Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fildela med Iphone

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Alphonze skrev:
Men allvarligt, är jag ensam om detta i hela världen, typ? Hur många Iphone och Touch e sålda utan nån som helst usb-lösning på mitt "problem" (eller tidigare diskussion)?

Alla...
Apple tillåter inte access via USB anslutning för tredje parts programvara.
--j

Jag uttryckte mig fel. Jag menar bara att jag är förvånad att jag inte sett så mycket diskussion om just detta mitt "sladd-problem" med tanke på hur många Iphone som är sålda.
Men jag ser ju åtminstone två personer till i denna tråd som också skulle vilja det jag vill kunna med en Iphone.

Ursprungligen av Alphonze:

Men allvarligt, är jag ensam om detta i hela världen, typ? Hur många Iphone och Touch e sålda utan nån som helst usb-lösning på mitt "problem" (eller tidigare diskussion)?

VIsst hade det varit trevligt, men verkligen inte en deal breaker för mig. Jag menar, man måste ju i sådant fall ändå ha med sig en sladd, då kan man ju lika gärna ta med sig en USB-sticka. Finns ju de som är ca 1.5x1.5cm stora och passar fint i nyckelkedjan.

Ursprungligen av phindus:

VIsst hade det varit trevligt, men verkligen inte en deal breaker för mig. Jag menar, man måste ju i sådant fall ändå ha med sig en sladd.

Naturligtvis har du rätt, men jag är van vid Sony Ericsson- och Ipodgrejer där man kan välja teknik lite hur som helst när man måste utbyta filer; kortläsare, usb-sladd, firewire, blåtand. Får helt enkelt tänka om om man ska ha Iphone (vem vet, det kanske blir roligare?).
Jag hade hoppats på att kunna använda mina existerande Ipod-sladdar och -laddare som ligger utspridda lite överallt i väskor och kontor...
Iphone känns lite "trängd" i jämförelse...men, men, man kan inte få allt här i världen. M3 skrev om en ny SE W902 som verkar lovande...

Förresten är det nån som vet om Iphones blåtand kan strömma musik på samma sätt som vissa SE?

Ursprungligen av Alphonze:

Naturligtvis har du rätt, men jag är van vid Sony Ericsson- och Ipodgrejer där man kan välja teknik lite hur som helst när man måste utbyta filer; kortläsare, usb-sladd, firewire, blåtand. Får helt enkelt tänka om om man ska ha Iphone (vem vet, det kanske blir roligare?).
Jag hade hoppats på att kunna använda mina existerande Ipod-sladdar och -laddare som ligger utspridda lite överallt i väskor och kontor...
Iphone känns lite "trängd" i jämförelse...men, men, man kan inte få allt här i världen. M3 skrev om en ny SE W902 som verkar lovande...

Förresten är det nån som vet om Iphones blåtand kan strömma musik på samma sätt som vissa SE?

Det är nog mest en vane sak, vill man lösa problemet så går det alltid!

Vet inte riktigt vad du menar med strömning via BT...? Menar du A2DP stereo headset eller? På appstore finns det ett roligt program som låter dig streama ditt och eventuellt dina kompisars iTunes bibliotek, oavsett var du befinner dig via 3G, Edge eller Wifi. Det är ganska skoj faktiskt. Sedan finns ju diverse radio-streaming program. Dock allt som oftast endast på den amerikanska butiken.

Ursprungligen av phindus:

/.../ Vet inte riktigt vad du menar med strömning via BT...? Menar du A2DP stereo headset eller? /.../

Jag vet knappt själv hur jag ska ställa frågan, men jag har fått för mig att det finns utrustning som kan strömma musiken från mobilen via blåtand till t.ex. bilstereo. Tvivlar dock på Iphone då Kainen skrev tidigare att det endast fungerar med headset...

Ursprungligen av Alphonze:

Jag vet knappt själv hur jag ska ställa frågan, men jag har fått för mig att det finns utrustning som kan strömma musiken från mobilen via blåtand till t.ex. bilstereo. Tvivlar dock på Iphone då Kainen skrev tidigare att det endast fungerar med headset...

Låter som om bilstereon fungerar som ett "headset" åt telefonen och med hjälp av A2DP så kan du få Stereoljud via högtalarna i bilen. Detta går som sagt inte med iPhonen, BT kan endast användas för Mono-headset.

