Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fildela med Iphone

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sugen på en Iphone...

Har fått lite försmak från andra Iphone-forum och från Telia att det verkar vara ganska komplicerat att flytta filer med Iphone.
Nu använder jag ganska ofta min K750 som usb-minne helt utan problem att flytta filer som jag vill mellan div datorer. Bl.a. har jag mitt bank-id på mobilens Memory Stick och kan då enkelt använda det var jag vill. Antingen med Blåtand, usb-sladd eller kort-läsare. Mycket smidigt.

Iphone verkar vara riktigt populär. Hur gör alla ni ägare om ni vill flytta filer ENKELT utan en massa specialinstallationer på alla datorer hit o dit. Det är uteslutet för mig.

Jag har ju accepterat Ipods användarsätt då man kan använda den som usb-minne utöver musikspelardelen.

Kan man nu, eller i framtiden, göra detta med Iphone? Känns surt att behöva en separat usb-pinne när man går omkring med 16 GB telefon då tex Sony Ericsson gör detta.

Hjälp. Mitt Iphone-köp kan faktiskt rasa på detta....:'(
mvh/A

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-11 11:06

Air Sharing på app store. Gratis just nu. Delar ut det fria minnet över wlan via Bonjour och http.

Det finns ett program som hetet Air Sharing som finns i App Store. Det gör att du kan använda iPhone som en hårddisk och ansluta till den med en http-adress.

Går det verkligen inte med sladd eller blåtand? Jag behöver ansluta till mitt låsta, WLAN-befriade nätverk på jobbdatorn. USB-pinnar och Ipodar fungerar utmärkt.

Sladd är absolut viktigast. Blåtand i datorn är inte vanligt i min omgivning...bara hemma

Ursprungligen av Alphonze:

Sladd är absolut viktigast. Blåtand i datorn är inte vanligt i min omgivning...bara hemma

Finns ingen sladd-lösning som jag vet om iom att du inte får upp iPhonen som en USB Mass storage device, tyvärr.

Den dagen en USB-lösning kommer så faller en stor bit på plats.

Ursprungligen av Zimmerman:

Den dagen en USB-lösning kommer så faller en stor bit på plats.

Har svårt att tro att det skulle inträffa. Även om det redan nu går att med hack köra egna program och få tillgång till filsystemet, så är nog anledningen till att Apple inte ger tillgång till filsystemet via USB nog helt klart en säkerhetsgrej, som skydd mot bl.a. hackning och upplåsning.

Testade Air Sharing igår, och måste säga att jag är lite imponerad. Funkade riktigt bra. Men det hjälper ju inte om man inte har något trådlöst nätverk...

Kan man inte programera så att endast partionen för eget (musik etc) dyker upp som en USB-enhet på skrivbordet? Man har ju varit till månen

Ursprungligen av stevenD:

Har svårt att tro att det skulle inträffa. Även om det redan nu går att med hack köra egna program och få tillgång till filsystemet, så är nog anledningen till att Apple inte ger tillgång till filsystemet via USB nog helt klart en säkerhetsgrej, som skydd mot bl.a. hackning och upplåsning.

Testade Air Sharing igår, och måste säga att jag är lite imponerad. Funkade riktigt bra. Men det hjälper ju inte om man inte har något trådlöst nätverk...

Ursprungligen av Zimmerman:

Kan man inte programera så att endast partionen för eget (musik etc) dyker upp som en USB-enhet på skrivbordet? Man har ju varit till månen

Ja just det, precis så där resonerar jag också...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-09-11 14:42
Ursprungligen av Alphonze:

Ja just det, precis så där resonerar jag också...

Jag har ett USBflash på nyckelknippan.....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-11 12:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Kan man inte programera så att endast partionen för eget (musik etc) dyker upp som en USB-enhet på skrivbordet? Man har ju varit till månen

Det är klart man kan, men av någon anledning har man inte gjort det. Fråga mig inte varför, men jag antar att det har att göra med att iPhonen använder HFS+ och således inte går att läsa på windowsdatorer OOB.

För övrigt var månlandnigen en konspiration! Amerikanerna spelade in allt på Mars!

Senast redigerat 2008-09-11 15:25
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-11 12:21

iPhone har endast bluetooth för headset, det går inte att använda till någonting annat än just headset tyvärr.

Kalas-flopp enligt mig. Nu blev jag så där jobbigt tveksam. Häromdan jättesugen, nu nästan besviken... Sony Ericsson har precis det jag behöver, men med fantastiskt mycket sämre gränssnitt.
Stööön!

