Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ha fått virus på min iMac!

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av beh:

Jag trycker att det är att göra macanvändare en otjänst att proklamera att "det inte finns virus för OS X". Det kan ni nämlighen omöjligt veta. Vad som är säkert är att det finns nog med säkerhetsluckor på OSX, bara senast rootpipe exploiten som ger en lokal användare möjlighet att eskalera till root privilegier. Den skulle mycket väl kunna användas av en ransonware eller liknande. Om det vinns virus skrivna som utnyttjar liknande säkerherhetshål kan ni omöjligt veta. Precis som ni inte kan veta om det finns fler oupptäckta hål.

Jag påstår att med sunt förnuft hos användaren så utgör antivirus-program ett större problem än den eventuella säkerhet de erbjuder, i OS X-miljö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-18 11:56
Ursprungligen av pmarriott:

Jag påstår att med sunt förnuft hos användaren så utgör antivirus-program ett större problem än den eventuella säkerhet de erbjuder, i OS X-miljö.

Ja, men det är bara en riskavvägning och en bekvämlighetsfråga.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-18 14:53
Ursprungligen av beh:

Jag trycker att det är att göra macanvändare en otjänst att proklamera att "det inte finns virus för OS X". Det kan ni nämlighen omöjligt veta. Vad som är säkert är att det finns nog med säkerhetsluckor på OSX, bara senast rootpipe exploiten som ger en lokal användare möjlighet att eskalera till root privilegier. Den skulle mycket väl kunna användas av en ransonware eller liknande. Om det vinns virus skrivna som utnyttjar liknande säkerherhetshål kan ni omöjligt veta. Precis som ni inte kan veta om det finns fler oupptäckta hål.

Håller med, löjligt att låsa in sig vid definitionen av virus och säga att det inte finns då trådskaparen förmodligen menar malware som det finns gott om till OS X.

Och gällande virus så ses Leap-A generellt som det första OS X-viruset.

Ursprungligen av reboot81:

Finns så mycket annat som kan drabba en datoranvändare idag än bara virus. Adware, ransomware, Bad USB, Flash osv.
Tumregeln är att endast köra/installera program som DU själv som användare valt att installera. Ej heller stoppa in skivor, USB-minnen eller andra enheter i datorn som du inte vet helt säkert var de kommer ifrån.

Jag har haft Flash och inte har möt problem och krasch.
Vad är det som kan ställa till med Flash?

Ursprungligen av calinou:

Jag har haft Flash och inte har möt problem och krasch...

Problem - ja. Se länkar nedan.
Krascher - nej. Var fick du det ifrån?

Ursprungligen av calinou:

...Vad är det som kan ställa till med Flash?

Flash security flaws
Flash säkerhetshål

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-19 13:04
Ursprungligen av calinou:

Jag har haft Flash och inte har möt problem och krasch.
Vad är det som kan ställa till med Flash?

Flash är en vanlig attackvektor, samt att den behöver uppdateras hela tiden. Mitt råd är att stänga av Flash i Firefox helt. Verktyg- > Tillägg -> Insticksmoduler -> Shockwave Flash 19.x -> Aktivera aldrig. Behöver du nyttja en sida med Flash så använd då Chrome som håller Flash uppdaterat, det är inbyggt i Chrome.

Luktar mer som nån form av MacKeeper-lurendrejeri. Man tjongar upp en varningsdialog och vill sen att användaren ska ladda ner "världens bästa verktygsprogram". Vilket ju bara är total skit med massa adware och bajs.

Ladda inte ner något som du inte vet vad det är.

En gammal tråd, men fortfarande aktuell: https://discussions.apple.com/thread/2779849?...

Är du orolig för att något malware har trillat in så kör MBAM för OS X. Mac är väl inte en plattform som generellt sett är högst angripen vad gäller virus och liknande (definationen av "virus" är ganska bred), men all skadlig kod skall anses som ett virus.

...och jo, Mac har ett uppsjö av virus men med senaste El Capitan (och deras SIP) så är det i det närmaste omöjligt att exekvera ett virus på den nivån att man blir ordentligt drabbad.

Det är inte mycket som kan fästa sig i OS X, men OS X är precis lika bra på att sprida virus som en Windows-maskin (läs: e-post, som ett exempel).

