Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Apple Watch

Tråden skapades och har fått 1631 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av patteng:

Ni som beställt från usa, vad slutade kalaset på?

I korthet, den enda anledningen att beställa från USA är att grejerna inte finns i Europa. Om det är dyrare varor får du alltid räkna med att det läggs på 25% moms. Om det är billigare varor kan du komma undan det men jag har en dålig känsla för var gränsen går.

Apple Watch finns ingen anledning att beställa från USA - ta den från ett EU-land så blir allting mycket enklare att räkna på.

  • Medlem
  • 2015-06-05 06:03

Hade lovat att inte skriva fler inlägg och detta får räknas som ett extra.
Apple watch finns redan i Sverige och kan säkert köpas över disk med i Malmö
Swede Mobile är helt lysande har köpt flera saker där
http://www.swedenmobile.se/index.php?route=pr...

Ursprungligen av PaO:

Hade lovat att inte skriva fler inlägg och detta får räknas som ett extra.
Apple watch finns redan i Sverige och kan säkert köpas över disk med i Malmö
Swede Mobile är helt lysande har köpt flera saker där
http://www.swedenmobile.se/index.php?route=pr...

Grå import finns alltid men det kostar ofta rejält. Ett påslag på över 100% på exempelvis space gray sport 42 mm. 9.500 mot 4.500 i den brittiska AppleStore (då får du iofs lägga till en frakt på 500 kr men i alla fall)

Ursprungligen av adress@mac:

Vad menar du med 2500kr extra ? I förhållande till vad  Watch kostar i USA - eller vad då ? Låter alldeles för mycket. Jag betvivlar den uppgiften - om du ursäktar. Köpte min i Paris - inga sådana skillnader.

En släkting köpte den och skickade sedan med FED ex till sverige, har inte den exaktas summan. men det var runt 2000, det finns säkert bättre sätt.

Ursprungligen av grenhall:

Ingen tull på mobiltillbehör. Däremot moms tillkommer alltid. Även på fraktkostnaden. Likaså moms på amerikanska beloppet. För inte fasen kostar det 2500:- att skicka inom Europa. Då har man blivit grundlurad så det stänker om det. Den volumetriska vikten är ju inte direkt gigantisk.

Det var från USA, var kanske lite otydlig med det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-05 10:00
Ursprungligen av grenhall:

Att det inte är jättekonstigt om den inte kommer nu.

Det konstiga är ju inte tiden på året utan vilka länder som ligger i andra vågen för Apple Watch, till skillnad mot vilka som brukar ligga där.

Ursprungligen av PaO:

Hade lovat att inte skriva fler inlägg och detta får räknas som ett extra.
Apple watch finns redan i Sverige och kan säkert köpas över disk med i Malmö
Swede Mobile är helt lysande har köpt flera saker där
http://www.swedenmobile.se/index.php?route=pr...

Som sagt - gråimport. Det kan inte räknas till försäljning över disk i vanlig bemärkelse.

  • Medlem
  • h-kärra
  • 2015-06-05 10:17
Ursprungligen av BlackSmp:

I korthet, den enda anledningen att beställa från USA är att grejerna inte finns i Europa. Om det är dyrare varor får du alltid räkna med att det läggs på 25% moms. Om det är billigare varor kan du komma undan det men jag har en dålig känsla för var gränsen går.

Apple Watch finns ingen anledning att beställa från USA - ta den från ett EU-land så blir allting mycket enklare att räkna på.

Okej. Har nämligen en vän som bor där och en kontakt inom FedEx som fixar cirka 75% rabatt på frakten. Tänkte om det kanske var värt då...

Ursprungligen av patteng:

Okej. Har nämligen en vän som bor där och en kontakt inom FedEx som fixar cirka 75% rabatt på frakten. Tänkte om det kanske var värt då...

Dessvärre så är det inte frakten som ställer till det - enda sättet är om du kan få igenom den utan momspåslag. Sannolikheten för det vågar jag inte ha någon uppfattning om.

Ursprungligen av PaO:

Hade lovat att inte skriva fler inlägg och detta får räknas som ett extra.
Apple watch finns redan i Sverige och kan säkert köpas över disk med i Malmö
Swede Mobile är helt lysande har köpt flera saker där
http://www.swedenmobile.se/index.php?route=pr...

