Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple .mac blir MobileMe

Tråden skapades och har fått 383 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-21 20:11
Ursprungligen av the örjan:

Synkroniseringen suger fortfarande trots att dom har bytt namn.
Nu har synksnurran i menyraden snurrat oavbrutet i ett dygn!

Jag har inte haft något sådant problem, vare sig före eller efter namnbytet.

(Som kuriosa kan nämnas att synksnurran hann snurra klart innan jag hann skriva ovanstående.)

Ursprungligen av the örjan:

Synkroniseringen suger fortfarande trots att dom har bytt namn.
Nu har synksnurran i menyraden snurrat oavbrutet i ett dygn!

Hur mycket och vad för typ av data synkar du? Det låter som att du har ganska mycket och på något sätt ändrar alla filer och därmed kräver full synk hela tiden.

Ursprungligen av akerstrom:

Hur mycket och vad för typ av data synkar du? Det låter som att du har ganska mycket och på något sätt ändrar alla filer och därmed kräver full synk hela tiden.

Tvärtom.
Endast bokmärken, kontakter och nyckelringen.
Jag kan tillägga att synken dubblerade alla mina kontakter för ca ett år sedan!
Enda sättet att fixa det är att radera dubletterna manuellt.
Ca 500 st....

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-21 20:44
Ursprungligen av acke:

Jaså? Hur många webbhotell kör Mac OS X Server idag? Tror de är ganska lätträknade.
Tror du missförstår mig.
Mac OS X Server men mobilme-gränssnitt på webmailen och alla synkningsmöjligheter till företag men inte till förtag som säljer webbhotell och mail-tjänster.

Jag tror att Apple vill ha MobileMe:s webtjänster för egen räkning men hoppas kan vi ju alltid.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 14:06

Vilken otrolig besvikelse MobileMe är hitills...

Till att börja med har jag försökt att uppgradera mitt "Individual" account till ett "Family" account i över en vecka. Detta funkar inte. Jag ville göra detta i hoppet att tjänsten skulle bli bra efter ett par dagar, men nu börjar jag faktiskt tvivla.

Jag har dessutom försökt få igång synchronisering från Outlook (ja, usch, på jobbet måste jag använda en HELL dator), men även detta funkar inte. Inget laddas upp till "molnet".

Så kvalitetstänkande som Apple normalt sett är, är lanseringen av MobileMe en Blunder med stort "B". Tydligen blev det för mycket med lansering av ny iPhone, ny programvara till iPhone/Touch och MobileMe samtidigt.

Hoppas verkligen att de får ordning på detta de kommande dagarna, för det här kostar förtroende och kunder för Apple!

Jag har också försökt lägga till family en vecka men det går inte igenom (betalningen), däremot är familjekontona igång så det funkar. Men det känns lite skakigt tyvärr, och då pengar inte dragits kanske familjekontona ryker när saker och ting fungerar igen.

Ursprungligen av akerstrom:

Jag har också försökt lägga till family en vecka men det går inte igenom (betalningen), däremot är familjekontona igång så det funkar. Men det känns lite skakigt tyvärr, och då pengar inte dragits kanske familjekontona ryker när saker och ting fungerar igen.

Korrigering, NU gick det att lägga till family account och mina konton är kvar också!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-21 21:32

Är det bara jag eller är iDisk överföringen jävligt långsam, jag menar inte bara långsam utan totalt oanvändbar! Det tog flera minuter att överföra 3Mb med dokument till min iDisk, detta betyder ju att det är helt oanvändbart, kan man rapportera detta till Konsumentverket?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-21 21:41
Ursprungligen av ahmedmo:

Är det bara jag eller är iDisk överföringen jävligt långsam, jag menar inte bara långsam utan totalt oanvändbar! Det tog flera minuter att överföra 3Mb med dokument till min iDisk, detta betyder ju att det är helt oanvändbart, kan man rapportera detta till Konsumentverket?

Den har alltid varit bedrövlig, ja.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-21 21:50

Men den är inte ens bedrövlig, jag hade bättre överföringshastighet med ett gammalt modem ju!! Känns inte så bra att behöva betala 400:- för synk av kalender och kontakter enbart när dessa 20Gb finns tillgängliga (nästan). Jaja...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-21 21:52
Ursprungligen av ahmedmo:

Men den är inte ens bedrövlig, jag hade bättre överföringshastighet med ett gammalt modem ju!! Känns inte så bra att behöva betala 400:- för synk av kalender och kontakter enbart när dessa 20Gb finns tillgängliga (nästan). Jaja...

