Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om Mac Office 2008?

Tråden skapades och har fått 214 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tvärtemot vad Goflorp anser menar jag att Microsofts installerare är riktigt bra, att autouppdateringen är, om inte föredömdlig, så i vart fall lika bra som andra företags autouppdaterare.

Bättre än Apples skrattretande långsamma "programuppdatering" i varje fall

Jag är med Richard här. Det funkade bra att gå "från skiva" till SP2.

Jag retade mig dock lite på att installeraren lade till programmen i dockan. Det vill jag göra själv. Men det tar ju bara en sekund att ta bort de jag inte vill ha.

I övrigt funkar det helt enkelt som det skall.

Magnus

Ursprungligen av Husaby:

Jag retade mig dock lite på att installeraren lade till programmen i dockan. Det vill jag göra själv. Men det tar ju bara en sekund att ta bort de jag inte vill ha.

Det retar mig oxå, men Apple gör likadant med iLife och iWork så Microsoft är i gott sällskap.

Jaj, nu är det gjort. Hoppas jag får lära mig mkt Excel i skolan. Det programmet och vad man kan göra i det gillar jag.

Att göra en Leoinstallation kommer ju inte i närheten av samma strata/stoppa program etc.

Sedan ersätter SP befintlig programvara.. visst, men om man laddar ner 750MB - hur mkt av det ursprungliga finns kvar då?

Märkte efter start att en hel del har ändrats - till det bättre, i Word 2008.

Vi får hålla tummarna.

Gillar dock inte att jag läser på en del ställen att under SL så "exploderar" Word/Excel utan förvarning...poff! Det låter ju mindre kul.

Skulle man ödmjukast kunna be om minst lika snabb uppstart av programmen och - framför allt - lika snabb öppning av ppt-dokument som Win-versionen? Pinsamt långsamt att öppna en ppt-presentation som går på någon sekund i Windows men en halvminut på macen...

Senast redigerat 2009-09-08 03:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 14:12
Ursprungligen av johan_tanying:

Skulle man ödmjukast kunna be om minst lika snabb uppstart av programmen och - framför allt - lika snabb öppning av ppt-dokument som Win-versionen? Pinsamt långsamt att öppna en ppt-presentation som går på någon sekund i Windows men en halvminut på macen...

Minst lika snabb? Inget litet krav du. Jag tror att det är så att Windows läser in vissa delar av Office vid start. Därför det går så snabbt.

Ursprungligen av acke:

Minst lika snabb? Inget litet krav du. Jag tror att det är så att Windows läser in vissa delar av Office vid start. Därför det går så snabbt.

Nej de läser inte in delar vid start, eller inga processer iaf. Tror helt enkelt att MS har bättre villkor för att skapa och optimera mjukvara "på hemmaplan" för sitt egna OS på samma vis som Apple har med under OSX. (Safari någon?)

Undrar hur länge det dröjer innan EU börjar stämma Apple likt MS :/

Lite OT Sorry

Men själva ppt-filen då? Kollegan öppnar en 100MB-fil bokstavligen på sekunden medan jag behöver sitta i nästan en hel låååång minut (Office 2008, PM G5 2x1,8, 3 GB RAM).

Sedan är ju Keynote inte heller något fartmonster vid start/filöppning (t.o.m. långsammare än ppt), men den mjukvaran har väl Steve optimerat för Intel och medvetet slöat ner för oss PPC-användare så att vi skall byta upp oss...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-09-08 23:57

Jag kan leva med att Word startar långsamt, det är en engångsföreteelse. Det jag har svårare att överse med är att Word hänger (loopar) vid stora eller komplicerade dokument. OpenOffice fungerar bättre i det fallet, likaså går det bra med både Office 2003/2007 på Windows. /Göran

Ursprungligen av gpd:

Jag kan leva med att Word startar långsamt, det är en engångsföreteelse. Det jag har svårare att överse med är att Word hänger (loopar) vid stora eller komplicerade dokument. OpenOffice fungerar bättre i det fallet, likaså går det bra med både Office 2003/2007 på Windows. /Göran

Har upplevt att vissa Word-dokument, särskilt dokument med VB-script, går bättre att öppna i Pages, Word hänger sig. Det borde vara genant för Microsoft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 00:11

Vill inte gärna korsposta, men vill ändå även i denna tråd tipsa om att Excel 2008 tokhänger sig i Snow Leopard. Inte kul, alls.

Ursprungligen av rasta:

Vill inte gärna korsposta, men vill ändå även i denna tråd tipsa om att Excel 2008 tokhänger sig i Snow Leopard. Inte kul, alls.

