Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kan iPhone 4S beställas via Apple Store

Tråden skapades och har fått 199 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

"Beställningsvara" finns ju hos många andra företag också. Dessutom så har de väl gett dig en beräknad leveranstid?

Absolut ! Men det hindrar ju inte att man undrar - och det är ju inte bara jag - om man säger så......
Du får det nästan att låta personligt - som om du jobbar på Apple. Du behöver inte försvara deras leveranstider, i så fall får du mycket att göra.
Dessutom - jag har beställt flera ggr. tidigare, och det brukar inte vara några problem med leveranstiden. Kanske har jag haft tur - och nu otur.
Men jag håller ut - som jag skrivit tidigare - och väntar. Under tiden kör jag min iPhone 4, och klarar mig ganska bra.
Nog om detta tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-01 17:58
Ursprungligen av adress@mac:

Absolut ! Men det hindrar ju inte att man undrar - och det är ju inte bara jag - om man säger så......
Du får det nästan att låta personligt - som om du jobbar på Apple. Du behöver inte försvara deras leveranstider, i så fall får du mycket att göra.
Dessutom - jag har beställt flera ggr. tidigare, och det brukar inte vara några problem med leveranstiden. Kanske har jag haft tur - och nu otur.
Men jag håller ut - som jag skrivit tidigare - och väntar. Under tiden kör jag min iPhone 4, och klarar mig ganska bra.
Nog om detta tycker jag.

Kallas tillgång och efterfrågan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 13:42

Finns det något sätt man kan köpa iPhone från Apple på avbetalning?

Ursprungligen av kia2:

Finns det något sätt man kan köpa iPhone från Apple på avbetalning?

Inget jag kan rekommendera men här kan du läsa om konsumentkredit hos Apple

Apple - Apple Financial Services

Ursprungligen av FiftyOne50:

Inget jag kan rekommendera men här kan du läsa om konsumentkredit hos Apple

Apple - Apple Financial Services

Håller med, kommer bli grymt dyrt, hög ränta + aviavgift (40kr/mån), uppläggningsavgift (395kr).
Räkna med en effektiv ränta kring 25-30%.

Min flickvän kollade upp detta. En 4S 32 gb skulle kosta 307:-/månad i 24 månader. Helt klart bättre att i sådana fall binda sig hos en operatör.
Visserligen problem om man vill ha en olåst lur.

  • Medlem
  • 2011-10-31 17:38
Ursprungligen av theplague:

Min flickvän kollade upp detta. En 4S 32 gb skulle kosta 307:-/månad i 24 månader. Helt klart bättre att i sådana fall binda sig hos en operatör.
Visserligen problem om man vill ha en olåst lur.

Kredit är en styggelse i alla former, oavsett det är ett ockerbolag, eller telefonbolag med avbetalningsplan. Uärrrk!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-01 12:55

Beställningsvara betyder att den inte finns i lager. Att Apple inte har den i lager när de levererar till operatörerna, tycker jag också är konstigt. Men det är bara att tåla sej...

Ursprungligen av kenjon:

Beställningsvara betyder att den inte finns i lager. Att Apple inte har den i lager när de levererar till operatörerna, tycker jag också är konstigt. Men det är bara att tåla sej...

Det rör sig snarare om förhandsbeställning. Därför tycker jag det blir lite fel att räknar dagar ifrån beställningen. Dessutom fick man ju ett leveransdatumsintervall som ännu inte har passerat. Jag hoppas dock den dycker upp i början av intervallet då det kliar ordentligt i fingrarna nu.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2011-11-01 18:35

Pengarna som drogs då jag gjorde min beställning kom tillbaka idag... Undra vad det kan betyda?

Ursprungligen av Cythera:

Pengarna som drogs då jag gjorde min beställning kom tillbaka idag... Undra vad det kan betyda?

Pengarna var bara reserverade och gick nu tillbaka. De kommer att dras från ditt konto igen när det är dax. Inget att oroa sig för alltså.

