt kontos lösenord på datorn som ska användas. Det ekas inte så du ser inte vad du skriver, men det tas emot ändå.

Tack så väldigt mycket för hjälpen!. Nu har jag tagit bort det och ikonen är borta.

Och snart har vi en ny tråd: "Varför fungerar inte det här programmet?"
Och svaret blir: För att det behöver Java.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och snart har vi en ny tråd: "Varför fungerar inte det här programmet?"
Och svaret blir: För att det behöver Java.

Det kan väl hända.
Vilka program menar du?
Det verkar som Java var installerad i själva datorn när man i stället kan ha det i själva webbläsaren?
Kan det inte vara samma sak som med Flash-player att man har det som plug-in till webbläsaren - vilket förhoppningsvis medför att risken med malware och dylikt minskar i och med att webbläsaren uppdaterar hela tiden?

Ursprungligen av calinou:

...Det verkar som Java var installerad i själva datorn när man i stället kan ha det i själva webbläsaren?...

Det är två olika saker. Java är både en webbläsar-plugin och "installerat i själva datorn".

Webbläsar-pluginen kan man kanske klara sig utan. Det beror ju lite på vilka sajter du surfar på.

Men den "riktiga" Java behövs för att vissa program ska kunna köras. Och jag tror att du kommer att behöva den förr eller senare.

Om man bara ser till att hålla Java uppdaterad, och iakttar normal försiktighet med vad man laddar ner och installerar, så ser jag inte Java som en säkerhetsrisk.

Här är några exempel på program som kräver Java:
- Libre Office och Open Office.
- Adobes CS-program. CS4/5/6 kräver Java. (Jag vet inte om det även gäller de nya CC-versionerna.)
- Backup-programmet Crashplan
- Många spel, t.ex. Minecraft
- Torrent-klienten Vuze
- Fler exempel här: https://gigaom.com/2012/09/06/quick-tip-do-yo...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är två olika saker. Java är både en webbläsar-plugin och "installerat i själva datorn".

Webbläsar-pluginen kan man kanske klara sig utan. Det beror ju lite på vilka sajter du surfar på.

Men den "riktiga" Java behövs för att vissa program ska kunna köras. Och jag tror att du kommer att behöva den förr eller senare.

Om man bara ser till att hålla Java uppdaterad, och iakttar normal försiktighet med vad man laddar ner och installerar, så ser jag inte Java som en säkerhetsrisk.

Här är några exempel på program som kräver Java:
- Libre Office och Open Office.
- Adobes CS-program. CS4/5/6 kräver Java. (Jag vet inte om det även gäller de nya CC-versionerna.)
- Backup-programmet Crashplan
- Många spel, t.ex. Minecraft
- Torrent-klienten Vuze
- Fler exempel här: https://gigaom.com/2012/09/06/quick-tip-do-yo...

Stor tack för förtydligande ang. java.
Jag har CC/Photoshop och LR. Dem verkar fungera som vanligt även utan Java. Fast dem verkar slöa... Jag får väl installera det igen ifall det behövs.
Nu vet jag i alla fall hur man installerar och ta bort det. Även om det ska göras på gammaldags-sätt.

Infektion blockers..

Låna denna tråd och hoppas att någon kan hjälpa mig om vad jag fått i min MacBook Pro.
Mitt virus program tar hand om det och blockerar det men jag får hela tiden varningen likt med skickad bild på min skärmen. Varningen kommer upp hela tiden så det verkar som virusprogrammet får jobba oavkortat för att blockera.

Hur får jag bort detta som har letat sig in, har försökt leta upp dem fixar det inte tyvärr. Tacksam för hjälp !!!.

Ursprungligen av JonWin:

...Hur får jag bort detta som har letat sig in...

Kör Malwarebytes Anti-malware for Mac (tidigare känt som Adware Medic), så bör du bli av med skräpet som du har lyckats installera.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-17 13:47
Ursprungligen av JonWin:

Låna denna tråd och hoppas att någon kan hjälpa mig om vad jag fått i min MacBook Pro.
Mitt virus program tar hand om det och blockerar det men jag får hela tiden varningen likt med skickad bild på min skärmen. Varningen kommer upp hela tiden så det verkar som virusprogrammet får jobba oavkortat för att blockera.

