Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-02-14 23:55

Göteborg

Jag har testat ikväll om jag kunde få LTE mottagning i Göteborg men har inte lyckats hitta någon plats. Jag har iofs kört med bilen lite överallt i centrala Göteborg, har rört mig på Avenyn, Centralstationen, Brunnsparken, Linnégatan, Järntorget, Liseberg....Men man kanske ska ta och promenera istället

Jag kan se LTE switchen, samt att det står Operatör: Telenor 14.0.1

Jag har Telenor med fast pris (699/mån) och antar att jag borde kunna använda testnätet ifall jag får hittar rätt mast..

Senast redigerat 2013-02-15 01:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-15 10:39

På allmän begäran, efter att ha rådfrågat moderator, så kommer här en beskrivning på hur man gör.
Lite allmäna råd, om man inte är helt komfortabel så undvik detta, bättra att vänta in release.
Dessutom är effekterna av denna förändring okända, t.ex. vad händer när en ny carrier fil kommer? Var medveten om att du kan behöva återställa din iPhone 5 totalt och "börja från början".

Så... nu kör vi. Guiden är skriven på engelska då jag också publicerat på ett utländskt forum. Anpassa till den operatör ni har. Den är gjord för Telenor_SE, men Tele2_SE (4g.tele2.se), Hutchison_SE (data.tre.se) & Telia_SE (online.telia.se) går att modifiera.

This is a very short tutorial and I'm sure you can do this in an easier way.
1) Jailbreak your phone.
2a) Install OpenSSH
2b) Add Repo "v.backspace.jp/repo" to Cydia
2c) Install CommCenter Patch
3) Connect to your phone over wifi using sftp (Filezilla is good), user:root, pw:alpine
4) Go to /System/Library/Carrier Bundle/iPhone
5) Copy the bundle files for your operator (Telenor_SE for example) to your computer.
6) Download Telenor_DK carrier files from this link:
http://appldnld.apple.com/iOS6/CarrierBundles...
7) Extract and Copy both overrides_n41_n42.pri and .plist files from Telenor_DK_iphone.ipcc (rename it to .zip and extract) to the folder you copied the files from your iPhone.
8) Edit info.plist and version.plist, change both 14.0 and 14.0.0 to 14.0.1 (search Google for a plist editor)
9) Edit overrides_n41_n42.plist and change the APN to your APN for Telenor (services.telenor.se)
10) Save all files. Transfer them back to your phone using SFTP. (same directory)
11) Confirm that the version in Settings / General / About is changed.
12) Restart phone.
13) Confirm you have the new version of the carrier files in Settings / About and that the LTE Switch is visible in Settings / General / Cellular

EDIT: Operatören 3 har i Sverige inga licenser på 1800 MHz och därför är det ingen idé att jailbreak om man har den operatören.
Det är dessutom oklart vilka abonnemangsformer som krävs hos Telenor för att 4G ska vara aktivt.
Man kan avinstallera OpenSSH efter allt är klart, men man måste ha kvar patchningen på CommCenter.

Senast redigerat 2013-02-15 13:39
Ursprungligen av MagnusM:

På allmän begäran, efter att ha rådfrågat moderator, så kommer här en beskrivning på hur man gör.
Lite allmäna råd, om man inte är helt komfortabel så undvik detta, bättra att vänta in release.
Dessutom är effekterna av denna förändring okända, t.ex. vad händer när en ny carrier fil kommer? Var medveten om att du kan behöva återställa din iPhone 5 totalt och "börja från början".

Så... nu kör vi. Guiden är skriven på engelska då jag också publicerat på ett utländskt forum. Anpassa till den operatör ni har. Den är gjord för Telenor_SE, men Tele2_SE (4g.tele2.se), Hutchison_SE (data.tre.se) & Telia_SE (online.telia.se) går att modifiera.

This is a very short tutorial and I'm sure you can do this in an easier way.
1) Jailbreak your phone.
2a) Install OpenSSH
2b) Add Repo "v.backspace.jp/repo" to Cydia
2c) Install CommCenter Patch
3) Connect to your phone over wifi using sftp (Filezilla is good), user:root, pw:alpine
4) Go to /System/Library/Carrier Bundle/iPhone
5) Copy the bundle files for your operator (Telenor_SE for example) to your computer.
6) Download Telenor_DK carrier files from this link:
http://appldnld.apple.com/iOS6/CarrierBundles...
7) Extract and Copy both overrides_n41_n42.pri and .plist files from Telenor_DK_iphone.ipcc (rename it to .zip and extract) to the folder you copied the files from your iPhone.
8) Edit info.plist and version.plist, change both 14.0 and 14.0.0 to 14.0.1 (search Google for a plist editor)
9) Edit overrides_n41_n42.plist and change the APN to your APN for Telenor (services.telenor.se)
10) Save all files. Transfer them back to your phone using SFTP. (same directory)
11) Confirm that the version in Settings / General / About is changed.
12) Restart phone.
13) Confirm you have the new version of the carrier files in Settings / About and that the LTE Switch is visible in Settings / General / Cellular

