Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-17 09:04

Har du några speciella inställningar i vlc förutom buffertiden? Har du provat xbmc eller plex?

Ursprungligen av jawa:

Har du några speciella inställningar i vlc förutom buffertiden? Har du provat xbmc eller plex?

Har inte testat XBMC eller Plex. Inga speciella inställningar i VLC utöver förlängd buffert.

Med ATV2 är Macmini som mediacenter sen länge en glömd historia.... Med iFlicks så slipper man allt problem. Byt container, in med det i itunes, tuta och kör direkt från vilken dator som helst. Ge det någon månad eller två så kan man säkert streama från Plex-server också.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 17:36
Ursprungligen av PeeMaN:

Med ATV2 är Macmini som mediacenter sen länge en glömd historia.... Med iFlicks så slipper man allt problem. Byt container, in med det i itunes, tuta och kör direkt från vilken dator som helst. Ge det någon månad eller två så kan man säkert streama från Plex-server också.

Well, för oss som vill se webb-tv räcker inte en ATV2 till. Det gäller allt från SVT-play mm till att kolla sportsändningar från CSPORTS. Mac Minin fungerar där alldeles utmärkt.

Ursprungligen av -David-:

Well, för oss som vill se webb-tv räcker inte en ATV2 till. Det gäller allt från SVT-play mm till att kolla sportsändningar från CSPORTS. Mac Minin fungerar där alldeles utmärkt.

Om man inte har tummen i handen kan man jailbreaka se en hel del webb-tv med Plex i ATV. Det kommer säkert ännu mer ju mer Plex utvecklas...

Själv har jag hellre ett desktop än en "media center"-mjukvara.

Tycker det är lättare att hantera ett desktop samt att det är väldigt mycket kraftfullare.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Själv har jag hellre ett desktop än en "media center"-mjukvara.

Tycker det är lättare att hantera ett desktop samt att det är väldigt mycket kraftfullare.

Det finns ju pros and cons med bägge delarna....

Om man kopplar Mac Mini 2010 via HDMI till förstärkare, får man 5.1-ljud ut via hdmi?

Klarar Mac Minin av hd-ljud, True HD, DTS MA ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-27 09:43

Fråga 1. Ja.

Fråga 2. Är osäker och tveksam att det funkar. Här finns lite mer info:

Mac Mini HDMI & Uncompressed Audio - Plex Forums

Har en fråga till, innan inköpet av Mac Mini så testade jag med min macbook pro mot tvn och xbmc. Men fick den inte att spela upp bluray-isos (på 35.6gb).

Någon som kan bekräfta om detta stöds eller inte alls fungerar på mac/xbmc?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-28 08:09

Från XBMCs eget forum:

Quote:
Hi,

is there a way, and how, to read on MacMini :
- blu-ray rip ?
- iso blu-ray ?
Does it need several plugins or external programs to achieve this task ?

Thanks in advance.
XBMC currently doesn't support UDF 2.5/2.6 which is the version used on Blu-Ray and HD-DVD discs, and by extension, ISOs. So no, you cannot directly play a Blu-Ray ISO in XBMC.

HOWEVER, if you extract the ISO to a set of folders, then XBMC will recognize the folder as a movie and will play the main title without menus. This works great and I haven't had any issues with it.

And before you ask, the easiest way to copy a Blu-Ray ISO to disk is to simply 'mount' it however you would in OS X and copy the entire contents to disk.

Ursprungligen av jawa:

Från XBMCs eget forum:

Quote:
Hi,

is there a way, and how, to read on MacMini :
- blu-ray rip ?
- iso blu-ray ?
Does it need several plugins or external programs to achieve this task ?

Thanks in advance.
XBMC currently doesn't support UDF 2.5/2.6 which is the version used on Blu-Ray and HD-DVD discs, and by extension, ISOs. So no, you cannot directly play a Blu-Ray ISO in XBMC.

HOWEVER, if you extract the ISO to a set of folders, then XBMC will recognize the folder as a movie and will play the main title without menus. This works great and I haven't had any issues with it.

And before you ask, the easiest way to copy a Blu-Ray ISO to disk is to simply 'mount' it however you would in OS X and copy the entire contents to disk.

Kalas, tackar. Ska testa packa upp å köra då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-28 09:25

Jag har bara en varning, jag har inte fått hårdvaru avkodning utav h.264 att fungera med min Mac Mini (geforce 320m) med 10.6.3 ska det funka men inte med senare. Hoppas det blir ordnat i 10.6.7.

Ursprungligen av jawa:

Jag har bara en varning, jag har inte fått hårdvaru avkodning utav h.264 att fungera med min Mac Mini (geforce 320m) med 10.6.3 ska det funka men inte med senare. Hoppas det blir ordnat i 10.6.7.

