Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 5s och 5c släpps i Sverige 25 oktober

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-10 15:52

Blir spännande att se hur priserna utvecklar sig när den första hetsen lagt sig. Kanske 10% ned? Skulle gärna vilja ha en 64mb 5s i av tomten, men jag vill ha den obunden ...

Men vad hände med priserna egentligen, denna gången blev jag lite besviken av prishöjningen.
http://blog.svd.se/siliconvalley/2013/10/10/s...

Ursprungligen av spaceas:

Blir spännande att se hur priserna utvecklar sig när den första hetsen lagt sig. Kanske 10% ned?...

Har aldrig hänt, och kommer med största sannolikhet aldrig att hända.

(Då menar jag Apples officiella priser. Andra försäljares "hittepå-priser" kan säkert komma att justeras.)

Senast redigerat 2013-10-10 16:10
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-10 15:56
Ursprungligen av spaceas:

Blir spännande att se hur priserna utvecklar sig när den första hetsen lagt sig. Kanske 10% ned?

Apple sänker i princip aldrig priserna mitt i en produktcykel. Om priserna ändras så är det när en produkt uppdateras.

Ursprungligen av spaceas:

Blir spännande att se hur priserna utvecklar sig när den första hetsen lagt sig. Kanske 10% ned? Skulle gärna vilja ha en 64mb 5s i av tomten, men jag vill ha den obunden ...

Men vad hände med priserna egentligen, denna gången blev jag lite besviken av prishöjningen.
http://blog.svd.se/siliconvalley/2013/10/10/s...

Det fixar sig nog, men det får bli till julen 2014 efter att iPhone 6 har släppts. Förresten kanske du kan få en 64 MB billigt. Jag har beställt en 64 GB.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-10 17:58
Ursprungligen av pmarriott:

Det fixar sig nog, men det får bli till julen 2014 efter att iPhone 6 har släppts. Förresten kanske du kan få en 64 MB billigt. Jag har beställt en 64 GB.

Dock ville han ju ha en 64 mb, millibit, så den lär bli ännu billigare...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-10 20:45
Ursprungligen av Kajan:

Den är kanske mer tänkt att vara som alla dem andra? Förutom iOS då...

Det är tänkt som en liten uppdatering med extra färg.
Ungefär som iPods.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-10-10 21:52
Ursprungligen av zinned:

Dock ville han ju ha en 64 mb, millibit, så den lär bli ännu billigare...

Tvärtom, det är en helt unik modell, troligen tokdyr även i andrahandsledet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-11 06:54

Jag tänker på andra återförsäljare än apple när jag filurar på 10% ned. Är ungefär så mycket som 4s o 5 kunde vara nedsatta som lockbete på netonnet, mediamarkt mfl efter en tid. Men blir det före jul...

Apples priser är en annan sak- de är överlag hyfsat oxbegripliga för mig med olika modeller till olika länder till olika priser..Antar att de tjänar pengar på det, fast i min värld hade en modell, ett pris + landers tull + moms känts vettigare.

Måste fråga tomten om han kan tänka sig att köpa en från england till mig. 64 mb det är framtiden.

Ursprungligen av spaceas:

Apples priser är en annan sak- de är överlag hyfsat oxbegripliga för mig med olika modeller till olika länder till olika priser..Antar att de tjänar pengar på det, fast i min värld hade en modell, ett pris + landers tull + moms känts vettigare.
.

Nämn en produkt där det fungerar på så sätt

Ursprungligen av spaceas:

. 64 mb det är framtiden.

Tvärtom. 64 mb är stenålder. Faktum är att jag tror ingen någonsin har lyckats skapa en sådan liten datamängd som 64 millibit. 1 bit torde utgöra minsta möjliga.
m=milli
b=bit
M=mega
B=byte
G=giga
g=gram

Ursprungligen av keptang:

Tror det är för liten prisskillnad mot 5s. Jag trodde aldrig att 5c skulle bli billig mer den blev klart dyrare än jag hade trott. Trodde faktiskt att 5s skulle bli billigare i Sverige också. Nu tittar jag aldrig så noga på vad det kostar med abb eftersom jag alltid köper mina telefoner kontant och olåsta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-11 19:09

precis. Priset är en notch upp mot förväntan på 5c, och 5s känns lite mycket. Så UK till jul verkar bra, om tomten är snäll

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-12 13:06
Ursprungligen av keptang:

Det där är ju en riktig Aftonbladetartikel iofs.
3 miljoner sålda första helgen är mycket bättre än samtliga SGS-telefoner.