Tips: DiskAid är bättre än FTP och SSH så slipper man öppna upp sin telefon mer än nödvändigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-15 13:19

Eller köra iExplorer ^^

Göteborg

Har under dagen kollat av nordstan och gustav adolf med omnejd. men inte ett spår av LTE täckning. i morgon natt har jag ett arbetspass där jag har möjligthet att scanna fler ställen så jag återkommer !

//Dengroth

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-16 15:55
Ursprungligen av steffo76:

Hej och hå vad fel du har där..... Är du säker på att du jobbar inom telekombranchen?.
Jag fick en lista på anslutna enheter i vårt nät igår. en visstidpunkt, vilka BTS:er de var på etcetc.

PeeMan är avstängd så du lär inte få något svar där

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-16 22:36

Någon har kommit åt "AV" knappen på LTE nätet på 1800MHz. Har varit i centrala Stockholm idag, på samma ställen som tidigare och ingen signal på 4G dessvärre. Tråkigt men kanske inte så oväntat. En del uppmärksamhet i media, inte driftat officiellt, etc...

Synd... Hoppas det kommer tillbaka. Blir troligen tvungen att uppgradera till 6.1.2 nästa vecka (exchange problem på jobbet), och förlorar då min jailbreak

Edit: lite förhastat, troligen bara tillfälligt. En på Sweclockers fick igång det igår.

Senast redigerat 2013-02-17 08:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-17 09:43

Det finns ett till sätt, men något krångligare att göra detta på. Istället för OpenSSH så kan man installera iFile på sin iPhone.
Anledningen till att ladda ned Carrier update från Telenor Danmark var att hitta Overrides filerna och det var där jag hittade dem först och jag väljer hellre "europeiska eller skandinaviska" nät än amerikanska, i overrides.pri finns även parametrar för LTE och hur telefonen ska förhålla sig till talsamtal över 3G/2G. Troligen skiljer det något mellan länderna, men troligen inte så mycket mellan Danmark/Sverige.
På varje iPhone finns alla operatörers Carrie Bundle förinstallerade. Telenor DK bundle för 6.1 hade ingen LTE, de hade istället skickat upp en uppdatering. Men jag har nu hittat följande under /System/Library/Carrie Bundle/iPhone.
Hutchison_DK
DNA_FI
TMobile_UK
Orange_UK
Där kan man med iFile (eller iExplore på sin dator) kopiera över overrides filerna till sin svenska operatör. Med iFile kan man även editera filerna på sin iPhone, vilket är praktiskt.

Hittade en intressant Carrier Bundle, Verizon_LTE, där finns inga overrides filer utan allt data ligger i carrier.plist, inklusive LTE Switch. Så det går att fixa rätt mycket med dessa filer om man vill.

Senast redigerat 2013-02-17 09:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-17 16:07

Telenor verkar ha slagit av nätet (eller begränsat det) men på SweClockers har en med Tele2 fått igång det vid Centralen.

Någon var snabb på film haha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-17 23:51
Ursprungligen av MagnusM:

Någon har kommit åt "AV" knappen på LTE nätet på 1800MHz. Har varit i centrala Stockholm idag, på samma ställen som tidigare och ingen signal på 4G dessvärre. Tråkigt men kanske inte så oväntat. En del uppmärksamhet i media, inte driftat officiellt, etc...

Synd... Hoppas det kommer tillbaka. Blir troligen tvungen att uppgradera till 6.1.2 nästa vecka (exchange problem på jobbet), och förlorar då min jailbreak

Edit: lite förhastat, troligen bara tillfälligt. En på Sweclockers fick igång det igår.

Kom och tänka på en sak gällande att någon kommit åt "av" knappen. Kan det inte vara så att Telenor testat klart och kanske är godkända? Jag vet inte hur sånt här går till men jag menar Q1 är snart (jävla optimistisk) över och de borde kanske ha andra saker att tänka på när det närmar sig utrullning av just LTE??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-17 23:52
Ursprungligen av kebre001:

Någon var snabb på film haha.

Jävla komplicerat att edit:a .plist filerna inne i iPhonen. Jävligt mkt enklare att köra det på datorn och sedan skicka över filerna igen haha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 11:35

Jobbar nära Drottninggatan men tyvärr lite för långt ifrån för att kunna sitta med det på kontoret, ska ut på lunchen och gå en bit och kolla om det fortfarande funkar med Tele2.

