Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-12 13:09
Ursprungligen av gig:

Anledningen är att jag vill kunna välja var jag ska kolla eller tex kolla på en film i ena rummet om frugan eller grabben kollar/spelar på andra TV:n. Så att det är samma signal som går ut gör inget.

Du tänkte annars att man skulle sätta upp de olika TV-apparterna som två olika delar av skrivbordet på minin?

Nej, det menade jag inte. Jag ville bara göra dig uppmärksam att samma signal går till båda TV-apparaterna via en splitter.

Men en Mac mini i ena rummet och en AppleTV i det andra är en mycket snyggare lösning. Då kan du streama trådlöst och slipper kabeldragning.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-14 14:57
Ursprungligen av Macus:

Nej, det menade jag inte. Jag ville bara göra dig uppmärksam att samma signal går till båda TV-apparaterna via en splitter.

Men en Mac mini i ena rummet och en AppleTV i det andra är en mycket snyggare lösning. Då kan du streama trådlöst och slipper kabeldragning.

Men då slipper jag inte konvertera filerna som det verkar. Annars hade två ATV varit givet, istället för Mini. Möjligt att det kommer någonting som möjliggör att man slipper konvertera till ATV.

Slog mig nu att man skulle kunna skapa ett macro som automatiskt konverterar nya filer till rätt format.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2010-09-12 13:01

Wmv problem

Hej jag har en ny Mac Book och har fått en egen inspelad fiskefilm men den går inte att öppna. Det är wmv format. Hoppas att någon kan hjälpa mig.//Lars

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-12 13:06
Ursprungligen av Laby:

Hej jag har en ny Mac Book och har fått en egen inspelad fiskefilm men den går inte att öppna. Det är wmv format. Hoppas att någon kan hjälpa mig.//Lars

Du får installera Flip4Mac.

Windows Media player for Mac - Flip4Mac WMV Overview - Telestream

  • Medlem
  • Österåker
  • 2010-09-12 13:10

filmproblem

Hej jag har en ny Mac Book och har fått en fiskefilm av en vän med wmv format men kan ej öppna den. Kan någon hjälpa mig/Tack på förhand

Ursprungligen av Laby:

Hej jag har en ny Mac Book och har fått en fiskefilm av en vän med wmv format men kan ej öppna den. Kan någon hjälpa mig/Tack på förhand

Ladda ner VLC, (VideoLAN - VLC media player - Open Source Multimedia Framework and Player) den spelaren klarar av alla format mer eller mindre.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-13 21:25

Fick en Mac Mini över så den inte dög som arbetsburk på jobbet. Har installerat plex och låtit min macpro vara mediaserver (med runt 1.4Tbyte media).

Måste säga att jag är helt såld!!

Är rätt kräsen och alla försök till mediaserver har jag kastat ut genom fönstret pga. idiotisk användarvänlighet, långsamma interface, fula interface, krånglig navigering etc. listan kan göras lååång.

Plex kändes det som jag äntligen hittat hem, efter en lång kall vinter utan värme så kom man in i stugan och det blev varmt och mysigt igen - Allt bara fungerar!

Sättet som scannern hittar min media, fixar bakgrundsbilder, plockar hem coverart från nätet, fyller på med IMDB innehåll är ju för faan helt strålande! Trodde inte det skulle vara möjligt.

Inte bara det, SVT Play, mina favoriter SouthPark och Vimeo finns ju där också!

Brukar inte spontantitta på media men det gjorde jag hela dagen igår tror jag - Filmer som jag inte trodde jag hade, som jag aldrig tidigare orkat titta på (pga krångel) bara finns nu där - tillgängligt.

