Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om Mac Office 2008?

Tråden skapades och har fått 214 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Verkar som Mac BU är väl medvetna om kvaliten. De bloggat frekvent och mycket, fram till release. Nu är det dött på Mactopia...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-03-18 17:39

Fick en intressant hængning i Word nær jag øppnde ett gammalt dokument skapat i 2004 før att stoppa in en ny rad mitt i ett befintligt stycke. Satte markøren på plats och børjade skriva, tværhængning!! Badboll och tvångsavsluta. Lyckades till slut genom att børja med att sætta in en radbrytning, tydligen så lyckades Word loopa nær den skulle førsøka lista ut hur att bryta om raderna...... Førhoppningsvis fixat i nya uppdateringen som nu førhoppningsvis finns i svensk version....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 09:43

Nu ska det ha kommit en stor uppdatering SP1 till 2008. HIttar den inte men den ska ha kommit enligt Macnn. En annan sak som de skriver är att Visual Basic ska komma tillbaka. "Microsoft will bring Visual Basic for Applications back to the Mac platform in a future revision of Office" Antar att det är bra för vissa.

Ursprungligen av acke:

Nu ska det ha kommit en stor uppdatering SP1 till 2008. HIttar den inte men den ska ha kommit enligt Macnn. En annan sak som de skriver är att Visual Basic ska komma tillbaka. "Microsoft will bring Visual Basic for Applications back to the Mac platform in a future revision of Office" Antar att det är bra för vissa.

Inte "bra" för vissa, snarare nödvändigt. Inte kunnat installera 2008, för då hade jag inte kunnat jobba hemma alls. Tyvärr. Så detta är glädjande, som tusan. De visste redan från början att det var fel beslut, och det märktes med de spaltkilometer text de skrev för att täcka sitt dåliga beslut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 13:36
Ursprungligen av Leftrustle:

Inte "bra" för vissa, snarare nödvändigt. Inte kunnat installera 2008, för då hade jag inte kunnat jobba hemma alls. Tyvärr. Så detta är glädjande, som tusan. De visste redan från början att det var fel beslut, och det märktes med de spaltkilometer text de skrev för att täcka sitt dåliga beslut.

Så bra då. Har mycket begränsade erfarenheter av Office. Lever mest i Mail, iChat och Safari. Men synd bara att det tar så lång tid tills det kommer plus att det verkar som att det kommer i en ny version inte som en gratis uppdatering till 2008.

På Fruns Powerbook 1,5 med 1 Gb ram funkar inte 2008 alls. Det bara kraschar och jag har provat att installera om och kört in SP1. Så nu ska vi tillbaka till 2004 på den.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

...och kört in SP1

Var hittade du SP1?
Den enda uppdatering som finns på Microsofts nerladdningssidor är 12.0.1 från 11 mars.

Description of the Office 2008 for Mac 12.0.1 Update

Enligt MacNN:s artikel, som Acke hänvisar till, ska SP1 släppas idag.

MacNN | Office 2008 SP1 optimizes performance

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 12:13

Jag har insett att Word 2008 inte går att använda över huvud taget och har således blivit tvingad tillbaka till gamla 2004.
Dock upplevde jag bara bytet positivt.

Det gamla rosetta emulerade 2004 är ett under av stabilitet och snabbhet jämfört med den toksega sirap som 2008'an innebär.

Det ska dock bli spännande att läsa om dagens eventuella uppdatering kan råda bot på problemen. Då blir det kanske aktuellt med 2008'an igen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-13 19:35
Ursprungligen av jonasdf:

Det ska dock bli spännande att läsa om dagens eventuella uppdatering kan råda bot på problemen. Då blir det kanske aktuellt med 2008'an igen.

Ingen lösning här efter SP1 vad gäller Word, som kraschar nästan direkt! Datorn är en iMac utan Intelprocessor. MB'n med Intel tål däremot Word 2008.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-13 18:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 21:15

Hur kan en 12.0.1-uppdateringen ta längre tid att installera än Mac OS X 10.4.11? Hur lyckas de? Är rädd för hur lång tid SP1 ska ta...

Läste just att SP1 innehåller förbättringar av Word som ska underlätta för Thomson att lansera en version av EndNote som är kompatibel med Word 2008 trots avsaknaden av VBA. Thompson hoppas kunna lansera den nya versionen om ett par veckor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-30 08:51

Jag har satsat på iLife istället, mycket bra och hyfsat pris.

Menar du inte iWork?

Nu har jag använt 2008 ett tag och "vant mig". Öppnar 2004 alltmer sällan, endast när jag måste köra macron eller när jag ska jobba med vissa dokument som jag av erfarenhet vet kommer att krascha Word 2008. Inget gott betyg kanske, men det är så det brukar vara. Man lär sig leva även med dålig mjukvara.

