Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak! Alla borde göra det

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-05 20:55
Ursprungligen av Striberger:

Något OT förvisso, men nu måste jag bara försvara MMS lite

Ska jag skicka en bild tagen med min iPhone till en polare med fetskärm på mobilen och konfigurerad epost etc kanske det finns andra sätt. Om jag däremot vill kunna skicka spontanbilder till mor- och farföräldrar, eller föräldrar, som inte har de senaste mobilerna, och absolut inte har konfigurerar epost-konton eller hänger med på Twitter (f-n, det gör jag inte själv), då är MMS utmärkt. Det är lika simpelt som att skicka SMS (vilket vad jag förstår ökar lavinartat varje år trots alternativen som finns idag).

Bortsett från kostnaden, vad gör MMS stendött och stenålder?

Jag kan hålla med dig, de äldre användarna har mer användning av funktionen. Men, det borde inte implementerats från första början utan mail skulle kommit direkt...enligt mig. Det är klart, när operatörerna uppfattade vilken inkomstkälla det var med SMS/MMS så ville de ju givetvis inte ha bort den.

Dock kvarstår enligt mig faktum, funktionen är passé sedan dag 1.

Ursprungligen av CEk:

Precis som nån nämnt alldeles här ovanför så är MMS betydligt smidigare att skicka bilder via när det gäller mor- och farföräldrar samt att det går mycket smidigare att dra in flera bilder i meddelandet än att böka in dom i mailen.
Huruvida det är "förlegat" 2008 är en annan femma, en mobiltelefon bör ändå ha en sån basfunktion 2008 oavsett om folk tycker det är en föråldrad teknik.

Först, se mitt svar till Striberger här ovan.

Sedan, en telefon BÖR ha en sådan funktion som MMS?

Ålrajt, jag vill kunna faxa...totaaaaalt värdelöst att min telefon inte erbjuder detta. Kom igen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-05 23:18

Ja, har du behovet av att faxa så är det väl ganska värdelöst. Jag har behovet av att kunna MMS:a och eftersom ca 99.9% av alla mobiltelefoner har den möjligheten så är det väl inte för mycket begärt att Apple pillar till mjukvaran lite så den har det? Bara för att du tycker att MMS är passé så betyder väl inte det att det inte finns någon användning för det? Email är inte så utbrett i telefoner idag i Sverige utan vi har kört på MMS, till skillnad från USA (med alla deras Blackberrys etc.) och det är ju förmodligen därför Apple skippat det. Men när det gäller direktkommunikation med bilder/ljud så måste du väl ändå hålla med att MMS är mer täckande (i alla åldersgrupper) än mail?

Ursprungligen av zinned:

Jag kan hålla med dig, de äldre användarna har mer användning av funktionen. Men, det borde inte implementerats från första början utan mail skulle kommit direkt...enligt mig. Det är klart, när operatörerna uppfattade vilken inkomstkälla det var med SMS/MMS så ville de ju givetvis inte ha bort den.

Dock kvarstår enligt mig faktum, funktionen är passé sedan dag 1.

Först, se mitt svar till Striberger här ovan.

Sedan, en telefon BÖR ha en sådan funktion som MMS?

Ålrajt, jag vill kunna faxa...totaaaaalt värdelöst att min telefon inte erbjuder detta. Kom igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-06 00:38
Ursprungligen av CEk:

Ja, har du behovet av att faxa så är det väl ganska värdelöst. Jag har behovet av att kunna MMS:a och eftersom ca 99.9% av alla mobiltelefoner har den möjligheten så är det väl inte för mycket begärt att Apple pillar till mjukvaran lite så den har det?

Jag kan principiellt hålla dig med men din argumentation för MMS brister. Du konstaterar att det inte fungerar att faxa och köper det medans du tycker det är kass att inte Apple levererade stöd för MMS i iPhone OS direkt från start. Det är detta jag försöker förklara, paradoxalt resonemang. Det är alltså upp till betraktaren själv att avgöra vad som är bra eller dåligt i de funktioner som utelämnades.

Kort sagt, jag tycker MMS är en meningslös funktion som endast har till uppgift att dra in pengar för en klen funktion till överpriser. Jag är av den åsikten, MMS är klart förlegat och borde aldrig ha implementerats utan istället borde mail-funktion funnits.