Voddler - Skit
Bredbandsbolaget VoD - Skit
Viasat VoD - Skit
ComHem VoD - Skit
Telia VoD - Ganska skit

Plex - MUMMA

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-13 22:12

Jag gillar verkligen Mac Mini, men kan inte förstå hur man köper en och använder till mediacenter. När det finns jättebra dedikerade mediacenter för bråkdelen av priset. Dessutom är väl inte 24p problemet löst?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-14 09:21

Nämn EN bra

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-14 09:30

Tvix hd n1, slim s1 eller tvix 6600

Ursprungligen av Pascoe:

Tvix hd n1, slim s1 eller tvix 6600

Finns det någon burk som fixar XBMC och 1080p mkv? Jag står i tankar på att ge upp min AppleTV och köpa en Mac Mini, men alternativa lösningar kan vara intressanta.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-14 21:53

Xbmc förstår jag inte varför du vill köra på en mediaspelare?
1080p tar väl alla mediaspelare numera skulle jag tro, med tvix hd n1 är det iaf inga problem.
Det är absolut smidigare och bättre att köra en mediaspelare än en dator. Det enda som talar för en Mac mini är formatet och det jämfört med andra datorer inte mediapspelare. Och du kommer spara minst 5000kr

Ursprungligen av Pascoe:

Xbmc förstår jag inte varför du vill köra på en mediaspelare?
1080p tar väl alla mediaspelare numera skulle jag tro, med tvix hd n1 är det iaf inga problem.
Det är absolut smidigare och bättre att köra en mediaspelare än en dator. Det enda som talar för en Mac mini är formatet och det jämfört med andra datorer inte mediapspelare. Och du kommer spara minst 5000kr

Du som verkar ha lite koll på de här produkterna - finns det någon motsvarighet till Tvixie för Mac?

Ursprungligen av Pascoe:

Xbmc förstår jag inte varför du vill köra på en mediaspelare?
1080p tar väl alla mediaspelare numera skulle jag tro, med tvix hd n1 är det iaf inga problem.
Det är absolut smidigare och bättre att köra en mediaspelare än en dator. Det enda som talar för en Mac mini är formatet och det jämfört med andra datorer inte mediapspelare. Och du kommer spara minst 5000kr

XBMC alternativt Plex vill jag köra för att jag gillar interfacet, logiken, samt scrapingen osv. Jag har även en WD TV Live hemma men använder den inte längre, kör hellre via XBMC i AppleTVn. Kanske någon ION2 box kan fungera?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-15 11:45

Alltså tvix är inte ett program utan en extern (box) mediaspelare som du kopplar in direkt i Tvn.
Så nån motsvarighet för kan man nog inte säga att det finns

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-15 11:47
Ursprungligen av Pascoe:

Alltså tvix är inte ett program utan en extern (box) mediaspelare som du kopplar in direkt i Tvn.
Så nån motsvarighet för kan man nog inte säga att det finns

Tvixie är väl ett program för pc för att styra upp biblioteken i ex en twix eller wd tv live? TViXiE Forum • Portal

Den verkar grymt bra då de alternativ jag har hittat till Mac kräver tämligen mycket manuellt uppdaterande utav biblioteket. därav capemans undran om det finns en motsvarighet till mac os?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-15 11:48
Ursprungligen av djdisc:

Tvixie är väl ett program för pc för att styra upp biblioteken i ex en twix eller wd tv live? TViXiE Forum • Portal

Den verkar grymt bra då de alternativ jag har hittat till Mac kräver tämligen mycket manuellt uppdaterande utav biblioteket.

Ja såklart, fel av mig!!!! För att dela från macen kör jag NFS Share

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-15 11:47

Tittade lite på ion med, men det verka vara för mycket strul att få alla frekvenser och liknande att funka, det är ju precis som en vanlig dator, därför valde jag en "riktig" mediaspelare.
Appletv +Xbmc låter ganska trevligt, hur funkar det med inställningar och liknande?

Ursprungligen av Pascoe:

Appletv +Xbmc låter ganska trevligt, hur funkar det med inställningar och liknande?

Se gärna den här tråden http://www.99.se/nyheter-mac/274046-uppgradering-foerlaenger-livet-pa-appletv.html

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-15 11:52

Sen stöder tvixen även något som jag inte kommer på vad det heter. Men används bl.a. Till ex PS3 för att dela filer. Nån som har en aning om vad jag menar? Finns iaf alternativ till Mac och tvixen hittar automatiskt dessa utdelningar

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-15 11:56

Blir många inlägg nu, är lite förvirrad efter semester :). Tvixie är ju i te för att dela ut filer, det är netshare på xp, utan för att läggs in bilder mm... Och nä nåt alternativ till Mac vet jag inte om det finns tyvärr. Kör en gammal xp burk som "mediaserver".

