Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt iPhone 6s från UK

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Haninge
  • 2015-09-17 08:21

Tror shipment/dispatch är en skillnad mellan us/uk

Min är nu också redo, pengar dragna.
Även om de nu skickar tidigare kommer UPS/TNT hålla leveranserna till 25/9 :/ Så tidigare lär ingen få dem, sedan skall Borderlinx skicka de vidare, helgen kommer ju mitt i så man får nog räkna med Ons 30/9 -Tor 1/10 som tidigast då

Senast redigerat 2015-09-17 12:31
Ursprungligen av @ndreas:

Min är nu också redo, pengar dragna.
Även om de nu skickar tidigare kommer UPS/TNT hålla leveranserna till 25/9 :/ Så tidigare lär ingen få dem, sedan skall Borderlinx skicka de vidare, helgen kommer ju mitt i så man får nog räkna med Ons 30/9 -Tor 1/10 som tidigast då

Har man tur så hinner de skicka vidare telefonen på fredagen då har vi den i handen tisdag senast ⭐️

  • Medlem
  • Haninge
  • 2015-09-17 18:18
Ursprungligen av tv_anton:

Har man tur så hinner de skicka vidare telefonen på fredagen då har vi den i handen tisdag senast ⭐️

Har aldrig varit med om att de lyckats få iväg något samma dag, men gör de det kommer den på måndag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-17 21:18
Ursprungligen av dermike:

Har aldrig varit med om att de lyckats få iväg något samma dag, men gör de det kommer den på måndag.

Av alla mina leveranser genom BL så har de lyckats med det en gång.

Ursprungligen av zinned:

Av alla mina leveranser genom BL så har de lyckats med det en gång.

De har faktiskt nästan varje gång fått iväg mina samma dag, med något undantag.

Hur funkar det med Borderlinx nu (var ett tag sen jag beställde via dom), får jag mail när leveransen har kommit fram till BL och måste jag då in och godkänna/betala innan det skickas iväg? Kan man betala i förväg på nåt sätt så att det går iväg direkt utan att jag måste göra nåt? Kommer eventuellt vara utan internet om telefonen kommer till BL på måndag, vore surt med en försening bara pga detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-17 22:49
Ursprungligen av the_karate_kid:

Hur funkar det med Borderlinx nu (var ett tag sen jag beställde via dom), får jag mail när leveransen har kommit fram till BL och måste jag då in och godkänna/betala innan det skickas iväg? Kan man betala i förväg på nåt sätt så att det går iväg direkt utan att jag måste göra nåt? Kommer eventuellt vara utan internet om telefonen kommer till BL på måndag, vore surt med en försening bara pga detta.

Du får mail eller så kollar du själv med jämna mellanrum. Du kan inte betala i förväg då de uppskattar värdet på paketet när den har kommit till den så de vet vad det är. Sannolikt får du också maila kvittot till dem så det uppskattade värdet blir korrigerat, då de brukar sätta det för lågt. Du vill ju ha rätt värde på paketet ifall det skulle komma bort och det blir ett försäkringsärende av det.

Vad brukar frakten gå på ?
När jag kalkylera fick jag ett pris på flera tusen men de var väl ngt fel antar jag.

Packar ni om dem eller låter de vara i original försändelsen ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-18 06:58
Ursprungligen av @ndreas:

Vad brukar frakten gå på ?
När jag kalkylera fick jag ett pris på flera tusen men de var väl ngt fel antar jag.

Packar ni om dem eller låter de vara i original försändelsen ?

Packa INTE om.

Frakten brukar gå på ca 500-600 kr.

Ursprungligen av zinned:

Du får mail eller så kollar du själv med jämna mellanrum. Du kan inte betala i förväg då de uppskattar värdet på paketet när den har kommit till den så de vet vad det är. Sannolikt får du också maila kvittot till dem så det uppskattade värdet blir korrigerat, då de brukar sätta det för lågt. Du vill ju ha rätt värde på paketet ifall det skulle komma bort och det blir ett försäkringsärende av det.

Det står så här Borderlinx sida:

Citat:

SafetyLinx is shipment value protection cover from Borderlinx providing opt-in protection for your goods in transit from our hub to you. It provides the assurance and peace of mind that your purchases are protected in the event of loss or damage in transit.

Note: SafetyLinx is mandatory (required) for all shipments valued at US$250 or more (or equivalent in other currency).