Ursprungligen av reboot81:

Flash är en vanlig attackvektor, samt att den behöver uppdateras hela tiden. Mitt råd är att stänga av Flash i Firefox helt. Verktyg- > Tillägg -> Insticksmoduler -> Shockwave Flash 19.x -> Aktivera aldrig. Behöver du nyttja en sida med Flash så använd då Chrome som håller Flash uppdaterat, det är inbyggt i Chrome.

Tack för tipset på hur man tar bort flash!. Man hade önskat att Firefox kommer att ha det inbyggt också.
Jag vet inte riktigt vad en attackvektor kan ställa till men konkret...... är det väl säkraste att använda sig av iPaden + Chrome i stället för datorn i fall man ska på sidor som man måste ha flash?

Senast redigerat 2015-11-19 22:33
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-20 08:55
Ursprungligen av calinou:

är det väl säkraste att använda sig av iPaden + Chrome i stället för datorn i fall man ska på sidor som man måste ha flash?

Hur menar du här, Chrome i iOS? Stödjer den Flash?

Ursprungligen av calinou:

...är det väl säkraste att använda sig av iPaden + Chrome i stället för datorn i fall man ska på sidor som man måste ha flash?

Det finns ingen Flash alls i iOS, varken i Chrome eller på något annat sätt.

Så i iPaden kan du aldrig besöka sidor som kräver Flash.

Efter att jag tog bort flash tillägg på Firefox /min dator så fick jag ett meddelande att flash inte var aktiverat när jag skulle titta på en tv-serie på svtplay. Då tittade jag via min iPad i stället och det var inga problem. Då är väl flash aktiverad där? antog jag.....

Ursprungligen av calinou:

Efter att jag tog bort flash tillägg på Firefox /min dator så fick jag ett meddelande att flash inte var aktiverat när jag skulle titta på en tv-serie på svtplay. Då tittade jag via min iPad i stället och det var inga problem. Då är väl flash aktiverad där? antog jag.....

Nä, där används HTML5 istället när du kör från en enhet som inte har Flash.
http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/su...

Ursprungligen av keptang:

Nä, där används HTML5 istället när du kör från en enhet som inte har Flash.
http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/su...

Tack för länken! Bra att det finns alternativ. Jag kollade just på min dator om man kunde titta på serien igen och det var inga problem. Då är det väl Html5-video som har aktiverat sig självt?
Vill man spela spel så får man ladda in spel-appar på iPaden. Det går inte att spela direkt i webbläsaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-21 22:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns ingen Flash alls i iOS, varken i Chrome eller på något annat sätt.

Så i iPaden kan du aldrig besöka sidor som kräver Flash.

Visst kan du besöka sidor som kräver Flash med en iPad.
Finns flera webbläsare som kör Flash i molnet.

Ursprungligen av zappee:

Visst kan du besöka sidor som kräver Flash med en iPad.
Finns flera webbläsare som kör Flash i molnet.

Så är det, som Photon t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-23 23:07
Ursprungligen av keptang:

Så är det, som Photon t.ex.

Ja men då får ju molnet virus istället

Molnet är väl väldigt säkrad plats?
Frågan är varför ska måste man ta omvägar via molnet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-08 18:56
Ursprungligen av calinou:

Molnet är väl väldigt säkrad plats?
Frågan är varför ska måste man ta omvägar via molnet?

"Molnet" är en "annan dator på internet". Inget annat. När du är på jobbet så är din dator hemma molnet om du kan nå den via internet.

Ursprungligen av keptang:

Nä, där används HTML5 istället när du kör från en enhet som inte har Flash.
http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/su...

Det har slutat fungera att man kan titta via Firefox. Hur vet jag om det är HTLM5 eller Flash som aktiveras när jag öppnar en film på svt play?
Dock har i stället kört via Google Chrome. Men min dator hängde sig plötsligt och då blev jag orolig fast jag vet inte riktigt vad som kan hända med denna Flash på. Kan du förklara?

Inget svar?.....Ska försöka formulera om.....

