Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 07:55
Ursprungligen av Mija:

Stämmer verkligen det där utseendet? Jag kan inte alls minnas dom där färgerna och jag har varit här med olika konton sedan 2003.

Medaljongtapeten i bakgrunden saknar jag, den får gärna komma tillbaka.

Ja, så såg den ut ett tag. Men det kvittar, poängen var bara att förklara för de som inte alls förstod varför vi gjorde som vi gjorde med breven. I slutändan är det detaljer som kommer att justeras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 09:16
Ursprungligen av biberu:

Vi har gjort en tillfällig ändring eftersom att det verkar som om majoriteten är för att ha de expanderade för tillfället. Eftersom att jag knappt står ut med expanderade citat själv så har det hög prioritet...

Förslag: Om ett helt inlägg citerats så har postaren varit lat. Dessa kan man visa oexpanderade för mig. Men där postaren faktiskt tagit ett litet utsnitt och citerat så borde detta citat visas expanderat.

Åsikt: Om jag klickar på svars-knappen på ett inlägg kommer hela detta inlägg att läggas med som ett citat. Inlägg som citerar ett helt annat inlägg vill jag helst slippa och knappen borde inte uppmuntra till sådant. Det vore bättre att inget alls citerades i detta läge.

Förslag: Om jag markerar lite text i ett inlägg och trycker på Svara-knappen borde endast det markerade finnas med i citatet.

Förslag: Jag vill kunna kommando-klicka på Svara-knappen för att öppna svars-formuläret i en ny tabb i Safari. Då kan jag enklare lyfta in citat från andra inlägg i samma tråd.

Annars är jag imponerad över hur snabbt ni tar till er åsikter och förbättrar sajten. Tack för det!

Bara en påminnelse om någon missat det.
Trådar med nya inlägg har numera fetstil på trådtiteln (som det var tidigare), så man måste inte titta på ikonen för att veta om det finns olästa inlägg eller inte.

http://www.99mac.se/forum/p/2136912

Ursprungligen av biberu:

...Allt tycks dock ha högre prioritet än söndag.

Att helgen inte blir så lugn och ledig får man nog räkna med om man sjösätter ett stort projekt en fredageftermiddag.

Tips:
Om de "utvikta" citaten nu tar så stor plats (som ni verkar tycka), så kan ni ju flytta "Gå till inlägget"-länken upp till övre högra hörnet av citat-rutan i stället. Då sparar man en bit på höjden.

Jag har ett förslag angående det enda som laddar långsamt för mig - reklamen.
Om ni specar vilken höjd bredd den reklamen som ska laddas har (antar jag att ni har tillgång till) så ska ju webbläsaren "hålla" den platsen. Som det är nu flyttas hela sidan nedåt när reklamen laddats klart. Det är inga större problem på en webbläsare i en dator, men på iPaden blir det lätt att man trycker fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 10:33

Grymt jobbat! Dock kommer ett par snabba synpunkter från mig:

- Saknar single-klick funktionerna "Nya Inlägg" och "Bevakade trådar".
- Stör mig på att behöva fälla ut "Ursprungligen av XXX" på min iPhone i alla trådar.
- Saknar en övergripande meny. Det blir enormt mycket klickande och skrollande nu.
- Skrollning i "Händelser" pop-uppen är ganska märklig då man måste använda skrollhjul eller trackpad (går ej att klicka, dra, skrolla).
- Stör mig på att man nu måste klicka två-tre ggr för att komma till delar i forumet. Förut fanns alla direkt-länkar i en samlad meny högst upp. Detta är ännu värre på iPhone då man måste klicka meny > skrolla ner två skärmar > klicka FORUM > eventuellt skrolla lite mer > klicka på ex. "Nya inlägg".
- Forumet "hoppar" omkring en hel del på iPhone när den ritar upp sidan. Störande.
- Vissa grafiska element blir deformerade på iPhone (den verkar forsera in reklamen och skala denna fel).
- ENORMT störande med en reklam-banner som täcker c:a 3/4 av toppen på siten när man sitter på en iPhone. Man ser knappt 99mac-logotypen när man har sidan liggande (!?).

Ni får ursäkta om vissa av ovan har lösts men det är saker jag noterat nu och i helgen.

  • Medlem
  • 2013-02-04 10:41

En mer komprimerad layout hade kanske gjort de utfällda citaten mindre störande.
Varför så stort avstånd mellan stycken?