Ursprungligen av CEk:

Bara för att du tycker att MMS är passé så betyder väl inte det att det inte finns någon användning för det? Email är inte så utbrett i telefoner idag i Sverige utan vi har kört på MMS, till skillnad från USA (med alla deras Blackberrys etc.) och det är ju förmodligen därför Apple skippat det. Men när det gäller direktkommunikation med bilder/ljud så måste du väl ändå hålla med att MMS är mer täckande (i alla åldersgrupper) än mail?

Helt korrekt men se mitt svar ovan.

Ursprungligen av PeeMaN:

Zinned, din argumentation ang MMS ār RIKTIGT löjlig. MMS må vara en förlegad teknik, det betyder inte att folk inte använder det. Jag anser att fast telefoni är förlegat, men jag förstår att många vill ha det och använder det.

Ska vi dra in fast telefoni så är det givetvis förlegat men till skillnad från dig så har jag ingen förståelse för att många vill ha det. Varför skulle man vilja det? Jag kan inte se någon anledning till att man hellre vill ha en fast telefoniförbindelse än en mobil dito.

Ursprungligen av PeeMaN:

Att jämföra MMS med tweet är bara löjligt. Om jag vill ta en bild och skicka till en enda specifik person och vara någorlunda säker på att personen ser den direkt är MMS oslagbart. Alla har inte mail i telefonen än. Alla sitter inte med smartphones som kan visa högupplösta bifogade bilder..

En direkt jämförelse gjorde jag inte, det trodde jag var ganska tydligt. Det jag gjorde var att ta upp exempel på meddelandetjänster som är överlägsna MMS, då vi talade om ifall MMS var en död teknik eller ej. Som en parentes på din kommentar kan jag meddela att det utan problem går att skicka en bild till en enda specifik person via Twitter. Nemas problemas.

Ursprungligen av PeeMaN:

Sen har vi även den äldre generationen där vissa inte ens har mail. Min farbror till exempel hade varken dator eller mail, men älskade att skicka och få MMS i sin Nokia....(dåtid. Eftersom han nyligen gick bort).

Sure, klart det finns undantag. Men MMS är fortfarande en totalt död teknik som vissa helt helt i onödan klamrar sig fast vid och samtidigt helt ogenerat skänker bort sina pengar till operatörerna.

Ursprungligen av PeeMaN:

Så kom ut ur din lilla bubbla och inse att alla inte anpassat sig till det du tycker är bäst.

Kom igen, jag håller mig till en sansad ton här och för en lika sansad diskussion med främst CEk som svarar mig lika hövligt och sansat. Klarar du inte av att göra detsamma? Jag berättar om mina åsikter, skulle du sedan inte hålla med mig är det ok men det är fortfarande mina åsikter som du inte behöver komma med attityd kring.

Väx upp.

Ursprungligen av zinned:

Det jag gjorde var att ta upp exempel på meddelandetjänster som är överlägsna MMS, då vi talade om ifall MMS var en död teknik eller ej. Som en parentes på din kommentar kan jag meddela att det utan problem går att skicka en bild till en enda specifik person via Twitter. Nemas problemas.

Av nyfikenhet, är det just kostnaden för att skicka MMS som gör övriga alternativ överlägsna och som får MMS att vara en död teknik? Gäller det i så fall även SMS?

Jag tillhör den klick av "allmogen" som skickar MMS, mest för att jag vet att det är det enklaste sättet för mottagarna att se bilderna jag skickar. Och jag tror det är det som gör att jag diggar MMS - det är så enkelt. Som bloatade SMS, typ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-06 02:19
Ursprungligen av Striberger:

Av nyfikenhet, är det just kostnaden för att skicka MMS som gör övriga alternativ överlägsna och som får MMS att vara en död teknik? Gäller det i så fall även SMS?

Kostnaden är en del men det är mest kritik mot användarna egentligen, att de godtar att i mitt tycke bli rånade av operatörerna för vart MMS.

Den "riktiga" anledningen är att det är så begränsat. Du kan inte skicka vilka bilder eller videor du vill, du kan inte skicka dem i vilken upplösning/storlek du vill etc. Trots detta, som jag skrev ovan, tar operatörerna dessutom massvis betalt för det.

Ursprungligen av zinned:

Den "riktiga" anledningen är att det är så begränsat. Du kan inte skicka vilka bilder eller videor du vill, du kan inte skicka dem i vilken upplösning/storlek du vill etc. Trots detta, som jag skrev ovan, tar operatörerna dessutom massvis betalt för det.

