Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Arcane02:

Ok, en sista fråga innan jag köper skiten. Kommer det ge problem när jag ska skapa en RAID om jag bara köper en hårddisk till att börja med eller speglar den bara allt som finns på den ursprungliga om en ny tillkommer senare?

Vilket märke har du bestämt dig för?

Ursprungligen av ill_chrill:

Vilket märke har du bestämt dig för?

Det blir en Synology DS212J med samma Seagate disk som du precis köpt

Ursprungligen av Arcane02:

Ok, en sista fråga innan jag köper skiten. Kommer det ge problem när jag ska skapa en RAID om jag bara köper en hårddisk till att börja med eller speglar den bara allt som finns på den ursprungliga om en ny tillkommer senare?

How do I change the RAID type? - FAQ - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

Nu är min nya Drobo FS på väg ..

Börjar lite "blygsamt" med 1 x 3TB Seagate Barracuda 7200rpm

läste att det faktiskt var viktigt att helst ha samma RPM på diskarna i drobo

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-19 12:12

Jag har köpt en NAS, en NetGear ReadyNAS Ultra 2 med två HD-platser. Jag köpte den ifjol men har inte haft orken att ta itu med detta och så väntade jag på bättre priser på hårddiskar...

Det medföljde en Seagate Barracuda LP på 2 TB och jag skulle vilja köpa en till sådan, men kan inte hitta någon via vare sig Prisjakt, Pricerunner eller Kelkoo. Kanske har de slutat med tillverkningen? Helst vill jag inte använda Seagate eftersom de nuförtiden är skräp, men efter att ha läst i den här och andra trådar så förstår jag att Western Digital kanske inte är det optimala i NAS:ar.
Är ju privatperson så det behövs väl inte superprestanda på diskarna men skulle vilja kunna lägga in mina nyrippade filmer och spela upp dem i ATV, datorer och XBox:ar. Detsamma gäller mitt gigantiska musikbibliotek.

Vad kan man välja istället för en Barracuda LP (om de inte finns längre) som är bra och framförallt hållbart?

Ursprungligen av peanjo:

Jag har köpt en NAS, en NetGear ReadyNAS Ultra 2 med två HD-platser. Jag köpte den ifjol men har inte haft orken att ta itu med detta och så väntade jag på bättre priser på hårddiskar...

Det medföljde en Seagate Barracuda LP på 2 TB och jag skulle vilja köpa en till sådan, men kan inte hitta någon via vare sig Prisjakt, Pricerunner eller Kelkoo. Kanske har de slutat med tillverkningen? Helst vill jag inte använda Seagate eftersom de nuförtiden är skräp, men efter att ha läst i den här och andra trådar så förstår jag att Western Digital kanske inte är det optimala i NAS:ar.
Är ju privatperson så det behövs väl inte superprestanda på diskarna men skulle vilja kunna lägga in mina nyrippade filmer och spela upp dem i ATV, datorer och XBox:ar. Detsamma gäller mitt gigantiska musikbibliotek.

Vad kan man välja istället för en Barracuda LP (om de inte finns längre) som är bra och framförallt hållbart?

Jag kan varmt rekommendera följande länk när det gäller vad man skall titta på när det gälelr hårddiskval till en NAS oavset om det är en Drobo eller inte ...

Choose the Right Drive

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-19 14:15

Har länge sneglat på en ReadyNas 4 Ultra Plus. Men då den inte, trots dubbla kärnor, verkar vara kapabel till att transcoda 1080p (eller 720p) on-the-fly med Plex Media Server så går den bort. Synd, då det i övrigt verkar vara en bra NAS för mina behov.

Är i första läget ute efter en 4+ NAS för lagring av media och som kan köra PMS. Har börjat luta åt att bygga något eget, trots bristande kunskap på området. Förhoppningsvis lär man sig något på vägen. Någon typ av Linux-server verkar vara lösningen då FreeNAS inte stöds av Plex. Har aldrig jobbat med Linux förut och kan inte säga att jag känner mig komfortabel i terminalen, men va fan, man måste börja någonstans..:D

unRAID verkar vara en bra programvara som fungerar med all tänkbar hårdvara, dessutom gratis för upp till tre diskar. Har någon här inne testat den? Finns gott om guider till den på internet.

Ursprungligen av kim_sv:

Har länge sneglat på en ReadyNas 4 Ultra Plus. Men då den inte, trots dubbla kärnor, verkar vara kapabel till att transcoda 1080p (eller 720p) on-the-fly med Plex Media Server så går den bort. Synd, då det i övrigt verkar vara en bra NAS för mina behov.

