Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Givetvis men så här långt finns det inga källor som pekar på att 1800 LTE kommer att komma snabbt i Sverige utan alla källor pekar åt ett annat håll.

Det är klart att vi kan hålla på som inför ett Appleevent och skriva om vad vi vill och hoppas på utan att bry oss om att analysera de signaler som finns för tillfället men vad ger det?

De signaler som finns pekar på att det kommer att dröja så enkelt tycker jag att det är.

Senast redigerat 2012-12-25 21:16
Ursprungligen av BlackSmp:

De signaler som finns pekar på att det kommer att dröja så enkelt tycker jag att det är.

Väl rutet!

Fråga: Får man köra något annat än GSM på 900?

Sedan så tror jag att du fick med ett inte för mycket "Iphone är inte viktig, men inte så viktig..." i din text.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-12-25 21:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Fråga: Får man köra något annat än GSM på 900?

Hi3G (Tre) kör med 3G på 900. Svaret är ja.

Ok, jag trodde att det var reserverat för GSM

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-12-25 21:27

Det ändrades nån gång under 2011.

Jag ska kanske förtydliga att jag inte är speciellt brydd om​ iPhone 5 får LTE i Sverige eller ej. 3G hos Telenor är så otroligt bra att det duger gott och väl för mig. Men diskussionen/spekulationerna om ett utökat stöd för LTE på 1800MHz är intressant.

Ursprungligen av BlackSmp:

Bra, kan du länka till en källa för det? Jag har försökt att leta men hittar ingenting själv. Det betyder inte att det inte finns, bara att jag inte hittar när jag söker på Bing (där hittar jag bara något om LTE 1800 i Ryssland)

Finns en länk till det i min första post här i tråden. Alltså hela anledningen till att tråden skapades...

Ursprungligen av grenhall:

Finns en länk till det i min första post här i tråden. Alltså hela anledningen till att tråden skapades...

Ok, jag ska alltså söka på "1800MHz" för att hitta:)

Men det var en väldigt svag indikation på att LTE1800 skulle komma i närzonen. Att det kommer, det är jag också övertygad om, men jag tror inte vi ser något under Q1/2-2013

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, jag ska alltså söka på "1800MHz" för att hitta:)

Men det var en väldigt svag indikation på att LTE1800 skulle komma i närzonen. Att det kommer, det är jag också övertygad om, men jag tror inte vi ser något under Q1/2-2013

Det kan ju vara ett billigt PR-trick för att locka iPhone 5-köpare men troligtvis ligger planerna inte helt långt borta. Jag tror faktiskt inte att Tele2 skulle gå ut med ett pressmeddelande långt i förväg när dom är medvetna om att uppföljaren till iPhone 5 kanske hanterar alla band. Eller så vet dom något som inte vi vet.

Den här killen och utvecklaren har ju redan testat LTE i Danmark, så att det är på gång råder väl inga tvivel om, eller?
https://twitter.com/wphilipsen/statuses/264407290457763841?tw_i=264407290457763841&tw_e=media&tw_p=tweetembed

Ursprungligen av westerlu77:

Den här killen och utvecklaren har ju redan testat LTE i Danmark, så att det är på gång råder väl inga tvivel om, eller?
https://twitter.com/wphilipsen/statuses/264407290457763841?tw_i=264407290457763841&tw_e=media&tw_p=tweetembed

Danmark är inte sverige.

Jo men är inte Telia Sonera en koncern som jobbar över landsgränser även i dessa fall?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Danmark är inte sverige.

Ursprungligen av westerlu77:

Jo men är inte Telia Sonera en koncern som jobbar över landsgränser även i dessa fall?

Kanske till viss del, dock så är det annat som spelar in, ex marknad och tillgängliga frekvenser etc.

Hur är det nu igen? 2600-spannet är väl till för när man vill få hög hastighet och bra penetration, dock tappar man på yttäckningen. 900 har väl bra yttäckning men dålig hastighet.

Då borde väl 1800 vara ett bra komplement?