Du har givetvis rätt i att MMS är begränsat när det gäller vad som kan skickas, och visst tar operatörerna ut en avgift. Men för att avsluta MMS-spåret för min del:

Skickar jag något från min iPhone vet jag att det kommer att ses på en mobiltelefonskärm där upplösning och storlek är oväsentligt. För mig är MMS en funktion för att skicka spontana bilder där känslan av ögonblicket som fotas är det viktiga, syftet är sällan att skicka kanonbilder (vilket är svårt med min iPhone) som klarar att skrivas ut i feta storlekar. Om jag däremot skulle kunna skicka bilder från min systemkamera skulle jag föredra att skicka dem på annat sätt. Är du med på vad jag menar? Vad gäller priset kan jag hålla med dig - kostnaden är onödligt hög. Å andra sidan ser jag _personligen_ all trafik (d.v.s. alla rörliga kostnader) på min räkning som en enda fet klumpsumma, och i den är MMS-kostnaden försvinnande liten.

Jag försöker absolut inte övertyga dig, zinned, om att MMS är en förträfflig funktion. Det är upp till var och en att avgöra. Jag vill bara berätta hur jag använder tjänsten, och visa att den faktiskt fyller en stor funktion för en del användare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-08 23:17
Ursprungligen av PeeMaN:

Med tanke på din oförståelse för att andra människor har andra behov än dina känns kommentaren lika relevant i det här inlägget, och det ligger ingen "attityd", Ser man inte att världen inte är svart eller vitt alla gånger sitter man i sin lilla bubbla, så är det bara

Jag skrev hela tiden att det var MIN åsikt. Denna kunde du bevisligen inte tåla utan kommer med påhopp på mig, att en sådan åsikt är felaktig och den kan jag inte ha så jag skulle istället komma ut "ur min bubbla". Det tycker jag är inskränkt och ett fientligt synsätt, ett direkt påhopp alltså. Dessutom, helt i onödan.

My two cents.

Ursprungligen av Striberger:

Du har givetvis rätt i att MMS är begränsat när det gäller vad som kan skickas, och visst tar operatörerna ut en avgift. Men för att avsluta MMS-spåret för min del:

Skickar jag något från min iPhone vet jag att det kommer att ses på en mobiltelefonskärm där upplösning och storlek är oväsentligt. För mig är MMS en funktion för att skicka spontana bilder där känslan av ögonblicket som fotas är det viktiga, syftet är sällan att skicka kanonbilder (vilket är svårt med min iPhone) som klarar att skrivas ut i feta storlekar. Om jag däremot skulle kunna skicka bilder från min systemkamera skulle jag föredra att skicka dem på annat sätt. Är du med på vad jag menar? Vad gäller priset kan jag hålla med dig - kostnaden är onödligt hög. Å andra sidan ser jag _personligen_ all trafik (d.v.s. alla rörliga kostnader) på min räkning som en enda fet klumpsumma, och i den är MMS-kostnaden försvinnande liten.

Jag försöker absolut inte övertyga dig, zinned, om att MMS är en förträfflig funktion. Det är upp till var och en att avgöra. Jag vill bara berätta hur jag använder tjänsten, och visa att den faktiskt fyller en stor funktion för en del användare.

Jag förstår vad du säger och köper det, det är ju upp till var och en att avgöra vad man tycker är bra och prisvärt och i vilket sammanhang man använder det samt vilka krav man har på funktionen. Helt ok

Ursprungligen av zinned:

Jag skrev hela tiden att det var MIN åsikt. Denna kunde du bevisligen inte tåla utan kommer med påhopp på mig, att en sådan åsikt är felaktig och den kan jag inte ha så jag skulle istället komma ut "ur min bubbla". Det tycker jag är inskränkt och ett fientligt synsätt, ett direkt påhopp alltså. Dessutom, helt i onödan.

I mina ögon är det inget påhopp utan helt klart en vänlig uppmaning. Jag säger inte att du inte får ha din åsikt, jag säger bara att du verkar totalt oförstående för att resten av världens människor inte har riktigt samma behov som dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-10 12:27
Ursprungligen av PeeMaN:

I mina ögon är det inget påhopp utan helt klart en vänlig uppmaning. Jag säger inte att du inte får ha din åsikt, jag säger bara att du verkar totalt oförstående för att resten av världens människor inte har riktigt samma behov som dig.

Jag har ju skrivit till andra här ovan att jag har full förståelse för de exempel de har tagit upp, du är dock den enda som insinuerar att man är den enda med denna åsikten då ALLA andra "av världens människor" är av annan åsikt. Den kunskapen har du tydligen. Dessutom, att uttrycka sig på ett sätt som "Så kom ut ur din lilla bubbla och inse att alla inte anpassat sig till det du tycker är bäst." anser jag, och troligtvis många med mig" att vara ett direkt ohyfsat sätt att svara. Något man lätt skulle kunna definiera som ett påhopp.