Det är därför det finns möjlighet att prova på .Mac/MobileMe i ett ental dagar för att se tjänsten passar ens behov innan man betalar.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-22 11:52
Ursprungligen av ahmedmo:

Men den är inte ens bedrövlig, jag hade bättre överföringshastighet med ett gammalt modem ju!! Känns inte så bra att behöva betala 400:- för synk av kalender och kontakter enbart när dessa 20Gb finns tillgängliga (nästan). Jaja...

Den delen av tjänsten är oanvändbar, liksom hostingen av hemsidor...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-21 22:17

Hehe sant, tyvärr passar vissa delar för bra för att motstå, typiskt Apple!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 16:13

JAg fick strax under en mbit upp till idisken på .mac, undrar hur det blir nu med me.com ? Mailskickandet går i 0,1-1kbit idag via me.com, bah. Tur att det inte var några bilagor med....

Jag funderar allvarligt på att skrota tjänsten, trots att jag gillar synk och nästan push conceptet. Har även lite hemsidor som ligger på iwebb och dess föregångare.

Upplägget är bra men genomförandet verkar genomuselt hitills. Inte bra nog för att motivera en ny årsavgift till apple inte.

någon som vet när Mobile Me kommer fungera med mail'en!? alla mina ingående mail är borta

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-23 11:22

Jag har inga som helst problem med mail, synk eller backup. Har inte haft några problem heller för den delen. Det har funkat hela tiden för mig.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-23 12:18
Ursprungligen av hugin:

Jag har inga som helst problem med mail, synk eller backup. Har inte haft några problem heller för den delen. Det har funkat hela tiden för mig.

Grattis - många anda har haft problem och störningar med e-post, långsamma överföringar och problem med backup mot iDisk, fildelning via iDisk och långsamma uppkopplingar mot egna hemsidor och bloggar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-23 12:36

Jag ska korrigera mig lite. Överföringshastigheten vid backup är låg, väldigt låg. Att iDisk är långsam är ju som bekant ingen nyhet.

När MobileMe även fixar synk av prenumererade kalendrar och synk/push av egna epostkonton - då blir det världens bästa och snyggaste service i den nischen - värd varenda krona.
iDisk och backup via nätet till MobileMe (f.d. .Mac) har jag aldrig tagit på allvar...jag betraktar det som ett skämt och använder det aldrig. Men resten av tjänsterna räcker för att sopa banan med alla andra i branchen. Igen.

Jag ser med tillförsikt fram emot MobileMe's utveckling. Varje update kommer att vara en liten lyckokick (om man är nörd med en massa maskiner hemma och på jobbet och som måste synka sitt liv med andra...som behöver sådant här m.a.o.).

Ursprungligen av Zimmerman:

Men resten av tjänsterna räcker för att sopa banan med alla andra i branchen. Igen.

Har inte testat MobileMe, men vad är det den gör som tex Exchange och Kerio inte gör?

Exempel (jag utgår ifrån att man kör Mac så klart):

Galleriets album sköts från iPhoto eller Aperture. Allt synkas inkrementalt. Dessa album på Galleriet är oerhört snygga med olika tittfunktioner.
Hemsidor synkas inkrementalt med iWeb.
Jag springer mellan 5 Macar hemma och på jobbet. Alla är synkade. Det har funkat - i det närmaste - klockrent. Att MobileMe är instabilt nu säger nog inget om framtiden.

Behöver man bara en websynkad kalender och t.ex. adressbok så ska man inte slanta upp för MobileMe. MobileMe är ett kluster av funktioner och tjänster som vi bara har sett början på. Det är en global nätverksförlängning på iLife.

Ursprungligen av mendezzz:

Har inte testat MobileMe, men vad är det den gör som tex Exchange och Kerio inte gör?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-23 18:31
Ursprungligen av Zimmerman:

När MobileMe även fixar synk av prenumererade kalendrar och synk/push av egna epostkonton - då blir det världens bästa och snyggaste service i den nischen - värd varenda krona.
iDisk och backup via nätet till MobileMe (f.d. .Mac) har jag aldrig tagit på allvar...jag betraktar det som ett skämt och använder det aldrig. Men resten av tjänsterna räcker för att sopa banan med alla andra i branchen. Igen.

Jag ser med tillförsikt fram emot MobileMe's utveckling. Varje update kommer att vara en liten lyckokick (om man är nörd med en massa maskiner hemma och på jobbet och som måste synka sitt liv med andra...som behöver sådant här m.a.o.).

iDisk är mycket riktigt ett skämt. Det är fildelning och övriga tjänster som Apple marknadsför i den vägen också. Hosting av hemsidor/blog är månne inget skämt men odrägligt långsam.

