Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-07-24 18:06

Funderar på att byta till SHB från Swedbank av diverse anledningar.

Hur pass snabba brukar SHB vara med att ge stöd för nya versioner? Kommer t.ex internetbanken att fungera med Snow Leopard eller brukar det vara så att man blir tuvngen att vänta X antal månader för varje ny version av OS/browser som kommer?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-30 15:26
Ursprungligen av DepeO:

Funderar på att byta till SHB från Swedbank av diverse anledningar.

Hur pass snabba brukar SHB vara med att ge stöd för nya versioner? Kommer t.ex internetbanken att fungera med Snow Leopard eller brukar det vara så att man blir tuvngen att vänta X antal månader för varje ny version av OS/browser som kommer?

SHB är inte långsammare eller snabbare än andra banker enligt min erfarenhet. SHB har precis börjat införa ett dos-system där man i princip kan köra vilket system som helst (nästan), men för ökad smidighet (dosan kopplad till datorn och interaktion med webb-läsare osv) behöver man nyare programvara/system.

Jag tror att frågan är fel ställd. Fråga istället: Vilken bank har ett säkerhetssystem som inte är begränsat av mjukvara och hårdvara, dvs man skall kunna logga in på vilken dator som helst i Världen som har internet. Swedbank är en bank som uppfyller detta krav.

Nästa fråga har med det praktiska handhavandet att göra - om man ständigt är på resande fot vill man kanske inte bära med sig en "dosa".

Den tredje frågan är om banken har bra service när man verkligen behöver det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-25 19:54

Pratade med Handelsbanken häromdagen, de skickar ut dosor nu till alla deras kunder. På sikt ska de skrota det nuvarande systemet helt, både med dosor och skrapkort. Det sistnämnda tycker jag har varit smidigt att bara ha med i plånboken och kunna logga in från var än jag befinner mig. Jag ifrågasatte det nya systemet med att behöva ha med sig dosan och då sa han att man kan beställa extradosor för att ta med sig. De nya dosorna aktiveras av ett kodkort som du får så resultatet blir att du behöver både en dosa och kortet med dig. Grymt osmidigt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-29 09:18
Ursprungligen av CEk:

Pratade med Handelsbanken häromdagen, de skickar ut dosor nu till alla deras kunder. På sikt ska de skrota det nuvarande systemet helt, både med dosor och skrapkort. Det sistnämnda tycker jag har varit smidigt att bara ha med i plånboken och kunna logga in från var än jag befinner mig. Jag ifrågasatte det nya systemet med att behöva ha med sig dosan och då sa han att man kan beställa extradosor för att ta med sig. De nya dosorna aktiveras av ett kodkort som du får så resultatet blir att du behöver både en dosa och kortet med dig. Grymt osmidigt!

Det är nog ingen dosa utan en kortläsare som används tillsammans med ett kort som i sin tur behöver en pinkod. Kortet är en värdehandling såsom all dina kort typ Visa, Mastercard och dyl.
Detta kan du använda var du än befinner dig såsom dina andra kort.
Säkerheten är lika stor som med dina andra kort - så länge som ingen kommer åt din pinkod.

Angående att välja en bank - jag väljer den bank (SHB) som ger mig trygghet och den som ej tigger skattepengar (mina pengar!) från staten när det är kris samtidigt som de delar ut miljonbonusar.

SHB har varken nu eller i slutet av åttiotalet begärt pengar från staten som andra banker frikostigt utnyttjade. Pengar som aldrig betalades tillbaka.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-29 13:54

Jo, det förklarade det precis så som du säger. Nackdelen är att jag gärna bara hade behövt med kortet, precis som jag gjort innan med skrapkortet. Nu måste jag ha med kortläsaren och även om de sa att man kunde beställa extra kortläsare så blir det ett irritationsmoment att behöva ha med den plus kortet. Kortet slinker ju ner i plånboken lika lätt som vanliga kort men läsare är ju bökigare att bära med sig.