Okej, men vad blir det för problem för mig? Kommer jag inte kunna kolla på saker eller vadå? Jag har är inte så bevandrad i det där kan jag säga direkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-28 10:03

Alla verkar inte ha problem här men om du tittar några inlägg uppåt så ser du att jag har problem med att få 1080P att flyta på bra.

Ursprungligen av jawa:

Alla verkar inte ha problem här men om du tittar några inlägg uppåt så ser du att jag har problem med att få 1080P att flyta på bra.

Okej, tack så mycket. Jag hoppas det löser sig i 10.6.7, även om jag tvivlar lite då dom uppenbarligen inte löst det på 3 versioner nu. :/

Denna fråga har säkert besvarats någonstans i denna långa tråd, men det är så många sido-diskussioner så jag frågar igen (100% on-topic):

Klarar en MacMini 2.26 Ghz Intel CoreDuo av att spela upp HD TV mkv filer och liknande ?

I vilken mån går prestandan att jämföra med en 2GHz CoreDuo MacBook Pro ?

Ursprungligen av LCR:

Denna fråga har säkert besvarats någonstans i denna långa tråd, men det är så många sido-diskussioner så jag frågar igen (100% on-topic):

Klarar en MacMini 2.26 Ghz Intel CoreDuo av att spela upp HD TV mkv filer och liknande ?

I vilken mån går prestandan att jämföra med en 2GHz CoreDuo MacBook Pro ?

Frågan har inte besvarats för att den inte GÅR att besvara. MKV är bara en container och visst kan du spela upp en MVK-fil i din Macmini utan problem. Det du förmodligen undrar är om du kan spela upp 720P/1080P i H.264/X.264. Det går inte heller att svara på rakt ut, eftersom det beror på hur hårt komprimerad filmen du ska se är, vad det är för bitrate och så vidare.

Enligt mins upplevelser fungerar det kanon att se 720P-filer på 4-10Gb på min 2Ghz intel core 2 duo med 1GB internminne. Förutsatt att inget annat går i bakgrunden. 1080P fungerar bra upp till filstorlekar på runt 8GB.
Men såfort något (oavsett 720P eller 1080P) kommer upp mot en 15-20GB börjar det lagga. Om det beror på processor eller intern-minne kan jag inte säga.

Filstorlekarna ska ställas i proportion till att filmerna är 1,5-2tim långa. Jag orkar inte riktigt räkna ut vilken bitrate det är.

Jag förstår vad du menar.

Det känns som om en 2.26GHz CoreDuo med 4GB RAM borde klara det mesta.

Tittade på en 8GB fil (<2 timmar) på min MBP 2GHz CoreDuo 2GB och det gick ok, laggade ett par gånger, men det var en 1920x900 fil i ca. 3000kbps+

Ursprungligen av LCR:

Jag förstår vad du menar.

Det känns som om en 2.26GHz CoreDuo med 4GB RAM borde klara det mesta.

Tittade på en 8GB fil (<2 timmar) på min MBP 2GHz CoreDuo 2GB och det gick ok, laggade ett par gånger, men det var en 1920x900 fil i ca. 3000kbps+

Jo, det känns som du ska ha något riktigt tungt för att det ska knäcka datorn. Har du 4GB minne borde det räcka.
Det är ju bara att kolla processorn, den belastas sällan till ens 50%, sen vet jag inte varför, men Plex verkar vara bättre än XBMC på att koda av H.264 också. Vågar drömma om att det är bättre kodat för Mac OS X eller sådär.

Tjo, har en skum grej här.Jag har kopplat in min mac mini till min plasma med hdmi, och en koaxialkabel till förstärkaren (harman kardon avr255).

Jag har valt optiskt ljudutgång i mac os x. Men när jag startar en film i XBMC så blir det inget ljud. Går jag in under ljud så är optisk/koaxial valt där.

Ändrar jag till HDMI, så blir det ljud, till förstärkaren?! Trots att hdmi är kopplat till tvn. Finns ingen koppling från tvn till avr255. Jag blir helt förbryllad. Vad ska vara valt egentligen för att få ljud att funka?

Jag måste få till det att funka bra, för är jag inte hemma och frun inte får nåt ljud så blir jag lynchad, hon är nog arg för mitt mac mini-inköp som det är.

*** EDIT ***
Fungerade nästan direkt efter, måste varit någon skum bugg bara, glömde posta det i tråden bara.

Senast redigerat 2011-02-01 18:22
Ursprungligen av PeeMaN:

Jo, det känns som du ska ha något riktigt tungt för att det ska knäcka datorn. Har du 4GB minne borde det räcka.

Jag har nu använt en MacMini Core2Duo 2.26GHz 4GB RAM en längre tid för att spela upp alla möjliga videofiler.

Dessvärre känns det regelbundet som om frame-raten tappar. Videon hackar inte, ingen pixelation utan bara att det känns som en hemmagjord stop-go-motion.

