Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Galaxy:

Jag tycker det fungerar helt ok nu med firefox, men förstår inte varföt det inte går medsafari?
Jag använder e-legimation, men funderat på att köra dosa kanske det funkar bättre och slipper man det krångliga intsällningarna. ?
Sen vet jag inte vad man skulle gjort utan firefox? då jag nog haft en annan bank antagligen.

Kör just nu Safari 4 Public Beta,ser gärna att den får tillgång till H.B. via "dosan",;)

Jag är fascinerad av hur mänskligheten låter sig luras av tekniska prylar som bara blir jobbiga att använda. Generellt gäller att ju mer komplicerat - desto större är risken att det går snett. Hur många inser att ett kärnkraftverk egentligen bara är ett ovanligt komplicerat och farligt sätt att koka vatten? I Europa tvingas vi skaffa pass med biometriska data - trots att det inte är någon passkontroll i Europa!
För att kunna ha en säker kontakt med en bank har bankerna inriktat sig på att - mer komplexitet ger ökad säkerhet! Fullständigt fel!
Min spanska bank har gått tillbaka till det säkraste som finns - rak kryptering. Jag har fått ett kort från min banken med 8 * 10 siffergrupper placerade i ett koordinatsystem A - H, 1 - 10.
När jag väl loggat in mig kommer det upp en bild av koordinatsystemet där banken t.ex. pekar ut ett tal i skärningspunketen B - 2. Jag klickar med musen på ett tangentbord in det talet som står på mitt kort - och vips är jag inne! Genialt enkelt och säkert - tillika BILLIGT!

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Min spanska bank har gått tillbaka till det säkraste som finns - rak kryptering. Jag har fått ett kort från min banken med 8 * 10 siffergrupper placerade i ett koordinatsystem A - H, 1 - 10.
När jag väl loggat in mig kommer det upp en bild av koordinatsystemet där banken t.ex. pekar ut ett tal i skärningspunketen B - 2. Jag klickar med musen på ett tangentbord in det talet som står på mitt kort - och vips är jag inne! Genialt enkelt och säkert - tillika BILLIGT!

Det där låter NÄSTAN lika enkelt som Handelsbankens skrapkoder.

Handelsbankens skrapkoder var ett gissel, kanske beroende på fuktig havsluft på Kanarieöarna försvann de underliggande siffrorna tillsammans med den täckande ytan - det hade inget med ovarsam hantering att göra. En annan nackdel var att skraplotterna inte kunde återanvändas.

Ja, det berodde nog på klimatet i så fall. Jag har haft sådana sen de började (då utan skrapet) och har aldrig haft det problemet.

Visst, de kan inte återanvändas, men man får ju ändå en ny i god tid. Sen att det är annorlunda för dig som är en expat gör dig ju till en minoritet i sammanhanget.

Capeman, det finns ca 400.000 utlandssvenskar, så ensam är jag inte. På de företag jag jobbade i Sverige hade våra produkter hela världen som vår marknad - vad jag ute efter är ett säkert, enkelt system som fungerar överallt.
Tänk om man bara kunde handla i Sverige med ett kort från Handelsbanken!
Det är bara att bita i det sura äpplet och konstatera att en spansk internetbank har hittat en smartare lösning än de svenska bankerna.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Capeman, det finns ca 400.000 utlandssvenskar, så ensam är jag inte. På de företag jag jobbade i Sverige hade våra produkter hela världen som vår marknad - vad jag ute efter är ett säkert, enkelt system som fungerar överallt.
Tänk om man bara kunde handla i Sverige med ett kort från Handelsbanken!
Det är bara att bita i det sura äpplet och konstatera att en spansk internetbank har hittat en smartare lösning än de svenska bankerna.

Självklart, men hur många av dem har ett konto i Handelsbanken som de aktivt använder när de är bosatta utomlands? Ni är i minoritet ändå...

Handelsbanken måste ändå bestämma sig för att stå kvar i ankdammen eller att jobba internationellt.
Om man läser vad som skrivs om Handelsbanken i forum där utlandssvenskar medverkar är detta ett typiskt inlägg:

Hur lyckas du få engångskoder skickade utomlands?
Det får inte jag, jag måste ge dem en svensk adress (min sons) som sedan skickar koderna till mig.
En annan sak är också att koderna tar slut ganska snabbt om man har en del räkningar att betala eller överföringar som man vill göra , dock är det bra mycket bättre än certifikatet som de enbart hade förut, det krånglar alltid för mig.