Ursprungligen av malen:

Det är nog ingen dosa utan en kortläsare som används tillsammans med ett kort som i sin tur behöver en pinkod. Kortet är en värdehandling såsom all dina kort typ Visa, Mastercard och dyl.
Detta kan du använda var du än befinner dig såsom dina andra kort.
Säkerheten är lika stor som med dina andra kort - så länge som ingen kommer åt din pinkod.

Angående att välja en bank - jag väljer den bank (SHB) som ger mig trygghet och den som ej tigger skattepengar (mina pengar!) från staten när det är kris samtidigt som de delar ut miljonbonusar.

SHB har varken nu eller i slutet av åttiotalet begärt pengar från staten som andra banker frikostigt utnyttjade. Pengar som aldrig betalades tillbaka.

Dosan med sladd funkar bra, tycker jag, med Firefox 3.5.1. Lite snabbare och smidigare än med skrapkoderna.

Men BankID via Personal-programmet får jag inte att kicka igång med något annat än Handelsbanken – har prövat Försäkringskassan och Skatteverket, och får bara en blankrad när den ska hitta mitt BankID. Ett felmeddelande dyker ibland upp, som lyder:

"Felkod: ZI_JAVA_IS_NOT_ENABLED"

Dessförinnan står också att "Java behövs…" osv. Givetvis har jag Java aktiverat. Jag har visserligen prioriterat upp Java 6.0 i Java-inställningarna pga att jag kör en del Javaprogram som kräver detta. Men jag har testat att återställa inställningarna, och förstaprioritera samtliga Java-konfigurationer jag har, men felet kvarstår. Och med Handelsbanken är det som sagt inga problem alls, den heter ID:et i Personal direkt oavsett vilket version av Java jag kör.

Nån som vet whattheheck?

Ursprungligen av Stinky:

Dosan med sladd funkar bra, tycker jag, med Firefox 3.5.1. Lite snabbare och smidigare än med skrapkoderna.

Men BankID via Personal-programmet får jag inte att kicka igång med något annat än Handelsbanken – har prövat Försäkringskassan och Skatteverket, och får bara en blankrad när den ska hitta mitt BankID. Ett felmeddelande dyker ibland upp, som lyder:

"Felkod: ZI_JAVA_IS_NOT_ENABLED"

Dessförinnan står också att "Java behövs…" osv. Givetvis har jag Java aktiverat. Jag har visserligen prioriterat upp Java 6.0 i Java-inställningarna pga att jag kör en del Javaprogram som kräver detta. Men jag har testat att återställa inställningarna, och förstaprioritera samtliga Java-konfigurationer jag har, men felet kvarstår. Och med Handelsbanken är det som sagt inga problem alls, den heter ID:et i Personal direkt oavsett vilket version av Java jag kör.

Nån som vet whattheheck?

Finns ett inlägg tidigare i tråden där en användare frågat banken varför det inte fungerar.
http://www.99.se/1787366-post472.html

Ursprungligen av Mikael E:

Finns ett inlägg tidigare i tråden där en användare frågat banken varför det inte fungerar.
http://www.99.se/1787366-post472.html

Ja, tack. Och jag har fått det att fungera klockrent med ett alternativt s.k. "bankID på fil", som ju dessutom funkar både med Firefox och Safari 4. Och bankID utan dosa är ju enklare än med. Skönt också att kunna ha både dessa bankID på samma cert utan de gamla konflikterna mellan olika säkerhetsfiler, något som tidigare gjorde att jag gick över till skrapkoderna.

Så nu börjar det likna något! Återstår bara stöd för själva nätbankfunktionen i Safari 4…

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-30 16:21

Har du fått Personal-programmet med Bank-ID att fungera med Safari? Alltså inte med nån dosa utan det gamla klassiska sättet? När jag försöker logga in med Safari så kommer det upp en tom certifikat-ruta, hur får du in det i Safari?