Du borde vänta med att utvärdera besvikelsen efter att du köpt en. Kan nästan garantera att du inte kommer bli besviken

Ursprungligen av stevenD:

Du borde vänta med att utvärdera besvikelsen efter att du köpt en. Kan nästan garantera att du inte kommer bli besviken

Jo, men det blir en dyr läxa om jag blir besviken på riktigt...:'(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 15:05
Ursprungligen av Alphonze:

...
Nu använder jag ganska ofta min K750 som usb-minne helt utan problem att flytta filer som jag vill mellan div datorer. Bl.a. har jag mitt bank-id på mobilens Memory Stick och kan då enkelt använda det var jag vill.

Investera 49 kronor och köp ett USB-minne. 1 GB räcker för bank-id.

Därefter är du fri att köpa den telefon som är bäst.

Ursprungligen av pesc:

Investera 49 kronor och köp ett USB-minne. 1 GB räcker för bank-id.

Därefter är du fri att köpa den telefon som är bäst.

Jag känner mycket väl till denna kompromiss...det är ju tråkigt bara att Apple inte anammar detta som alla(?) konkurrenter kan.

Ja, ja, vad är väl en bal på slottet...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-11 16:55

Han vill ju inte behöva installera något på sina datorer.

Sök så skall du finna... Jo tack, jag söker ju här i denna tråden...
Jag kände till dessa programs principer. Nån annan snubbe på ett annat forum nämnde "File Magnet" som också kräver WLAN och att man installerar nåt på datorn.
Data Case verkar ju klart intressantast i sammanhanget då inget behöver installeras på nån dator, men ändå kan jag inte använda WLAN i de flesta fall, tyvärr.

Det där Disk Aid skulle man visst först installera nåt på datorn, men det kan jag med största sannolikhet inte göra på pc:n på jobbet då den är admin-skyddad. Firefox går att installera utan admin-rättigheter, det kanske funkar likadant med Disk Aid?

mvh/A

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-11 17:17
Ursprungligen av Alphonze:

Det där Disk Aid skulle man visst först installera nåt på datorn, men det kan jag med största sannolikhet inte göra på pc:n på jobbet då den är admin-skyddad. Firefox går att installera utan admin-rättigheter, det kanske funkar likadant med Disk Aid?

mvh/A

Du kan ju ha det på en USB-pinne och köra det därifrån
(Förlåt, kunde inte låta bli)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-11 22:16
Ursprungligen av Alphonze:

Sök så skall du finna... Jo tack, jag söker ju här i denna tråden...
Jag kände till dessa programs principer. Nån annan snubbe på ett annat forum nämnde "File Magnet" som också kräver WLAN och att man installerar nåt på datorn.
Data Case verkar ju klart intressantast i sammanhanget då inget behöver installeras på nån dator, men ändå kan jag inte använda WLAN i de flesta fall, tyvärr.

Det där Disk Aid skulle man visst först installera nåt på datorn, men det kan jag med största sannolikhet inte göra på pc:n på jobbet då den är admin-skyddad. Firefox går att installera utan admin-rättigheter, det kanske funkar likadant med Disk Aid?

mvh/A

Testa?

Ursprungligen av zappee:

Testa?

Ja, men mitt ev Iphone-köp står och faller inte enbart på detta...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 17:22
Ursprungligen av Alphonze:

Ja, men mitt ev Iphone-köp står och faller inte enbart på detta...

Va?! Hur kan detta vara den största saken för dig?

Du ska nog inte ha en iPhone.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-12 17:42
Ursprungligen av zappee:

Va?! Hur kan detta vara den största saken för dig?

Du ska nog inte ha en iPhone.

Läs en gång till han skriver:

"Ja, men mitt ev Iphone-köp står och faller inte enbart på detta..."

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 17:50
Ursprungligen av kainen:

Läs en gång till han skriver:

"Ja, men mitt ev Iphone-köp står och faller inte enbart på detta..."

Oj, jag är blind :">

Hahaha!

Men allvarligt, är jag ensam om detta i hela världen, typ? Hur många Iphone och Touch e sålda utan nån som helst usb-lösning på mitt "problem" (eller tidigare diskussion)?

Ursprungligen av Alphonze:

Men allvarligt, är jag ensam om detta i hela världen, typ? Hur många Iphone och Touch e sålda utan nån som helst usb-lösning på mitt "problem" (eller tidigare diskussion)?

Alla...

Apple tillåter inte access via USB anslutning för tredje parts programvara.

--j

Bevaka tråden