  • Medlem
  • 2011-11-01 22:19
Ursprungligen av Cythera:

Pengarna som drogs då jag gjorde min beställning kom tillbaka idag... Undra vad det kan betyda?

Mycket märkligt, finns nästan 7000:- för mycket på mitt konto nu också... men jag kan inte se någonstans vad det beror på? Vad har du för bank, och hur såg du att det var telefonpengarna som kommit tillbaka?

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2011-11-02 08:21
Ursprungligen av Korsriddaren:

Mycket märkligt, finns nästan 7000:- för mycket på mitt konto nu också... men jag kan inte se någonstans vad det beror på? Vad har du för bank, och hur såg du att det var telefonpengarna som kommit tillbaka?

Vi har fått svar på våra frågor av FiftyOne50, stile och keptang, men i alla fall - har Nordea och det var samma belopp som kom tillbaka som reserverades när jag gjorde beställningen på telefonen, kan bara vara de pengarna då

Ursprungligen av Korsriddaren:

Mycket märkligt, finns nästan 7000:- för mycket på mitt konto nu också... men jag kan inte se någonstans vad det beror på? Vad har du för bank, och hur såg du att det var telefonpengarna som kommit tillbaka?

Notera också att det ofta finns en skillnad på "saldo" och "disponibelt belopp".

  • Medlem
  • 2011-11-02 15:04
Ursprungligen av pmarriott:

Notera också att det ofta finns en skillnad på "saldo" och "disponibelt belopp".

Tack för omtanken, men det fattar jag, är ju ekonom trots allt. Det är mest det att jag inte har järnkoll alltid, kring hur mycket saldot är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-02 05:42

Ang pengar som reserveras och sen kommer tillbaka så är det (min erfarenhet) bara när en vara inte levereras omgående. Pengarna som reserveras dras normalt i samband med att varan levereras som brukar vara inom några dagar från Apple store normalt sätt. När det är lite längre leveranstid som nu i samband med lanseringen "släpps" det reserverade beloppet tillbaka för att sedan dras när leverans från Apple görs. Det kan bero på att pengarna kanske bara kan reserveras under ett visst antal dagar innan de dras eller släpps tillbaka.

  • Medlem
  • 2011-11-02 06:42
Ursprungligen av stile:

Ang pengar som reserveras och sen kommer tillbaka så är det (min erfarenhet) bara när en vara inte levereras omgående. Pengarna som reserveras dras normalt i samband med att varan levereras som brukar vara inom några dagar från Apple store normalt sätt. När det är lite längre leveranstid som nu i samband med lanseringen "släpps" det reserverade beloppet tillbaka för att sedan dras när leverans från Apple görs. Det kan bero på att pengarna kanske bara kan reserveras under ett visst antal dagar innan de dras eller släpps tillbaka.

Det tänkte jag också på. Samtidigt vet ju inte min internetbank om och när Apple väljer att packa och skeppa en produkt till mig. Men jag antar att det finns någon form av tanke bakom rutinen.

Angående reservering av belopp vid kortköp.

Mer om kontokort - Konsumenternas.se

Citat:

Reservering

Vid kortköp görs i regel en reservering av beloppet på ditt konto i samband med att täckningskontroll görs. När köpet slutligt bokförs på kontot skall reserveringen automatiskt tas bort. Det inträffar ibland - av olika skäl - att detta inte fungerar varvid kontot under en period av upp till fem dagar kan vara belastat med det dubbla köpbeloppet. Kontakta då din bank som "manuellt" tar bort reserveringen.

Eftersom jag nu gett upp hoppet på att min telefon kommer att skickas inom veckans slut så inser jag att jag får ett visst problem med att vara hemma och ta emot i nästa vecka då jag jobbar dagtidskift den veckan. Är den någon som möjligtvis vet om de som levererar åt Apple även kör ut på helger?

Eller om de brukar ha utlämnings kontor lite varstans som man kan be dem få hämta från istället?.