Det som händer, som alltid med Apples prissättning, är att kunden ser att om hen bara lägger på X kr (ca 1000 i mobilfallet), så får hen en bättre pryl och så gör man så. Mer pengar till Apple.

Ursprungligen av zappee:

Det där är ju en riktig Aftonbladetartikel iofs.
3 miljoner sålda första helgen är mycket bättre än samtliga SGS-telefoner.

Förstår inte vad SGS har med den artikeln att göra och försäljningen av 5c.
Men det kanske är så att 5c säljer så bra så man sänker priset.

edit:
I Kina så har Apple satt ett alldeles för högt pris på 5c så man nu tvingats halvera produktionen.
http://www.techspot.com/news/54303-apple-said...

Där kan man köpa en importerad 5c 30% billigare än vad Apple säljer den för.
http://www.unwiredview.com/2013/10/10/as-ipho...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-12 13:27
Ursprungligen av keptang:

Förstår inte vad SGS har med den artikeln att göra och försäljningen av 5c.
Men det kanske är så att 5c säljer så bra så man sänker priset.

Du sa att det inte gick bra för 5C, då är det väl relevant att jämföra med hur mycket konkurrenterna säljer?
Eller hur definierar du säljer dåligt?

Det kan finnas många anledningar till att man sänker priset. Nu var det ju bara en sänkning på 45$ på de abonnemangsbundna telefonerna.
Har Apple sänkt priset?

Ang. din edit:

The iPhone 5c has been available in much greater supplies than the iPhone 5s, which continues to be difficult to find and for which gray market prices in China remain high. There has, however, been some dispute about how much of the plentiful iPhone 5c supplies might be due to weak demand and how much is a result of Apple simply having been able to ramp up production sufficiently to meet early demand.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-12 14:02

Offtopic: Är det bara jag som blir förvirrad på att det just nu ligger 2 trådar om samma ämne?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-12 22:09
Ursprungligen av Kajan:

Offtopic: Är det bara jag som blir förvirrad på att det just nu ligger 2 trådar om samma ämne?

Bara två?
Ett gäng trådar om samma sak är standard här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-12 22:34

iPhone 5c skulle fått en rejäl fsg hausse om Apple hade satt ett lägre pris intervall 3000-3500 kr från början vid itroduktionen. Nu skjuter dom sig själva i foten eftersom det skiljer så lite i pris till toppmodellen 5s som dom flesta kommer att välja.

Sen att iPhone 5c inte ska ses som en lågpristelefon har inte med saken att göra den uppfattas ändå som det särskilt nu när det finns två nya modeller med olika färgnyanser och data utrymme.

Jag ser iPhone 5c som en toppen produkt för en yngre målgrupp och nya kunder för Apple. Gamla trogna Apple skaran byter nog upp sig till toppmodellen iPhone 5s med fingerlåsavläsningen som tycks locka många

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-13 11:39

iPhone 5c är på tok för dyr och det går inte att bortförklara.
Hade den varit 1500-2500:- billigare jämfört mot iPhone 5s hade den varit intressantare.

Det här är ju ett "trendbrott" för Apple att släppa 2 nya modeller av iPhone - där då en skall anses vara "budget". Jag tror också man missat något här. Tror inte Steve J hade accepterat denna lösning. Bättre att man gjort som tidigare - använt/fortsatt tillverka en tidigare modell - ex 4/4S som en "budgetmodell" i samband med släppet av 5S. Modellen finns - är populär - och kostnaderna betalda för verktyg osv
Kapaciteten för att tillverka den finns ju också på ett annat sätt.
Den hade man kunnat ligga i prisområdet 2500-3500 och "alla" hade varit nöjda. Dessutom - att låta en modell utgå helt som iPhone5 - är också något helt nytt för Apple.
iPhone 4S i 16 och 64 GB till 2500 - 3500 kronor ( skippa 32 GB )
iPhone 5S 16 GB till 5995 kronor.