Inte hos mig, och inte hos de flesta andra vad jag förstår. Du får alltså felsöka din installation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 11:09
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Inte hos mig, och inte hos de flesta andra vad jag förstår. Du får alltså felsöka din installation.

Fenomenet uppstår alltså inte när man skapar nya filer, utan när man försöker öppna gamla. Speciellt filer med flera blad, listor och liknande. Inga jätteavancerade filer, men bråkar gör de definitivt. Och jag har som sagt redan installerat om hela Officepaketet utan att det hjälper.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-10 10:10

Word är nog det sämsta program som jag har på macen. Jag kan kritisera nästan alla delar och jag börjar tro att microsoft med flit levererar en dålig produkt för att sälja fler pc-burkar. Jag skulle gärna slänga ut Word och istället använda pages men tyvärr arbetar jag på en word-dominerad arbetsplats och .doc-formatet är så rörigt att varken Pages eller Open Office klarar av det fullt ut.

Jag kan lista ett par nackdelar.
- det tar kanske 5-10 sekunder att spara ett dokument, som är tomt!
- det är nästa omöjligt att arbeta effektivt då tangentbordsgenvägarna inte följer standarden i macmiljö
- den prisade autoupdatern verkar vara ett separat program som varken hittar befintliga nya uppdateringar eller känner av i vilken status word är i.
- när jag uppdaterade till sp1 tog detta 3 timmar för word. På den tiden hade jag hunnit göra en clean install av hela burken och fylla den igen.
- det är nästan omöjligt att infoga bilder, på rätt plats, i dokumenten. När det väl lyckas så kastas resten av bilderna om eller så hänger sig word.
- spåra ändringar kan haverera fullständigt när jag arbetar mot en pc-maskin. Det kan bli katastrof när det skall jobbas mot tighta deadlines.

Denna listan kan bli väldigt lång men jag vill inte tänka mer på detta deprimerande haffsverk. Eftersom word har vissa fördelar mot papers när det gäller att producera vissa dokument och eftersom worddokument är svåra att öppna korrekt av övriga program så funderar jag nu på att köra word via parallells eller liknande. Det tar emot att installera windows på min macbook men alternativet är att arbeta med pc fullt ut och det undviker jag helst.

Ursprungligen av gabra:

... så funderar jag nu på att köra word via parallells eller liknande. Det tar emot att installera windows på min macbook men alternativet är att arbeta med pc fullt ut och det undviker jag helst.

Gör så, att vänta på Office 2010 är nog förgäves då jag tror det bara är vidare "finslipningar", och tyvärr är det mycket mer än så som hade behövts för Office på mac. Dock uppskattar jag fortfarande att det över huvudtaget finns.

Jag har fått beskedet idag att det är problem med Word-kursen.
Den funkar bara och endast i Internet explorer.

Alt A) Sitta i skolan på en Dell-maskin och köra det.

Alt B) Köra Exploder emulerat på ngt sätt... det skall visst gå köra sjuan på ngt sätt...
(kommer ihåg gammal artikel på svenska MacWorld) ...

Ursprungligen av Goflorp:

Den funkar bara och endast i Internet explorer.
Alt A) Sitta i skolan på en Dell-maskin och köra det.
Alt B) Köra Exploder emulerat på ngt sätt...

Frågor om hur du ska köra Internet Explorer?
I en tråd som handlar om vad man tycker om Office 2008?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Frågor om hur du ska köra Internet Explorer?
I en tråd som handlar om vad man tycker om Office 2008?

Nja, det kanske blev lite fel. Tänkte mest på Word/Office.
En kurs från Bonniers vi måste köra igenom och som i Princip då kräver att jag kör en PC med Office (av rätt version) och Internet Explorer....

Så vad jag tycker om Office i allmänhet och andra produkter i synnerhet från det bolaget just nu kan sammanfattas med : det tycker jag INTE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-13 11:04

Excel funkar fortfarande inte i SL med gamla dokument som ursprungligen skapats som xls-filer och sedan sparats om som xlsx-filer. I Tiger var detta inga problem alls. Det här är en allvarlig bugg som behöver åtgärdas. Ett exempel på fenomenet är att det 4 minuter att öppna en faktura i programmet, ytterligare 45 sekunder att aktivera/byta cell i filerna om det ens går. I vissa filer visas inte ens celliennehållet. Badbollen snurrar som om det vore playa del Microsoft så fort man försöker göra något. Även filer som skapats i 2008 är helt odrägligt långsamma att arbeta med. Jag hävdar att detta program i kombination med SL är fullständigt oanvändbart.