Så skriver en kvinna bosatt i USA, och så långt sträcker sig inte Handelsbankens horisont uppenbarligen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-25 16:40

Som internationell affärsbank prioriterar man knappast privatkunder (oavsett land). Och internationella affärskunder har väl andra lösningar - inbillar jag mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-17 11:40

Jag fick den nya dosan idag.

Kan användas med eller utan sladd. Har inte testat än men erfarenheter kan väl postas här.

Dosan verkar inte funka, eller snarare att man ska installera en windowsfil. Finns inget för Mac...

Ursprungligen av Stephan B:

Dosan verkar inte funka, eller snarare att man ska installera en windowsfil. Finns inget för Mac...

Dosan fungerar alldeles utmärkt, ingen windowsfil som ska installeras. Har du följt handelsbankens instruktioner?

Vad har du för version på os x, samt vilken webbläsare använder du?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-17 20:54

Leopard + Firefox krävs som sagt för BankID, sladd och dosa för den smidigaste hanteringen. Utan sladd och lite mera pill med dosa kan man köra det mesta.

Ursprungligen av planB:

Leopard + Firefox krävs som sagt för BankID, sladd och dosa för den smidigaste hanteringen. Utan sladd och lite mera pill med dosa kan man köra det mesta.

Fungerar även i safari, men handelsbanken har ju inget uttalat stöd för just safari i kombinationen dosa med sladd.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-17 21:47
Ursprungligen av Mikael E:

Fungerar även i safari, men handelsbanken har ju inget uttalat stöd för just safari i kombinationen dosa med sladd.

Fungerar det med dosa och sladd i Safari?

Ursprungligen av planB:

Fungerar det med dosa och sladd i Safari?

Ja, men ibland när du kommer till sidan efter och ha klickat på "Kortläsare ansluten med sladd" kan du mötas av en vit sida, då för man gå tillbaka till föregående sidan och klicka på samma länk igen och då brukar det fungera bra. När man väl är inloggad fungerar det utan problem.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-20 14:27

Hej!
Fick min dosa i veckan, allt funkade OK, jag valde "dosa utan sladd" option eftersom jag inte vill installera något i datorn. jämfört med kodkort som jag använde hittills så är detta med dosan en krångligare process, man knappar in betydligt mycket mer, fram & tillbaka, kod på skärmen, pinkod i dosan, transaktionskod på skärmen, kod i dosan, klick klick klick....

Visst, förbättrad säkerhet i all ära men jag föredrog kodkort, och dessutom ska man släpa med sig ännu en grej, som behöver lithiumbatterier för att vara i gång. Hm, kanske kan man mata den från USB men ändå välja "dosa utan sladd", eller?

Jag kan inte begripa varför alltid allt som handlar om mac ska refereras så töntigt o okunnigt av it-avd:r. "MacOsX"!!! Ska det var så jävla svårt? - "Mac OS X"

Ursprungligen av iGroucho:

Jag kan inte begripa varför alltid allt som handlar om mac ska refereras så töntigt o okunnigt av it-avd:r. "MacOsX"!!! Ska det var så jävla svårt? - "Mac OS X"

Kanske är det lite för nytt med dosan för de flesta ... och stavningen av Mac OS X glider ihop...

Men till sakfrågan beträffande dosan, jag gjorde som det stod på SHBs sida, laddade in programmen och simsalabim, hur lätt som helst med dosan som är betydligt enklare än med skrapkoderna. Ja det är min åsikt.

Däremot har jag inte fått Bank ID att fungera för IKANOBANK tillsammans med dosan, på min gamla "ång PC" fungerade det dock alldeles utmärkt. Men det är väl någon inställning i min Mac eller något ytterligare prgramvara som ska installeras? Någon som har samma problem?

Jag kör med Mac OS X Version 10.5.7

Ursprungligen av Mc Tommy:

Däremot har jag inte fått Bank ID att fungera för IKANOBANK tillsammans med dosan, på min gamla "ång PC" fungerade det dock alldeles utmärkt. Men det är väl någon inställning i min Mac eller något ytterligare prgramvara som ska installeras? Någon som har samma problem?

Bankid med dosan verkar lite lurigt. Min fru har fått dosan och jag hjälpte henne komma igång.

För att det ska fungera med SLADD måste man ha programmet Personal installerat samt en drivrutin till dosan. Länkar till dessa hittar man om man går in på Handelsbanken och klickar på knappen "Fortsätt"

Inloggning Handelsbanken (dosa med sladd)
Endast kortets PIN-kod behöver anges

Inloggning Handelsbanken (dosa utan sladd)
Inga program krävs, men en massa koder hit och dit ska matas in plus kortets PIN-kod

Inloggning på olika webbplatser som kräver BankID (dosa med sladd)
Fungerade på EN av de webbplatser vi testade men INTE på Skatteverket, Försäkringskassan och inte heller på http://test.bankid.com (!)
Vet inte om det uppstår en konflikt med det befintliga "BankID på fil" som hon har installerat på datorn. Vi testade att döpa om mappen ~/cbt men det resulterade bara i att det varken "BankID på fil" eller BankID med dosa fungerade.