Jag undrar hur dom tänkte - om det var Kina och övriga Asien som slog slint i skallen på Apple folket ?

Ursprungligen av adress@mac:

Bättre att man gjort som tidigare - använt/fortsatt tillverka en tidigare modell - ex 4/4S som en "budgetmodell" i samband med släppet av 5S. Modellen finns - är populär - och kostnaderna betalda för verktyg osv
Kapaciteten för att tillverka den finns ju också på ett annat sätt.

Fast 4S säljs ju fortfarande - som just budgetmodell.

Ursprungligen av adress@mac:

Jag tror också man missat något här. Tror inte Steve J hade accepterat denna lösning. Bättre att man gjort som tidigare - använt/fortsatt tillverka en tidigare modell - ex 4/4S som en "budgetmodell" i samband med släppet av 5S.

Det var länge sedan som jag hörde argumentet "det där skulle inte Jobs ha gjort" men jag tror att du har fel även om det inte spelar någon roll eftersom Jobs uttryckligen lämnade instruktionerna att de skulle inte försöka gissa vad han skulle ha gjort.

Däremot så tror jag att det är vettigt att skapa två tydligare produktlinjer som kan uppgraderas mer oberoende av varandra. Nu har de faktisk skapat en öppning för att släppa nya 5c-modellvarianter vid andra tidpunkter än när de släpper spetsmodellen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-13 15:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Det var länge sedan som jag hörde argumentet "det där skulle inte Jobs ha gjort" men jag tror att du har fel även om det inte spelar någon roll eftersom Jobs uttryckligen lämnade instruktionerna att de skulle inte försöka gissa vad han skulle ha gjort.

Däremot så tror jag att det är vettigt att skapa två tydligare produktlinjer som kan uppgraderas mer oberoende av varandra. Nu har de faktisk skapat en öppning för att släppa nya 5c-modellvarianter vid andra tidpunkter än när de släpper spetsmodellen.

Okey en poäng där med sjösättningen av två tydliga produktlinjer för framtiden det köper jag, men rent prestandamässigt skiljer det ytterst lite mellan en 5c och en 5s förutom fingertrycksavläsningen på toppmodellen som är den stora grejen/skillnaden. Så Apple kan ju knappast släppa en vassare 5c modell med större skärmar före tex en vassare toppmodell som tex. iPhone6 med större skärm ?

Men produktsläpp vid olika tidpunkter för att hålla uppe Apples fsg på telefonsegementet överhuvudtaget kan ju vara en god ide med två olika produktlinjer, helt klart BlackSmp .

Apple har nog mer koll än oss och en klar strategi bakom det hela. Prissättningen på iPhone 5c kan också vara en tanke att få ännu mera fokus på toppmodellen och styra kunderna mot iPhone 5s som har bra marginaler.
Apple behöver ju samtidigt inte skrika ut "lågpristelefon" lika desperat som andra tillverkare utan kan låta iPhone 5c hitta sitt eget prissegment med tiden beroende på intresse och fsg utveckling runt om i världen
Även om jag tycker att iPhone 5c är lite för högt prisad från början men vi får väl se när krutröken har lagt sig lite .

Med prissättningen på iPhone 5c verkar ju priset på iPhone 5s vara rena fyndet, Apple i ett nötskal

Senast redigerat 2013-10-13 16:00

5c är en 5 i plast, lite större, lite bättre batteri.
5s innehåller flertalet nyheter i hårdvaran förutom TouchID jämfört med 5.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-13 15:53
Ursprungligen av keptang:

5c är en 5 i plast, lite större, lite bättre batteri.
5s innehåller flertalet nyheter i hårdvaran förutom TouchID jämfört med 5.

