Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMessage aktiveras inte

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-19 14:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du kontrollerat den jag skrev i inlägg #13?

Nä, har inte hunnit. Sitter på jobb.

Tycker bara att alltsammans är lite mysko. Hade det inte funkat alls hade jag kunnat köpa det, men när det funkar ibland blir man bara trött.

Ursprungligen av AndyK:

Nä, har inte hunnit. Sitter på jobb.

Tycker bara att alltsammans är lite mysko. Hade det inte funkat alls hade jag kunnat köpa det, men när det funkar ibland blir man bara trött.

Om jag förstår dig korrekt så är det att skicka via din mailadress som fungerar, inte från telefonnumret.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-19 15:05
Ursprungligen av barbapappa_86:

Om jag förstår dig korrekt så är det att skicka via din mailadress som fungerar, inte från telefonnumret.

Till de flesta, men inte alla (min fru).

Ursprungligen av AndyK:

Till de flesta, men inte alla (min fru).

Ok, så vanliga sms till din fru då antar jag. Har hon iMessage aktiverat?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-19 16:17
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok, så vanliga sms till din fru då antar jag. Har hon iMessage aktiverat?

Det blir vanliga SMS till frugan. Hon har skickat iMessage till andra idag.

Ursprungligen av AndyK:

Det blir vanliga SMS till frugan. Hon har skickat iMessage till andra idag.

Ok, helt klart underligt. Testa då att återställa utan att synka tillbaka säkerhetskopian och se om det hjälper.

Antar att du redan har testat det som stod på supportsidan som @zappe länkade till? Tex att logga ut och logga in igen:

• Gå till Inställningar > FaceTime, tryck på ditt Apple-ID och välj Logga ut.

• Gå till Inställningar > Meddelanden > Skicka och ta emot, tryck på ditt Apple-ID och välj Logga ut.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-19 16:42
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok, helt klart underligt. Testa då att återställa utan att synka tillbaka säkerhetskopian och se om det hjälper.

Antar att du redan har testat det som stod på supportsidan som @zappe länkade till? Tex att logga ut och logga in igen:

• Gå till Inställningar > FaceTime, tryck på ditt Apple-ID och välj Logga ut.

• Gå till Inställningar > Meddelanden > Skicka och ta emot, tryck på ditt Apple-ID och välj Logga ut.

Har inte pratat med Telenor än.
Verkar tyvärr inte hjälpa att logga av och på...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-19 17:24

Även loggat ur/in i iCloud?

Ursprungligen av barbapappa_86:

• Gå till Inställningar > FaceTime, tryck på ditt Apple-ID och välj Logga ut.

• Gå till Inställningar > Meddelanden > Skicka och ta emot, tryck på ditt Apple-ID och välj Logga ut.

Detta hjälper inte mig iheller

Ursprungligen av kenjon:

Även loggat ur/in i iCloud?

Hittar inte var man gör det

Kan man återställa till iOS 6?
Tänker att iMessage funkade ju då (igår) och sen uppdatera igen till iOS 7

Ursprungligen av ill_chrill:

Hittar inte var man gör det

Inställningar->iCloud->Radera konto

Ursprungligen av ill_chrill:

Kan man återställa till iOS 6?
Tänker att iMessage funkade ju då (igår) och sen uppdatera igen till iOS 7

Möjligen - så länge som Apple behåller signeringen av IOS6 så borde det gå - men jag vet inte om de har kvar den

Ursprungligen av ill_chrill:

Kan man återställa till iOS 6?
Tänker att iMessage funkade ju då (igår) och sen uppdatera igen till iOS 7

Prova.

Ladda ner IPSW-filen för din enheter. http://www.ipswdownloader.com/download-iphone...
Koppla in enheten till datorn med USB.
Sätt enheten i DFU-läge.
iTunes kommer poppa upp och säga att den hittat en enhet i återställningsläge.
Tryck Alt/Shift, klicka på återställ, välj IPSW-filen.

Senast redigerat 2013-09-19 18:34
Ursprungligen av keptang:

Prova.

Ladda ner IPSW-filen för din enheter. http://www.ipswdownloader.com/download-iphone...
Koppla in enheten till datorn med USB.
Sätt enheten i DFU-läge.
iTunes kommer poppa upp och säga att den hittat en enhet i återställningsläge.
Tryck Alt/Shift, klicka på återställ, väl IPSW-filen.

Orkar du utveckla lite?

Ursprungligen av keptang:

Tryck Alt/Shift, klicka på återställ, väl IPSW-filen.

