Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-10-08 19:48

Alltid trevligt med en ny kamera från Pentax!
http://www.dpreview.com/previews/pentax-k-3/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-08 20:49

Har Pentax någon FF-kamera än?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-10-08 21:13
Ursprungligen av zinned:

Har Pentax någon FF-kamera än?

Nope

Ser smaskens ut.

Men tror nog att K-5an får hänga med ett tag till.

Förresten så är livet numera komplett: Kör mac, Pentax och Saab. Den mörka sidan kör windows, Canikon och Volvo...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-08 21:54
Ursprungligen av johan_tanying:

Förresten så är livet numera komplett: Kör mac, Pentax och Saab. Den mörka sidan kör windows, Canikon och Volvo...

Vi på "andra sidan" kan i alla fall köra FF

Ursprungligen av johan_tanying:

Förresten så är livet numera komplett: Kör mac, Pentax och Saab. Den mörka sidan kör windows, Canikon och Volvo...

Sorry. Mac och Win är båda den mörka sidan. Saab är skatteparasiterande ondska.

But hey, one out of three ain't bad!

Pratglada Pentaxforum har också förhandstittat: http://www.pentaxforums.com/news/pentax-k-3-f...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-10-19 16:45

Pentax K-3 känns som en het APS-C.
http://reviews.photographyreview.com/pentax-k...

Pga flytt och annat hinner jag knappt med att använda min K-5. Får väl vänta på K-3II... Å andra sidan utnyttjar jag ju knappast K-5an fullt ut. Börjar bli ont om gluggar som tecknar ut alla dessa megapixlar.

I väntan på FF från Pentax går det lika bra med en Sony!
http://www.pentaxforums.com/news/sony-a7-firs...

Jocke, bodde inte du i tjotaheiti? Flyttat till civilisationen nu? Vi kanske skulle ta en Pentaxutflykt och fota någon dag vid tillfälle. Skulle vara kul att se någon annan med en Pentax för omväxlings skull...

Måste erkänna att det var länge sedan jag använde min K-x. När man väl vant sig vid spegelfri känns till och med små DSRL:er som klumpiga, otympliga maskiner. Har tagit 5000+ bilder i höst med min Samsung NX, ingen med DSLR... Visst är A7:orna fantastiska maskiner, men det mitt habegär går igång på mest just nu är Panasonic DX7 - det hus (utfällbar skärm, EVF, IBIS, mycket manuella kontroller, LITEN) som jag alltid velat ha. Vettefasiken om jag någonsin tänker investera i en DSLR igen, oavsett hur bra den är. Trist att Pentax valt K-01 och Q som sina representanter i den spegelfria världen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-10-26 12:31

Hur är det med autofokusen på de spegellösa? Är den lika pålitlig som på DSLR numera?

Pålitligare, om du menar att den sitter när den sitter, eftersom du inte har något fram- och bakfokuseringsproblem. Men den är fortfarande inte lika snabb. Vad gäller AF-S är det helt ok (även om den ger upp andan tidigare i svagt ljus), men AF-C är ett skämt (utom möjligtvis på Nikon 1). Ska du skjuta sport eller fåglar i flykt är det DSLR som gäller.

Jag har dock inte haft några problem med att t.ex. ta bilder på rörliga ungar, även om antalet missar är märkbart högre än med DSLR.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-10-26 22:15
Ursprungligen av GustafMA:

Jocke, bodde inte du i tjotaheiti? Flyttat till civilisationen nu? Vi kanske skulle ta en Pentaxutflykt och fota någon dag vid tillfälle. Skulle vara kul att se någon annan med en Pentax för omväxlings skull...

Måste erkänna att det var länge sedan jag använde min K-x. När man väl vant sig vid spegelfri känns till och med små DSRL:er som klumpiga, otympliga maskiner. Har tagit 5000+ bilder i höst med min Samsung NX, ingen med DSLR... Visst är A7:orna fantastiska maskiner, men det mitt habegär går igång på mest just nu är Panasonic DX7 - det hus (utfällbar skärm, EVF, IBIS, mycket manuella kontroller, LITEN) som jag alltid velat ha. Vettefasiken om jag någonsin tänker investera i en DSLR igen, oavsett hur bra den är. Trist att Pentax valt K-01 och Q som sina representanter i den spegelfria världen.

Jag lämnade Sveriges hjärta och Dalarnas djupa skogar för några veckor sedan på grund av arbete i Stockholmsområdet. Visst saknar jag mina hemtrakter men det är roligt med omväxling.

En liten pentaxtur vore mycket trevlig att genomföra framöver! Har aningen lite fritid för stunden, men det ska snart bli bättre.

Min kamera har inte fått mycket motion den senate månaden och skulle behöva sig en tur snart. Själv kommer jag att fortsätta med en DSLR för avancerad fotografering men kommer även att experimentera med en iPhone för gatufoto m.m.