Ursprungligen av Katinka:

Jag undrar vad informationen om antal gillande i översikten ger mig som besökare.

Att se hur många som har svarat och hur många gånger tråden totalt har visats ger mig en fingervisning om hur viktig/intressant/rolig etc tråden är. Men hur många som har gilla första posten? Om det skulle vara konsekvent och även intressant så tycker jag att man borde visa totalt antal gillande som utdelats i tråden som helhet

Det är samma tanke med att visa gillningar för bara den första posten som du har med antal visningar. När man presenterar summan för trådar så får längre trådar alltid en fördel över kortare, och vi ville försöka uppmuntra till att man gillar det första inlägget om man uppskattar tråden. Det är även detta heta trådar representerar, den listan är dock experimentell.

Ursprungligen av Katinka:

Sedan skulle jag önska mig förhandsvisning av Snabbsvar. Speciellt som det nu är andra sätt att infoga bilder etc. Att använda Avancerat och sedan Förhandsgranska innebär, förutom ytterligare klick, att det kommer till ett citat från trådens originalpost att radera, vilket känns onödigt

Noterat. Att citatet infogas där är dock avsiktligt, för att påminna om att snabbsvar alltid svarar på trådens första inlägg. Om man vill att den man skriver till ska notiferas om ett svar i forumet bör man använda svara-funktionen för att få ett citat, eller genom att rikta meddelandet direkt till en användare så här: @katinka. Det är även viktigt att man "svarar" på rätt inlägg för att de ska kunna grupperas tillsammans med sina föräldrar i de trådade visningslägena.

Ursprungligen av zinned:

Med det sagt så vill jag också ge en eloge till jobbet ni trots allt har lagt ner, kanon. Speciellt hastigheten på sajten, mycket mer responsiv. När flertalet saker, som nämns i denna tråden, är korrigerade så kommer det bli bra. Ett litet minus för grafiken dock, det känns väldigt kallt och opersonligt jämfört med tidigare. Dock kanske det kommer att kunna varieras av användaren själv framöver (?)

Tack.

@pesc:

Citat:

Förslag: Om ett helt inlägg citerats så har postaren varit lat. Dessa kan man visa oexpanderade för mig. Men där postaren faktiskt tagit ett litet utsnitt och citerat så borde detta citat visas expanderat.

Det är svårt att beskylla användaren som något systemet leder en till, de allra flesta kommer bara lämna defaultcitatten därför att det presenteras för dem som ok. Citat som skrivs/avdelas manuellt, utan användarnamn och postid, har dock alltid expanderats, men eftersom att siten bara är ett par dagar gammal så har vi varken hunnit få ut sådan information eller se hur det faktiskt används än.

Citat:

Åsikt: Om jag klickar på svars-knappen på ett inlägg kommer hela detta inlägg att läggas med som ett citat. Inlägg som citerar ett helt annat inlägg vill jag helst slippa och knappen borde inte uppmuntra till sådant. Det vore bättre att inget alls citerades i detta läge.

Dessa måste finnas med eftersom att citaten används för att notifera de man skriver till om att de har fått svar i forumet, tanken var ju som du vet att dessa skulle minimeras för att minska på upprepningarna men nu kommer detta bli valbart istället. På SweClockers har vi tvärt om, att systemet enbart notifierar de användare vars knapp man klickar på, och det har lett till stor förvirring när användare citerar manuellt eller copy-pastar texter mellan fönster och multi-citat.

Citat:

Förslag: Om jag markerar lite text i ett inlägg och trycker på Svara-knappen borde endast det markerade finnas med i citatet.

Intressant idé!

Citat:

Förslag: Jag vill kunna kommando-klicka på Svara-knappen för att öppna svars-formuläret i en ny tabb i Safari. Då kan jag enklare lyfta in citat från andra inlägg i samma tråd.

Lagt till på listan!

Citat:

Annars är jag imponerad över hur snabbt ni tar till er åsikter och förbättrar sajten. Tack för det!

Tack!

Senast redigerat 2013-02-04 12:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att helgen inte blir så lugn och ledig får man nog räkna med om man sjösätter ett stort projekt en fredageftermiddag.

