Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7.0 ute

Tråden skapades och har fått 687 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det verkar som att det utökade stöder för bluetooth innebär att man kommer att kunna använda ipad och iphone mera som en dator med mus + extern monitor.

En mkt trevlig utveckling om ni frågar mig (inte en dag för sent!). Det påverkar såklart mac-försäljningen men who cares? 85% av apples inkomster är iOS-relaterade. Och iphone 5S är redan idag snudd på överkvalificerad som mediecentral och produktivt arbete i iwork/office.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det verkar som att det utökade stöder för bluetooth innebär att man kommer att kunna använda ipad och iphone mera som en dator med mus + extern monitor.

En mkt trevlig utveckling om ni frågar mig (inte en dag för sent!). Det påverkar såklart mac-försäljningen men who cares? 85% av apples inkomster är iOS-relaterade. Och iphone 5S är redan idag snudd på överkvalificerad som mediecentral och produktivt arbete i iwork/office.

Det kunde man väl redan tidigare? Det är inget nytt med IOS7.

Fast varför du ska ha en mus till en Iphone - det övergår faktiskt mitt förstånd - så litet som det är...

Externt tangentbord till en Ipad kan jag däremot förstå att vissa vill använda emellanåt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det kunde man väl redan tidigare? Det är inget nytt med IOS7.

Fast varför du ska ha en mus till en Iphone - det övergår faktiskt mitt förstånd - så litet som det är...

Externt tangentbord till en Ipad kan jag däremot förstå att vissa vill använda emellanåt.

Nja...tidigare gavs väl inte fullt stöd till att använda iphone/ipad som dator med extern monitor. För många produktiva sysslor krävs ju mus/styrplatta. Men vad jag har förstått kommer det nu finnas fullt stöd även för det.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nja...tidigare gavs väl inte fullt stöd till att använda iphone/ipad som dator med extern monitor. För många produktiva sysslor krävs ju mus/styrplatta. Men vad jag har förstått kommer det nu finnas fullt stöd även för det.

Bortsett från att jag inte håller med dig i stort, men vad är det för utökat stöd för extern monitor som du har sett i IOS7? Det har jag i sådana fall missat. Det enda som jag känner till är AirPlay men känner inte till några skärmar som har stöd för det.

Och AirPlay fanns innan IOS7.

'

Ursprungligen av BlackSmp:

Bortsett från att jag inte håller med dig i stort, men vad är det för utökat stöd för extern monitor som du har sett i IOS7? Det har jag i sådana fall missat. Det enda som jag känner till är AirPlay men känner inte till några skärmar som har stöd för det.

Och AirPlay fanns innan IOS7.

Vad håller du inte med om?

Extern monitor har nog inget stöd utöver Airplay. Jag skulle vilja ha fullt stöd för allt så att man på allvar kan ersätta dator med iphone/ipad till kanske90-95%.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Vad håller du inte med om?

Extern monitor har nog inget stöd utöver Airplay. Jag skulle vilja ha fullt stöd för allt så att man på allvar kan ersätta dator med iphone/ipad till kanske90-95%.

Då är det väl ingen skillnad mot tidigare. AirPlay fanns tidigare, bluetoothstödet fanns tidigare. Jag känner inte till någon skärm med inbyggt stöd för AirPlay.

Vad jag inte håller med om? Är inte det uppenbart? Det behövs inte mus/touchpad för att använda en Ipad/Iphone för produktivt arbete.

Ursprungligen av BlackSmp:

Då är det väl ingen skillnad mot tidigare. AirPlay fanns tidigare, bluetoothstödet fanns tidigare. Jag känner inte till någon skärm med inbyggt stöd för AirPlay.

Vad jag inte håller med om? Är inte det uppenbart? Det behövs inte mus/touchpad för att använda en Ipad/Iphone för produktivt arbete.

Jo. det är visst skillnad från tidigare. iOS 7 har visst utökad bluetoothstöd.

Vad är produktiv syssla för dig? Svara på email? Jag personligen tycker ipad är så gott som helt obrukbar för produktiva sysslor som kräver såväl mus/styrplatta som tangentbort.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-23 21:53

Jag tycker du går lite som katten kring het gröt…
Vilka produktiva sysslor kräver mus/touchpad skulle kunna göras på iPad om stöd fanns?
Vilka stöd för BT har utökats med iOS7? Nya profiler?

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker du går lite som katten kring het gröt…
Vilka produktiva sysslor kräver mus/touchpad skulle kunna göras på iPad om stöd fanns?
Vilka stöd för BT har utökats med iOS7? Nya profiler?

Det jag vet har jag läst här:

http://betanews.com/2013/09/20/the-secret-of-...

Intressant artikel!