Men det finns väl fortfarande inga riktigt feta vidvinklar till spegellösa kameror med små sensorer? Eller hade Panasonic kanske en hyfsad? Det lilla jag använt K-5an till den senaste tiden har just varit med 12-24an inställd på 12 mm...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-10-27 08:38
Ursprungligen av GustafMA:

Pålitligare, om du menar att den sitter när den sitter, eftersom du inte har något fram- och bakfokuseringsproblem.

Vad jag tänker på är pålitligheten på autofokus i dåligt ljus.

Orättvis jämförelse kanske, men min Pentax kompakt från 2008 (12Mpix), är nästan oanvändbar inomhus eftersom den missar fokus så ofta. I bra ljus tar den hur bra bilder som helst.

Anledningen till att jag inte skaffat något bättre är att jag fortfarande väntar på en spegellös kamera som möter mina behov (till rimligt pris. Hade budjet varit obegränsad hade jag ägt en M9 nu).

Ursprungligen av joakimo:

Jag lämnade Sveriges hjärta och Dalarnas djupa skogar för några veckor sedan på grund av arbete i Stockholmsområdet. Visst saknar jag mina hemtrakter men det är roligt med omväxling.

Skoj! Rask jobbat i bostadsväg också. Känner en lirare som flyttade till jobb i Sthlm för två år sedan som fortfarande pendlar från Uppsala...

Citat:

En liten pentaxtur vore mycket trevlig att genomföra framöver! Har aningen lite fritid för stunden, men det ska snart bli bättre.

Ja, tid är alltid ett problem. Men att glida runt på stan med Pentax:ar i högsta hugg måste vi göra, om så bara för att skrämma livet ur några kinesiska turister vid Stadshuset, som kommer tro att de missat Den Senaste Trenden. Eftersom jag vet att du är intresserad av naturfoto kan jag visa dig ett par av mina favoritställen att ta bilder på i Sthlmstrakten också fram på vårkanten. Jo, det finns gott om storslagen natur i krokarna här också...

Ursprungligen av johan_tanying:

Men det finns väl fortfarande inga riktigt feta vidvinklar till spegellösa kameror med små sensorer? Eller hade Panasonic kanske en hyfsad? Det lilla jag använt K-5an till den senaste tiden har just varit med 12-24an inställd på 12 mm...

Till min spegelfria NX finns ett finfint 12-14 och en fast 10:a. Nu är det en APS-C, så det är ingen skillnad mot din 12-24 i bildvinkel. Sony NEX (också APS-C) har en 10-18. m43 (beskärningsfaktor 2) har en 7-14. Så, jo, det börjar finnas ultravidvinklar att tillgå. Tror inte någon av dem mäter sig med en limited, men de är väl i klass med de flesta DSLR-zoom:ar i de vinklarna.

Ursprungligen av planB:

Vad jag tänker på är pålitligheten på autofokus i dåligt ljus.

Orättvis jämförelse kanske, men min Pentax kompakt från 2008 (12Mpix), är nästan oanvändbar inomhus eftersom den missar fokus så ofta. I bra ljus tar den hur bra bilder som helst.

Anledningen till att jag inte skaffat något bättre är att jag fortfarande väntar på en spegellös kamera som möter mina behov (till rimligt pris. Hade budjet varit obegränsad hade jag ägt en M9 nu).

Well, jämfört med de bästa lågljus-fokusarna (Canon 6D, Pentax K5II och K3, som alla fokuserar ner till -3EV) finns det ingen spegelfri som fixar lågljusfokus lika väl. Men alla klarar sig betydligt bättre än en P&S från 2008 och många väl i klass med konsument-DSLR. Mina egna erfarenheter är att det går bra inomhus om jag har bra med ljus - barnkalas, barer, restaurangmiddagar - men att det blir tufft när det går ner mot intima matställen med flämtande bordsljus som enda belysning.

Photography life, som testat alla spegelfria system ganska utförligt, hävdar att AF är ungefär så här: Nikon 1 > m43 > NX > Fuji X > NEX > Canon M. Detta, och utbudet av högkvalitativa pannkaksobjektiv, är f.ö. anledningen till att jag valde NX när det begav sig. Fujis kameror är oerhört sexiga, men de vet inte vad liten innebär, vare sig vad gäller hus eller glas.

Men det kan vara värt att vänta om du i huvudsak är nöjd med vad du har för tillfället. Spegelfritt är en marknad stadd i mycket snabb förändring. Själv orkade jag inte vänta (och livet går fort, ungarna väntar inte med att växa upp), men har förlikat mig med tanken på att jag kanske blir tvungen att punga ut för ett nytt system med nya glas någon gång framöver. So be it.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-10-27 19:38
Ursprungligen av GustafMA:

Skoj! Rask jobbat i bostadsväg också. Känner en lirare som flyttade till jobb i Sthlm för två år sedan som fortfarande pendlar från Uppsala...