Hehe, det gjorde vi därför att 99 är viktigare än helg och vi ville få ut det så snart som möjligt. Kommentaren var som respons på vissa tongångar (inte det citerade inlägget) som jag inte var så säker på uppskattade detta faktum.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tips:
Om de "utvikta" citaten nu tar så stor plats (som ni verkar tycka), så kan ni ju flytta "Gå till inlägget"-länken upp till övre högra hörnet av citat-rutan i stället. Då sparar man en bit på höjden.

Detta kan vara ett alternativ för att ta ner höjden på dom, det måste dock göras om till en ikon istället för att passa i spaltens två smalare variationer. Det ska dock fortfarande bli valbart för att minska på repetitionen av text i vanliga trådar, som är överskådligare än denna.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag har ett förslag angående det enda som laddar långsamt för mig - reklamen.
Om ni specar vilken höjd bredd den reklamen som ska laddas har (antar jag att ni har tillgång till) så ska ju webbläsaren "hålla" den platsen. Som det är nu flyttas hela sidan nedåt när reklamen laddats klart. Det är inga större problem på en webbläsare i en dator, men på iPaden blir det lätt att man trycker fel.

Noterat. Vi försöker sätta minimihöjder och fasta sidförhållanden där vi kan. För de positioner som har innehåll av varierande sidformat är det dock svårt att få bort hoppigheten helt, delvis beroende på att annonsens storlek varierar tillsammans med fönstret. Rapportera gärna om det är någon särskild annons som är jobbig så kan vi titta lite extra på den.

Ursprungligen av Erik.dv:

Grymt jobbat! Dock kommer ett par snabba synpunkter från mig:

- Saknar single-klick funktionerna "Nya Inlägg" och "Bevakade trådar".
- Stör mig på att behöva fälla ut "Ursprungligen av XXX" på min iPhone i alla trådar.
- Saknar en övergripande meny. Det blir enormt mycket klickande och skrollande nu.
- Skrollning i "Händelser" pop-uppen är ganska märklig då man måste använda skrollhjul eller trackpad (går ej att klicka, dra, skrolla).
- Stör mig på att man nu måste klicka två-tre ggr för att komma till delar i forumet. Förut fanns alla direkt-länkar i en samlad meny högst upp. Detta är ännu värre på iPhone då man måste klicka meny > skrolla ner två skärmar > klicka FORUM > eventuellt skrolla lite mer > klicka på ex. "Nya inlägg".
- Forumet "hoppar" omkring en hel del på iPhone när den ritar upp sidan. Störande.
- Vissa grafiska element blir deformerade på iPhone (den verkar forsera in reklamen och skala denna fel).
- ENORMT störande med en reklam-banner som täcker c:a 3/4 av toppen på siten när man sitter på en iPhone. Man ser knappt 99mac-logotypen när man har sidan liggande (!?).

Ni får ursäkta om vissa av ovan har lösts men det är saker jag noterat nu och i helgen.

Det går inte att dra i "scrollbaren" i händelsemenyn nej, det är egentligen fel symbolik där för tillfället men vi behövde på något sätt visa var man var och det blev så här tills vidare. Den kan komma att göras om till någon annan, mindre förvirrande, indikation av positionen, eller helt enkelt göras dragbar.

Att vissa annonser skalar fel beror på alla nätverk tyvärr inte kan leverera bildmaterial utan fasta storlekar än, och detta får webbläsare att ignorera deras sidförhållanden vilket ger den ihoptryckta effekten istället. Vi försöker att ta in så få sådana vi kan.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-02-04 13:36
Ursprungligen av biberu:

Noterat. Vi försöker sätta minimihöjder och fasta sidförhållanden där vi kan. För de positioner som har innehåll av varierande sidformat är det dock svårt att få bort hoppigheten helt, delvis beroende på att annonsens storlek varierar tillsammans med fönstret. Rapportera gärna om det är någon särskild annons som är jobbig så kan vi titta lite extra på den.

Alla annonser är jobbiga.
Men jag antar att det är priset man får betala för att få tillgång till ett forum utan tvång på medlemsavgifter.
Keep up the good work!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 15:29

Går det att komma till typ en "händelse" sida? Tidigare var ju det 99mac.se/bevaka vilket var väldigt smidigt för att få en överblick på trådar man deltog i. Detsamma gäller för nya inlägg, dock antar jag 99mac.se/forum/aktiva är det som gäller där.