Allt som har med mer omfattande textredigering samt skapande av presentationer blir jobbigt utan styrplatta/mus + extern monitor.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-23 21:59

Vill man vara produktiv använd en MBP/MPA
Vill man konsumera använd en iPad.
Inte sagt att man kan göra vice versa också men frågan hur effektivt.

Kanske redan går jag har ingen aning, aldrig undersökt saker innan... Men jag skulle vilja använda min iPad mini som tangentbord vid sökningar mm i AppleTV (Netflix eller inloggning till iCloud) istället för den där kontrollen? Allt tar hundra år att skriva med den... Är det möjligt och jag bara undgått den funktionen? Annars är det en superfördel om man kan parkoppla iPad och AppleTV på det sättet i framtiden istället för att behöva ha ett extra tangentbord. Men som sagt, det kanske redan finns och då får ni gärna länka mig vidare

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-23 23:09
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Kanske redan går jag har ingen aning, aldrig undersökt saker innan... Men jag skulle vilja använda min iPad mini som tangentbord vid sökningar mm i AppleTV (Netflix eller inloggning till iCloud) istället för den där kontrollen? Allt tar hundra år att skriva med den... Är det möjligt och jag bara undgått den funktionen? Annars är det en superfördel om man kan parkoppla iPad och AppleTV på det sättet i framtiden istället för att behöva ha ett extra tangentbord. Men som sagt, det kanske redan finns och då får ni gärna länka mig vidare

Det kan du väl göra med Apple Remote som finns i AppStore?

Själv använder jag min iPad som remote till iTunes,min pioneer förstärkare,till XBMC och fjärrstyra min NAS.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-24 01:48
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det jag vet har jag läst här:

http://betanews.com/2013/09/20/the-secret-of-...

Intressant artikel!

Allt som har med mer omfattande textredigering samt skapande av presentationer blir jobbigt utan styrplatta/mus + extern monitor.

Som grundar sig på följande pressklipp.
Att AppleTV får stöd för möss kan vara tänkbart men inte på iPrylar.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jo. det är visst skillnad från tidigare. iOS 7 har visst utökad bluetoothstöd.

Vad är produktiv syssla för dig? Svara på email? Jag personligen tycker ipad är så gott som helt obrukbar för produktiva sysslor som kräver såväl mus/styrplatta som tangentbort.

Jo, IOS7 har utökat bluetoothstöd men att koppla in ett tangentbord har gått länge.

Produktiva sysslor: skriva dokument, redigera foton, administrera föreningsmejl, hantera övergångar i fotboll, skriva presentationer, köra presentationer. De går hur bra som helst att utföra utan en mus eller extern skärm.

Men om vi nu ska ska tala om externa input devices så är det definitivt inte en mus som jag eventuellt saknar. Det är i sådana fall en exakt stylus för att skriva handstil eller rita fina detaljer. Men det klarar du inte med en mus heller.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-24 08:10
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Kanske redan går jag har ingen aning, aldrig undersökt saker innan... Men jag skulle vilja använda min iPad mini som tangentbord vid sökningar mm i AppleTV (Netflix eller inloggning till iCloud) istället för den där kontrollen? Allt tar hundra år att skriva med den... Är det möjligt och jag bara undgått den funktionen? Annars är det en superfördel om man kan parkoppla iPad och AppleTV på det sättet i framtiden istället för att behöva ha ett extra tangentbord. Men som sagt, det kanske redan finns och då får ni gärna länka mig vidare

Jag har nog använt apple remote sedan iOS4 (minst) för att styra min Apple-TV och göra textinmatningar. Det fungerar hur bra som helst och har gjort så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-24 22:07

Efter ett par dagar med iOS 7 på min iPhone 4 (och iPad senaste versionen) är jag helnöjd! Det flyter på minst lika bra som tidigare på 4:an och bara trevliga överraskningar!

Tycker att batteritiden blivit sämre. Någon som vet hur man får skärmen att släck sig automatiskt? Nu måste jag klicka på knappen för att den ska slockna.

Ursprungligen av Ulf Boström:

Tycker att batteritiden blivit sämre. Någon som vet hur man får skärmen att släck sig automatiskt? Nu måste jag klicka på knappen för att den ska slockna.

Min slocknar automatiskt. Måste vara någon process som löpt amok på din. Speciellt om det är så att batteriet tar slut fort. Min batteritid har blivit markant bättre, däremot tog det någon vecka efter att jag installerat iOS 7 GM innan den "lugnade ner sig".
Prova att återställa den och sen lägga in backupen. Om problemet kvarstår, återställ och ställ in som ny.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-25 10:54

Min flickvän lärde mig nåt idag – hur man ser tid för varje enskilt sms. Dra in från höger och tiden syns!

Ursprungligen av reboot81:

Min flickvän lärde mig nåt idag – hur man ser tid för varje enskilt sms. Dra in från höger och tiden syns!