Well well, jag lägger inte ner mer tid på att slänga käft med dig då du bevisligen inte läser det jag skriver.

Ursprungligen av zinned:

Ska vi dra in fast telefoni så är det givetvis förlegat men till skillnad från dig så har jag ingen förståelse för att många vill ha det. Varför skulle man vilja det? Jag kan inte se någon anledning till att man hellre vill ha en fast telefoniförbindelse än en mobil dito.

Okej.

Ursprungligen av zinned:

En direkt jämförelse gjorde jag inte, det trodde jag var ganska tydligt. Det jag gjorde var att ta upp exempel på meddelandetjänster som är överlägsna MMS, då vi talade om ifall MMS var en död teknik eller ej. Som en parentes på din kommentar kan jag meddela att det utan problem går att skicka en bild till en enda specifik person via Twitter. Nemas problemas.

Okej. Men det kvarstår problem ändå. för webbaserade meddelandetjänster krävs...Katjing! Internet! Vilket alla som sagt inte har eller använder i sina telefoner.

Ursprungligen av zinned:

Sure, klart det finns undantag. Men MMS är fortfarande en totalt död teknik som vissa helt helt i onödan klamrar sig fast vid och samtidigt helt ogenerat skänker bort sina pengar till operatörerna.

Jag skulle vilja säga att det är du som är undantaget i det här fallet. Jag tror en majoritet av användarna älskar MMS och att det är betydligt fler som använder än som mailar bilder med telefonen. Vilket som passar bäst varierar enligt min mening från fall till fall.

Ursprungligen av zinned:

Kom igen, jag håller mig till en sansad ton här och för en lika sansad diskussion med främst CEk som svarar mig lika hövligt och sansat. Klarar du inte av att göra detsamma? Jag berättar om mina åsikter, skulle du sedan inte hålla med mig är det ok men det är fortfarande mina åsikter som du inte behöver komma med attityd kring.

Väx upp.

Med tanke på din oförståelse för att andra människor har andra behov än dina känns kommentaren lika relevant i det här inlägget, och det ligger ingen "attityd", Ser man inte att världen inte är svart eller vitt alla gånger sitter man i sin lilla bubbla, så är det bara

Och med JB följer en ökad risk för skadlig programkod. Därav klarar jag mig alldeles perfekt utan. Apple må ha hårda regler, men känner mig betydligt säkrare genom att bara använda applikationer som Apple har förhandsgranskat och gett OK-stämpel.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-05 19:32

Jag kommer ihåg när jag jobbade på ett företag i Göteborg som heter Elof Hansson. Jag jobbade på en avdelning där man kunde delegeras till en massa olika jobb, Allmänna hette den. En morgon sa min chef till mig att jag skulle lära mig telefaxmaskinen. Sagt och gjort, övade ett tag. Där satt vi ett gäng och skickade TEXTMEDDELANDEN runt jorden. Året var 1978.

Zinned, din argumentation ang MMS ār RIKTIGT löjlig. MMS må vara en förlegad teknik, det betyder inte att folk inte använder det. Jag anser att fast telefoni är förlegat, men jag förstår att många vill ha det och använder det.

Att jämföra MMS med tweet är bara löjligt. Om jag vill ta en bild och skicka till en enda specifik person och vara någorlunda säker på att personen ser den direkt är MMS oslagbart. Alla har inte mail i telefonen än. Alla sitter inte med smartphones som kan visa högupplösta bifogade bilder..

Sen har vi även den äldre generationen där vissa inte ens har mail. Min farbror till exempel hade varken dator eller mail, men älskade att skicka och få MMS i sin Nokia....(dåtid. Eftersom han nyligen gick bort).

Så kom ut ur din lilla bubbla och inse att alla inte anpassat sig till det du tycker är bäst.

Ett skäl till att Apple sket i MMS var att i USA betalar man ruskiga pengar (då) för MMS.
I början kunde man inte SMS:a/MMS:a utanför det egna nätet - mindre kul.

Amerikaner använde inte textmedelanden. Kikar du i en ngt äldre Motorola-telefon så ser man det tydligt - Skicka meddelande ligger begravt långt ner i menyerna och T9 var de väl sist med att anamma...

