Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt iPhone 4 via Telia

Tråden skapades och har fått 184 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-26 09:24
Ursprungligen av Patrik D:

Men helt ärligt, när så här pass många människor vill ha samma produkt, så vet jag inte vilket företag som kan sköta det bättre, man får alltid räkna med lite problem.

Jag har alltid varit medveten om att jag skulle få vänta på min telefon, och telia lyckades överaska mig genom att leverera på tre veckor istället för de fyra jag förväntade mig.

Det jag syftade på med min till 75% skämtsamma rad ovan var det administrativa och hanteringen av den stora mängden data. Att få iväg ett mikrosim innan telefonen skickas, att få iväg ett kollinummer innan telefonen har använts i 12 timmar osv.

Jag köper att kundtjänsten, personalen och butikerna blir anstormade vid en sådan lansering. Men de automatiska systemen borde vara skalbara för att kunna hantera detta. Det ger kunderna en trygghet och en visshet om att just deras order ligger på rätt plats i den så omtalade turordningen.

Jag har läst många arga kommentarer där författaren har hotat att byta operatör eller till och med beskrivit hur snabbt det gick hos Tele2/tre/Telenor/etc.

Telia är Sveriges största operatör (?), de borde ha kunskapen och resurserna att hålla lite ordning i röran. Man måste alltid räkna med att kunderna inte är smarta, förstående eller tålmodiga. Det är människor.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-08-25 17:21

Idag har jag fått ett mikrosim hemskickat; jag har sedan imorse (25/5) också "Elektronisk förhandsinformation mottagen" på Posten. Har inte fått något kollinummer men har snokat reda på det själv. Jag beställde en 16GB i butik den 12 aug och skrev på avtal där. Orderlades 18 aug.

Jag har tydligen också fått hem två exemplar av "bekräftelse på ändrat abonnemang" - förmodar att det är bindningstiden, har inte hunnit hem och sett det med egna ögon än.

Informationen på Följ din order - Produkter och erbjudanden Mobilt - Telia.se verkar ju ha brakat ihop då jag vet åtminstone en person som hämtade ut sin telefon på posten igår (också 16GB, beställd nån vecka innan min men orderlagd samma dag) Han fick dock tjata till sig mikrosim i butik. På hans ordernummer står fortfarande "Väntar på leverans"...

Livet är orättvist! Jag beställde min 32GB i Telias butik den 2/8 och skrev under avtalet samtidigt, men har inte fått någon lur och det står fortfarande" väntar på leverans" på Telias sida! Det är bara att konstatera att "Den som vänta på något gott, väntar alltid för länge!"

Gah, idag kom min iphone med posten.
Tyvärr har någon varit fumlig så det står inte mitt namn på paketet.
Telia kan inte ge mig någon update om när jag får min telefon nu. Bara att jag får vänta & se.

Jag avbeställde min lur från telia och gjorde en order via mecenat för tele2. 1veckas leveranstid, får se om det håller.

Nu ikväll fick jag ett svar på ett mail jag skickade förra veckan som beklagade sent svar och att jag skulle få 400 i rabatt osv. Efter hennes svar medföljer mail från ca 10 andra med personuppgifter till samtliga. Mycket oproffsigt. Hoppas inte personuppgifterna kommer i fel händer...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-25 20:37

2010-08-23 Leverans har inkommit och utskick pågår

För den som missat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-25 20:39

Skulle varit roligt att veta hur pass många som står på kö hos Telia.... Lär vara en hel del faktiskt...

Fick min idag också:) Beställde en 32:a den 30:e juli i butik. Microsim kommer imorrn, men jag klippte till mitt gamla så länge:)

Det verkar onekligen som att Telias kösystem är lite godtyckligt. En del har fortfarande inte fått sin telefon trots att de som lagt order långt efter redan har fått sin. På sätt och vis hoppas jag att det faller ut positivt för min egen del, men det vore ju surt om man får vänta mer än 5-6 veckor som leveranstiden uppges till för närvarande.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-26 09:04

Beställer man nu per telefon till företagsdelen (som egentligen är samma folk men via en annan ingång) så erkänner dom att deras system inte fungerar och att orderbekräftelse kan ta flera veckor innan den kommer trots att det bara borde ta 1-2 dagar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-26 11:01

Telia iPhone 4 Leveranser en mycket informativ sida gällandes beställningarna

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-08-26 12:19

Så fin den är!