Det verkar dock hoppa tillbaka sen, fungerar mer som en "fjäder".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-25 12:04
Ursprungligen av Ulf Boström:

Tycker att batteritiden blivit sämre. Någon som vet hur man får skärmen att släck sig automatiskt? Nu måste jag klicka på knappen för att den ska slockna.

Menar du som Inställningar - Allmänt - Autolås?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-25 13:15
Ursprungligen av maca:

Efter ett par dagar med iOS 7 på min iPhone 4 (och iPad senaste versionen) är jag helnöjd! Det flyter på minst lika bra som tidigare på 4:an och bara trevliga överraskningar!

Coolt! Är det fler som har positiva erfarenheter av ios7 på iPhone 4? Har inte vågat klicka än...

Ursprungligen av kenjon:

Menar du som Inställningar - Allmänt - Autolås?

Naturligtvis! Nu funkar det. Tack!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-09-25 14:18
Ursprungligen av wonko:

Coolt! Är det fler som har positiva erfarenheter av ios7 på iPhone 4? Har inte vågat klicka än...

Själv upplever jag att min iPhone 4 fick ett lyft i prestanda. Med iOS6 upplevde jag väldigt mycket lagg vilket känns aningen bättre i nya 7.0.
En funktion som fick ett rejält prestandalyft är kameran. Tidigare fick jag vänta 5+ sekunder för att starta den ibland och det kunde ta en sekund eller två för att ta ett foto. Att fotografera i iOS 7 går så fort så att jag i början misstänkte att något var fel.

Detta är hur jag upplever min iPhone 4 med 7.0.

Ursprungligen av joakimo:

Själv upplever jag att min iPhone 4 fick ett lyft i prestanda. Med iOS6 upplevde jag väldigt mycket lagg vilket känns aningen bättre i nya 7.0.
En funktion som fick ett rejält prestandalyft är kameran. Tidigare fick jag vänta 5+ sekunder för att starta den ibland och det kunde ta en sekund eller två för att ta ett foto. Att fotografera i iOS 7 går så fort så att jag i början misstänkte att något var fel.

Detta är hur jag upplever min iPhone 4 med 7.0.

Visst går den snabbare? Jag blev så tveksam när jag uppgraderade fruns 4:a - var kameran verkligen så långsam som jag tyckte förr?

BTW: Hon har inga problem, den går bra - det är dock lite svårt för mig att avgöra eftersom jag är van vid min femma:)

Är det värt att offra jailbreak för iOS 7?

Ursprungligen av Yes:

Yes!!

Hej,

Är det några jailbreakare här som har uppgraderat til iOS 7? Tycker ni i så fall att det var värt att offra jailbreak för att få iOS 7? Jag har en iPhone 5 med iOS 6.1.2 och jailbreak. Jag uppgraderade min iPad men är lite tveksam till att uppgradera telefonen. Ni får gärna övertyga mig.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Hej,

Är det några jailbreakare här som har uppgraderat til iOS 7? Tycker ni i så fall att det var värt att offra jailbreak för att få iOS 7? Jag har en iPhone 5 med iOS 6.1.2 och jailbreak. Jag uppgraderade min iPad men är lite tveksam till att uppgradera telefonen. Ni får gärna övertyga mig.

iOS 7 flyter på radikalt mycket bättre på min iPhone 5 än på min iPad 3. Frågan är såklart varför du har jailbreakat. Om du inte absolut behöver ditt JB så hade jag uppdaterat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-25 15:58
Ursprungligen av pmarriott:

iOS 7 flyter på radikalt mycket bättre på min iPhone 5 än på min iPad 3. Frågan är såklart varför du har jailbreakat. Om du inte absolut behöver ditt JB så hade jag uppdaterat.

Håller med, bra mycket bättre flyt på iPhone 5 än iPad 3. Inte helt hundra på iPhone 5 heller, laggar till ibland när man tar upp senast använda program och när man browsar bland dessa så kan det ibland ta en halv sekund innan aktuellt programfönster ritas upp på skärmen.

Ursprungligen av pmarriott:

iOS 7 flyter på radikalt mycket bättre på min iPhone 5 än på min iPad 3. Frågan är såklart varför du har jailbreakat. Om du inte absolut behöver ditt JB så hade jag uppdaterat.

Mina favoritappar från Cydia Store är LockInfo, iSilent, iBlacklist, WhoIsCalling, MyWiFi, adBlocker, CallBar med flera. Dom känner jag mig begränsad utan. Jag ska hålla mig ett tag till. Får hoppas på ett jailbreak för iOS 7 snart.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-09-25 16:13

Ett önskemål från min sida med iOS 7 är att snabba upp animationerna ett snäpp.

Bevaka tråden