Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag köpt, installerat och konfigurerat upp min Synology DS713+ och jag är toknöjd. Det grafiska gränssnittet är mycket enkelt att komma igång med och jag gillar att man kan ladda ner appar och så vidare.

Har gjort lite prestandatester och så här långt verkar det mycket lovande.

  • Medlem
  • 2013-03-17 20:11

Nu har jag bestämt mig. Det blir en DS 213 till kompisen. Det är han värd efter vad han gjort för mig.

Ursprungligen av Dalle:

Nu har jag bestämt mig. Det blir en DS 213 till kompisen. Det är han värd efter vad han gjort för mig.

DS213+ ?
http://www.anandtech.com/show/6195/synology-l...
http://uk.hardware.info/reviews/3108/synology...

  • Medlem
  • 2013-03-17 20:52

Det börjar springa iväg i pengar för min enkla arbetarlön. Denna maskin ska ju bestyckas med hårddiskar innan den fungerar också.

Ursprungligen av Dalle:

Kan man spara en Time Machine-backup från OS X 10.6.8 på en Synology? Jag gör det hemma men då kör jag 10.8.3.
När jag öppnar inställningarna för TM i maskinen som kör 10.6 så ser jag inte NASen. Är detta en funktion som tillkommit i senare versioner av OS X?

Bör funka ändå. Anslut via ftp genom cmd + k i Finder.

  • Medlem
  • 2013-03-19 15:10
Ursprungligen av barbapappa_86:

Bör funka ändå. Anslut via ftp genom cmd + k i Finder.

Tack. Jag vet inte vad det var som var fel. Men efter en omstart fungerar det som det ska.

  • Medlem
  • 2013-03-19 16:33

Hur gör man så att en windows-burk sparar NASen i utforskaren så man slipper leta reda på servern varje gång? Någon som vet?
Vill ansluta via SMB, denna funktion är givetvis aktiverad i NASen.

Ursprungligen av Dalle:

Hur gör man så att en windows-burk sparar NASen i utforskaren så man slipper leta reda på servern varje gång? Någon som vet?
Vill ansluta via SMB, denna funktion är givetvis aktiverad i NASen.

Olika sätt, genväg eller att mappa en enhet.

I Explorer, Tools / Map network drive..

Du kan också navigera till NAS genom Win+R, skriv \\123.123.123.123 (IP till NAS) och sen högerklicka på någon utdelning och välja "Map network drive.." där.

  • Medlem
  • 2013-03-20 17:17

Kompisen har problem med att spela upp film från sin DS 213 via PLEX. (PLEX-appen i NASen)
Han får ett meddelande på TVn som säger att: "filformat stöds ej". Spelar han den på sin IPhone kan han få uppmaningen: "Installera tredjepartsspelare, se hjälpfilen för mer info." Dock finns det ingen hjälpfil att se. Detta är via Synologys egen app DS Video.
Filerna som inte kan spelas upp är .mov och .avi.
Vad kan detta bero på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-20 17:20
Ursprungligen av Dalle:

Kompisen har problem med att spela upp film från sin DS 213 via PLEX. (PLEX-appen i NASen)
Han får ett meddelande på TVn som säger att: "filformat stöds ej". Spelar han den på sin IPhone kan han få uppmaningen: "Installera tredjepartsspelare, se hjälpfilen för mer info." Dock finns det ingen hjälpfil att se. Detta är via Synologys egen app DS Video.
Filerna som inte kan spelas upp är .mov och .avi.
Vad kan detta bero på?

Spontant tycker jag det låter som att Plex inte transcodar filen så att uppspelaren kan hantera formatet.

  • Medlem
  • 2013-03-20 17:30

Det konstiga är att 1080p .mkv fungerar utmärkt. Detta gör mig förbryllad.

Ursprungligen av Dalle:

Det konstiga är att 1080p .mkv fungerar utmärkt. Detta gör mig förbryllad.

Kan vara skumma codecs i .avi/.mov-filerna, inte helt ovanligt.
Ni får kolla vad som används i dessa och sen se om den applikation ni kör har stöd för det eller inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-20 17:45
Ursprungligen av keptang:

Kan vara skumma codecs i .avi/.mov-filerna, inte helt ovanligt.
Ni får kolla vad som används i dessa och sen se om den applikation ni kör har stöd för det eller inte.

Ja, precis. Det är just det som är grejen, filändelsen är av underordnad betydelse.

Ursprungligen av Dalle:

Kompisen har problem med att spela upp film från sin DS 213 via PLEX. (PLEX-appen i NASen)
Han får ett meddelande på TVn som säger att: "filformat stöds ej". Spelar han den på sin IPhone kan han få uppmaningen: "Installera tredjepartsspelare, se hjälpfilen för mer info." Dock finns det ingen hjälpfil att se. Detta är via Synologys egen app DS Video.
Filerna som inte kan spelas upp är .mov och .avi.
Vad kan detta bero på?

Jag har samma problem med DS713+ (Kör DSM 4.2) och Plex. Har labbat maaaaaaaaassor med detta. Har provat både genom min Sony-tv och PS3'an.

Grejerna (NAS/iOS/TV/PS3) stöder inte codecs som ni har i era filer, så enkelt är det.
Prova med Plex-appen på NAS och Plex-appen för iOS.