Att byta adress till jobbet är möjligt men väldigt omständigt då jag jobbar i en enorm fabrik och jag brukar inte ha sådär lätt för att släppa mina arbetsuppgifter hux flux

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-02 13:12
Ursprungligen av Ryuujin:

Eftersom jag nu gett upp hoppet på att min telefon kommer att skickas inom veckans slut så inser jag att jag får ett visst problem med att vara hemma och ta emot i nästa vecka då jag jobbar dagtidskift den veckan. Är den någon som möjligtvis vet om de som levererar åt Apple även kör ut på helger?

Eller om de brukar ha utlämnings kontor lite varstans som man kan be dem få hämta från istället?.

Att byta adress till jobbet är möjligt men väldigt omständigt då jag jobbar i en enorm fabrik och jag brukar inte ha sådär lätt för att släppa mina arbetsuppgifter hux flux

Helger kör de inte ut på, det är förmodligen TNT eller UPS som levererar. En bekant kunde däremot hämta upp sin iPhone 4 på ett utlämningsställe eftersom han inte hade tid att vara hemma när budet kom.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-11-02 14:03

Shipped on Nov 2, 2011

Ursprungligen av zippe8:

Shipped on Nov 2, 2011

Skickad här också...

... med TNT. Vilka brukar va snabbast? TNT eller UPS?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-11-02 15:17
Ursprungligen av FiftyOne50:

Skickad här också...

... med TNT. Vilka brukar va snabbast? TNT eller UPS?

De bör väl ha liknande leveranstider. Senast jag skickade efter en iMac så gick den med UPS. Tog två dagar från att den skickades från Holland. Om de håller samma tempo nu så borde den väl vara framme på fredag.

Edit 1: ...Hmm. Ser nu att Apple då skrev att den skeppades en dag innan UPS lade in den i systemet. Lutar kanske åt måndag ändå.

Edit 2: Nu fick jag det 18-tecken långa tracking-numret så att jag kan söka på UPS hemsida. Verkar som att det kan bli innan helgen ändå. Enligt Apple: Beräknat leveransdatum Nov 03, 2011

Senast redigerat 2011-11-02 15:41
Ursprungligen av FiftyOne50:

Skickad här också...

... med TNT. Vilka brukar va snabbast? TNT eller UPS?

Har du lyckats hitta hur man spårar försändelsen, förutom genom Apple?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-11-02 15:43
Ursprungligen av theplague:

Har du lyckats hitta hur man spårar försändelsen, förutom genom Apple?

tnt.com , eller ups.com för den delen.

Ursprungligen av 02k:

tnt.com , eller ups.com för den delen.

Söker på TNT(som min skickas med) men den hittar inget.
Någon som får det att lyckas?

Min står fortfarande på Bearbetar >_< så jäkla irriterande.

Min är också skeppad.
Men, vart kan jag söka på vart det befinner sig? Hos TNT? Apples sida är ju lite bristfällig på sådan info.
Jag får inte till en sådan sökning. Jag antar att jag ska gå på numret som står efter "Budfirmans spårningsnummer".
Men vart söker jag?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-11-02 14:24
Ursprungligen av theplague:

Min är också skeppad.
Men, vart kan jag söka på vart det befinner sig? Hos TNT? Apples sida är ju lite bristfällig på sådan info.
Jag får inte till en sådan sökning. Jag antar att jag ska gå på numret som står efter "Budfirmans spårningsnummer".
Men vart söker jag?

Står UPS som budfirma hos mig.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-11-02 15:58
Ursprungligen av theplague:

Söker på TNT(som min skickas med) men den hittar inget.
Någon som får det att lyckas?

Jag tror att du eventuellt får ge dig till tåls antingen tills du får det korrekta spårnumret (inte Apples egna tiosiffriga som även står under "Vårt leveransreferensnummer"), eller, om du har rätt spårnummer, tills TNT själva har registrerat paketet.

Bevaka tråden