For used or second-hand goods, SafetyLinx protection is limited to loss during transportation. Sorry, SafetyLinx does not protect against damage caused during transportation to those items.

Borderlinx SafetyLinx doesn’t not cover any of the following:

loss or damage to the package sent by the seller to our export facility
indirect loss or damage
loss or damage caused by delays
values in excess of US25,000 (or equivalent in other currency)
damage to used or second-hand goods

Detta är alltså en extra försäkring. Man får alltså se till att den är med. Det står iofs att det är obligatoriskt på värden överstigande motsvarande USD 250. Utan försäkringar är fraktbolagens ansvar oftast ganska blygsamt, typ 500:- per kilo.

9:57 Shipped nu kommer väl UPS hålla den säkerligen till 25/9 så man skall nog inte ropa hej ännu, skönt att den lämnat Apple i alla fall

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-18 18:47
Ursprungligen av @ndreas:

9:57 Shipped nu kommer väl UPS hålla den säkerligen till 25/9 så man skall nog inte ropa hej ännu, skönt att den lämnat Apple i alla fall

Då lär du ha den på onsdag

Kommer till BL på måndag, de skeppar den på tisdag och du har den på onsdag...om nu de inte håller den inne tills den 25:e

Jag vet att detta inte riktigt hör till tråden men vad tror vi om dom svenska priserna? Tror ni att dom kör vidare med samma priser som 6:an nu?
Nu låter det nästan som att den släpps kanske redan en helg efter US, UK, vilket är bra.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-09-19 01:05
Ursprungligen av westerlu77:

Jag vet att detta inte riktigt hör till tråden men vad tror vi om dom svenska priserna? Tror ni att dom kör vidare med samma priser som 6:an nu?
Nu låter det nästan som att den släpps kanske redan en helg efter US, UK, vilket är bra.

Vid släppet sa de att priserna skulle vara samma som på de gamla som skulle sänkas $100.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-19 07:40
Ursprungligen av westerlu77:

Nu låter det nästan som att den släpps kanske redan en helg efter US, UK, vilket är bra.

Vad baserar du det på, har du läst nåt nånstans?

Jag har hela tiden gissat på 2/10 som svenskt releasedatum, det brukar inte ta lång tid efter US-release numera.

Nu kan i alla fall jag se min telefons serie nummer på https://supportprofile.apple.com/

Sedan har jag av en ganska säker källa hört att den 2a oktober är inte släppet för Sverige

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-19 08:15
Ursprungligen av tv_anton:

Nu kan i alla fall jag se min telefons serie nummer på https://supportprofile.apple.com/

Sedan har jag av en ganska säker källa hört att den 2a oktober är inte släppet för Sverige

Vilken källa? Om man inte själv kan få väga in den så har den inget värde alls, då är det enbart ett löst rykte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-19 08:43

Spontant känns en release 2/10 i Sverige lite väl nära inpå nu, men vi håller tummarna!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-19 08:58
Ursprungligen av phoricu:

Spontant känns en release 2/10 i Sverige lite väl nära inpå nu, men vi håller tummarna!

De har ju inte behövt ändra något nämnvärt i produktionslinjen, formfaktorn är ju också i stort sett identisk med iPhone 6.

Just iPhone 6 släpptes i USA den 19/9 förra året och en vecka sedan, den 26/9, var det release i sverige. Det finns ju egentligen ingen anledning att det blir annorlunda nu. Dock är Kina med i första vågen och det var de, om jag minns rätt, inte förra året. Därför tror jag att telefonen mycket väl kan komma till sverige två veckor efter release i USA.

Ursprungligen av zinned:

Vilken källa? Om man inte själv kan få väga in den så har den inget värde alls, då är det enbart ett löst rykte.

En chef på ett större operatör i Sverige, sedan så vet ju inte operatörerna så mycket men tex iPhone 5S som de inte släppte datum på keynoten
Då gav Apple ett pressmeddelande 2 veckor innan

Det som talar emot med att det blir samma pris som förra året är att telefonerna på euromarknaden har gått upp med €50 gentemot förra året.