Ursprungligen av Erik.dv:

Går det att komma till typ en "händelse" sida? Tidigare var ju det 99mac.se/bevaka vilket var väldigt smidigt för att få en överblick på trådar man deltog i. Detsamma gäller för nya inlägg, dock antar jag 99mac.se/forum/aktiva är det som gäller där.

http://www.99mac.se/profil tar dig dit.
edit: Du menade förmodligen http://www.99mac.se/profil/forum/bevakningar
Nya inlägg = http://www.99mac.se/forum/aktiva (ligger numera i ett bookmark) .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 16:05

"Nytt i forumet" är lite förvirrande på första sidan då man bl.a. kan se "Varför är Apple så dyra i Sverige?" där som är en mycket gammal tråd.

Men det kanske är en feature som visar "Nya inlägg" snarare än "Nya trådar"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 16:07

Knapparna Skicka svar och Avancerad ligger skulle jag även säga på fel sida. Normen i OSX är att ha "Valknappar" högerställda snarare än vänsterställda. Ta vilken "Save as…" dialog som helst i ett native Cocoa-program.

Detta gäller även knappar Spara ändringar och Förhandsgranska inne i Redigera inlägg.

Senast redigerat 2013-02-04 16:37
Ursprungligen av Erik.dv:

"Nytt i forumet" är lite förvirrande på första sidan då man bl.a. kan se "Varför är Apple så dyra i Sverige?" där som är en mycket gammal tråd.

Men det kanske är en feature som visar "Nya inlägg" snarare än "Nya trådar"?

Den visar trådar med nya inlägg i, oavsett om tråden är ny/gammal (som tidigare).

Jag får en känsla av att utropstecknet som på läggs ovan mitt användarnamn, hamnar där först efter sidan laddads om av mig. Jag är inne kontinuerligt o laddar om bevakningslistan men jag hinner se listans innehåll innan utropstecknet visar sig vilket gör det lite meningslöst

Ursprungligen av keptang:

Den visar trådar med nya inlägg i, oavsett om tråden är ny/gammal (som tidigare).

Du menar att funktionen är tillbaka på vad den var innan omläggningen? D v s där listas enbart trådar som har inlägg jag inte läst? Det ser ut som det nu när jag kollar in den (Även om den har en massa trådar som står markerade som olästa fast jag läst dem. Men jag har förstått att forumet glömde vilka man läst i och med omläggningen till nya 99mac.).

Om det är så så blir jag överförtjust och tackar ödmjukast för den grymt snabba responsen!

EDIT: Nä, så var det nog inte. Den här tråden ligger kvar där, markerad som läst. Synd.

@Capeman, nej den visar också trådar du redan läst.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-04 16:45

Bra där!

På min Wallstreet föredrar jag den gamla, men annars är den snygg.

Ursprungligen av pesc:

Förslag: Jag vill kunna kommando-klicka på Svara-knappen för att öppna svars-formuläret i en ny tabb i Safari. Då kan jag enklare lyfta in citat från andra inlägg i samma tråd.

Fixat. (Din webbläsare kan behöva uppdatera cachen)

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-02-04 17:56

Jag letar och letar, men hittar inte knappen för MINA INLÄGG
Är det bortaget?

@torin:

Dina bevakningar, trådar du har deltagit och de svar du har fått i forumet finns på dessa sidor (under din profil):
http://www.99mac.se/profil/forum/mina-tradar
http://www.99mac.se/profil/forum/bevakningar
http://www.99mac.se/profil/forum/citat

En flat lista över dina inlägg hittar du här:
http://www.99mac.se/medlem/torin/inlagg

Den senare länken kan komma att flyttas in profilen med, den ligger just nu bara på den sida som presenterar din profil för andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 18:16

Lustigt, "Svara markerade" ligger högerställt men en massa andra knappar ligger vänsterställda, finns någon förklaring eller gjordes det på känsla? Jag tror som sagt standard för framför allt OSX är högerställt med default-valet längst ut ofta i en accent-färg.

Citaten utfällda på iPhone känns MYCKET bättre.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-04 20:10

Landar man på startsidan så ges inte en presentation av sidans mest betydelsefulla delar (dit räknar jag forumet).
Det står "Meny" till vänster, men dit går man inte per automatik. Är det en inställningsmeny, eller navigationsmeny? Exempel: En nyhetssida har inte utrikes, inrikes, kultur och sport ner i en meny.

Bevaka tråden