Ursprungligen av Stinky:

Ja, tack. Och jag har fått det att fungera klockrent med ett alternativt s.k. "bankID på fil", som ju dessutom funkar både med Firefox och Safari 4. Och bankID utan dosa är ju enklare än med. Skönt också att kunna ha både dessa bankID på samma cert utan de gamla konflikterna mellan olika säkerhetsfiler, något som tidigare gjorde att jag gick över till skrapkoderna.

Så nu börjar det likna något! Återstår bara stöd för själva nätbankfunktionen i Safari 4…

Jag har bara kört med skrapkoder tidigare, men detta är tydligen inte tillåtet längre nu när jag aktiverat dosan. Men än mer störande är att jag inte får dosan att funka utan sladd. Trodde man kunde köra parallellt med/utan? Både i FF och Safari får jag felmeddelanden när jag försöker. Är jag nu helt utelämnad åt att använda dosa + sladd + firefox + en och samma dator nu alltså?

Eller det kanske fungerar utan dosa med annan dator, bara inte med denna där jag installerat säkerhetsprogrammet osv?

Jag har tidigare nämnt min spanska bank, som använder koder från ett koordinatsystem tryckta på ett plastkort i kreditkortsformat. I stället för att ta med detta kort på resan lägger jag det i en kopieringsmaskin. Med en sådan fiffig lösning skulle Handelsbanken supportavdelning bli överflödig. Det tycks som Handelsbankens mål är att skapa full sysselsättning.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-31 10:14

Köra dosan utan sladd ska inte vara nått problem men jag gissar att du inte kan ha kabeln i kanske.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-31 17:24

Använder firefox 3.0.11
os x 10.5.7 å har ej problem,men läser att många byter bank,ska ja göra desamma??
Vi följer ju h-bankens regler:tveksam:

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-31 17:39

gammalt hmmmmm

Öh, va? Hängde inte med där på dina två första inlägg på 99.se, oscars.

Jag använder engångskoder på mac det tycker jag funkar jättebra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-04 01:55

Idag fick jag ett nytt kuvert med skrapkodsbricka. Funkar fint tycker jag oxå.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-04 09:39

Jag vet inte vad de har för principer för utfasningen av skrapkoderna. Jag fick min dosa för två månader sedan; min fru som har samma bank har inte fått den än.

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2009-08-08 21:33

Vad ni än gör ändra inte pinkoden till en 4 siffrig pinkod, det gjorde jag och sen funkade det inte alls.. Fick ringa supporten och dom blev alldeles ställda över att det ens gick att ändra till en 4 siffrig pin.. "Det ska inte gå" sa dom. Blev ett jävla strul.. nu fungerar den dock bra igen.. har inte provat annat än banken med den ännu

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-08-09 01:08

Jag bytte bort handelsbanken i oktober förra året då "Nexus Personal" tog bort mina certifikat så fort jag laddat ner dem. Noll förståelse från banken, och jag vet inte hur många gånger de föreslagit mig att hämta nya certifikat (något man måste besöka bankkontoret för att göra) trots att jag förklarat hur omöjligt det är.

Trots att jag bad dem att avsluta kontot i oktober förra året är det ännu inte stängt. De säger att det är "förberett för avslut" men att saldot måste nollas först. Undrar bara hur många år det ska ta att bli av med kontot?

Sitter med Nordea idag. Supernöjd förutom att de är enda (stora) banken som inte erbjuder eget kortmotiv på betalkorten. Och jag har såklart inte gett mig in på att försöka använda skämtet de kallar BankID än.