Detta händer med alla möjliga videofiler, AVI, MKV etc. SD och HD.

Både Mac OS X och VLC är uppdaterade, specifikationen på datorn är bättre än de flesta andra Mac-datorer vi har som spelar upp filerna utan problem.

Några förslag ?

Ursprungligen av LCR:

Jag har nu använt en MacMini Core2Duo 2.26GHz 4GB RAM en längre tid för att spela upp alla möjliga videofiler.

Dessvärre känns det regelbundet som om frame-raten tappar. Videon hackar inte, ingen pixelation utan bara att det känns som en hemmagjord stop-go-motion.

Detta händer med alla möjliga videofiler, AVI, MKV etc. SD och HD.

Både Mac OS X och VLC är uppdaterade, specifikationen på datorn är bättre än de flesta andra Mac-datorer vi har som spelar upp filerna utan problem.

Några förslag ?

Plex. Helt ärligt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Plex. Helt ärligt.

Ska testa...

Men förstår ändå inte varför jag får dessa problem när andra Mac datorer med sämre spec inte har detta problem...

Nu med några år ihop med Plex och Mini´s kan jag ju bara tala utifrån min erfarenhet.
Jag har lagt över alla mina DVD filmer till hårddisken, inget komprimerat förutom språk och texter som jag inte behövde ha kvar tog jag bort samt menyer, alla filmer sparade till .mkv
Jag har även en hel del filmer i 720p, 1080p en del filmer är på 35-40 GB och jag har inga problem överhuvudtaget med dessa filmer, det man bör tänka på när det gäller BD iso filmer osv är att om ljudet hackar eller på annat sätt kan det vara så att man råkar ha ett ljudspår på DTS/HD, DTS/MA vilket gör att filmen kommer hacka galet mkt, men ändrar man bara om det till DTS, DD så är det inga problem.
Tyvärr är det idag enda nackdelen som jag ser att Mac Mini (OSX) inte klarar av BluRay och HD ljuden, det är här den faller för mig och jag använder en HDI Dune Max för att spela upp just filmer med HD ljud. Men så länge man inte har kraven högre än DTS ljud så är Mac Mini med Plex helt underbart.
Har en 2,4 Ghz 2010 Mac Mini och kör den med HDMI till förstärkaren, inget judder eller hack överhuvudtaget oavsett film jag slänger på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-09 13:12

Intressant. Kör du 10.6.6 och kör du med h.264 hårdvaruacceleration påslaget i Plex? Jag har precis fått h.264 hårdvaruaccelration påslaget i XBMC med dharma 10.1 (en nightly build) men aldrig fått det att fungera i Plex.

Jag kör 10.6.6 men skall jag vara ärlig så har jag inte hunnit testa sedan 10.6.6, men 10.6.5 var aldrig några problem inte heller 10.6.4, så jag antar inte heller att nuvarande skapat ngt problem.
Blir väl att se lite film till helgen så skall jag se på detta.
Jag har h.264 aktiverad samt kör 50hz har jag för mig i systeminställningar. Kör för övrigt en Pioneer SX LX 81 förstärkare och dito TV Pio Kuro 60", vet inte hur mkt det påverkar från olika tillverkare med hz och problem, har inget annat att testa mot heller.

Dags för polaren att sätta i lite mer RAM i sin Mac Mini som han kör som media center. Mac minin är av senaste modell (senaste är väl mid-2010?). Frågan är; passar 2 stycks av dessa minnen SO-DIMM DDR3 2GB 1066MHZ DDR3 NON-ECC CL7 - Specifikationer ? Känns som de borde va de rätta, men ram-minnesdjungel e ju just något av en djungel...

Ursprungligen av Anders Båth:

Dags för polaren att sätta i lite mer RAM i sin Mac Mini som han kör som media center. Mac minin är av senaste modell (senaste är väl mid-2010?). Frågan är; passar 2 stycks av dessa minnen SO-DIMM DDR3 2GB 1066MHZ DDR3 NON-ECC CL7 - Specifikationer ? Känns som de borde va de rätta, men ram-minnesdjungel e ju just något av en djungel...

Historiskt sett har man avråtts från ValueRAM och liknande eftersom Apples datorer har varit kinkiga med specifikationerna. Dustin har en Kingstonkonfigurator: Kingston - konfigurator

Mata in uppgifterna där så får du förslag på minnen som Kingston garanterar att de fungerar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-24 22:30

Jag rekommenderar att köpa minnen direkt från Crucial. Frakt ingår, man får minnena på ett par dagar direkt i brevlådan. Köpt två ggr där, minnena håller hög kvalitet.

Crucial.com Memory EU France - Memory for Dell, Mac, Apple, HP, Compaq, SSD

Bevaka tråden