Sant sant plast är plast keptang men jag såg mera rent prestandamässigt , processor, skärmtyp, skärmyta, batterilivslängd, kamera prestanda

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-13 17:55
Ursprungligen av adress@mac:

Det här är ju ett "trendbrott" för Apple att släppa 2 nya modeller av iPhone - där då en skall anses vara "budget". Jag tror också man missat något här. Tror inte Steve J hade accepterat denna lösning. Bättre att man gjort som tidigare - använt/fortsatt tillverka en tidigare modell - ex 4/4S som en "budgetmodell" i samband med släppet av 5S. Modellen finns - är populär - och kostnaderna betalda för verktyg osv
Kapaciteten för att tillverka den finns ju också på ett annat sätt.
Den hade man kunnat ligga i prisområdet 2500-3500 och "alla" hade varit nöjda. Dessutom - att låta en modell utgå helt som iPhone5 - är också något helt nytt för Apple.
iPhone 4S i 16 och 64 GB till 2500 - 3500 kronor ( skippa 32 GB )
iPhone 5S 16 GB till 5995 kronor.

Jag undrar hur dom tänkte - om det var Kina och övriga Asien som slog slint i skallen på Apple folket ?

Trendbrott?
Samma som de alltid gjort med iPods

Ursprungligen av cubeis:

Okey en poäng där med sjösättningen av två tydliga produktlinjer för framtiden det köper jag, men rent prestandamässigt skiljer det ytterst lite mellan en 5c och en 5s förutom fingertrycksavläsningen på toppmodellen som är den stora grejen/skillnaden. Så Apple kan ju knappast släppa en vassare 5c modell med större skärmar före tex en vassare toppmodell som tex. iPhone6 med större skärm ?

Men produktsläpp vid olika tidpunkter för att hålla uppe Apples fsg på telefonsegementet överhuvudtaget kan ju vara en god ide med två olika produktlinjer, helt klart BlackSmp .

Apple har nog mer koll än oss och en klar strategi bakom det hela. Prissättningen på iPhone 5c kan också vara en tanke att få ännu mera fokus på toppmodellen och styra kunderna mot iPhone 5s som har bra marginaler.
Apple behöver ju samtidigt inte skrika ut "lågpristelefon" lika desperat som andra tillverkare utan kan låta iPhone 5c hitta sitt eget prissegment med tiden beroende på intresse och fsg utveckling runt om i världen
Även om jag tycker att iPhone 5c är lite för högt prisad från början men vi får väl se när krutröken har lagt sig lite .

Med prissättningen på iPhone 5c verkar ju priset på iPhone 5s vara rena fyndet, Apple i ett nötskal

Jag ser kameran (Slo-Mo och 10 bilder/sekunder) som en större grej än touch id - den finns väl inte på 5c?

Förutom det så är nog 2x skillnad i prestanda skillnad inte heller fy skam?

Touch Id är bra demobart och jag gillar det - men jag tror inte att det är det som får folk att bestämma sig för 5s.

Och jag är också, liksom du, helt övertygad om att Apple har bättre koll än de flesta andra av oss - även om det inte är samma sak som att de är ofelbara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-13 19:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Touch Id är bra demobart och jag gillar det - men jag tror inte att det är det som får folk att bestämma sig för 5s.

Jag tror dock att Touch Id är en viktig anledning vid valet av iPhone 5s, folk är latare än man kan tro

Ida vi kanske kan göra en undersökning på 99mac.se vilket kriterium som var viktigast vid valet av iPhone 5s

Svara nu sanningsenligt BlackSmp

Samtidigt var det inte riktigt prestanda skillnaden mellan 5c och 5s som jag ville belysa med mitt ursprungliga inlägg även om jag råkade nämna att den är försumbar i mina personliga ögon.

Apples prissättning av iPhone 5c och 5s återspeglar knappast några prestanda skillnader om du tycker att dom är så påtagliga det var liksom det jag ville trycka lite extra på ?

Senast redigerat 2013-10-13 19:26
Bevaka tråden