Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-10 12:17

Jag håller med CEk om att operatörerna säljer den låst, vilket är knäppt. Det är ju inte telefonen som ska vara låst, det är ju abonnemanget.

Ursprungligen av kenjon:

Jag håller med CEk om att operatörerna säljer den låst, vilket är knäppt. Det är ju inte telefonen som ska vara låst, det är ju abonnemanget.

Det är väl i princip så att alla telefoner som säljs av operatörer är låsta?
Vi är ju trots allt ganska förskonade i Sverige från att man till och med trycker operarörens logga på telefonen och ibland till och med ger telefonerna egna namn och färger. Köper du en telefon av Orange i England kan du kallt räkna med att det står Orange tryckt på själva telefonen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-10 14:11
Ursprungligen av kenjon:

Jag håller med CEk om att operatörerna säljer den låst, vilket är knäppt. Det är ju inte telefonen som ska vara låst, det är ju abonnemanget.

Det lär ju knappast vara operatörerna som vill ha den låst så jag undrar egentligen över Apples motiv i det hela? OK om de vore konsekventa och låste den över hela världen men den är ju öppen i många länder. Det grundar sig väl förvisso kanske på landets lagar men ändå.

Ursprungligen av CEk:

Det lär ju knappast vara operatörerna som vill ha den låst så jag undrar egentligen över Apples motiv i det hela? OK om de vore konsekventa och låste den över hela världen men den är ju öppen i många länder. Det grundar sig väl förvisso kanske på landets lagar men ändå.

Det är ju just operatörerna som vill ha den låst. Det utgör ytterligare en tröskel för att du som abonnent ska byta operatör. Det hindrar dig inte, men det är en av trösklarna.
För ett par år sedan var ju i princip alla telefoner som köptes av en operatör låsta. Det är ju trenden internationellt också. Därför förvånar det mig om det i princip bara är iPhone som säljs låst.
Förra året fick jag en HTC Legend genom Telenor och den var låst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-10 14:23
Ursprungligen av pmarriott:

Det är ju just operatörerna som vill ha den låst. Det utgör ytterligare en tröskel för att du som abonnent ska byta operatör. Det hindrar dig inte, men det är en av trösklarna.
För ett par år sedan var ju i princip alla telefoner som köptes av en operatör låsta. Det är ju trenden internationellt också. Därför förvånar det mig om det i princip bara är iPhone som säljs låst.
Förra året fick jag en HTC Legend genom Telenor och den var låst.

Tele2-butikernas telefoner är olåsta förutom iPhonen så då förstår jag inte riktigt resonemanget?

Ursprungligen av CEk:

Tele2-butikernas telefoner är olåsta förutom iPhonen så då förstår jag inte riktigt resonemanget?

Vad jag menar är att Apple levererar inte låsta telefoner till Tele2 av någon annan anledning än att Tele2 vill ha det så. Varför Tele2 vill ha just iPhone låst vet jag inte. Det får du fråga Tele2 om. Man kunde ju tycka att antingen säljer de generellt låsta eller olåsta telefoner. Eller att telefoner av en viss kategori, typ smartphones, ska vara låsta.
Det är logiskt att en operatör som levererar en telefon med ett abonnemang vill att du ska stanna hos operatören för all framtid. Därför levererar de telefonen låst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-10 16:27
Ursprungligen av pmarriott:

Vad jag menar är att Apple levererar inte låsta telefoner till Tele2 av någon annan anledning än att Tele2 vill ha det så. Varför Tele2 vill ha just iPhone låst vet jag inte. Det får du fråga Tele2 om. Man kunde ju tycka att antingen säljer de generellt låsta eller olåsta telefoner. Eller att telefoner av en viss kategori, typ smartphones, ska vara låsta.
Det är logiskt att en operatör som levererar en telefon med ett abonnemang vill att du ska stanna hos operatören för all framtid. Därför levererar de telefonen låst.

Jaså? Som jag förstått det är det Apple som bestämmer om de ska låsas, har för mig att jag läste om det när de tecknade sitt första avtal med AT&T i USA.

Ursprungligen av CEk:

Jaså? Som jag förstått det är det Apple som bestämmer om de ska låsas, har för mig att jag läste om det när de tecknade sitt första avtal med AT&T i USA.

Vad skulle Apple vinna på det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-10 17:49
Ursprungligen av Capeman:

Vad skulle Apple vinna på det?

Vad skulle operatörerna vinna på det? I så fall vore det väl logiskt att de låste alla sina mobiler, inte bara iPhone? Folk är väl ändå inte så dumma att de tecknar den hos en operatör med ett abonnemang (som oftast ligger på samma månadsavgift hos alla operatörer) för att sedan stoppa ett annat abonnemang i den? För då kunde de ju köpt den av den operatören från första början?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-10 18:07
Ursprungligen av CEk:

Jaså? Som jag förstått det är det Apple som bestämmer om de ska låsas, har för mig att jag läste om det när de tecknade sitt första avtal med AT&T i USA.

Det är inte Apple som bestämmer det, det gör operatörerna, men Apple hanterar det åt dem (och låser upp dem senare när operatören så bestämmer).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-10 18:08
Ursprungligen av CEk:

Tele2-butikernas telefoner är olåsta förutom iPhonen så då förstår jag inte riktigt resonemanget?

