Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja man får väl hoppas att det blir ändringar framöver, Corona pandemin lär inte vara den sista krisen. Lite intressant vad en känd person sa år 2008 om det här.

Ursprungligen av johnh3:

Ja man får väl hoppas att det blir ändringar framöver, Corona pandemin lär inte vara den sista krisen. Lite intressant vad en känd person sa år 2008 om det här.

Där ser man. Fram med Anders Tegnell på Agenda och fråga om hans påstående om att "vaccintillgången vid en pandemi inte äventyras", enligt artikel i läkemedelsvärlden år 2008 (se @johnh3 inlägg). Det var ett löfte som man inte kan lita på…

Nu får både Anders Tegnell och Morgan Johansson vackert ställa sig i skamvrån ett tag (ca 15 min) och djupt begrunda vad de sagt och gjort…

  • Medlem
  • 2021-03-14 12:27

Lita på att Tegnell spinner det där på något sätt* så att det inte fastnar (i hans värld). Han erkänner väl aldrig någonting?

*Tips: ”Det där uttalandet gällde bara företaget i fråga och företaget producerar inte covid-19-vaccin.”

  • Medlem
  • 2021-03-29 09:28

Nyss fick jag svar från vårdcentralen angående min Kontakt för bokning av tid via Mina vårdkontakter (1177 Vårdguiden). De uppmanar mig att ringa i stället. Ärendet avslutat därmed. Varför har de då ens den tjänsten via internet? Omodernt och irriterande.

Jag har en Nas hemma för Plex o backup, har haft den i fem år o allt har tickat på till för en månad sedan då disk3 kickades ut ur raiden(5). Tog två veckor att få en disk levererad från stället jag beställde vilket irriterade mig så jag gick o beställde en till från en annan webbutik. De anlände m en dags mellanrum.

Bytte disk3 varpå återuppbyggnad av raidgruppen påbörjades(tog några dygn), sedan började än mer problem. Nasens cpu gick i 85-98% i princip hela tiden utan att jag ens använde den, två veckor efter disk3 bytts blir den nya disk3 ”hot swapped” o återuppbyggnad av raiden påbörjas igen. I diskhälsan står det att disk 3 har ”serious or unknown errors”...,

Jag har supportärende hos qnap sedan cpu’n började gå i rött så de hjälper mig att felsöka o testa.

Den nya disk3 byts ut av mig o återuppbyggnad av raiden sker igen. I fredags hörde 2nd level support av sig o sa att cpu-problemet berodde på att multimediaklienten är den som orsakat att cpu’n gick i taket pga fel i filindexeringen vilket i sin tur berodde på ett fel i filsystemet. Mediafilerna omindexeras o filsystemet checkas o de ber mig återkomma om cpu’n när det är klart.

Igår fm loggade jag in o då var cpu’n lugn på 2-20% men jag når inte nasen från macens afp-anslutning o systemtiden är fel. Fem timmar senare är det skit igen, disk3 har rapporterat fel o hot swappats, raiden återuppbyggs men 3an syns inte i diskkollen o det står att den inte stöder SMART. Detta 7 dagar sedan den sattes i.

Senaste budet: stäng av nasen, plocka ur disk3 o koppla den till en windows PC för att köra ett diskanalysprogram som bara finns för windows. Om det visar att den är ok, stoppa tillbaks den i nasen fast i bay4 istället för bay3.

??

På en ljusare front: idag har jag köpt en ny cykel, kommer om en vecka

Senast redigerat 2021-03-29 14:16
  • Medlem
  • International user
  • 2021-03-30 13:19
Ursprungligen av Mymac4ever:

Bytte disk3 varpå återuppbyggnad av raidgruppen påbörjades(tog några dygn), sedan började än mer problem. Nasens cpu gick i 85-98% i princip hela tiden utan att jag ens använde den, två veckor efter disk3 bytts blir den nya disk3 ”hot swapped” o återuppbyggnad av raiden påbörjas igen. I diskhälsan står det att disk 3 har ”serious or unknown errors”...,

Om du inte redan gjort det, ta en extra backup och verifiera att den är ok. Ta kanske två backups t.o.m. och bygg om raiden från start.