Mitt råd är att överväg om de funktionerna som saknas är jätte viktiga för dig, köp då en vanlig mobil, ser du "fördelarna" med iPhonen, ja köp en sådan. Vi har alla väldigt olika definitioner på vad som är viktigast med en mobil, men jag är nöjd och saknar inget från min gamla SE, men det är jag det :). Visst fanns det massor av saker jag "kunde" göra med min SE, men det betydde inte att jag använde de funktionerna. Däremot finns det funktioner hos min iPhone som jag använder dagligen som jag aldrig använde på min gamla lur.

har försökt komma igång med air sharing, Jag skriver inhttp-adress i internet adress fältet, så kommer jag in på Index of /, men jag vet inte sen hur jag ska lägga in filer, skumt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-11 18:27
Ursprungligen av Lionhart:

har försökt komma igång med air sharing, Jag skriver inhttp-adress i internet adress fältet, så kommer jag in på Index of /, men jag vet inte sen hur jag ska lägga in filer, skumt.

Anslut via bonjour så dyker iPhonen upp som en enhet på skrivbordet.

http://iphone.local:8080

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-11 18:41
Ursprungligen av Lionhart:

har försökt komma igång med air sharing, Jag skriver inhttp-adress i internet adress fältet, så kommer jag in på Index of /, men jag vet inte sen hur jag ska lägga in filer, skumt.

Kör du OSX? Kringla+K i finder och skriv http://XXX.XXX.XXX.XXX:8080 (Där XXX bytes ut mot telefonens ip adress) så ansluts den som en extern disk

Ursprungligen av kainen:

Kör du OSX? Kringla+K i finder och skriv http://XXX.XXX.XXX.XXX:8080 (Där XXX bytes ut mot telefonens ip adress) så ansluts den som en extern disk

Jag kommer in men hur överför man filer ? det går ju inte ? jag trycker på Public då tar den mig till nåt som heter [Parent directory, Sen så händer det inte mer än så

Ursprungligen av Lionhart:

Jag kommer in men hur överför man filer ? det går ju inte ? jag trycker på Public då tar den mig till nåt som heter [Parent directory, Sen så händer det inte mer än så

Du drar filer in och ut i mappen. Drag'n'drop liksom

Kanske låter dumt men vart hittar man finder ? Jag kör med XP.

Ursprungligen av Lionhart:

Kanske låter dumt men vart hittar man finder ? Jag kör med XP.

Nja, det är ingen dum fråga. "Finder" är bara namnet på Mac OS användargränssnitt och fönsterutssende. Det som i Windows kallas för "Explorer" (eller "Utforskaren") och är Windows fönsterutssende och gränssnitt. (Inte att förväxla med webbläsaren Internet Explorer)

Senast redigerat 2008-09-13 11:20
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-11 18:54

Själv har jag ett KingMax 4GB USB minne i plånboken. Då är man aldrig utan kopieringsmöjligheter

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-09-11 20:27

Jag vill ha samma sak, filöverföring på sladd då Wlan är så förbaaaaaannat segt!
Fast det borde väl finnas nåt sätt ändå? För jag har ju använt Winamp att föra över låtar med till Iphonen och då kör den över låtarna med sladd, så på nåt sätt har dom lyckats få Winamp att komma åt Iphone-sladden.

Men hur snabbt är blåtand föresten? För jag såg nån forumtråd på modmyifone där det är några som ska försöka sig på att få blåtand att funka till annat än att prata i fån med.

Ursprungligen av MatsOlov:

Själv har jag ett KingMax 4GB USB minne i plånboken. Då är man aldrig utan kopieringsmöjligheter

Ja, den vore nåt i hästväg!

Måste jag kanske installera nåt i min dator för att Air sharing ska fungera ?

Ursprungligen av Lionhart:

Måste jag kanske installera nåt i min dator för att Air sharing ska fungera ?

Nej, bara att fylla i din telefons IP i finder, precis som beskrivet ovan.
Testade precis, fungerade fin fint

Då vet jag icke hur man gör. Nån annan kanske. Har du testat tillverkarens hemsida?

ja, men det finns ingen guide för XP.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-12 23:52
Ursprungligen av Lionhart:

ja, men det finns ingen guide för XP.

Det finns utförliga guider för alla möjliga OS, bland annat XP, i applikationen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-12 00:18

Ni som kör XP, starta programmet så står det i hjälp filen hur man ansluter den som en extern hårddisk

Jag får en känsla av att många blir lite irriterade (Zappee t.ex.? ) på att jag klagar på den fantastiskt älskade Iphonen, ungefär som att jag kan klaga på Mac OS brister också. Då blir man lätt lite blind...