Det verkar ju väldigt konstigt. Frågat Tele2 om motivet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-10 19:48

Var nyfiken så mailade PTS och frågade om det. Återkommer om jag får ett vettigt svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-10 19:59

Det är nog så att operatörerna subventionerar iPhone rätt hårt och då vill de ha operatörslåsningen p g a detta. Som Kenjon säger är det operatörerna som bestämmer om de vill ha den operatörslåst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-10 22:00

Dock subventionerar dom ju betydligt dyrare modeller också. Och jag kan intyga att det är inga jättemarginaler i branschen, oavsett om det står Apple eller Samsung på modellen. Så jag får fortfarande inte ihop logiken. Men jag vill gärna ta reda på varför.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-10 22:13
Ursprungligen av CEk:

Dock subventionerar dom ju betydligt dyrare modeller också.

Vad finns det för telefoner som är "betydligt dyrare" än iPhone?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-10 22:23
Ursprungligen av Vassius:

Vad finns det för telefoner som är "betydligt dyrare" än iPhone?

Samsung Note exempelvis. Sen ligger/låg ju både S3:an och HTC One X i samma prisklass och de bryr de sig ju inte om att låsa så jag anar att det är något annat som ligger bakom.

Återgå till ämnet nu, köpa iPhone olåst utomlands.

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 08:39

Shit 57 sidor. Finns det någon som känner till en sammanfattning eller guide om att köpa iPhone utomlands?

Jag vill köpa en iPhone 5 i USA men ställer mig följande frågor:

- Kan den köpas olåst?
- Vad gäller med garantierna? Kan jag gå till Svenska apple store i Täby om den pajjar?
- Får jag andra 4G/LTE-frekvenser i min lur om jag köper den i USA jämfört med Sverige?

Ursprungligen av baller:

Shit 57 sidor. Finns det någon som känner till en sammanfattning eller guide om att köpa iPhone utomlands?

Jag vill köpa en iPhone 5 i USA men ställer mig följande frågor:

- Kan den köpas olåst?
- Vad gäller med garantierna? Kan jag gå till Svenska apple store i Täby om den pajjar?
- Får jag andra 4G/LTE-frekvenser i min lur om jag köper den i USA jämfört med Sverige?

Tidigare har inte garantin på iPhone gällt world wide. Du ser på produktsidan för iPhone 5 om garantin gäller world wide. Det är samma telefon som säljs i USA som i Sverige. Precis som med 4S. Spelar alltså ingen roll.
Vet inte om Apple säljer dem olåsta i USA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 08:49

Hmm hittade detta nu: Därför klarar inte iPhone lte i Sverige - IDG.se

"Apple kommer för första gången att sälja iPhone i tre olika varianter, baserat på stödet för olika lte-frekvensband. Den första modellen har stöd för band 4 och 17, vilket är samma som iPad 3. Den andra har stöd för band 1, 3, 5, 13 och 25, och även för cdma-nät och är därmed tänkt för världens alla cdma-operatörer, till exempel Verizon i USA och Kddi i Japan."

Nu börjar det bli krångligt på riktigt.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2012-09-13 12:53

Är set någon som vet vilken utav dom tre modellerna som är bäst anpassade för nätet så som det ser ut nu i Sverige?

  • Medlem
  • 2012-09-13 15:35
Ursprungligen av akksel:

Är set någon som vet vilken utav dom tre modellerna som är bäst anpassade för nätet så som det ser ut nu i Sverige?

Ingen, eller alla.
Svensk 4G stödjs inte än.
Det är 3G/Edge än så länge.
Kanske iPhone 6, 7, 8 får stöd för 4G.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-13 17:19

Grabben är på väg hem från Japan, och har köpt en 4S från SoftBank i Japan (som han använt senaste året i Japan), kan man använda den i Sverige , har någon lyckats få SoftBank att låsa upp en sådan?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-13 17:29

Om SoftBank låser upp den (en japansk operatör?), ska det nog göras innan man lämnar Japan

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-13 18:18

Jo, han är kvar där några dagar till, och har fått aningen tvetydiga meddelanden verbalt på japanska, så han ska kolla med dem en gång till.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2012-09-13 20:09
Ursprungligen av Zepto:

Ingen, eller alla.
Svensk 4G stödjs inte än.
Det är 3G/Edge än så länge.
Kanske iPhone 6, 7, 8 får stöd för 4G.

Om man beställt föregående modeller från utlandet tex USA så har det oftast varit en version som varit med lämpad för svenskt bruk, antingen AT&T's eller Verizon's .. Det var så jag menade.. 4G spelar för mig inte så stor roll!

Ursprungligen av akksel:

Om man beställt föregående modeller från utlandet tex USA så har det oftast varit en version som varit med lämpad för svenskt bruk, antingen AT&T's eller Verizon's .. Det var så jag menade.. 4G spelar för mig inte så stor roll!

Alla 3 modellerna har stöd för de nät (inte 4G) som finns i Sverige.
Själv tycker jag det är nice att man äntligen kan få ut 32mbit/s (3G) som med ipaden

En fråga:
Om man beställer från England och får strul med iPhone, kan man vända sig till svenska supporten för hjälp/reparation? Jag måste inte först vända mig till Engelska?
Jag vet att garantin täcker hit, men jag tänkte på just kontakten?

Ursprungligen av theplague:

En fråga:
Om man beställer från England och får strul med iPhone, kan man vända sig till svenska supporten för hjälp/reparation? Jag måste inte först vända mig till Engelska?
Jag vet att garantin täcker hit, men jag tänkte på just kontakten?

Vad jag vet är det bara att vända sig till en Apple-ÅF i Sverige, eller Apple direkt.

Bevaka tråden