Min leveransstatus är för övrigt fortfarande "väntar på leverens"... ska bli spännande att se när/om jag får sms med kollinummer.

Ursprungligen av Kupa:

Så fin den är!

Min leveransstatus är för övrigt fortfarande "väntar på leverens"... ska bli spännande att se när/om jag får sms med kollinummer.

Mitt kollinummer kom några timmar efter att jag har hämtat ut telefonen

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-08-26 12:26

Alltså, jag får inte ihop detta...jag ringde och beställde den 2/8, fick bekräftelse-sms den 9/8.
På den sida som djdisc hänvisar till står det att den är beställd en 9:e. Betyder det att Telia har blåst mig på en vecka eller hur fungerar det egentligen?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-26 12:42
Ursprungligen av lasselu:

Alltså, jag får inte ihop detta...jag ringde och beställde den 2/8, fick bekräftelse-sms den 9/8.
På den sida som djdisc hänvisar till står det att den är beställd en 9:e. Betyder det att Telia har blåst mig på en vecka eller hur fungerar det egentligen?

Det betyder att Telia har orderlagt den 9:e Augusti men den ska ligga i någon sorts turordning ändå.
Jag gjorde min beställning 30/7 och den står som beställd 11:e Augusti.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-26 13:19
Ursprungligen av lasselu:

Alltså, jag får inte ihop detta...jag ringde och beställde den 2/8, fick bekräftelse-sms den 9/8.

Men du fick ju i allafall ett bekräftelse-SMS... Efter bara en vecka... Det är inte alla som fått det... Jag väntar fortfarande efter 2 veckor på mitt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-26 12:45

Precis, den ligger i kön för den 9/8 men detta framgår inte. Blir så less på Felia.

Enligt Telia iPhone 4 Leveranser är min telefon hos mig imorgon.

Men nu försvann glädjen, telia har lagt på fel abonnemang på min telefon. Och jag kan inte hämta ut den heller, för så avancerade är inte telia att dom kan efterfakturera postförskottsavgiften då dom skickat helt fel.

Så nu är det bara att låta den gå i retur (om 2 veckor), när dom fått den så kan dom beställa en ny. Det är ju så man blir lycklig.

Ursprungligen av yabbah:

Men nu försvann glädjen, telia har lagt på fel abonnemang på min telefon. Och jag kan inte hämta ut den heller, för så avancerade är inte telia att dom kan efterfakturera postförskottsavgiften då dom skickat helt fel.

Så nu är det bara att låta den gå i retur (om 2 veckor), när dom fått den så kan dom beställa en ny. Det är ju så man blir lycklig.

Vad har abonnemanget med saken att göra? Det är ju inte direkt så att abonnemanget programmeras in i telefonen innan den skickas? Är väl bara att hämta ut den, och justera det i kommande fakturor?

Eller ligger felet i att du måste betala en större summa när du löser ut telefonen?

Ursprungligen av Marcus_R:

Vad har abonnemanget med saken att göra? Det är ju inte direkt så att abonnemanget programmeras in i telefonen innan den skickas? Är väl bara att hämta ut den, och justera det i kommande fakturor?

Eller ligger felet i att du måste betala en större summa när du löser ut telefonen?

Ja det kan du ju inbilla dig, precis som jag. Men ringde deras sjukt inkompetenta kundservice. Och då visar det sig att nejdå, det går icke. Telefonen måste gå i retur innan man kan ändra någonting. För jag hade valt att jag skulle betala 795:- för telefonen vid leverans, men deras klåpare hade skickat den för 395:-. Jag tyckte då att dom kan väl bara lägga på 400:- på nästa faktura, men nej så fungerar det inte i verkligheten (hos telia alltså). Har gett dom till imorgon eftermiddag att ge mig ett besked hur jag ska göra. Annars kommer jag ångra abonnemanget. :/

Är så jäkla tråkigt, har verkligen längtat efter iPhone4.