Den som lever får se som man brukar säga;)

Vi ska inte glömma att deras 1800 band inte är oanvänt. De kör GSM på 1800 idag. Så läget är inte sådant att de har frekvensutrymme som inte används som de måste ta i drift så snabbt som möjligt

Personligen så tror jag att det kommer och när det kommer så kommer de att köra så kallad mixed mode där de dynamisk kan ändra förhållandet mellan GSM och LTE genom att ändra inställningarna för siterna.

Men när det kommer, det är en bra fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-27 12:40

Det kan också vara så att det inte kostar så mycket extra att lansera 4G på 1800 MHz. Mycket av infrastrukturen finns ju redan på plats. Master och sändare borde gå att återanvända. Telenor/Tele2 har ju ett helt nytt kombinerat 2G/4G-nät om jag har förstått det hela rätt och då kanske det inte kostar så mycket att slå på 4G på 1800. 4G lär ju vara lite effektivare på datatrafik än EDGE om man säger så.

Ursprungligen av tony:

...då kanske det inte kostar så mycket att slå på 4G på 1800.

Det är just det här som är missförståndet. Det är inte bara att "slå på". Du har visserligen en mycket bra poäng i att det går att använda befintliga antenner och så vidare. Men det är fortfarande en relativt stor investering att bygga ut/lägga till 1800-bandet i sitt LTE-nät, och det är defintivt inget man gör över en natt. Sen har man ju också problemet som BlackSMP beskriver, att man faktiskt redan använder det för GSM. Mixmode-lösningen är givetvis dyrare än en ren LTE-lösning, men det känns inte som man har något val.

Ursprungligen av tony:

Det kan också vara så att det inte kostar så mycket extra att lansera 4G på 1800 MHz. Mycket av infrastrukturen finns ju redan på plats. Master och sändare borde gå att återanvända. Telenor/Tele2 har ju ett helt nytt kombinerat 2G/4G-nät om jag har förstått det hela rätt och då kanske det inte kostar så mycket att slå på 4G på 1800. 4G lär ju vara lite effektivare på datatrafik än EDGE om man säger så.

jag tror inte att någon har sagt att Telenor/Tele2 har ett helt nytt kombinerat 2G/4G nät ännu. Det som jag tycker är sagt är att Telenor/Tele2 (via Net4Mobility) numera (liksom Telia) har licenser där de får välja vilken teknik som de vill använda på 1800 MHz. Tidigare licenser var enbart GSM.

Men detta betyder inte att de har ett kombinerat nät utan bara att de nu kan bygga ett kombinerat nät.

En liten, men viktig, skillnad.

När det gäller mobilsiter så består de av lite mer än bara sändare och master:)- Det är inte garanterat att radiosändarna går att dela. Det finns numera lösningar som tillåter delade sändare men det finns också utrullad legacy utustning där detta inte är möjligt, vilket måste planeras för hur det ska hanteras.

Nåväl, det kommer till slut men när? Jag har ingen aning:)

Edit: Bara för att vara tydlig. När det kommer till vilka planer som operatörerna faktiskt har så har jag inga speciella kunskaper. Där går jag bara på vad jag läser på nätet, lägger ihop diverse länkar och egna funderingar. Men jag orkar inte skriva disclaimers varje gång:)

Senast redigerat 2012-12-27 18:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-27 19:32
Ursprungligen av BlackSmp:

jag tror inte att någon har sagt att Telenor/Tele2 har ett helt nytt kombinerat 2G/4G nät ännu. Det som jag tycker är sagt är att Telenor/Tele2 (via Net4Mobility) numera (liksom Telia) har licenser där de får välja vilken teknik som de vill använda på 1800 MHz. Tidigare licenser var enbart GSM.

Så här skriver Telenor på sin hemsida om utbyggnaden:

Citat:

Men när vi pratar om ett helt ”nytt nät” är det faktiskt inte bara 4G det handlar om. Vi byter nämligen ut alla gamla basstationer i 2G-nätet mot mer effektiva och bygger över 1000 nya. Och i 3G-nätet byts samtliga stationer ut mot nya som är tio gånger så kraftfulla.