Edit: Det är nu vad jag skulle göra när RAID börjar krångla så är det inte roligt

Auto Giro go cardless :-(

Auto Giro Gocardless är ett dumt påfund...:-( Om man missar en betalning på grund av att det inte finns pengar på kontot så är det vädigt svårt att få det att funka igen... Varken Nordea eller Handelsbanken kunde hjälpa mej med det. Tur att hyran inte betalas med go Cardless autogiro.
/Maria

Ursprungligen av juanito:

Om du inte redan gjort det, ta en extra backup och verifiera att den är ok. Ta kanske två backups t.o.m. och bygg om raiden från start.

Edit: Det är nu vad jag skulle göra när RAID börjar krångla så är det inte roligt

Vissa saker har jag backup på i flera omgångar, senast jag hade anslutning till nasen kopierade jag några viktiga mappar till annan disk. Datorbackuppen för iMacen som är körd med CCC behöver jag nog inte då jag har originaldisken från sagda dator i ett externt usb3-kabinett(den datorn pajade nån vecka efter nasen började strula, jo det är ett skitår).

Idag har jag haft tillgång till pc men det gav inte så mkt e-som en grundlig kontroll av disken tar typ 10 tim per disk o jag tänkte kolla två vars SMART-status är obefintlig. Så jag måste låna hem en dator alt om jag kan köra win o testprogrammet i parallels. ”Ny” Mac kommer till veckan, har köpt en Mini 2012 på blocket.

Jag ska köpa en rejäl extern hd o kopiera hela innehållet på nasen, använder 1.44TB. Fn är Nasen m resterande två diskar, som inte rapporterat fel under hela tiden detta pågått, avstängd o urpluggad.

Inte nog med att Covid vaccineringen är försenad. Nu ska vi ge bort doser också:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruse...

Blir extra upprörd eftersom många länder med varmt klimat inte har haft så stora Corona problem. Senegal exempelvis med runt 1000 dödsfall men en befolkning på runt 15 miljoner.
Indien är en av världens stora producenter av vaccin också:
https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/202...

Senast redigerat 2021-04-02 14:50

Något sur även på att Johan Giesecke som inte ens är anställd av folkhälsomyndigheten sitter i TV sofforna och ska bortförklara Corona strategin i Sverige. Sätt den ansvarige Stefan Löfven där istället. Han gömmer sig och träder bara fram när det passar.

Varför beställa dyra utredningar om pant på elektronik när man redan har bestämt sig i förväg om att inte följa råden?
https://www.dagenshandel.se/article/view/7846...

Hade väl blivit enklare att bara köra på från början.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har en Nas hemma för Plex o backup, har haft den i fem år o allt har tickat på till för en månad sedan då disk3 kickades ut ur raiden(5). Tog två veckor att få en disk levererad från stället jag beställde vilket irriterade mig så jag gick o beställde en till från en annan webbutik. De anlände m en dags mellanrum.

Bytte disk3 varpå återuppbyggnad av raidgruppen påbörjades(tog några dygn), sedan började än mer problem. Nasens cpu gick i 85-98% i princip hela tiden utan att jag ens använde den, två veckor efter disk3 bytts blir den nya disk3 ”hot swapped” o återuppbyggnad av raiden påbörjas igen. I diskhälsan står det att disk 3 har ”serious or unknown errors”...,

Jag har supportärende hos qnap sedan cpu’n började gå i rött så de hjälper mig att felsöka o testa.

Den nya disk3 byts ut av mig o återuppbyggnad av raiden sker igen. I fredags hörde 2nd level support av sig o sa att cpu-problemet berodde på att multimediaklienten är den som orsakat att cpu’n gick i taket pga fel i filindexeringen vilket i sin tur berodde på ett fel i filsystemet. Mediafilerna omindexeras o filsystemet checkas o de ber mig återkomma om cpu’n när det är klart.