Okej, nu börjar tråden snart handla mer om alternativa mediacenter än om Mac mini, och det är delvis mitt fel. Vi kan väl hålla de diskussionerna i en separat tråd?

/Mod

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-09-16 08:51

Som macmini & plex ägare kan jag säga några ord om den kombinationen, jag har provat XBMC, Mediaportal och en handfull andra liknande program på pc och inget slår Plex+macmini. Minin är en snygg dator helt enkelt & det gör inget ifall den står framme (liten och snygg even.), mjukvaran är så pass enkel att det nästan är löjligt + att nya versionen gjort det ännu enklare att lägga till sina filmer/scrape' dom.

För ändamålet finns det nog få grejor som är bättre och det enda minuset jag kan ge Plex är att det inte finns något vettigt sätt att integrera EyeTV i den (kommer förhoppningsvis).

Jag vet att det låter väldigt mac pro, men det är väl ett mac forum?
mina 2 cents på det hela.

provat koppla mac'n till TV'n direkt och ljudet från TV'n kopplat till förstärkaren?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-26 18:23

Hur vet du att DVDSpelaren inte skickar en 5.1 signal till förstärkare? Vad står det på förstärkaren?
I inställningar i DVDSpelaren (Under andra filken) kan du välja "Dolby Digital" - se till att detta är valt. Se även till att i systeminställningar ha valt HDMI (din förstärkare) i Ljud UT

EyeTV hackar plötsligt vid inspelning

Jag har kört EyeTV i snart ett halvår. Men nu har den plötsligt börjat hacka vid inspelning. Var 10-20s pausar bilden i ca 1 sekund. Jävligt irriterande. Någon som känner igen sig? (CPUn ligger på plygsamma 14%)

Min setup är:
Mac Mini (förra burken)
Elgato EyeTV hybrid
ComHem

Dagens bump:
Nu när Remote.app är släppt till iPad så blev helt plötsligt Minin 38% bättre.
Jag har min i idle med iTunes och Plex igång jämt. Fram med Remote, press play och....ljuv musik.
På med TV:n och där är Plex.
Räknar man på vad ett motsvarande system (jag kör en Mini, en Cambridge DacMagic och en iPad som remote) skulle kosta med samma ljud/bildkvalitet så är det ett klipp. Jo, ALAC från en Mac till en bra DAC är faktiskt High-end
Nöjd som fan.
.A

Mac mini - Samsung

Kanske redan besvarats i denna långa tråd, men försöker igen.
Kopplat min Mac Mini till TV- Samsung Led 8 via HDMI 1. För att kunna spela DVD måste jag ställa om källan. När jag tidigare hade en vanlig DVD bröt den igenom utan att byta källa. Hur/ kan jag få detta att fungera med Mac Mini?

Tacksam för svar

Ursprungligen av Mactastic:

Dagens bump:
Nu när Remote.app är släppt till iPad så blev helt plötsligt Minin 38% bättre.
Jag har min i idle med iTunes och Plex igång jämt. Fram med Remote, press play och....ljuv musik.
På med TV:n och där är Plex.
Räknar man på vad ett motsvarande system (jag kör en Mini, en Cambridge DacMagic och en iPad som remote) skulle kosta med samma ljud/bildkvalitet så är det ett klipp. Jo, ALAC från en Mac till en bra DAC är faktiskt High-end
Nöjd som fan.
.A

Jag håller med fullständigt. Jag har exakt samma uppsättning förutom att jag använder en gammal MacBook. Nu när remoteappen funkar fint så skall jag införskaffa en MacMini då Macbooken är lite för högljudd. Har man Plex igång så går fläktarna i 6200 varv..

DACMagicen är en bra och prisvärd DAC. Rekommenderas!

Bevaka tråden