IWork är snyggt och kul, men räcker inte riktigt till (förutom keynote som jag föredrar framför powerpoint). Kanske ska ge Pages en chans till nu när endnote sägs fungera med programmet.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Menar du inte iWork?

Nu har jag använt 2008 ett tag och "vant mig". Öppnar 2004 alltmer sällan, endast när jag måste köra macron eller när jag ska jobba med vissa dokument som jag av erfarenhet vet kommer att krascha Word 2008. Inget gott betyg kanske, men det är så det brukar vara. Man lär sig leva även med dålig mjukvara.

IWork är snyggt och kul, men räcker inte riktigt till (förutom keynote som jag föredrar framför powerpoint). Kanske ska ge Pages en chans till nu när endnote sägs fungera med programmet.

word har för min del fungerat kanon, men excel är helt hopplöst än så länge, iaf vid importerade dokument.:'(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-14 22:22

Visst är det iWork

Ursprungligen av M. Sundbom:

Menar du inte iWork?

Nu har jag använt 2008 ett tag och "vant mig". Öppnar 2004 alltmer sällan, endast när jag måste köra macron eller när jag ska jobba med vissa dokument som jag av erfarenhet vet kommer att krascha Word 2008. Inget gott betyg kanske, men det är så det brukar vara. Man lär sig leva även med dålig mjukvara.

IWork är snyggt och kul, men räcker inte riktigt till (förutom keynote som jag föredrar framför powerpoint). Kanske ska ge Pages en chans till nu när endnote sägs fungera med programmet.

Visst menar jag iWork, det ingår i Mac Box tillsammans med iLife och Leopard. Var antagligen därför jag skrev fel ... ingen ursäkt, men kanske en förklaring :">

Jag är nöjd med Pages, men jag måste erkänna att jag inte använder det särskilt ofta.
Annars skulle du kunna testa NeoOffice, den verkar OK och är gratis.

Menar du importerade .xls eller textdokument? Vissa .xls (dvs. kompatibilitetsläge) gör excel instabilt för mig, fr.a. e som från början är skapade i Windows men jag har inte undersökt detta systematiskt.

Det finns en del andra irritationsmoment men för mig är möjligheten att arbeta med stora filer (>64000 rader) mycket välkommen.

Faktiskt inte installerat det. Provade att köra utan Officepaket - det har gått bra i ett år nu ungefär.

Kalkyler klarar jag i Numbers.
Ordbehandling kör jag i Mellel (www.redlers.com) - underbar ordbehandlare.

Övrigt är inget jag håller på med som privatperson. Säkert en sanning som INTE gäller för många.
Jag kan ändå rekommendera att försöka låta bli Office...

Okej, så nya Mac Office 2010 kommer om några månader. De skriver väldigt mycket om att Outlook kommer till OS X och att denna kommer skrivas från grunden i Cocoa, vilket är fint och så. Men det verkar alltså som att resten av applikationerna (Word, Excel etc.) inte kommer göras om till Cocoa, dåligt!

http://www.microsoft.com/presspass/press/2009/aug09/08-13MacOutlookPR.mspx

Ursprungligen av jockeleu:

Okej, så nya Mac Office 2010 kommer om några månader. De skriver väldigt mycket om att Outlook kommer till OS X och att denna kommer skrivas från grunden i Cocoa, vilket är fint och så. Men det verkar alltså som att resten av applikationerna (Word, Excel etc.) inte kommer göras om till Cocoa, dåligt!

Jag tror inte att det är ett byte till Cocoa som gör de stora förändringarna utan att man över huvudtaget designar om programmen från grunden. Att göra det med så pass stora program som Microsofts Office-program är ingen lätt utmaning, bara att föra över dem till Carbon tog lång tid. Nu har Microsofts Mac-avdelning förvisso en hel armé med programutvecklare men det kommer ändå att ta tid. Adobe och många andra med program från förra årtusendet sitter i samma sits.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag tror inte att det är ett byte till Cocoa som gör de stora förändringarna utan att man över huvudtaget designar om programmen från grunden. Att göra det med så pass stora program som Microsofts Office-program är ingen lätt utmaning, bara att föra över dem till Carbon tog lång tid. Nu har Microsofts Mac-avdelning förvisso en hel armé med programutvecklare men det kommer ändå att ta tid. Adobe och många andra med program från förra årtusendet sitter i samma sits.

Givetvis syftade jag på en från grunden återuppbyggnad med Cocoa, givetvis är detta ingen liten uppgift för ett dessutom förhållandevis litet utvecklingsteam på Microsoft. Tror inte mac-avdelningen heller har den prioritet som ex Windowsavdelningen har där borta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 21:05
Ursprungligen av jockeleu:

Okej, så nya Mac Office 2010 kommer om några månader.

Nej, i slutet av 2010.