Igår fm loggade jag in o då var cpu’n lugn på 2-20% men jag når inte nasen från macens afp-anslutning o systemtiden är fel. Fem timmar senare är det skit igen, disk3 har rapporterat fel o hot swappats, raiden återuppbyggs men 3an syns inte i diskkollen o det står att den inte stöder SMART. Detta 7 dagar sedan den sattes i.

Senaste budet: stäng av nasen, plocka ur disk3 o koppla den till en windows PC för att köra ett diskanalysprogram som bara finns för windows. Om det visar att den är ok, stoppa tillbaks den i nasen fast i bay4 istället för bay3.

??

På en ljusare front: idag har jag köpt en ny cykel, kommer om en vecka

Jag kan tyvärr inte cykla på en 2 hjuling längre... Styret är fel på de nya cyklarna som finns nu tycker jag. Jag kan inte hålla balansen på de cyklarna.. Det påstås också att det är svårt att cykla på en 3-hjulig cykel men jag har dock inte testat det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-06 20:20
Ursprungligen av johnh3:

Varför beställa dyra utredningar om pant på elektronik när man redan har bestämt sig i förväg om att inte följa råden?
https://www.dagenshandel.se/article/view/7846...

Hade väl blivit enklare att bara köra på från början.

Det korta svaret är väl att grundlagen föreskriver att regeringen måste bereda förslag. Beredningskravet framgår av RF 7:2.

En uppdatering kring nasen bara(för den som undrat): ena disken skannades o visade sig vara felfri, den andra har blivit utbytt på garanti o det är nasens ”backplane” som felar. Ska skicka den på reparation, kostar $150 plus postens porto i en riktning. Tjopp ?

När jag upptäcker att månadens PS+ spel Wreckfest inte är för PS4 utan för PS5 ?

Ursprungligen av Mymac4ever:

När jag upptäcker att månadens PS+ spel Wreckfest inte är för PS4 utan för PS5 ?

Alltså, inte för att gnugga in det men du är ju redan i surtråden så... Måste säga att det är ett rätt kul spel! Roligt, snyggt & med dynamiska skador på bilarna.

Inera som ansvarar för 1177.se för fått för sig att uppgradera sina system i kritisk skede. Det gick åt skogen och nu kan man inte komma in för att boka vaccinationstid för Covid-19.
Att teknikerna aldrig lär sig: Aldrig någonsin uppgradera under kristisk tid! Punkt slut!

Undantaget är om man har flera dubblerade system (lastbalanserare). Då kan man plocka bort maskin A från lastbalaserargruppen, uppgradera programmet maskin A, medan maskinerna B-D kör det äldre programmet och testa maskin A att det fungerar som tänkt och kopplar in den till lastbalanserargruppen igen – skulle det strula med uppgraderingen på maskin A åtgärdar man den. Under tiden fungerar maskinerna B-D fortfarande och är tillgängliga så att folk kan boka som vanligt. Skulle maskin A funka som tänkt, gör man samma procedur med maskin B – alltså en maskin i taget.

Jag ger teknikerna en prick av tre för deras dumdristighet. När de får tre prickar bör de lämna jobbet över till mer kompetenta tekniker. Pricken försvinner efter ett halvår om de skött sig bra under tiden.

Nu säger de att det funkar igen – men det gör det inte (kl. 10:43).

Senast redigerat 2021-05-17 20:28
  • Medlem
  • 2021-05-17 11:11
Ursprungligen av The Real Viking:

Inera som ansvarar för 1177.se för fått för sig att uppgradera sina system i kritisk skede. Det gick åt skogen och nu kan man inte komma in för att boka vaccinationstid för Covid-19.
Att teknikerna aldrig lär sig: Aldrig någonsin uppgradera under kristisk tid! Punkt slut!