Ursprungligen av yabbah:

Ja det kan du ju inbilla dig, precis som jag. Men ringde deras sjukt inkompetenta kundservice. Och då visar det sig att nejdå, det går icke. Telefonen måste gå i retur innan man kan ändra någonting. För jag hade valt att jag skulle betala 795:- för telefonen vid leverans, men deras klåpare hade skickat den för 395:-. Jag tyckte då att dom kan väl bara lägga på 400:- på nästa faktura, men nej så fungerar det inte i verkligheten (hos telia alltså). Har gett dom till imorgon eftermiddag att ge mig ett besked hur jag ska göra. Annars kommer jag ångra abonnemanget. :/

Är så jäkla tråkigt, har verkligen längtat efter iPhone4.

Okej, men vad händer om du hämtar ut den, och betalar det som står?

Ursprungligen av Marcus_R:

Okej, men vad händer om du hämtar ut den, och betalar det som står?

Jag får ett abonnemang för 368:- (eller i närheten, minns inte exakt)/månad, vilket inte var vad jag beställde.
Jag har ingen nytta av mobil surf extra allt + bla bla bla

Ursprungligen av yabbah:

Jag får ett abonnemang för 368:- (eller i närheten, minns inte exakt)/månad, vilket inte var vad jag beställde. Jag har ingen nytta av mobil surf extra allt + bla bla bla

Fast du har ett avtal underskrivet där du har gått med på en viss månadsavgift. Om du hämtar ut mobilen för det pris som Telia har satt på postförskott så har du inte gjort något fel. Då är det rimligtvis upp till Telia att korrigera sitt eget misstag på kommande faktura. Du har (om jag förstår det rätt) inte tecknat något avtal som gör att de har rätt att debitera en månadsavgift på 368kr varje månad.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fast du har ett avtal underskrivet där du har gått med på en viss månadsavgift. Om du hämtar ut mobilen för det pris som Telia har satt på postförskott så har du inte gjort något fel. Då är det rimligtvis upp till Telia att korrigera sitt eget misstag på kommande faktura. Du har (om jag förstår det rätt) inte tecknat något avtal som gör att de har rätt att debitera en månadsavgift på 368kr varje månad.

Ja intalat avtal om inte annat. Men det är löst nu, har hämtat ut telefonen. Nu ska jag bara jobba klart, åka hem och klippa till ett microsim (som dom inte har skickat ut ens), och sen återställa från min 3GS.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-08-28 18:41

Nu är min påväg enligt Följ din order - Produkter och erbjudanden Mobilt - Telia.se men jag har inte fått något sms med trackingnummer..

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-08-29 13:06

Ok, nu har jag fått ett SMS som säger att min telefon är skickad och ett trackingnummer...då återstår bara den lilla detaljen att det inte framgår med vilket speditionsföretag den är skickad...någon som vet vilka Telia använder sig av?
När jag beställde telefonen fick jag intrycket att den skulle komma som postförskott men trackingnumret är inte postens...

Ursprungligen av lasselu:

Ok, nu har jag fått ett SMS som säger att min telefon är skickad och ett trackingnummer...då återstår bara den lilla detaljen att det inte framgår med vilket speditionsföretag den är skickad...någon som vet vilka Telia använder sig av?
När jag beställde telefonen fick jag intrycket att den skulle komma som postförskott men trackingnumret är inte postens...

Telia skickar med posten, du kan söka på posten.se med hjälp av trackingnumret.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-08-29 15:59

Ja, jag upptäckte det till slut...man ska inte tydligen inte mata in bokstäverna...:">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-30 09:24

När beställde ni iPhone 4 (32 GB) med Telia och när fick ni den levererad?

Bevaka tråden