Edit: Mätte utanför Åhléns mittemot H&M uppe på Drottninggatan och fick 50/20.7 (14/1.4 med 3G).
Gick sedan upp/ner mot Observatorielunden och LTE började avta vid Gamla Brogatan för att sedan helt gå över till 3G vid Kungsgatan.

Senast redigerat 2013-02-18 16:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 12:39

Bra! Telenor verkar ha slagit av sitt.

Är det någon som vet om Telia testar?

Ursprungligen av MagnusM:

Bra! Telenor verkar ha slagit av sitt.

Märkligt att Telenor slår av sitt samtidigt som Tele2 kör igång... Det måste väl ändå fungera för båda operatörerna samtidigt känns det som.

Jag har testat lite snabbt i Frölunda Torg idag, inte för att jag kanske trodde att det skulle funka där med Tele2 men inget napp på LTE.
Ska prova mer nere i stan imorgon.

Ursprungligen av grenhall:

Märkligt att Telenor slår av sitt samtidigt som Tele2 kör igång... Det måste väl ändå fungera för båda operatörerna samtidigt känns det som.

Kanske är Tele2s tur att testa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 18:06

Om någon får in LTE via Telia i STHLM området så säg till. Finns fan inget ännu vad jag vet men det kanske dyker upp eller så är dom sega som vanligt

Ursprungligen av crayzee:

Om någon får in LTE via Telia i STHLM området så säg till. Finns fan inget ännu vad jag vet men det kanske dyker upp eller så är dom sega som vanligt

Telia har ju klart och tydligt sagt att dom INTE kommer använda 1800MHz för LTE. Tror dom uttalade att dom inte tänker anpassa sitt nät efter tillverkare utan inväntar en modell som faktiskt kommer fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 21:59
Ursprungligen av grenhall:

Telia har ju klart och tydligt sagt att dom INTE kommer använda 1800MHz för LTE. Tror dom uttalade att dom inte tänker anpassa sitt nät efter tillverkare utan inväntar en modell som faktiskt kommer fungera.

FYFAN VA VÄRDELÖST!! Då kanske jag för första gången på 5 år skiter i mitt abonnemang där jag betalar under 150 kr för ALLA tjänster (3000 min, 5000 sms, 5000 MMS, fri 4G surf etc) och hoppar över till Telenor!

Jag har provat detta på min iPhone 5 men verkar som det inte fungerar för mig, använder Telenor.
Gick efter anvisningarna här på forumet. När jag var klart med allt och startade om mobilen. Så fick jag inte upp LTE växlaren
och florade internetdelning och under inställningar/Almänt/Om under Operatör där stog det Ej tillgängligt, men jag kunde fortfarande ringa på mobilen.
Vet inte om andra har haft samma problem.

Inte ett spår av Tele2 LTE för mej i Gbgs innerstan. Har gått runt Gbg central, Nordstan och Avenyn.
Är det nån som har hittat LTE i Gbg med Tele2, eller hur var det?

Ursprungligen av Avorill:

Jag har provat detta på min iPhone 5 men verkar som det inte fungerar för mig, använder Telenor.
Gick efter anvisningarna här på forumet. När jag var klart med allt och startade om mobilen. Så fick jag inte upp LTE växlaren
och florade internetdelning och under inställningar/Almänt/Om under Operatör där stog det Ej tillgängligt, men jag kunde fortfarande ringa på mobilen.
Vet inte om andra har haft samma problem.

Har du kontrollerat med Telenor att du ens har 4G på ditt abonnemang?

Jag dubbelkollade med Tele2 precis och dom säger att allt är redo för 4G för mej i alla fall i mitt abonnemang..
Undrar bara om dom har släckt ner hela 1800 bandet så länge.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du kontrollerat med Telenor att du ens har 4G på ditt abonnemang?

Har man inte affärspaket premium så har man inte LTE/4G hos Telenor. Man har ej heller möjlighet att teckna sig för det än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 14:25
Ursprungligen av westerlu77:

Jag dubbelkollade med Tele2 precis och dom säger att allt är redo för 4G för mej i alla fall i mitt abonnemang..
Undrar bara om dom har släckt ner hela 1800 bandet så länge.

4G här idag också, kanske bara nerstängt just i Gbg.

Ursprungligen av grenhall:

Har man inte affärspaket premium så har man inte LTE/4G hos Telenor. Man har ej heller möjlighet att teckna sig för det än.

Verkar stämma då de har gjort om sina abonnemangsformer.

Ursprungligen av mtntwg:

4G här idag också, kanske bara nerstängt just i Gbg.

Var bor du och har du Tele2?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 15:38
Ursprungligen av westerlu77:

Var bor du och har du Tele2?

Stockholm och ja, Tele2.

Bevaka tråden