  • Medlem
  • 2013-03-21 10:38
Ursprungligen av keptang:

Grejerna (NAS/iOS/TV/PS3) stöder inte codecs som ni har i era filer, så enkelt är det.
Prova med Plex-appen på NAS och Plex-appen för iOS.

Och det finns inget man kan göra åt detta antar jag?

Ursprungligen av Dalle:

Och det finns inget man kan göra åt detta antar jag?

Kanske Plex på NAS plus Plex-appen för iOS/Android/Windows (RT/8) löser det? Jag skulle ha provat iaf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-22 08:07
Ursprungligen av Dalle:

Och det finns inget man kan göra åt detta antar jag?

Transkoda om filmen med t ex Handbrake.

  • Medlem
  • 2013-03-22 13:07
Ursprungligen av kenjon:

Transkoda om filmen med t ex Handbrake.

Jo jag föreslog också det till honom, har dock inte fått veta om det har funkat ännu.

  • Medlem
  • 2013-03-23 13:06

Är det bara jag som har observerat problem med viloläge sedan DSM 4.2?
Trots att jag har satt att NASen ska gå ner i vila efter 20 minuter inaktivitet så går den inte ner alls. Det finns inga aktiva anslutningar, och även om jag rycker ur NASen ur routern så går den iaf inte i vila. Jag observerade samma problem på kompisens DS 213.

Är det någon mer som lagt märke till detta problem och som vet vad det kan bero på? Jag gissar på att det är en bugg i DSM 4.2.

  • Medlem
  • 2013-03-23 14:05

Jag svarar mig själv.
Det verkar vara en känd bugg. Surt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-23 22:30

Själv sätter jag aldrig min Synology i viloläge, det blir så knepigt med accesstiderna över Hemmadelning av iTunes-biblioteket mot ATV.

Jag är lite på samma spår som Zinned här. Varför vill du sätta ner den i viloläge för?

Kör inte ner NASen i viloläge, sliter bara på elektroniken, inte alls bra för hårddiskarna att starta/stoppa.

Ursprungligen av keptang:

Kör inte ner NASen i viloläge, sliter bara på elektroniken, inte alls bra för hårddiskarna att starta/stoppa.

Keptang har principiellt rätt. Att starta/stoppa ofta är sämre för diskarnas livslängd än att låta dem snurra.

Time Machine (TM) kör t ex backup en gång i timmen. Om du så bara har en dator som kör TM mot enheten ska du inte låta diskarna gå ner i vila. Har du flera - ja det säger sig självt.

Edit: såvida du inte sätter dem i vila efter >1 h för att få dem i vila över natten. Då kan det finnas en vits.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-25 12:43

Sorry om jag är lite Off topic nu, men angående att inte sätta diskarna i vila, gäller det även datorn, tänker på att jag brukar sätta min MBPR i vila när jag inte använder den.

Ursprungligen av stile:

Sorry om jag är lite Off topic nu, men angående att inte sätta diskarna i vila, gäller det även datorn, tänker på att jag brukar sätta min MBPR i vila när jag inte använder den.

Detta gäller bara mekaniska diskar.

Materialen i disken (bland annat) sväller och krymper lite med temperaturen. Att sätta disk i viloläge och spinna upp den utsätter den för temperaturförändringar.

Förändringarna i materialet i kombination med rotationen hos diskplattorna ger slitage.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-26 08:26
Ursprungligen av hansfilipelo:

Detta gäller bara mekaniska diskar.

Materialen i disken (bland annat) sväller och krymper lite med temperaturen. Att sätta disk i viloläge och spinna upp den utsätter den för temperaturförändringar.

Förändringarna i materialet i kombination med rotationen hos diskplattorna ger slitage.

Tack för svar och bra förklaring.

Några frågor till er som har Synology.

1 Fungerar det att lägga in iTunes med musik och film och sedan fortsätta att använda det som tidigare eller är det ett nytt gränssnitt?
2 Använder ni typ en Express som anslutning till stärkare och det fungerar bra?
3 Access av film till tv. ATV gissar jag fungerar bra, men rakt in i en Philips TV med ethernet? Skillnad trådlöst eller trådat?
4 Hur bra upplever ni att smartphone apparna är för styrning av musik, film osv?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-26 09:30
Ursprungligen av Göran K:

Några frågor till er som har Synology.

1 Fungerar det att lägga in iTunes med musik och film och sedan fortsätta att använda det som tidigare eller är det ett nytt gränssnitt?
2 Använder ni typ en Express som anslutning till stärkare och det fungerar bra?
3 Access av film till tv. ATV gissar jag fungerar bra, men rakt in i en Philips TV med ethernet? Skillnad trådlöst eller trådat?
4 Hur bra upplever ni att smartphone apparna är för styrning av musik, film osv?

1) Fungerar precis som det ska. Bara att dra de mediafilerna du önskar från NAS'en in i iTunes.

2) Det gör jag i sovrummet, fungerar bra.

3) Jag använder ATV i vardagsrum samt sovrum, fungerar utmärkt. Trådat är alltid bäst men i sovrummet kör jag via WLAN och det fungerar kanon också då jag har mina videofiler i 720P med en uppskattad genomsnittlig bitrate på ca 4000 kbit/s.

4) Använder inte dem, ser ingen anledning till det.

Bevaka tråden