Både alt och shift?
Hur hittar jag min gamla backup? Tänker att den ligger i Time Machine men var? i iTunes har jag en nyare som är skapad efter iOS 7 nämligen

Det är stegen du gör för att nedgradera.

Alt på Mac och Shift om du har Windows har jag för mig.
Hur du hittar din gamla backup, den kanske ligger i TimeMachine, det vet jag inte.

Ursprungligen av keptang:

Det är stegen du gör för att nedgradera.

Alt på Mac och Shift om du har Windows har jag för mig.
Hur du hittar din gamla backup, den kanske ligger i TimeMachine, det vet jag inte.

Hittade den i MobileSync, en mapp med långt märkligt namn, får se om de går vägen

Ursprungligen av ill_chrill:

Hittade den i MobileSync, em mapp med långt märkligt namn, får se om de går vägen

Lycka till.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-19 18:51
Ursprungligen av pmarriott:

Inställningar->iCloud->Radera konto

Backuper och sånt raderas inte också?

Ursprungligen av thjo01:

Min dotter har en 4S där jag inte får telefonnummret aktiverat till iMessage. Det går att skicka "blåruta" om du skriver meddelande till mailen, dock om jag skriver in att jag skall skicka till tfn numret blir det "grönruta". Det står konstant avvaktar aktivering....under meddelandeinställningarna.

Någon?

Är det barnabonnemang från telenor ? Då ligger det en spärr på för sms/mms, denna måste kundtjänst häva för det skall funka...

Ursprungligen av filippa12:

Är det barnabonnemang från telenor ? Då ligger det en spärr på för sms/mms, denna måste kundtjänst häva för det skall funka...

Exakt. Precis som jag förklarade i inlägg nummer 13. När man aktiverar Facetime och/eller iMessage så skickas det ett SMS till england för registrering. Stoppar operatören detta SMS av olika anledningar så går det så klart åt pipan.

Ursprungligen av keptang:

Lycka till.

Ok, det funkade men...

Min MobileSync-backup som jag hittade i Time Machine var från igår enligt Time Machine. iTunes i sin tur säger att den e från i förrgår och när jag väl fått in den i telefonen är alla sms från februari, mycket märkligt!
Ska testa med en annan backup.

Apple... Ibland gillar jag dig nästan inte alls

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-19 20:02

Jag kan skicka iMessage till min fru om jag väljer hennes e-mail, men inte om jag väljer telefonnumret.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-09-19 20:33

Hade samma problem precis efter installationen. Imessage fixade att regga mailadresserna jag hade kopplat men inte telefonnumret.
Dock löste det sig av sig själv dagen efter installationen utan att jag gjorde nåt särskilt... så mitt tips är att vänta ett tag till innan du gör nåt drastiskt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-19 21:21

Både min polare och min fru som haft liknande problem som mig, har fått rätt på det utan att göra något.
Jag avvaktar tills imorgon.

Ingen som har reflekterat över att problemen med aktivering beror på att 1 miljon svenskar försöker aktivera samtidigt? Jag har samma problem men jag gissar på att det bara är att vänta.. Om inte annat så lär ju apple eller operatörerna lösa det.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-20 09:24
Ursprungligen av Joohansson:

Ingen som har reflekterat över att problemen med aktivering beror på att 1 miljon svenskar försöker aktivera samtidigt? Jag har samma problem men jag gissar på att det bara är att vänta.. Om inte annat så lär ju apple eller operatörerna lösa det.

Men det är märkligt att det bara är vissa som påverkas... Den stora majoriteten verkar inte ha några problem.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-20 09:26
Ursprungligen av kenjon:

Även loggat ur/in i iCloud?

Om man loggar ut så varnar den att Bildström och dokument kommer att raderas från iPhone.
De kommer väl tillbaka när jag loggar in i iCloud igen, eller får jag bara nytagna bilder i Bildströmen?

Ursprungligen av AndyK:

Men det är märkligt att det bara är vissa som påverkas... Den stora majoriteten verkar inte ha några problem.

Här är 15 sidor med lösningar: https://discussions.apple.com/thread/5318987?...
Det finns många olika saker att testa (jag har själv gjort allting förutom att fabriksåterställa telefonen) men någon fick det att fungera genom att bara stänga av på imessage en jäkla massa gånger. Att vissa lösningen fungerar är förmodligen bara en slump eller att telefonen får förtur till apples server. Jag kommer vänta några dagar, sedan fabriksåterställning om det fortfarande inte löst sig.

Vet inte om någon har nämnt det, men jag tror att det kan vara ett fel på Apples sida. Skulle tippa på att det är extremt många aktiveringar nu när iOS7 släptes.

Bevaka tråden