NEJ den finns inte i Sverige. Går inte att gämföra med gråimport. Ingen av dom " seriösa" butikerna i Sverige har den till försäljning. När den finns i Sverige - är när det är officiellt - dvs lanserad här. Jag med många har redan köpt den - men inte i Sverige. Ingen har förmodligen heller betalat dom priserna som " din butik" tar - utan att skämmas. ?

Ursprungligen av frille:

Ingenting, det blir så där för alla. Klicka i att använda den adress som du har angett.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ingenting, det blir så där för alla. Klicka i att använda den adress som du har angett.

Tack!

Ursprungligen av BlackSmp:

Ingenting, det blir så där för alla. Klicka i att använda den adress som du har angett.

Jag klickade i Apples föreslagna istället. Den kändes mer rätt av någon anledning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-05 14:04

Jag har alltid klickat i den som jag själv har angett men båda går lika bra.

Det roliga är att när klockan väl levereras till BL från Apple så är det UPS eller TNT som används, oftast iaf. Den senaste klockan jag beställde levererades av TNT medan de tidigare levererades av UPS. Med TNT var det den skillnaden att man såg just texten "Daventry Rail Freight Terminal" som destination i TNT:s tracking-service, vilket jag blev lite orolig över vid tillfället då jag trodde de hade gjort fel. Dock var det inte fel utan det är den texten som dyker upp i TNT:s egna system när de sätter etiketten. Så är det inte hos UPS utan där står den man själv la in.

Måste tyvärr ge DHL ifrån Tyskland en riktigt käftsmäll...

Hämtade paketet hos Mailboxde i tisdags och i tre dagar har det snurrat runt i Hamburg på deras sortering, skärpning.
Bytte till nåt jävla Welt pack för att UPS ej hade tillräckligt hög försäkring enligt Mailboxde.

Fick bra betalt för min vita 42 mm AWS på Tradera, och nu när Sverige inte kom med i 2:a vågen så tror jag man kan tjäna lite också i början/mitten av juli. Så, jag la in en order på 2 st grå 42 mm AWS från Tyskland. 2-3 veckor säger de.

Ursprungligen av pmarriott:

Fick bra betalt för min vita 42 mm AWS på Tradera, och nu när Sverige inte kom med i 2:a vågen så tror jag man kan tjäna lite också i början/mitten av juli. Så, jag la in en order på 2 st grå 42 mm AWS från Tyskland. 2-3 veckor säger de.

Om inte Apple meddelar på måndag " Norden kommer också med i denna omgång" Men det tror jag knappast efter deras statement. Lite mysko bara att dom lagt in svenskan redan i uppdateringen. Men kanske finns praktiska skäl till det. Räcker att tjäna en tusenlapp styck - i sämsta fall.

  • Medlem
  • Sala
  • 2015-06-05 22:10

Beställde min AW från apple Store i London till en kompis som bor där. Hon skickade den med Royal Mail till Sverige. Men istället hamnade den i - Dublin - och har legat där en vecka. Just nu en fredagskväll sitter jag här i soffan med en öl och deppar över den försenade klockan - MEN - då ser jag att den just kommit till Sverige. Innebär AW på armen på måndag. Guld!

Ursprungligen av werpan:

Beställde min AW från apple Store i London till en kompis som bor där. Hon skickade den med Royal Mail till Sverige. Men istället hamnade den i - Dublin - och har legat där en vecka. Just nu en fredagskväll sitter jag här i soffan med en öl och deppar över den försenade klockan - MEN - då ser jag att den just kommit till Sverige. Innebär AW på armen på måndag. Guld!

Inte Guld i ordets rätta bemärkelse - som modell - hoppas jag. I morgon - Sveriges Nationaldag - hade suttit bra. Men måndag är väl också ok. ?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2015-06-06 00:30

Jag beställde en AWS Black igår från Apple Store UK via Borderlinx. Hur fungerar betalningen till borderlinx? Brukar Apple hålla de datum som de lovar? Min ska anlända 25 jun - 1jul.