Bor man i Sverige är det INTE omöjligt att besöka ett Handelsbankskontor, men när de kräver det av oss som bor på Kanarieöarna, flyger vi i taket. Våra konton på Handelsbanken är nu dödad och Swedbank fick ta över. Fungerar smidigt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-09 13:33

Jag bytte till Handelsbanken i januari i år och har inte haft några problem. Kör med Band-id som jag har på två datorer. Hade tidigare Swedbank och enda fördelen med dosa är väl om man reser mycket och inte har med sin egen dator, men då får man väl be dem om skrapkoder.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-10 22:11

Min flickvän byte till Handelsbanken när vi köpte ny lägenhet för ett tag sen. Skulle logga in i kväll, med den nya dosan och säkerhetskortet, och det fungerade givetvis inte.
Efter att jag tagit över och prövat alla gamla tips så ringde jag support och satt med en mycket trevlig tjej i ca en timme. Prövade allt hon föreslog men fick det inte att fungera.

Efter mycket testande så bad hon mig starta skivverktyg för att se hur min HD var formaterad. Jag hade Mac OS Extended (skiftlägeskänslig, journalförd).

Fick då reda på att deras säkerhetsprogram, Personal, inte klarar något annat än Mac OS Extended. Det får inte vara skiftlägeskänsligt eller journalförd. Så har man hårddisken formaterad i något annat format är det kört att använda deras dosa med sladd.

Flickvännen får nu sitta och slå koder utan sladd.

Ska installera en extern HD med Mac OS Extended när jag får tid och se om det fungerar bättre där.

Senast redigerat 2009-08-11 07:25
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-10 22:30
Ursprungligen av mola:

Min flickvän byte till Handelsbanken när vi köpte ny lägenhet för ett tag sen. Skulle logga in i kväll, med den nya dosan och säkerhetskortet, och det fungerade givetvis inte.
Efter att jag tagit över och prövat alla gamla tips så ringde jag support och satt med en mycket trevlig tjej i ca en timme. Prövade allt hon föreslog men fick det inte att fungera.

Efter mycket testande så bad hon mig starta skivverktyg för att se hur min HD var formaterad. Jag hade Mac OS Extended (skiftlägeskänslig, journalförd).

Fick då reda på att deras säkerhetsprogram, Personal, inte klarar något annat än Mac OS Extended. Så har man hårddisken formaterad i något annat format är det kört att använda deras dosa med sladd.

Flickvännen får nu sitta och slå koder utan sladd.

Ska installera en extern HD med Mac OS Extended när jag får tid och se om det fungerar bättre där.

Säkerhetsprogrammet krävde MacOS Extended och du det var det du hade, så vad var det som var problemet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-11 07:19
Ursprungligen av planB:

Säkerhetsprogrammet krävde MacOS Extended och du det var det du hade, så vad var det som var problemet?

Det får inte vara skiftlägeskänsligt eller journalförd. Har du formaterat med något av de formaten så är det kört enligt kundtjänsten.

Ursprungligen av mola:

Det får inte vara skiftlägeskänsligt eller journalförd. Har du formaterat med något av de formaten så är det kört enligt kundtjänsten.

Journalförd verkar inte vara problemet och skiftlägeskänslig formatering är väl verkligen inte något som normalanvändaren ger sig på? Jag tycker det var strålande att supporten kunde hitta vad bekymret berodde på.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-19 21:12
Ursprungligen av mola:

Ska installera en extern HD med Mac OS Extended när jag får tid och se om det fungerar bättre där.

Har nu testat med "rätt" formaterad HD och då fungerade allt som det skulle.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-08-11 09:00

Det är skiftlägeskänsligt det inte får vara.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-12 14:17

Handelsbanken till låter mig att använda både engångskoder och e-legitimation. Hade lite problem med e-legitimationen i början men nu fungerar det utan några som helt problem! Det enda med e-legitimationen är att man måste använda Firefox istället för Safari då handelsbanken anser att Safari inte är tillräckligt "säkert"!

Tycker det är riktigt bra att ha möjlighet att använda både och, tex om det skulle vara så att man skulle behöva tillgång till banken fast man inte ha tillgång till datorn med e-legitimationen så kan man använda en annan dator med engångskoderna.

Bevaka tråden