Ursprungligen av tony:

Så här skriver Telenor på sin hemsida om utbyggnaden:

Vettigt. Finns det någon som vet vad Telenor kör i Sverige? Är det Ericsson eller Nokia/Siemens eller någon annan?

Ursprungligen av BlackSmp:

Vettigt. Finns det någon som vet vad Telenor kör i Sverige? Är det Ericsson eller Nokia/Siemens eller någon annan?

NSN och Huawei.

Fundering: Hur många LTE modem och mobiler finns det ute som stödjer LTE 1800 jämfört med hur många mobiler finns det ute som stödjer GSM 1800? (Det är en halvt retorisk fråga eftersom vi kan med god säkerhet säga att alla mobiler som finns stödjer GSM 1800 sedan länge.)

Nästa steg är att fråga sig är det rimligt att använda 1800 frekvensutrymmet till LTE data eller GSM samtal eller får man dropped calls pga för dålig talkapacitet som man kör LTE 1800 istället för GSM 1800?

Jag kan inte svaren på frågorna, är bara nyfiken på att lära mig mer.

Som jag ser det så kan vi hantera denna tråd på två sätt: Antingen så blir det en "ja, nej, ja, nej tävling" - vilket är tråkigt. Eller så för vi ett resonemang om varför vi tror på olika scenarion så kanske vi (eller åtminstone jag) lär oss någonting;)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-29 01:33

Samtliga 12 LTE-telefoner jag hittade på Prisjakt, som säljs i Sverige, stödjer 1800 MHz

I princip stödjer alla 800/1800/2600, utom iPhone då.

Det är de modeller som säljs men hur tror ni fördelningen ser ut när man tittar på de telefoner som folk har.

Jag påstår att 100% av de telefoner som används klarar GSM 1800 men hur många procent klarar LTE? Är det 1%?

Nu tänker jag bara telefoner, inte modem.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är de modeller som säljs men hur tror ni fördelningen ser ut när man tittar på de telefoner som folk har.

Jag påstår att 100% av de telefoner som används klarar GSM 1800 men hur många procent klarar LTE? Är det 1%?

Nu tänker jag bara telefoner, inte modem.

Sålänge majoriteten av de telefoner som säljs och som används faktiskt fungerar i våra operatörers nät finns det defintivt ingen "stress" att dra igång mixed-mode på 1800 bandet.

Det är lite som (jag tror) du varit inne på tidigare också. Luften är begränsad. Nu vet jag inte hur det ser ut med trafiken i 4G-nätet, men jag har väldigt svårt att tro att de band som körs idag redan börjar bli fulla. Utbyggnad av nät och band är något man gör för att näten börjar bli fulla, inte för att Apple släpper en ny telefon.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-30 16:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är de modeller som säljs men hur tror ni fördelningen ser ut när man tittar på de telefoner som folk har.

Jag påstår att 100% av de telefoner som används klarar GSM 1800 men hur många procent klarar LTE? Är det 1%?

Nu tänker jag bara telefoner, inte modem.

Du frågade hur många modeller som hade stöd för 1800MHz av de LTE-mobiler som finns ute. Nu helt plötsligt ändrar du frågan...

Och hur är påstående över huvud taget relevant? Räknar du in alla dumbphones där också?
LTE är en ny teknik, givetvis finns det inte på merparten av telefonerna.

Känns som du försöker få fram någon poäng genom att vrida och vända på saker hela tiden...

Kanske lite OT, men jag kan flika in med att LTE faktiskt är riktigt användbart. Jag är just nu i Åre på skidsemester och surfar via 4G från min Lumia 920. Jag får ca 20/10 Mbit och runt 35 ms svarstid på halvkass 4G-täckning. 3G-täckningen är perfekt, men hastigheten där är bara 1,5/1 Mbit och svarstiden över 100 ms. Jag har Halebop. Med Tre/Telenor skulle det förmodligen gå lite bättre.

Nätet är helt nedlastat med Stockholmare som kollar instagram och facebook med sina Iphones^^

Lumia 920 släpper en mjukvaro uppdatering i vår för att stödja LTE? Hur har du LTE i din?

Bevaka tråden