Internetbetalning med VISA-kort och dosa
Har inte testat ännu.

Vi lyckades alltså komma in på EN webbplats med BankID med dosa, men inte på alla. Någon annan som kommit längre.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-21 17:03

Jag skrapar med Safari/Leopard. Det funkar perfekt. Jag hade Swedbank förut men fick bättre kundservice på Handelsbanken och saknar dosan mycket mindre än jag trodde. Bättre med skrap faktiskt eftersom inloggningen går fortare.

Snart kommer de att skicka ut kortläsare till alla och då måste man ha kortet till hands. Det kanske blir bättre på vissa sätt men jag ser inga direkta jättefördelar med det. Handelsbanken är femte säkraste banken i världen har jag hört. Swedbank med dosa kommer på typ 100:e plats.

Jag pratade med Handelsbanken om det där med Skatteverket och det visar sig att för att dosa/ med-utan sladd etc skall fungera måste t ex skatteverket ändra på koden på sin sida. Lösningen är att logga in på Handelsbanken och skapa ett nytt "vanligt" bank-ID som man använder där man fortfarande bara kan logga in med kod.

Ursprungligen av dias_se:

Jag pratade med Handelsbanken om det där med Skatteverket och det visar sig att för att dosa/ med-utan sladd etc skall fungera måste t ex skatteverket ändra på koden på sin sida. Lösningen är att logga in på Handelsbanken och skapa ett nytt "vanligt" bank-ID som man använder där man fortfarande bara kan logga in med kod.

Men varför fungerar det inte ens på http://test.bankid.com ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-20 20:56

Fungerar Handelsbankens inloggningssätt med Bank-ID tillsammans med Safari eller måste man ha Firefox för det?

Ursprungligen av CEk:

Fungerar Handelsbankens inloggningssätt med Bank-ID tillsammans med Safari eller måste man ha Firefox för det?

Bank-ID fungerar både med Safari och Firefox om man har kortläsare. Innan kortläsarna (Bank-ID med fil) tror jag man var tvungen att skapa Bank-ID:et i Firefox men sedan fungerade fungerade det även i Safari.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-23 07:58

Skrev detta på fel sätt första gången så gör ett nytt försök

Hej

Kör dosa för handelsbanken på en windows burk(ej med kabel har win7) och ska nu köra det på nya macen som jag nyligen köpt är en unibody 13"

Installerat programvara samt drivrutin samt startat om macen.

Får det inte att fungera i safari(senaste version) eller firefox 3.5 får bara en vit ruta när man klickar på länken "kortläsare ansluten med sladd" provat klicka bakåt o klicka på länken igen par ggr men funkar ej.

Ska man ha loginkortet i dosan när man ansluter den eller ska det stoppas i efter visserligen provat båda.
Slut på ideer.

kan ju köra utan kabel men är ju grymt bökigt.

Ursprungligen av Mindmeld:

Skrev detta på fel sätt första gången så gör ett nytt försök

Hej

Kör dosa för handelsbanken på en windows burk(ej med kabel har win7) och ska nu köra det på nya macen som jag nyligen köpt är en unibody 13"

Installerat programvara samt drivrutin samt startat om macen.

Får det inte att fungera i safari(senaste version) eller firefox 3.5 får bara en vit ruta när man klickar på länken "kortläsare ansluten med sladd" provat klicka bakåt o klicka på länken igen par ggr men funkar ej.

Ska man ha loginkortet i dosan när man ansluter den eller ska det stoppas i efter visserligen provat båda.
Slut på ideer.

kan ju köra utan kabel men är ju grymt bökigt.

Testa ominstallera Personal och drivrutinen och sedan starta om datorn!

Hej, om du inte får det att fungera så använd förslagsvis deras inloggning med säkerhetsprogrammet Personal plus lösenord för inloggning istället. Det fungerar klockrent.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-23 13:18

ok kan prova kan inte köra det på windows dock där efter man aktiverade dosan så fick man inte köra med cert
Nog för att handelsbanken råkat ut för mycket hack försök men jobbigt när man gör saker krångligare imo.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-24 14:15

Inte hunnit prova en men kollar i helgen kan ju funka

Bevaka tråden