Hur ställer man in så HTLM5 aktiveras när jag öppnar en film från svt play / via Firefox.
Jag körde via Google Chrome eftersom det Flash-tilläget är aktiverad på den. Men min dator startade om plötsligt och då blev jag orolig fast jag vet inte riktigt vad som kan hända med denna Flash på. Kan någon förklara vad flash kan orsaka på datorn?

  • Medlem
  • 2015-12-13 11:16
Ursprungligen av calinou:

Kan någon förklara vad flash kan orsaka på datorn?

Flash är som en altandörr utan lås. Vill någon med kunskap ta sig in i din dator så gör dom det. Flash och Java är de absolut största säkerhetshålen du kan installera på din dator.
För att vara säker på att SVT och Youtube använder html5 så kan du avinstallera flash från datorn. På köpet får du mindre gråa hår och ett säkrare system.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-13 13:48

Och råkar du på någon site som säger att den kräver Flash (t ex TV4Play) så installera det inte igen. Öppna istället via Chrome, som har den senaste uppdaterade versionen av Flash inbyggd.

Ursprungligen av Dangry123:

Min kompis skulle spela agario på min iMac men när han sökte på det stavade han lite fel och kom typ till dowload.mac-install.com sen kom ett meddelande Virus påträffat den senaste webbsidan du besökte har infekterat din enhet med ett ett virus. Tryck på ok för att påbörja reperationsprocesen.
När jag kom och såg det stängde jag blicksnabbt av datorn, jag har starar den igen och jag hittar inga skräp i aktivitskonttrolen och den känns inte segare, borde jag vara orolig?
Jag har ej tryckt ok.

Ursprungligen av kenjon:

Och råkar du på någon site som säger att den kräver Flash (t ex TV4Play) så installera det inte igen. Öppna istället via Chrome, som har den senaste uppdaterade versionen av Flash inbyggd.

Jag har tittat i min dator och hittat flashfiler. Ska jag bara dra de i papperskorgen och tömma den sen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-13 14:47
Ursprungligen av calinou:

Ja/Nej, dessa är inte flash-filer, utan resultatet av dina 11 nedladdningar av skivavbilden som Adobe skickar sitt installerings-program i. Jag skriver både och, för du kan kasta dessa då dom aldrig används av din dator.

Ursprungligen av frazze:

Ja/Nej, dessa är inte flash-filer, utan resultatet av dina 11 nedladdningar av skivavbilden som Adobe skickar sitt installerings-program i. Jag skriver både och, för du kan kasta dessa då dom aldrig används av din dator.

Jag ska ta bort det på ett enkelt sätt eftersom det inte finns avinstallera. Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2015-12-13 17:15
Ursprungligen av calinou:

Jag ska ta bort det på ett enkelt sätt eftersom det inte finns avinstallera. Tack för hjälpen!

"Inte finns avinstallera?"
Du menar att det inte finns något program för att radera Flash? Då har du iså fall fel. Gå till: Finder, Program, Verktygsprogram, Adobe Flash Player Install Maneger. Dubbelklicka på denna och välj avinstallera.

Ursprungligen av Dalle:

"Inte finns avinstallera?"
Du menar att det inte finns något program för att radera Flash? Då har du iså fall fel. Gå till: Finder, Program, Verktygsprogram, Adobe Flash Player Install Maneger. Dubbelklicka på denna och välj avinstallera.

Jag hittar inte något install manager. Är det den enligt bilden i så fall jag ska dubbelklicka på?

Ursprungligen av Dalle:

"Inte finns avinstallera?"
Du menar att det inte finns något program för att radera Flash? Då har du iså fall fel. Gå till: Finder, Program, Verktygsprogram, Adobe Flash Player Install Maneger. Dubbelklicka på denna och välj avinstallera.

Ursprungligen av calinou:

Jag hittar inte något install manager. Är det den enligt bilden i så fall jag ska dubbelklicka på?

Nu tror jag nog ni förvirrar varandra.

Bilderna som @calinou visade är ju "installations-disken" för att installera flash. Den slänger man bara i papperskorgen.

Det @Dalle menar är ju att om man har flash installerat så skall man ha avinstallationsverktyget i Program-foldern.

Om du mot förmodan inte har det och vill vara säker på att flash är borta följer du bara nedan länk
https://helpx.adobe.com/flash-player/kb/unins...

Bevaka tråden