Ursprungligen av Dino.:

Jag beställde en AWS Black igår från Apple Store UK via Borderlinx. Hur fungerar betalningen till borderlinx? Brukar Apple hålla de datum som de lovar? Min ska anlända 25 jun - 1jul.

Ja, de brukar klara av att hålla sina datum.

Du betalar med kreditkort som vanligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-06 09:39
Ursprungligen av pmarriott:

Fick bra betalt för min vita 42 mm AWS på Tradera, och nu när Sverige inte kom med i 2:a vågen så tror jag man kan tjäna lite också i början/mitten av juli. Så, jag la in en order på 2 st grå 42 mm AWS från Tyskland. 2-3 veckor säger de.

Får jag fråga hur mycket du fick för den?

Ursprungligen av zinned:

Får jag fråga hur mycket du fick för den?

6300:-

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2015-06-06 14:15

Vad kostar det egentligen att importera en 38mm samt 42mm sport?
Såg att t.ex. SMA säljer en 38mm sport med blått armband för 5500kr, och sedan kan man ju köpa ett länkarmband för några hundra på eBay. Funderingen är ju som sagt hur många kronor man sparar på importen för att det skall kännas värt, istället för att lägga en beställning från sma och få hem den på 1-3 dagar.

Ursprungligen av Egil:

Vad kostar det egentligen att importera en 38mm samt 42mm sport?
Såg att t.ex. SMA säljer en 38mm sport med blått armband för 5500kr, och sedan kan man ju köpa ett länkarmband för några hundra på eBay. Funderingen är ju som sagt hur många kronor man sparar på importen för att det skall kännas värt, istället för att lägga en beställning från sma och få hem den på 1-3 dagar.

Det blir ett påslag på 500 kr om du tar hem en klocka från Apple Store UK via Borderlinx. Påslaget är helt enkelt frakten som Borderlinx tar ut.

Ursprungligen av Egil:

Vad kostar det egentligen att importera en 38mm samt 42mm sport?
Såg att t.ex. SMA säljer en 38mm sport med blått armband för 5500kr, och sedan kan man ju köpa ett länkarmband för några hundra på eBay. Funderingen är ju som sagt hur många kronor man sparar på importen för att det skall kännas värt, istället för att lägga en beställning från sma och få hem den på 1-3 dagar.

Fattar framförallt inte hans prissättning - mer än att det som är svårsålt - är billigt. Det som är mera lättsålt - tar han hiskeligt för. 5500kr 38 mm Sport blått armband. 9500kr 42 mm svart. Stål 38 läder 10.375kr
Tur han inte har ngn 42 mm inne i stål. Blir väl 2-3000kr till.
Tycker du har mycket att tjäna på att ta hem själv från Apple.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2015-06-06 17:54
Ursprungligen av adress@mac:

Fattar framförallt inte hans prissättning - mer än att det som är svårsålt - är billigt. Det som är mera lättsålt - tar han hiskeligt för. 5500kr 38 mm Sport blått armband. 9500kr 42 mm svart. Stål 38 läder 10.375kr
Tur han inte har ngn 42 mm inne i stål. Blir väl 2-3000kr till.
Tycker du har mycket att tjäna på att ta hem själv från Apple.

Dock så spelar inte färgen på armbandet någon roll, tänkte byta det mot ett i rostfritt ändå.
5500kr är väl dock 1500kr dyrare än att importera en 38mm sport , men då har man leverans direkt.

Ursprungligen av Egil:

Dock så spelar inte färgen på armbandet någon roll, tänkte byta det mot ett i rostfritt ändå.
5500kr är väl dock 1500kr dyrare än att importera en 38mm sport , men då har man leverans direkt.

Tänk också på att köper du sport och tänker ha klockan ett tag så funkar inte aluminium och stål så bra i nära relation.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-06 18:47
Ursprungligen av grenhall:

Tänk också på att köper du sport och tänker ha klockan ett tag så funkar inte aluminium och stål så bra i nära relation.

Det är väl mest en estetisk aspekt, där med subjektiv

Ursprungligen av zinned:

Det är väl mest en estetisk aspekt, där med subjektiv

Det också men... http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_corrosi...

Bevaka tråden