MobileMe är uppenbarligen en synkroniseringstjänst - och den biten har jag inga problem med. Den fungerar. Då jag har fått löfte, efter löfte efter löfte från Apple om att hastigheten, uppkopplingen och kapaciteten ska förbättras - utan att något har hänt så ser jag inte fram mot utvecklingen med samma tillförsikt.

Synkronisering mellan mina datorer och annat kan jag lösa på andra sätt så händer inget radikalt så kommer jag inte att förnya mitt abonnemang. Tålamodet är slut helt enkelt.

Ursprungligen av Northwiz:

iDisk är mycket riktigt ett skämt. Det är fildelning och övriga tjänster som Apple marknadsför i den vägen också. Hosting av hemsidor/blog är månne inget skämt men odrägligt långsam.

Ja det suger häst***.

Jag ställde just om det till "läsa och skriva" för alla och bad en kompis att ladda upp en CD till mej. (ca 60 MB)
Han skrev tillbaka att det bara "snurrar och snurrar" utan att något händer.

Mitt tålamod tar nog också snart slut eftersom det dessutom är dyrt!

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2008-08-04 23:50

Hur installera WXP på en MacBook Air?

Är mkt nöjd med min MacBook Air. Klarar allt utom ett digitalt EKG program som är Win baserat. Ringde Macoteket på Birger Jarlsgatan i Sthlm och fick rådet att skaffa en WXP med SP 2 OEM för 1600 SEK ink moms. Har Super Drive och böjade med att göra en Windows partition på 5 GB med Bootcamp sedan ladda in WXP Pro skivan. Allt gick som på räls och efter ca 25 minuter var WXP Pro installerat på den partitionen. Startade om och höll ner alt-tangenten, varvid det kom upp en MachintoshHD och en Windows ikon . Dubbelklickade på Win ikonen och se då kom felmeddelande " fel på disk" starta om med valfri tangent. Dessvärre gick det inte att starta om utan strömbrytaren blev alternativet. Vad är det för fel? Partitionen för Win är 5 GB och OS Win är drygt 500 MB så det finns gott om plats. Bootcamp verkar ett bra verktyg men jag får inte till det. Någon som lyckats?

Ursprungligen av PonGot:

Är mkt nöjd med min MacBook Air. Klarar allt utom ett digitalt EKG program som är Win baserat. Ringde Macoteket på Birger Jarlsgatan i Sthlm och fick rådet att skaffa en WXP med SP 2 OEM för 1600 SEK ink moms. Har Super Drive och böjade med att göra en Windows partition på 5 GB med Bootcamp sedan ladda in WXP Pro skivan. Allt gick som på räls och efter ca 25 minuter var WXP Pro installerat på den partitionen. Startade om och höll ner alt-tangenten, varvid det kom upp en MachintoshHD och en Windows ikon . Dubbelklickade på Win ikonen och se då kom felmeddelande " fel på disk" starta om med valfri tangent. Dessvärre gick det inte att starta om utan strömbrytaren blev alternativet. Vad är det för fel? Partitionen för Win är 5 GB och OS Win är drygt 500 MB så det finns gott om plats. Bootcamp verkar ett bra verktyg men jag får inte till det. Någon som lyckats?

Du har nog råkat lägga din fråga i fel forum, har du sett det här? Där står det massor om det du undrar över. Lycka till!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-23 17:04

Lite webbgallerier och sync av inställningar mellan macar, om du bara är ute efter vanlig sync med kalender och kontakter så fungerar kerio bäst, dock så är det overkill att sätta upp en dylik server för en person då dessa har avsevärda licenskostnader för en privatperson.

En konkurrent från Microsoft, som förutom utseendet (såklart...) verkar lovande, kommer till mac snart: Mac version of Microsoft's Live Mesh previewed

Vi får väl se... MobileMe är jävligt snyggt och flashigt (utan att vara flash), men det känns lite som en halvmesyr för mig. Eget domännamn för hemsida och mail är för mig ett måste, samt möjlighet att göra bloggar via iWeb som kan redigeras av flera, och redigeras online. Nåväl, allt det kanske kommer, även om jag är tveksam. .mac var i stort sett oförändrat i många år. Och många andra produkter med potential har lämnats i träda genom Apples historia...

Nu testade jag att aktivera push av bokmärken i min iPhone och då försvann alla mina bokmärken som jag tidigare överfört med vanlig sync.

Vad är galet här då.

om man skall skicka vykort - som man kunde göra förr - hur/var gör man det!?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-29 12:21
Ursprungligen av el gringo:

om man skall skicka vykort - som man kunde göra förr - hur/var gör man det!?

Det är en av de två funktioner som togs bort i samband med namnbytet, dessvärre.

Bevaka tråden