Är i första läget ute efter en 4+ NAS för lagring av media och som kan köra PMS. Har börjat luta åt att bygga något eget, trots bristande kunskap på området. Förhoppningsvis lär man sig något på vägen. Någon typ av Linux-server verkar vara lösningen då FreeNAS inte stöds av Plex. Har aldrig jobbat med Linux förut och kan inte säga att jag känner mig komfortabel i terminalen, men va fan, man måste börja någonstans..:D

unRAID verkar vara en bra programvara som fungerar med all tänkbar hårdvara, dessutom gratis för upp till tre diskar. Har någon här inne testat den? Finns gott om guider till den på internet.

Hos oss har vi en Mac Mini som kör PMS och som står för transcodningen ... och nu snart så kommer jag köra med en Drobo FS där allt får ligga lagrat ..

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-19 14:56
Ursprungligen av gotfredsen:

Hos oss har vi en Mac Mini som kör PMS och som står för transcodningen ... och nu snart så kommer jag köra med en Drobo FS där allt får ligga lagrat ..

Har funderat på den lösningen jag också. Dock blir det ganska dyrt då en Mac mini som klarar att transcoda 1080p måste vara relativt ny och jag måste ändå köpa en NAS. Dessutom blir det två enheter som måste stå på dygnet runt. Att få en låg energiförbrukning är helt klart något jag vill tänka på. Hade jag behövt köpa en ny HTPC så vore Mac Minin mer aktuell. Har ju en ATV2 nu som duger alldeles utmärkt.

Drobo FS hade jag köpt direkt om det inte vore för att den inte klarar PMS. Verkar vara en lättanvänd sak helt klart.

Sitter just nu och installerar min sprillans DS212J, inga problem hittills.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-22 12:48
Ursprungligen av Arcane02:

Sitter just nu och installerar min sprillans DS212J, inga problem hittills.

Grattis till ett bra köp!

Nu funkar allt som det ska, efter en lng vntan p att filsystem och volym skulle skapas. Har satt upp DLNA och det funkar super med bde vra datorer, iPhones och iPad. Tror inte jag orkar kika p backup ikvll men leker nog runt lite. Hller p att lgga ver en film fr att testa med ATV nu, men det tar lite vl lng tid. Finns det ngonstans man kan testa verfrningshastigheten?

En AP Extreme str nst p inkpslistan nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-22 18:29
Ursprungligen av Arcane02:

Nu funkar allt som det ska, efter en lng vntan p att filsystem och volym skulle skapas. Har satt upp DLNA och det funkar super med bde vra datorer, iPhones och iPad. Tror inte jag orkar kika p backup ikvll men leker nog runt lite. Hller p att lgga ver en film fr att testa med ATV nu, men det tar lite vl lng tid. Finns det ngonstans man kan testa verfrningshastigheten?

En AP Extreme str nst p inkpslistan nu.

Du har ett verktyg i admingränssnittet på din Synology som visar överföringshastigheterna för överföringar som görs just då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 18:52

Man kan se överföringahastigeter via sitt Synologygränsnitt i en web-browser (dator eller iOS funkar fint, troligen även Android). Den visas väldigt snyggt om du kör DSM 4.0. Du ser även om enheten belastas hårt vad gäller CPU och RAM. Ser du inte detta när du loggar in på din NAS får du klicka på pilen i nedre högre hörnet för att få upp din dashboard (tror jag den kallas).

Alternativt kan du se överföringahastigeter i programmet "Activity monitor" på din dator under fliken "Network".

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-03-22 19:04

@Arcane02: Funderar själv på en DS212J, hur är ljudnivån på den?

Utifrån vad jag kan vrdera just nu r den mycket låg. Har haft den på soffbordet medan jag har stllt in den, satt ven vid sidan av den och streamade film till ATV och det har inte strt mig inte nmnvrt. Nr man sitter nra hr man flkten men inte srskilt mycket.

Just nu kr jag DSM 3.2, ska det uppdateras någonstans i grnssnittet?

Edit: Vad hnder med mina a och o med prickar!? Bara ett problem på 99.se...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-23 02:15
Ursprungligen av Arcane02:

Edit: Vad hnder med mina a och o med prickar!? Bara ett problem på 99.se...

Testa att skriva in din kommentar i ordbehandlingsprogram först copy/paste för att se om det hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 09:12
Ursprungligen av Arcane02:

Just nu kör jag DSM 3.2, ska det uppdateras någonstans i gränssnittet?