Så kom iPhone, den första då. Det var så lätt att MAILA bilderna istället - helt gratis om man hade en bra dataplan. Bilden åkte i full storlek med, inte som ngn pyttebild.

Amerikaner tyckte detta var en kanonbra grej. Men det tog hus i helvete här i Europa där folk faktiskt använde SMS/MMS...

Vad gäller fax fanns det rätt länge i större organisationer en Faxgate, ett mail dit med numret i Ärende-raden fixade iväg ett fax...
Gissar på att de har avgått med ålderspension numera.
Är det NÅN som använder fax numera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-06 00:14

JB tycker jag kan vara rätt användbart, Personligen gillar jag att lalla runt lite med teman och försöka ändra "iPhones" standard utseende.
Jag tror att antingen gillar man vad man kan göra med jailbreak och dess funktioner eller så "hatar" man det

Bifogar även ett rätt coolt tema som jag hitta för ett tag sen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-06 08:40
Ursprungligen av Hajen12:

JB tycker jag kan vara rätt användbart, Personligen gillar jag att lalla runt lite med teman och försöka ändra "iPhones" standard utseende.
Jag tror att antingen gillar man vad man kan göra med jailbreak och dess funktioner eller så "hatar" man det

Bifogar även ett rätt coolt tema som jag hitta för ett tag sen

Jag håller inte riktigt med om din generalisering. Även om jag inser att du inte var gravallvarlig.

Det finns ju de som har den tekniska kunskapen och tiden men som inte orkar/vill jailbreaka utan att hata det. Jag kan absolut tänka mig att JB:a min lur. Det finns en hel del roligt jag skulle kunna tänka mig att göra. Men just nu vill jag inte lägga den tid och ansträngning det krävs för att utnyttja JB fult ut. Jag är nöjd med den funktionalitet jag har i telefonen och jag slipper bry mig om uppdateringar.

Om ett par månader har jag kanske jailbreakat. Eller inte.

MMS används och det är en självklarhet (enligt mig) att iphone ska stödja det men MMS är inte helt okomplicerat âven i "vanliga" telefoner. Frugan har fibblat bort sina mms inställningar så hon kan inte se bilderna som folk skickar till henne.

Sedan att Apple ljög i samband med inttroduktionen Av mms för iphone och hävdade att det krâvdes umts för att kunna stödja mms är en annan sak (deras förklaring till varför mms inte stöds för ursprungs iphone) och ett bevis på att amerikanska journalister inte kan mycket är att de aldrig ifrågasatte detta påstående

Senast redigerat 2010-08-06 08:06

Jag har jailbreakat min 3GS och har lite problem med sbsettings och flightmode, den hittar inte flightmode-läget utan den står o söker o så blir det ofta ingen service istället? Nån annan som har det problemet? Annars kan jag hålla med Blacksmp att jag jailbreakat i princip bara sbsettings o 3G unrestrictor. Det är det absolut värt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-06 09:41

westerlu77: jag upplever samma problem och det lär komma en fix snart.

Som svar på Esas val av topic - med relativt god insikt i JB/unlock processen/'communityt' anser jag inte att alla skall jailbreaka. Saknar du ett intresse för teknik och tid att sätta dig in i de vanligaste problemen skall du köra vanilla iOS. Skönaste exemplet är dumsnåla företagare som JB:at och fulupplåst företagstelefoner - telefoner som kraschat vid precis fel tillfälle och på så sätt riskerar företagsintäkter och goodwill.

Att sedan 99/100 här i forumet verkar ha gott om tid och är tekniknerdar är en annan sak

I väntan på sann "unified messaging" så fyller mms en plats. Email är inte så universiellt som jag skulle önska och det är långt kvar innan medelsvensson mallar med sina telefoner.

Och jailbreak är inte för alla som Fredde skriver. Det kräver ett teknikintresse och Apple strävar mot motsatt håll. Gör telefonen för medelsvensson och enda anledningen till att jailbreak blev så stort som det blev är att iphone var först

Jag och frugan (och ett par till i vängänget) kör Whatsapp på våra icke Jb lurar.
Man skickar såväl text som bild alldeles gratis.

Funkar mkt bra.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag och frugan (och ett par till i vängänget) kör Whatsapp på våra icke Jb lurar.
Man skickar såväl text som bild alldeles gratis.

Funkar mkt bra.

Men det kräver ju att mottagaren har en iphone och appen(?)

Ursprungligen av PeeMaN:

Men det kräver ju att mottagaren har en iphone och appen(?)

Jo, inget är perfekt, men 3 av 4 har ju det.
i Övrigt får man väl maila då, eller skicka MMS.