Den enda lösningen har varit att öppna filerna i Numbers, vilket tyvärr kräver en del ändringar. Listor hanteras t ex inte i Numbers, programmet hanterar valuta annorlunda än Excel m m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 21:53

OK, nu har jag till slut fått ordning på Excel. Trots av- och ominstallation i vederbörlig ordning av Office så var det problem, men jag misstänkte fontcacheproblem. Efter ett visst googlande förstod jag att just korrupt fontcache kan ställa till med diverse problem i Office under SL. Mycket riktigt, efter att ha raderat en font-cachefil och startat om i Safe Boot-mode så löste sig problemet. Kan vara värt att notera att det alltså kan uppstå problem även om alla tyspnitt i sig är OK, vilket mina var. Boven var alltså cachefilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-14 12:11

Office bråkar fortfarande med typsnitten i SL. Viis PowerPoint-presentationer man får är helt tomma, dvs texten finns inte där. Och då är ändå typsnittet Arial… Är det någon som vet om Office och Typsnittsboken i SL har någon känd konflikt med varandra?

Av bekvämlighetsskäl använder jag Word på min mac trots att jag även har iWork´09 systemet. Har inte riktigt haft tid att sätta mig in i att bara använda Pages, men Excels motsvarighet Numbers används flitigt. Powerpoint ska vi inte ens prata om då Keynote är ljusår före, känns väldigt tidigt 90-tal att ens använda ppt idag med dess töntiga effekter tyvärr. Håller dessutom med andra om att jag tror att MS medvetet lägger in buggar som gör att Office´08 kraschar med jämna mellanrum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-03 12:20

Word 2008 spara-funktion

När jag skriver sparar jag väldigt ofta manuellt genom att trycka kommando-S.
I tidigare versioner av Word (och jag har kört Word sedan 1986) har det alltid skett diskret i bakgrunden.
När jag har valt "spara som" har det dykt upp en dialogruta där jag kan skriva in ett nytt dokumentnamn och välja plats. Och om jag glömt att ändra namn så har jag fått frågan om jag vill ersätta dokumentet som redan heter så.

Men i Word 2008 som jag kör från MacBook Pro så sker detta varje gång jag väljer kommando-S. Programmet gör ingen skillnad på "spara" och "spara som". Det är mycket irriterande att varje gång behöva välja "skriv över befintlig fil". En rad handgrepp för att få bort två onödiga dialogrutor.

Jag har frågat kolleger som också arbetar i Word. Ingen annan har upplevt samma fenomen. När de trycker kommando-S sparar programmet dokumentet utan åthävor, diskret och osynligt i bakgrunden.

Någon annan här på forumet som råkat ut för det? Går detta att åtgärda?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-03 12:32

Varför postar du samma fråga i två trådar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-03 12:45

Tack för svaret. Det var upplysande.

Jag förstår att det är en intressantare fråga än min om varför jag har problem med Word.

Jag var lite vilsen om var jag skulle posta det.
Har jag därmed gjort något oförlåtligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-03 12:59
Ursprungligen av cinemon:

Tack för svaret. Det var upplysande.

Jag förstår att det är en intressantare fråga än min om varför jag har problem med Word.

Jag var lite vilsen om var jag skulle posta det.
Har jag därmed gjort något oförlåtligt?

Inte oförlåtligt, men man får inte korsposta. Det räcker att man ställer frågan i en tråd.

Dessvärre har jag ingen lösning på dina problem, har själv inte råkat ut för det.

Word 2008 verkar vara otroligt kraschbenäget. Listan med styles/formatmallarna är på tok för liten. Varför skall microsoft göra det så jädra svårt att använda programmet effektivt?
Eftersom jag har tångsavslutat word 2008 för 5e gången nu så måste jag bara klaga lite, tack för denna tråden!

Vad gäller Word så är det enligt min mening så bakvänt och feltänkt. Ett program som kan allt (som jag inte bett om) och är bra på inget.

Ni som vill prova ngt annat:

Mellell, RedleX - Makers of Mellel, the word processor for Mac OS X säljer en billiig enkel och blixtsnabb ordbehandlare.

Kostar så lågt som 49 Dollar. Den gör jobbet för min del.

jag har i Excel en budget över 2 år framåt men alla SEK är utbytta mot dollar tecknet ?
Om jag nu ändrar detta och sparar så är allt frid o fröjd tills jag återigen startar om och då är det dollar igen, är det ngn som vet vad som orsakar detta ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-22 08:16
Ursprungligen av @ndreas:

jag har i Excel en budget över 2 år framåt men alla SEK är utbytta mot dollar tecknet ?
Om jag nu ändrar detta och sparar så är allt frid o fröjd tills jag återigen startar om och då är det dollar igen, är det ngn som vet vad som orsakar detta ?

Det är väl någon "currency"-format. Har du Svensk OS så antas SEK som valuta, har du US-engelsk, så blir det dollar.

Bevaka tråden