Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede kräver ny kopieringsavgift från 1 september

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-09-29 13:54
Ursprungligen av zappee:

En namninsamling kan ju dock visa att folk inte är nöjda. Vilket i sin tur kan göra att bolag eller partier, som vill få lite pr, tar tag i frågan.

Nej, politiker är affärsmän med makt. Så länge du har pengar kan du påverka politiska beslut. Jag är ledsen om jag förstör din oskuldsfulla syn på hur världen fungerar. Pengar och kohandel är det enda som styr världen, nästan.

Finns inte den politiska viljan till en förändring så kommer någon förändring aldrig att ske, oavsett hur många namn det står på en lista.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-29 16:29
Ursprungligen av Dalle:

Nej, politiker är affärsmän med makt. Så länge du har pengar kan du påverka politiska beslut. Jag är ledsen om jag förstör din oskuldsfulla syn på hur världen fungerar. Pengar och kohandel är det enda som styr världen, nästan.

Finns inte den politiska viljan till en förändring så kommer någon förändring aldrig att ske, oavsett hur många namn det står på en lista.

Well well, nu finns det ju faktiskt partier som inte är "köpta" och är emot CopySwede.

Bästa sättet är att visa med plånboken, köp från utlandet istället. UK/Tyskland t.ex.

Ursprungligen av keptang:

Bästa sättet är att visa med plånboken, köp från utlandet istället. UK/Tyskland t.ex.

Det ironiska med det är att det är länder som inte tillåter privatkopiering och därför inte behöver en avgift liknade den som Copy Swede tar ut.

Kom ihåg att Copy Swede kom till efter påtryckningar från EU-kommissionen för att vi skulle få behålla vår rätt till privatkopiering.

PS: Jag är inte heller förtjust i avgiften så jag behöver inte övertygas om att inte gilla den:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-30 19:16

Det är väl ändock så att om man inte har en namnlista lär det inte bli en ändring. Och någon skada gör den ju inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-01 09:20
Ursprungligen av Dalle:

Nu vill jag inte vara negativ. Men en namninsamling på nätet kommer aldrig att ändra ett politiskt beslut, ännu mindre om EU är inblandat på något sätt. Vi är alla r*vknullade i alla lägen. Acceptera och gå vidare. Ingenting att bli förbannad på då det aldrig kommer gå att påverka.

Gör dig inte till en del av problemet.

Politikerna gör som de med pengarna vill så länge alla är tysta och knyter näven i fickan.

Namninsamlingar ledde till att en debatt skapades kring ACTA, som sedan stoppades i EU. Vad politiker verkligen hatar är om det skapas breda folkyttringar som de inte riktigt har kontroll på. De vill inte heller vara opopulära.

Så börja med att skriva under på nätet, påverka sedan de ni känner, skicka insändare till tidningar, brev till de politiker ni röstar på, etc. Det är snart valår. Inklusive EU-val. Håll frågan levande. Var inte tyst.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-10-05 14:42

En översyn av lagen kan vara på gång.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/For...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 20:48
Ursprungligen av Anderlind:

Nej. 1kr / gigabyte tar Copyswede. Max 320kr (ex. moms) / enhet. Men det finns väl ingen iPhone med 320GB lagring?
Så det är Apple som vill ha dessa pengar. Men billigt att skylla på Copyswede.

Billigt att skylla på CopySwede? Hur menar du?

Vad det gäller att ge dem en känga så gör väl det inget, de ska ha så många så att ändan blir röd och de lägger ner sitt svineri.

Ursprungligen av zinned:

Billigt att skylla på CopySwede? Hur menar du?

Vad det gäller att ge dem en känga så gör väl det inget, de ska ha så många så att ändan blir röd och de lägger ner sitt svineri.

Men prishöjningen av Apple på nya iPhones motsvarar inte något som har med Copyswede att göra.

Så menade jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 22:12
Ursprungligen av Anderlind:

Men prishöjningen av Apple på nya iPhones motsvarar inte något som har med Copyswede att göra.

Så menade jag.

Ok, då är jag med

Jag trodde dock att deras avgift låg på 5 kr/GB än 1 kr/GB, därav min tes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-11 07:37

En debattartikel i Computer Sweden

http://www.idg.se/2.1085/1.527269/upphovsratt...

Bevaka tråden