Ett program blir inte automatiskt bättre för att det görs med Cocoa. Cocoa är bara ett ramverk, som i sig själv inte säger någonting alls om programmets kvalitet. Att skriva om stora program gjorda med Carbon är inte gjort i en handvändning, t.ex. har ju inte ens Apple gjort om t.ex. iTunes, FinalCutPro, och Finder gjordes med Cocoa först i Snow Leopard. Betyder det att du tycker FinalCut och iTunes är dåliga program?

Den stora anledningen till att gå över till Cocoa är att Apple inte kommer att porta Carbon till 64 bitar, vilket innebär att det i princip är dödförklarat, även om de flesta program inte har någon egentlig fördel av att vara 64 bitar.

Jag hoppas i min enfald att efter en hel cd-skiva med patchar (750MB) i sp1 och sp2 osv så får man väl hoppas att skiten fungerar.

Bara installationen är ju ett Kafka utan dess like.

Efter mer än 4år utan Microsoft dynga i datorn är jag nu tvungen som student att köra skiten.

Installationer och uppdateringar tog i princip en hel kväll att fixa. Hatar det hela redan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-02 16:35

Nåja. Proceduren innebär i stort sett att man trycker på "Nästa" ett antal gånger och emellanåt pausar för licensnyckel och personuppgifter. Kafkas karaktärer hade det jobbigt på riktigt.

Senast redigerat 2009-09-07 13:16

Det du gnäller över är ju Apples installationspaket, inte Microsoft. Alla program och tillverkare som använder Apples installerare får det "på köpet".

Vad gäller uppdateringar ska du väl vara glad för det, hade du hellre haft en produkt utan buggfixar?

Jag anser att du bara ägnar dig åt MS-bashing.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag hoppas i min enfald att efter en hel cd-skiva med patchar (750MB) i sp1 och sp2 osv så får man väl hoppas att skiten fungerar.

Bara installationen är ju ett Kafka utan dess like.

Efter mer än 4år utan Microsoft dynga i datorn är jag nu tvungen som student att köra skiten.

Installationer och uppdateringar tog i princip en hel kväll att fixa. Hatar det hela redan.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det du gnäller över är ju Apples installationspaket, inte Microsoft. Alla program och tillverkare som använder Apples installerare får det "på köpet".

Vad gäller uppdateringar ska du väl vara glad för det, hade du hellre haft en produkt utan buggfixar?

Jag anser att du bara ägnar dig åt MS-bashing.

Du, när man installerar så är det först standardinstallationen.
Sedan ytterligare en (ms egen?)
Konstiga val, konstiga sökningar efter tidigare installationer och gud vet vad.
Hela processen är klumpig, mindre genomtänkt och ...fruktansvärt "o-macig"

Sedan startar man Excel, det står och optimerar typsnitt en bra stund. startar
och kastar en direkt in i Auto-Update - som laddar ner ett par hundra MB.
Det fortsätter och gormar på en att man måste fimpa allt.
Installerar så, lugnt.
Startar excel IGEN, in i Auto-Update, samma veva en gång till och en tredje.

Summa summarum har jag alltså laddat ner uppdateringar tre gånger och "vikten" i MB säger att patcharna är fetare än installationen...

Jag tycker och står för att Excel är ett bra program, helst skulle jag vija ha enbart det. Tyvärr skall vi lämna in en massa saker hela tiden i Wordformat...
Presentationer skall vi använda Powerpoint till.

Så, summan av kardemumman är att Jag nu har nån GB med programvara som inte bär sig åt som all annan Macprogramvara. Den lever ngn slags Windowsliv på min hårddisk.

Du kan väl kalla det MS-Bashing om du vill, men jag står för fullt ut att Office är ett otyg och ett riktigt sopigt ihopkokat paket.

Håller med Richard. Spelar inte så stor roll att det inte är Cocoa rakt igenom. Det viktigaste är att nästa Office för Mac kommer ikapp dels Windows-versionen, dels Office för Mac 2004 vad gäller funktionalitet. Det jag saknar mest i 2008 är makron, XML och att grafer blev så stelbenta (ok de kan göras snygga men hur gör man t.ex. för att spara man sina egna mallar).

Som det är nu tvingas jag köra parallellt med tre olika installationer 2003 (via VMware), 2004 och 2008.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-03 00:09

Vänta lite, Goflorp. Det du beskriver kan nästan helt och hållet överföras till en Leopardinstallation från originalskivorna. Även där blir det många uppdateringar av både OS X i sig, Safari, Quicktime, iLife och gudvetvad. Detta kräver både stora nedladdningar och flera omstarter.

Sedan är det väl också så att servicepacken ersätter befintlig progamvara, så varken OS X eller Office lär växa med nedladdningspaketens storlek.

Tvärtemot vad Goflorp anser menar jag att Microsofts installerare är riktigt bra, att autouppdateringen är, om inte föredömdlig, så i vart fall lika bra som andra företags autouppdaterare.

Bättre än Apples skrattretande långsamma "programuppdatering" i varje fall

Bevaka tråden