Bostadssituationen är inte perfekt än då jag nu pendlar Sollentuna-Södertälje och måste varannan vecka ta nattbussen. Med lite tur löser sig en bostad söder om stan nästa vecka. För många timmar går åt till pendling för stunden.

Ursprungligen av johan_tanying:

Men det finns väl fortfarande inga riktigt feta vidvinklar till spegellösa kameror med små sensorer? Eller hade Panasonic kanske en hyfsad? Det lilla jag använt K-5an till den senaste tiden har just varit med 12-24an inställd på 12 mm...

Kan svara mig själv: Pentax har just släppt en redig vidvinkelzoom till Q-serien motsvarande 17.5-27 mm. Bara 85 g och så litet att 49 mm filter passar.
http://www.dpreview.com/news/2013/11/06/ricoh...

Sedan har man släppt en 20-40 mm i Limited-version. Vädertätad och hyfsat ljusstark 2.8-4. Lite märkligt zoomomfång tycker jag personligen, men om man inte kan bestämma sig för om motsv 35 mm eller 50 mm är "normal" kanske gluggen kan passa? Men för det priset kan man få en 31/1.8. Hmmm. Decisions, decisions...
http://www.dpreview.com/news/2013/11/06/weath...

Vad gäller Pentax FF - skulle inte herrar (och damer?) japaner snegla lite på Nikon Df och ta fram en Digital Super A? Man är ju duktiga på att ta fram mindre prylar än konkurrenterna.
http://www.dpreview.com/previews/nikon-df
Bring it on...

Ursprungligen av johan_tanying:

Sedan har man släppt en 20-40 mm i Limited-version. Vädertätad och hyfsat ljusstark 2.8-4. Lite märkligt zoomomfång tycker jag personligen, men om man inte kan bestämma sig för om motsv 35 mm eller 50 mm är "normal" kanske gluggen kan passa? Men för det priset kan man få en 31/1.8. Hmmm. Decisions, decisions...
http://www.dpreview.com/news/2013/11/06/weath...

Om du inte får ståfräs av just märket, törs man fråga varför inte Sigma 18-35 istället? Verkar ju vara bättre och ballare på alla sätt och vis, inklusive bildkvalité som motsvarar en fet uppsättning riktigt bra fasta objektiv i det intervallet.

Utan att egentligen vara spekulant på någon av dem så kan man ju lätt konstatera att Sigman är rejält ljusstarkare. Men jag säger bara vikten: 283 g vs 810 g och storleken: 55 mm vs 72 mm filtergänga... Och finns Sigman ens till Pentax?

Förresten - vad är det för ljushuvud som satt på en röd dekorring istf grön?

När vi ändå håller på: Rykande färska testbilder från en K-3: http://www.dpreview.com/news/2013/11/11/penta...

Tillägg: DPR har lyckats med konststycket att _inte_ fotografera något som skulle kunna ge upphov till moiré. Så ingen chans att se om det nya antiinterferensmönsterskakandet fungerar eller ej. Lysande...

Men en grymt massa pixlar per bild blir det.

Senast redigerat 2013-11-11 21:38
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-11-12 17:51

Pentax Forums har gjort en recension på K-3an. Jag ska försöka ta mig tid att ögna igenom den i kväll.
http://www.pentaxforums.com/reviews/pentax-k-...

Ursprungligen av johan_tanying:

Utan att egentligen vara spekulant på någon av dem så kan man ju lätt konstatera att Sigman är rejält ljusstarkare. Men jag säger bara vikten: 283 g vs 810 g och storleken: 55 mm vs 72 mm filtergänga... Och finns Sigman ens till Pentax?

Förresten - vad är det för ljushuvud som satt på en röd dekorring istf grön?

Tja, du släpar ju ändå runt på en DSLR. Då kan väl objektivstorleken göra sak samma.

Röd dekorring är om jag förstått saken rätt Ricoh:s sätt att markera HD- isf. SMC-påkletning av nya objektiv. Tydligen ska de nylanserade varianterna av olika limiteds ha det också.

http://www.dpreview.com/news/2013/08/27/ricoh...

Ursprungligen av johan_tanying:

När vi ändå håller på: Rykande färska testbilder från en K-3: http://www.dpreview.com/news/2013/11/11/penta...

Tillägg: DPR har lyckats med konststycket att _inte_ fotografera något som skulle kunna ge upphov till moiré. Så ingen chans att se om det nya antiinterferensmönsterskakandet fungerar eller ej. Lysande...

Men en grymt massa pixlar per bild blir det.