(Ni fattar nog inte hur mycket jag vill ha en Iphone egentligen... Men vi snackar tusentals kronor nu och inte nåt enkelt felköp av strumpor, typ...)

mvh/Psykologiprofessorn

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 21:19
Ursprungligen av Alphonze:

Jag får en känsla av att många blir lite irriterade (Zappee t.ex.? ) på att jag klagar på den fantastiskt älskade Iphonen, ungefär som att jag kan klaga på Mac OS brister också. Då blir man lätt lite blind...

(Ni fattar nog inte hur mycket jag vill ha en Iphone egentligen... Men vi snackar tusentals kronor nu och inte nåt enkelt felköp av strumpor, typ...)

mvh/Psykologiprofessorn

Jag förstår tyvärr inte riktigt ditt problem
Hur jobbigt är det att ha ett usbminne?
Jag har hellre det än att jag sätter in min iPhone i alla datorer som jag behöver och riskerar både det ena och andra.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-12 20:44

Jag brukar inte tveka för några smärre problem/saknade funktioner osv om det är något jag verkligen vill ha.

Det handlar inte enbart om usb-minne, det handlar i princip om min "frihet" och spontanitet att kunna använda mina dyra 16 GB som jag vill och som jag kunde med min 30 GB-Ipod och som jag kan med min 4 GB-telefon. Jag kan med Iphone tydligen inte blåtanda över en bild eller låt från nån polares telefon direkt in i min, inte ta med en hel hög filer utan att vara "förberedd" med ett separat minne (vilket i och för sig verkar enkelt). De flesta i min bekantskapskrets och på jobbet har kortläsare och Ipod-kablar i travar. Osv... Det händer ofta att man tar fest- eller resebilder som tankas direkt till nån gruppdisk på jobbet t.ex. Med Iphone måste jag tanka av bilder hemma, flytta över dem till ett usb-minne och sen lägga in nästa gång jag e på jobbet eller polaren. DET är extrajobb till skillnad från SE:s filhantering.
Är detta önskemål nåt konstigt egentligen med "fri" fildelning?
Men det verkar ju finnas hopp med (slöa?) WLAN-applikationer (men inte för mitt jobb då) som var de viktigaste svaren i den här tråden och som även kan hjälpa åtminstone två personer till med Iphone...

Senast redigerat 2008-09-12 23:41
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 00:01
Ursprungligen av Alphonze:

Det handlar inte enbart om usb-minne, det handlar i princip om min "frihet" och spontanitet att kunna använda mina dyra 16 GB som jag vill och som jag kunde med min 30 GB-Ipod och som jag kan med min 4 GB-telefon. Jag kan med Iphone tydligen inte blåtanda över en bild eller låt från nån polares telefon direkt in i min, inte ta med en hel hög filer utan att vara "förberedd" med ett separat minne (vilket i och för sig verkar enkelt). De flesta i min bekantskapskrets och på jobbet har kortläsare och Ipod-kablar i travar. Osv... Det händer ofta att man tar fest- eller resebilder som tankas direkt till nån gruppdisk på jobbet t.ex. Med Iphone måste jag tanka av bilder hemma, flytta över dem till ett usb-minne och sen lägga in nästa gång jag e på jobbet eller polaren. DET är extrajobb till skillnad från SE:s filhantering.
Är detta önskemål nåt konstigt egentligen med "fri" fildelning?
Men det verkar ju finnas hopp med (slöa?) WLAN-applikationer (men inte för mitt jobb då) som var de viktigaste svaren i den här tråden och som även kan hjälpa åtminstone två personer till med Iphone...

Eftersom det är Apple så kommer det tyvärr aldrig hända.

Ursprungligen av zappee:

Eftersom det är Apple så kommer det tyvärr aldrig hända.

Om alla på 99 önskar det jag önskar och fyller i Iphone-feedback-dokumentationen till Apple så kanske vi kan påverka...
Alla övriga som inte bryr sig kan ändå hjälpa till.

Hmm...?

Apple - iPhone - Feedback

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 14:48
Ursprungligen av Alphonze:

Om alla på 99 önskar det jag önskar och fyller i Iphone-feedback-dokumentationen till Apple så kanske vi kan påverka...
Alla övriga som inte bryr sig kan ändå hjälpa till.

Hmm...?

Apple - iPhone - Feedback

Om man kollar överlag på Apple så tror jag nog den funktionen bara är för syns skull

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-12 23:26

Men tidigare var du tvungen att ha två apparater, nu bara en även om den inte kan allt som två kunde

Bevaka tråden