En annan grej som jag har tänkt på är att om man nån gång ska maxa telefonen i gb så är det väl nu med den upphottade kameran, 4k, live foto, eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-19 18:59

Om det är någon form av indikation alls så är alla iPhone-skal i Apple Store på Emporia märkta med iPhone 6s

Ursprungligen av tv_anton:

En chef på ett större operatör i Sverige, sedan så vet ju inte operatörerna så mycket men tex iPhone 5S som de inte släppte datum på keynoten
Då gav Apple ett pressmeddelande 2 veckor innan

iPhone 6s kommer inte finnas tillgänglig 2 oktober, är nog läge att satsa lite pengar t.o.m
Chef på en större operatör, jo de finns många som jobbar i en Apple butik också och inte kan ett skit

Nej jag satsar på Fredagen den 23 Oktober!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-19 19:47
Ursprungligen av @ndreas:

iPhone 6s kommer inte finnas tillgänglig 2 oktober, är nog läge att satsa lite pengar t.o.m

Nu säger jag inte att det är garanterat att den finns i butik den 2/10 men det är min gissning. Kanske en vecka senare också.

Det lustiga är att de som alltid yttrar sig som de hade facit på när telefonen kommer, och det är alltid långt efter UK, är just de personer som själva har beställt den från utlandet

Märkligt, eller hur?

Ursprungligen av zinned:

Nu säger jag inte att det är garanterat att den finns i butik den 2/10 men det är min gissning. Kanske en vecka senare också.

Det lustiga är att de som alltid yttrar sig som de hade facit på när telefonen kommer, och det är alltid långt efter UK, är just de personer som själva har beställt den från utlandet

När har en Apple produkt släppts bara en vecka efter den släppts i USA, UK ?

För jag kommer inte ihåg någon och jag har ändå köpt mina några dagar efter release och fått åka land och rike runt och betalat tredubbla priser, så ingen iPhone i alla fall! har haft de minst 1 månad innan de släppts i SE, så varför skulle det ändras nu!

Senast redigerat 2015-09-19 20:12
Ursprungligen av westerlu77:

En annan grej som jag har tänkt på är att om man nån gång ska maxa telefonen i gb så är det väl nu med den upphottade kameran, 4k, live foto, eller?

Å andra sidan, hur många 4k filmer behöver du ha liggandes i telefonen?

Tycker det märkliga är att Apple släpper en Apple TV som inte har stöd för 4k, en iPhone 6s som kan filma i 4k men som bara har en 720p skärm alt 1080p 6 Plus.

Känns mest att Apple stödjer 4k för att det låter bättre och i.o.m 12 megapixel så får man ju det på köpet, att man sedan inte hänger med i kedjan fullt ut är bara sorgligt.

Dock har ju iMovie stöd för 4k nu också, så de kanske är på gång ändå! En ny uppdaterad Apple TV med 4k stöd kommer väl i nästa uppdatering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-19 20:12
Ursprungligen av @ndreas:

När har en Apple produkt släppts bara en vecka efter den släppts i USA, UK ?

För jag kommer inte ihåg någon och jag har ändå köpt mina några dagar efter release och fått åka land och rike runt och betalat tredubbla priser, så ingen iPhone i alla fall! har haft de minst 1 månad innan de släppts i SE, så varför skulle det ändras nu!

Det märkliga är att du alltid skall yttra dig

Oj, var det ett känsligt ämne? Kom igen, för fasen...det är ju absolut NOLL prestige i att vara först så det kvittar väl?

För att svara på frågan så finns det flera men för att ta ett exempel, kul att välja just det exemplet - iPhone 6. Den släpptes 2014-09-19 i länderna i första vågen och sedan en vecka senare, 2014-09-26, i...you guessed it - sverige

Ursprungligen av zinned:

Oj, var det ett känsligt ämne? Kom igen, för fasen...det är ju absolut NOLL prestige i att vara först så det kvittar väl?

För att svara på frågan så finns det flera men för att ta ett exempel, kul att välja just det exemplet - iPhone 6. Den släpptes 2014-09-19 i länderna i första vågen och sedan en vecka senare, 2014-09-26, i...you guessed it - sverige

Hur många hade den i handen 26/9 då ?
2-3 veckor leverans

Vid iPhone 6 release bekräftade Apple att Sverige var det landet som skulle få sina ett visst datum, vilket inte skett nu.

Absolut spelar de ingen roll att vara först men för mig så är de akut läge, då jag sitter med en gammal iPhone 5 backuptelefon efter sålt min 6:a för 5500
Så varje dag är en pina just nu

Bevaka tråden