Dpreview har väl gjort det till en gimmick att ha kassa testbilder på alla kameror? Med tanke på hur mycket jobb de lägger ner i övrigt på sina recensioner är jag benägen att förlåta dem.

Var på fotomässan idag. Det var sådär.

För oss Ricohiter var det glatt. Det gick att hitta både Ricoh och Pentax som enskilda varumärken med större och intressantare bås och utbud än förra året. Lekte lite med K3:an och kan inte påstå att jag såg någon överväldigande skillnad mot K5II, men jag provade trackingen och den verkade funka bra - även om det är svårt att säga när kamerorna inte innehåller minneskort. Mycket tyst och diskret slutarljud, f.ö., även i symaskinsläge när man drar iväg 30 bilder i ett svep. De nya HD-objektiven var snygga. De kunde inte säga när FF:en kommer.

I övrigt tyckte jag nog att det var en rätt avslagen tillställning. Det var synbarligen mindre folk, de enda egentliga köerna var till C&Ns gratissensorrengöringar och antalet småutställare med skojiga och finurliga lösningar har sjunkit drastiskt. Ont om både proffsmodeller för besökaren att plåta och båsgodis. Det märks att det är lågtryck i branschen. Ok, tittade på lite annat skoj också: Nikon Df - ser fin ut, men usch så fet den är. Pentak K-01, kom tillbaka, allting är förlåtet. Sony A7/r. Oerhört sexiga. Känslan av att stå där med en FF i handen som inte är mycket större än min spegelfria APSC... mycket trevligt. Men autofokusen verkade inte vara sådär jättemycket att hänga i julgranen. Panasonic DX7 - jisses. Den kamera som verkligen väcker mitt habegär just nu. Om någon vänlig själ donerade en uppsättning m43-glas till mig skulle jag köpa den ögonaböj. Liten, fantastisk sökare, fantastisk skärm med touchfokus som funkar, IBIS, blixtsnabb AF, helt tyst slutare (upp till typ 1/1000 i alla fall). Smaskens.

Men det gick inte att komma ifrån att det var lite påvrare än vanligt. Halva utrymmet togs upp av olika fotoutställningar, vilket helt enkelt blir på tok för mycket av det goda. En gång per år går väl an om det ska vara så här, men jag skulle nog hoppa över om det gick av stapeln vart 6:e månad.

Ursprungligen av johan_tanying:

Får väl citera mig själv. Samyang har nu långt om länge beslutat sig för att världen är redo för 10 mm / 2.8: I slutet av januari 2014 åtminstone. http://www.dpreview.com/news/2013/12/06/samya...

Den som lever få se...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-12-06 17:36
Ursprungligen av johan_tanying:

Får väl citera mig själv. Samyang har nu långt om länge beslutat sig för att världen är redo för 10 mm / 2.8: I slutet av januari 2014 åtminstone. http://www.dpreview.com/news/2013/12/06/samya...

Den som lever få se...

Detta objektiv står högt upp på min önskelista, har haft det i åtanke sedan det först visades upp.

Känns inte dryga fem lakan före skatt och moms som en hel del för ett objektiv med manuell fokus? Nu ska det sägas att det är raktecknande, inte jättelångsamt och så, men ändå. Det vidaste objektiv jag någonsin lekt med var ett Sigma 12-24 på en FF-Canon och det jag kunde konstatera var att det minsann krävdes autofokus på 12 mm också, för det var ingalunda skärpedjup från ett till oändligheten. Och när jag försökte mig på manuell fokus tyckte jag det var rätt svårt, trots ett skärpedjup på flera meter - det man fokuserar på tenderar att vara så förbaskat litet med så vid vinkel.

Å andra sidan får man ju fokusfälla och stabilisering "gratis" med Pentax när man skruvar på det här objektivet, till skillnad mot de flesta andra kameror...

Lite trist att det inte går att skruva på filter. För landskap har jag blivit smått beroende av ett graderat ND- och/eller polfilter. Fast ni k5-marodörer kan väl exponera till höger och lyfta skuggorna i efterbehandlingen istället, antar jag.

Har du provat med polfilter på vidvinkel? Det fungerar inte så bra kan jag upplysa om. Åtminstone inte om man vill ha jämn effekt över hela himlen... (Det kan vara knepigt att "fånga in" polariseringseffekten redan på 28 mm FF - vågar inte tänka på hur begränsad del av himlen som blir påverkad på en så bred bildvinkel).

Om gluggen har avståndsmarkeringar och dessutom en riktig bländarring kanske man kan foto som man gjorde förr? Bländare 8 och avståndet på kanske 3m så att skärpedjupet täcker allt 2m - ∞. Blir det molnigt flyttar man ringen till 4 eller 5.6. Snabbt och lättjobbat. Inget vevande med autofokusen eller pillrande med rattar på fram-, bak- och ovansida på kameran.

Bevaka tråden