Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 5s och 5c släpps i Sverige 25 oktober

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Priserna
iPhone 5s:

16 GB: 6295 kr
32 GB: 7295 kr
64 GB: 8295 kr
iPhone 5c

16 GB: 5295 kr
32 GB 6295 kr

Notera att 5s är 300kr dyrare per modell jämfört med femman.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-09 15:11

Nice, då blev det även billigare att beställa genom UK.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-09 15:21

ÄNTLIGEN!
Frågan är när operatörerna kommer ut med information om abonnemang, 4G osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-09 16:02

Ska man beställa från sin operatör och hoppas att den kommer på posten 25:e, eller ska man istället köa utanför Apple Store? Risken är ju att operatörerna får in väldigt få telefoner och att man får vänta ytterligare tre veckor.

Ursprungligen av ipodfan:

Ska man beställa från sin operatör och hoppas att den kommer på posten 25:e, eller ska man istället köa utanför Apple Store? Risken är ju att operatörerna får in väldigt få telefoner och att man får vänta ytterligare tre veckor.

Det är ju helt omöjligt att veta. Bara att bestämma sig för ett alternativ och chansa.

Hoppas att det går att göra bsetällning via operatörerna innan den 25:e och få leverans tills dess.. Vill ha en grå 5S.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-09 16:41

Enligt Telia kommer man inte kunna förboka telefonen innan den 25:e.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-10-09 16:47

Jag kommer att köa utanför http://store.apple.com/se/iphone ....;D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-09 16:56
Ursprungligen av Hjopek:

Jag kommer att köa utanför http://store.apple.com/se/iphone ....;D

Släpps den på Apples hemsida 25:e? Minns inte hur det var med iPhone 5.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-09 17:40
Ursprungligen av ipodfan:

Släpps den på Apples hemsida 25:e? Minns inte hur det var med iPhone 5.

Står i pressmeddelandet

"iPhone 5s, iPhone 5c and cases for both phones will be available through the Apple Online Store (www.apple.com), Apple’s retail stores and select Apple Authorized Resellers. "

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-09 18:01

Får nog ställa mig utanför någon butik. Förhoppningsvis har några butiker nattöppet.

Det är drygt 2 veckor till släpp. Hinner att klarna och hända mycket vad gäller förhandsbokningar - öppettider i butiker - olika abonnemang / priser. Bara sitta lugnt och avvakta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 19:27
Ursprungligen av skinza:

Priserna
iPhone 5s:

16 GB: 6295 kr
32 GB: 7295 kr
64 GB: 8295 kr
iPhone 5c

16 GB: 5295 kr
32 GB 6295 kr

Notera att 5s är 300kr dyrare per modell jämfört med femman.

Om jag inte helt är ute och reser så motsvarar väl dessa prishöjningar ungefär den avgiften som svinen CopySwede ville lägga på?

Måste ju ha en ny telefon, men vilka jävla priser det är egentligen
tekniken går framåt samtidigt som hårdvarupriserna blir billigare
men inte i detta fall, hade kunnat acceptera prisbilden lättare om dom hoppat upp en snäpp lagringsmässigt 32, 64, 128 typ

men vafan, det drabbar ingen fattig

Ursprungligen av zinned:

Om jag inte helt är ute och reser så motsvarar väl dessa prishöjningar ungefär den avgiften som svinen CopySwede ville lägga på?

Tänkte inte på det men du har nog rätt...

Ja, störande att svenska priset gått upp, men betänk att man då borde få piratkopiera musik till den då man betalat.
Detta fjanteri borde vara ungefär som dubbebeskattning vilket är olagligt.
Vad är nästa steg, mordpåslag på skjutvapen?

Ursprungligen av zinned:

Om jag inte helt är ute och reser så motsvarar väl dessa prishöjningar ungefär den avgiften som svinen CopySwede ville lägga på?

Nej. 1kr / gigabyte tar Copyswede. Max 320kr (ex. moms) / enhet. Men det finns väl ingen iPhone med 320GB lagring?
Så det är Apple som vill ha dessa pengar. Men billigt att skylla på Copyswede.

Ursprungligen av Johan Hellström:

Ja, störande att svenska priset gått upp, men betänk att man då borde få piratkopiera musik till den då man betalat.
Detta fjanteri borde vara ungefär som dubbebeskattning vilket är olagligt.

Privatkopiering, inte piratkopiering, lär dig att skilja dessa.

Lite offtopic, jag kan förstå varför man tar ut en privatkopieringsersättning på cd och dvd skivor, men en telefon?

Ursprungligen av Johan Hellström:

Lite offtopic, jag kan förstå varför man tar ut en privatkopieringsersättning på cd och dvd skivor, men en telefon?

Det hör inte till denna tråd, men du får gärna diskutera det här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 23:13

Många trådar om iPhone 5s/5c nu men jag anser att detta mest hör hemma i denna...

Jag roade mig med att kolla lite i den jämförelsetablå som Apple presenterar på sin sida, där man kan jämföra specifikationerna för iPhone 5s, iPhone 5c och iPhone 4s. Där såg jag följande :

Inte har väl iPhone 4s stöd för LTE, eller minns jag så illa?

Ursprungligen av zinned:

Inte har väl iPhone 4s stöd för LTE, eller minns jag så illa?

Nej, du minns rätt, det stämmer. Tydligen tycker inte Apple samma sak, helt fel av Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 23:22
Ursprungligen av keptang:

Nej, du minns rätt, det stämmer. Tydligen tycker inte Apple samma sak, helt fel av Apple.

För en gångs skull så svek inte mitt minne mig då, alltså

Kan tycka att det är hyfsat pinsamt av Apple att göra sådana fel på en viktig del av siten, speciellt så här i release-tider.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 23:36

Btw, jag tog chansen att skicka en liten passning till Apple också

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-10 06:04

Kommer verkligen 5c gynna Apple med den prislappen? När man snackade om en billigare modell så tänkte jag iallafall ner i prisklasser runt 3000 kr. Så 1000 kr under 5s tycker jag är konstigt. Men den är kanske inte så mycket "sämre"?

Kommer iallafall beställa en 32 GBs 5s så fort det finns möjlighet. Velar lite mellan vit och svart dock...

5C är inte tänkt att vara en lågpristelefon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-10 07:26
Ursprungligen av Capeman:

5C är inte tänkt att vara en lågpristelefon.

Den är kanske mer tänkt att vara som alla dem andra? Förutom iOS då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-10 08:24

Hur tänker nu Dustin som lägger på 1000 kronor på 5C 16 GB? De lär väl behöva justera sina fantasipriser, annars kanske det är dags att fixa en annan leverantör till jobbet.

http://www.dustin.se/product/5010753416/apple...

Ursprungligen av baller:

Hur tänker nu Dustin som lägger på 1000 kronor på 5C 16 GB? De lär väl behöva justera sina fantasipriser, annars kanske det är dags att fixa en annan leverantör till jobbet.

http://www.dustin.se/product/5010753416/apple...

Så har det väl alltid varit innan release. De justerar priserna när de officiella priserna blir kända.

Ursprungligen av baller:

Hur tänker nu Dustin som lägger på 1000 kronor på 5C 16 GB?...

Så brukar det se ut före det officiella släppet. De (och en del andra leverantörer) hittar på ett eget pris, som sedan justeras när de faktiska leveranserna kommer igång.

Senast redigerat 2013-10-10 10:25
Bevaka tråden