Undantaget är om man har flera dubblerade system (lastbalanserare). Då kan man uppgradera programmet maskin A, medan maskinerna B-D kör det äldre programmet och skulle det strula med uppgraderingen på maskin A plockar man bara bort maskin A och åtgärdar den, medan maskinerna B-D fortfarande är tillgängliga och folk kan boka som vanligt. Skulle maskin A funka som tänkt, gör man samma procedure med maskin B – alltså en maskin i taget.

Jag ger teknikerna en prick av tre för deras dumdristighet. När de får tre prickar bör de lämna jobbet över till mer kompetenta tekniker. Pricken försvinner efter ett halvår om de skött sig bra under tiden.

Nu säger de att det funkar igen – men det gör det inte (kl. 10:43).

Jag kunde logga in, fast först fick jag stå i kö... Tja, det är ju vården, det ska vara kö till allt där...
Inera har varit i blåsväder förut...

Ursprungligen av Alix:

Jag kunde logga in, fast först fick jag stå i kö... Tja, det är ju vården, det ska vara kö till allt där...
Inera har varit i blåsväder förut...

Japp, det är längre in som det nya problemet uppstår, dvs när man skall boka in vilken tid och lokal. Det verkar vara någon fel i SQL, java, Bank-ID koppling. Exakt vad vet jag inte.

Expired får mig att tänka att latensen är så lång att systemet tror att tiden har runnit ur sanden. Tiden är inget problem om man vet hur man ska lösa det – hur skulle vi annars kunna kommunicera med Voyager sonderna som är utanför vårt solsystem? Latensen är där många timmar!

Så här står det i felmeddelandet:
javax.faces.application.ViewExpiredException/scheduling/tbMake.xhtml - No saved view state could be found for the view identifier: /scheduling/tbMake.xhtml

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-05-17 13:27
Ursprungligen av The Real Viking:

Inera som ansvarar för 1177.se för fått för sig att uppgradera sina system i kritisk skede. Det gick åt skogen och nu kan man inte komma in för att boka vaccinationstid för Covid-19.
Att teknikerna aldrig lär sig: Aldrig någonsin uppgradera under kristisk tid! Punkt slut!

Undantaget är om man har flera dubblerade system (lastbalanserare). Då kan man plocka bort maskin A från lastbalaserargruppen, uppgradera programmet maskin A, medan maskinerna B-D kör det äldre programmet och testa maskin A att det fungerar som tänkt och kopplar in den till lastbalanserargruppen igen – skulle det strula med uppgraderingen på maskin A åtgärdar man den. Under tiden fungerar maskinerna B-D fortfarande är tillgängliga och folk kan boka som vanligt. Skulle maskin A funka som tänkt, gör man samma procedure med maskin B – alltså en maskin i taget.

Jag ger teknikerna en prick av tre för deras dumdristighet. När de får tre prickar bör de lämna jobbet över till mer kompetenta tekniker. Pricken försvinner efter ett halvår om de skött sig bra under tiden.

Nu säger de att det funkar igen – men det gör det inte (kl. 10:43).

Jag kom in som chef i höstas på ett ställe där de just hade tecknat kontrakt om att byta hela IT-systemet och leverantör. Tidpunkten för bytet var mitt i bokslutsprocessen så utöver att skriva om kontraktet och se till att vi fick andra laptops så kollade jag just hur de skulle säkra bokslutet. Tyvärr lät det bra i mina öron och så ville inte som ny förlänga införandetiden med diverse straffavgifter som extra bonus. Resultatet? En ekonomiavdelning som höll på att gå sönder...Det fungerade ju inte alls.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-05-19 19:33

Att man måste kontrollera leverantörer för varenda tjänst de säger sig ha utfört och fakturerar för, utan att de inte gjort det.
Sjukt tröttsamt att få skit för att andra inte gör sitt jobb.
Att ekonomi gnäller har jag inga problem med, de har troligen någon som gastar åt stackarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-06-11 15:30

Jag håller helt med @reboot81, de flesta kommer nog att sätts en på en nyckelknippa, hänga på väska etc. Att då behöva köpa en hållare för 200-300 kr till är "hål i huv'et".
De som inte behöver hålet stör det ju bara estetiskt, inte ekonomiskt.
Jag hade tänkt köpa 4 st vid lanseringen, men när jag såg att man måste ha fyra hållare blev det för dyrt, så jag köpte ingen alls.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-06-13 02:27
Ursprungligen av kenjon:

Jag håller helt med @reboot81, de flesta kommer nog att sätts en på en nyckelknippa, hänga på väska etc. Att då behöva köpa en hållare för 200-300 kr till är "hål i huv'et".
De som inte behöver hålet stör det ju bara estetiskt, inte ekonomiskt.
Jag hade tänkt köpa 4 st vid lanseringen, men när jag såg att man måste ha fyra hållare blev det för dyrt, så jag köpte ingen alls.

Om ett par år kommer vi skratta åt AirTags. Då kommer de vara inbyggda i mobiler, AirPods-case, datorer, möss, laddare, bilnycklar(!), väskor etc.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-13 08:29
Ursprungligen av kenjon:

Jag håller helt med @reboot81, de flesta kommer nog att sätts en på en nyckelknippa, hänga på väska etc. Att då behöva köpa en hållare för 200-300 kr till är "hål i huv'et".
De som inte behöver hålet stör det ju bara estetiskt, inte ekonomiskt.
Jag hade tänkt köpa 4 st vid lanseringen, men när jag såg att man måste ha fyra hållare blev det för dyrt, så jag köpte ingen alls.

Varför skulle du betala 2-300kr för en hållare till Airtags? Just nu kanske priset är högt för att airtags är nya men snart kan du köpa dessa för någon krona st.

Varför skulle du hänga en airtag på en väska? Den läggs väl i väskan.

Om jag skulle behöva en hållare och inte ville lägga så många kronor på en hållare har jag rätt många möjligheter att göra en själv eller kanske be ett barn att göra en.

3D-printers står väl hos var och varannan nu för tiden så att be någon att printa ut någon av alla tusentals varianter som finns gratis att ladda ner kan väl inte vara ett problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-06-13 10:07

Går priset på hållare ner kraftigt så kommer jag kanske att köpa Airtags då.
Jag känner en enda person som har haft en 3Dprinter, så vi umgås kanske i olika kretsar

Det går att få hållare från 40 kr på Amazon.se så de finns redan till rimligt pris

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-06-08 18:28

Varför inget hål i AirTag?

Någon i Cupertino har hål i huvudet då AirTag saknar hål. Det här är bannemig inte estetiskt a la Apple.
Jo, jag har beställt Belkins hållare, men de kommer ju senare…

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-09 08:13
Ursprungligen av reboot81:

Någon i Cupertino har hål i huvudet då AirTag saknar hål. Det här är bannemig inte estetiskt a la Apple.
Jo, jag har beställt Belkins hållare, men de kommer ju senare…

Jag tycker det är smart av Apple att göra den så att de som känner att det måste finnas ett hål för fastsättning kan köpa sig någon av de tusentals och åter tusentals tillbehören som kommer att finnas för AirTag just för detta ändamål.
Hade Apple satt ett hål eller något annat för fastsättning, hade den lösningen inte heller passat alla och det hade varit ett större problem.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-06-13 19:13

Anar vi möjligen Jony Ives ande över det hela?

"Allt måste var estetiskt, ett hål är inte estetiskt."

Ursprungligen av Gunnar B:

Anar vi möjligen Jony Ives ande över det hela?

"Allt måste var estetiskt, ett hål är inte estetiskt."

Nu ska vi väl kanske inte diskutera för mycket i denna tråd. Är man sur så har man rätt att vara sur - däremot så tror jag mer att var en fråga om att kunna få in allt de vill kunna få in och samtidigt ha krav på storleken. Jag misstänker att separat standard knappcellsbatteri ställer till problem med storlek. Ska du dessutom ge plats för ett hål så kan det ge problem.

Personligen så tycker jag att kompromissen passar mig. Jag hade inte klarat 0.1 mm extra i diameter där jag placerat en av mina tags

Bevaka tråden