Under Control Panel > DSM Update i Synologys webgränsnitt.

Har uppdaterat till DSM 4.0 nu, dock verkar det något slöare än 3.2?

Hursomhelst så håller jag på med min första TM backup just nu, allt verkar fungera utan problem men det går jävligt långsamt omkring 1MB/s. Måste helt klart skaffa en annan router.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-23 08:00

Kör du Windows/Linux? Fel teckenkodning....?

Kör Mac, men nu verkar det som om det fungerar igen. Märkligt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-29 16:31

Någon som vet om D-link DNS-320 eller DNS-325 klarar schemalagda nedladdningar av torrents, eller om någon annan prisvärd NAS klarar detta.

Drobo bäst? Eller vad skall jag ha?

Med två fotografer i familjen, två iMacs snart och en D800 på ingång kommer lagringsyta bli ett problem som måste lösas framöver. behöver säkert 1-4 TB yta och automatiska backuprutiner.

Jag vill inte ha "extern USB-disk" då detta är alldeles för dålig säkerhet på.

Jag känner till Drobo, men vet att det finns flera tillverkare av "gunklådor" som funkar liknande.

Vad jag vill ha

Säkerhet, via ngn form av redundans i systemet.
Enkelhet, jag vill inte hålla på och fiddra allt för mkt med configande eller sitta i Terminalen.

Bullrar de? Hur ansluta?
"Fiffig programvara" - eller fixar man det bäst med DEJAVU och lite script?

Ursprungligen av Goflorp:

Med två fotografer i familjen, två iMacs snart och en D800 på ingång kommer lagringsyta bli ett problem som måste lösas framöver. behöver säkert 1-4 TB yta och automatiska backuprutiner.

Jag vill inte ha "extern USB-disk" då detta är alldeles för dålig säkerhet på.

Jag känner till Drobo, men vet att det finns flera tillverkare av "gunklådor" som funkar liknande.

Vad jag vill ha

Säkerhet, via ngn form av redundans i systemet.
Enkelhet, jag vill inte hålla på och fiddra allt för mkt med configande eller sitta i Terminalen.

Bullrar de? Hur ansluta?
"Fiffig programvara" - eller fixar man det bäst med DEJAVU och lite script?

Nästan vad som helst Synology!

Ursprungligen av Goflorp:

Med två fotografer i familjen, två iMacs snart och en D800 på ingång kommer lagringsyta bli ett problem som måste lösas framöver. behöver säkert 1-4 TB yta och automatiska backuprutiner.

Jag vill inte ha "extern USB-disk" då detta är alldeles för dålig säkerhet på.

Jag känner till Drobo, men vet att det finns flera tillverkare av "gunklådor" som funkar liknande.

Vad jag vill ha

Säkerhet, via ngn form av redundans i systemet.
Enkelhet, jag vill inte hålla på och fiddra allt för mkt med configande eller sitta i Terminalen.

Bullrar de? Hur ansluta?
"Fiffig programvara" - eller fixar man det bäst med DEJAVU och lite script?

Som du kan gissa så är det såklart Drobo som jag rekommenderar .. Fick ytterligare en 3 TB disk igår och det var bara att stoppa in åså gjorde drobon sitt . helt av sig själv ..

(Det är lika imponerade varje gång att se Drobon bygga om sig själv medan man samtidigt kan jobba på som vanligt mot den utan att den går offline eller något ..)

eftersom vi har diverse NAS och RAID grejer på jobbet så är jag rätt trött att privat behöva trixa och fixa ... och faktum är att jag verkligen inte behöver göra något alls hemma ... Drobon gör sitt ... igår fick jag tom en känsla av tråkighet ... har alltid varit van att vara tvungen att pilla så att gå från 100% meck och trix till 0 % blev lite lustigt för hjärnan att fatta ... men detta är ju bara positivt ..

med all erfarenhet .. bra och dålig jag har av andra system så är Drobon för mig värt vartenda öre och nu när jag haft den ett tag så skulle jag faktiskt varit villig att betalla ett dyrare pris för den ...

det har slagit mig att känslan jag har inför Drobon är en känsla jag inte känt för många produkter .. å det är känslan jag får från Apple produkter ..

jag har skrivit det förut och jag skriver det igen ..