Hur får jag bort detta som har letat sig in, har försökt leta upp dem fixar det inte tyvärr. Tacksam för hjälp !!!.

De där filerna verka legitima. Misstänker att Avast tror det är en trojan, medans det i själva verket är datorn som flyttar filer. Samt att Avast inte lyckas flytta filen en enda gång då det är en systemfil.

Ställer mig frågande om man verkligen behöver ett tredjeparts Filsystemsskydd när man har envåldshärskaren över systemfiler: SIP.

Ursprungligen av reboot81:

De där filerna verka legitima. Misstänker att Avast tror det är en trojan, medans det i själva verket är datorn som flyttar filer. Samt att Avast inte lyckas flytta filen en enda gång då det är en systemfil.

Ställer mig frågande om man verkligen behöver ett tredjeparts Filsystemsskydd när man har envåldshärskaren över systemfiler: SIP.

Tyvärr hjälpte det inte att köra Malwarebytes Anti-malware for Mac. Den hittade en del at ta bort men problemet är kvar. Kanske skulle jag helt enkelt ta bort avast och se om din tes är rätt. Har en tyvärr en kraftig kompetensbrist när det gäller frågor som dessa..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-17 17:18
Ursprungligen av JonWin:

Tyvärr hjälpte det inte att köra Malwarebytes Anti-malware for Mac. Den hittade en del att ta bort men problemet är kvar. Kanske skulle jag helt enkelt ta bort avast och se om din tes är rätt. Har en tyvärr en kraftig kompetensbrist när det gäller frågor som dessa..

Frågan är om Malwarebytes Anti-malware flaggade filerna som Avast hittade som skadliga?

Jag hörde ett bra råd angående skadlig kod häromdagen: strunta i antivirus och förbered dig för det värsta (med säkerhetskopiering).
Antivirus/antiskadligkod-program skyddar inte mot allt, och utgör i sig en säkerhetsrisk. Samt en prestandaförsämring på datorn.

Bästa skyddet är du själv: Var kritisk, kolla upp vad du laddar ner, installera bara sådant du är säker på och som du själv begärt/vill installera. Gå till källan, googla och undersök i en minut. Sök på "superprogramX review" och skumma igenom de första träffarna. Dubbelkolla vad installationsprogrammet vill göra, vill den installera "Baidu! Toolbar" när du installerar program X?

Vill du ändå öka säkerhetsnivån på datorn så skulle jag säga att en brandvägg är rätt väg att gå, inte ett program som visar intrång efter att det skett!

Ursprungligen av reboot81:

Frågan är om Malwarebytes Anti-malware flaggade filerna som Avast hittade som skadliga?

Jag hörde ett bra råd angående skadlig kod häromdagen: strunta i antivirus och förbered dig för det värsta (med säkerhetskopiering).
Antivirus/antiskadligkod-program skyddar inte mot allt, och utgör i sig en säkerhetsrisk. Samt en prestandaförsämring på datorn.

Bästa skyddet är du själv: Var kritisk, kolla upp vad du laddar ner, installera bara sådant du är säker på och som du själv begärt/vill installera. Gå till källan, googla och undersök i en minut. Sök på "superprogramX review" och skumma igenom de första träffarna. Dubbelkolla vad installationsprogrammet vill göra, vill den installera "Baidu! Toolbar" när du installerar program X?

Vill du ändå öka säkerhetsnivån på datorn så skulle jag säga att en brandvägg är rätt väg att gå, inte ett program som visar intrång efter att det skett!

Har stängt av virusprogrammet nu och inget onormalt har hänt efter det. Och om något händer så har jag automatisk backning mot min Time Capsul någon gång per dag.

Stor tack för den respons jag fått på mitt problem.

Bevaka tråden