Användarvänligt så är :

För mig Drobon = Mac .. och andra NAS och RAID Lösningar = PC

Det är min åsikt och jag vet att alla inte delar den ...

men jag vill slutligen säga att jag under flera månader granskat flertalet olika lösningar och jag kom fram till en mycket intressant sak och det är en förutfattad mening du skriver .

Citat:

Jag känner till Drobo, men vet att det finns flera tillverkare av "gunklådor" som funkar liknande.

Det stämmer verkligen inte ... men många verkar tro det .. men inte om man gräver djupare ...

Att säga att andra tillverkare har lösningar som liknar Drobos mjukvarusystem är faktist lite som att säga att OS X och Windows är det ingen större skilnad på .. och att en Mac är inget annat än en en dyr Dell och att man lätt kan få en lika bra Acer maskin som att gå och köpa en dyr Mac ...

Det är verkligen inte samma sak .. det är verkligen inte det ...

Tro mig jag jobbar med detta varje dag ...

men 1 sak ... Den första generationens Drobo för ett par år sedan hade många barnsjukdomar ..
Det har dock rättats till i de nya Drobos som finns att köpa idag ...

och ... Drobo är ingen Speed Raid ...Då skall man titta på ANDRA lösningar om det är SPEED man vill ha

Drobon är och förblir en automatiserad säker NAS lösning för den som inte är en nörd ..
eller till den som inte ORKAR vara en nörd när man kommer hem efter jobbet ...

Kan du kanske utveckla det då de har 50-talet produkter...

Olika varianter och olika antal diskar i osv.

Ursprungligen av Goflorp:

Kan du kanske utveckla det då de har 50-talet produkter...

Olika varianter och olika antal diskar i osv.

De är enkla att administrera. De är kompatibla. Och det finns för alla kategorier beroende på vilket pris du vill lägga.
Min personliga favorit är Synology Diskstation 1511+ som precis fått en uppdatering i form av 1512.

Märkligt gotfredsen, min QNAP har rullat i över 3 år utan att jag rört den.
Har bytt ut alla 4 diskar 2ggr till större storlekar, drar ut en disk, trycker in en ny, resten sköts automatiskt.

Så funkar alla NAS-enheter vad jag vet idag (och gjort i flera år).

Ursprungligen av keptang:

Märkligt gotfredsen, min QNAP har rullat i över 3 år utan att jag rört den.
Har bytt ut alla 4 diskar 2ggr till större storlekar, drar ut en disk, trycker in en ny, resten sköts automatiskt.

Så funkar alla NAS-enheter vad jag vet idag (och gjort i flera år).

inte alla NAS och jag sa INTE att saker som finns till Drobo inte finns till andra system .. det är bara inte rakt av samma ... precis som "Spotlight" finns till OS X och nu börjat dyka upp i Windows .. men det är fortfarande inte samma sak ..

Låt oss ta ett viktigt exempel ...

Disaster Recovery ...

Om man tittar på ytan så verkar tex QNAP och Drobo göra exakt samma sak ... men så när man gräver djupare så är det inte "riktigt samma"

Citat:

QNAP and Drobo both run either RAID or a variation of RAID. With the ability for both to provide protection for single or dual disk drive failure, they both can recover from a lost drive relatively easily. The QNAP and the Drobo can start to protect your data as soon as a bad drive is replaced without too much intervention. However, only the Drobo can recover from a complete hardware failure without losing any data. With the Drobo offering and their BeyondRAID technology, if your Drobo fails and the drives are still good; all you have to do is put your drives (in any order) in a new Drobo or replacement Drobo and all your data is still there.

Det är är faktist också baserat på en erfarenhet jag haft med QNAP där hårdvaran gick sönder ... och datan gick åt skogen ... sådant tur var hade vi då offsite backup på den datan MEN hade det varit en Drobo och Drobon gott sönder så hade det bara varit att ta ur diskarna .. och stoppa in dom i en ny Drobo i vilken ordning som helst och som Steve Jobs skulle sagt .. BOOM så hade man varit up and running med Drobon utan något meck elelr trix eller problem ..

Det är sådana här små men viktiga saker som gör att Drobon vinner för mig .. Än en gång jag säger inget om den första generationens Drobo med deras barnsjukdomar men

små viktiga säkerhets saker kan ibland bli väldigt viktiga ...

Vilken NAS?

Och QNAP funkar på samma sätt, förutom att man måste stoppa in diskarna i samma ordning som tidigare. BOOM.

NAS (eller RAID öht) ska aldrig ses som en enskild backup. Backup ska man ha offsite.

Finns en bra tråd om det här på forumet.

Bevaka tråden