Eller ringa och beskriva utsikten

Orka gör det här till ngt krig...

Man använder det som passar, i en del fall passar ett MMS.
Att MMS bygger på gammal skitteknik som de tar betalt för gör ju att man undviker det i möjligaste mån. Jag vet folk som inte ens kan ta emot SMS på sina lurar (DORO), de vil inte ha några heller.

tror jag skickat tre MMS sedan jag skaffade iPhone - den gamla med EDGE...

Ursprungligen av Goflorp:

Jo, inget är perfekt, men 3 av 4 har ju det.
i Övrigt får man väl maila då, eller skicka MMS.

Eller ringa och beskriva utsikten

Orka gör det här till ngt krig...

Man använder det som passar, i en del fall passar ett MMS.
Att MMS bygger på gammal skitteknik som de tar betalt för gör ju att man undviker det i möjligaste mån. Jag vet folk som inte ens kan ta emot SMS på sina lurar (DORO), de vil inte ha några heller.

tror jag skickat tre MMS sedan jag skaffade iPhone - den gamla med EDGE...

Det är ju som sagt det jag säger. Man använder det som passar för tillfället, sen om tekniken i sig är förlegad spelar mindre roll. Jag blandar hejvillt. skickar mail till de som jag vet användet det, MMS till de jag vet inte har mail i telefonen. Som sagt, väljer det som är bäst för tillfället.
Det som jag stör mig på är människor som visar en total oförmåga att sätta sig in i att det faktiskt inte är svart eller vitt, och att folk faktiskt använder MMS i stor utsträckning även fast inte personen ifråga gör det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 15:29

Det som är en av de stora nackdelarna med MMS (tycker jag) är att man är tvungen att betala för att ta emot dem när man är utomlands, då det är data-trafik. E-Post kan man i alla fall hindra själv att synka vid såna tillfällen, men MMS tar man ju emot ändå.

Japp, bara att instämma. Whatsapp till de som har iphone. Vi har försökt att göra det till std inom kompiskretsen. Mms/sms till frugan. Mail till vissa (ofta de med iphone). Eller något IM program.

NBK: du kan alltid slå av mmsfunktionaliteten när du reser utomlands. Iofs så blir det ett sms istället som talar om att du har mms;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Japp, bara att instämma. Whatsapp till de som har iphone. Vi har försökt att göra det till std inom kompiskretsen. Mms/sms till frugan. Mail till vissa (ofta de med iphone). Eller något IM program.

Jag och en polare till i min kompiskrets har försökt i några år nu att göra samma sak, och har lyckats skapligt... inte så mycket whatsapp för oss då vi har för många olika telefoner men SMS/MMS har blivit IM och Mail, Telefon har blivit till Skype.... vilket också är gött då folk som sitter vid sina datorer även kan svara på samtal. För att övertyga fler polare så kör vi med små saker som att inte besvara SMS om personen är inne på MSN (chansen att de är hemma är ofta stora) utan svarar över MSN istället. Fast är det ett jätte viktigt SMS så får man väl svara via sms. Men flytet man får i en IM konversation är ju så mycket bättre än med SMS, att inte behöva bry sig att alla ord blir exakt rättstavade utan bara skicka iväg och sen följa upp med en korrigering om så skulle behövas är ju så friande... Var inte så länge sedan jag åkte tåg ensam i två timmar.... vilket gav mig en lång konversation med en polare över msn.... det skulle kostat mig kanske 250sek om det hade varit i SMS form, och ungefär lika mycket för min polare. Vilket är mer än vad jag betalar för min dataplan i månaden.

Problemet är ju dock oftast att vettiga telefoner med dataplaner fortfarande är lite för dyrt för vissa... Samt att många fortfarande har för många fria SMS i månaden så de väljder det istället för IM, men flertalet nya personer med iphone4 kommer ansluta sig nu inom de närmsta månaderna.
Men jag är nöjd.... Min SMS och samtals kostnad på min mobilräkning är numera i snitt halverad jämfört med var den var för ett år sedan.

Ursprungligen av zinned:

Jag kan hålla med dig, de äldre användarna har mer användning av funktionen. Men, det borde inte implementerats från första början utan mail skulle kommit direkt...enligt mig. Det är klart, när operatörerna uppfattade vilken inkomstkälla det var med SMS/MMS så ville de ju givetvis inte ha bort den.

Dock kvarstår enligt mig faktum, funktionen är passé sedan dag 1.

Nu är ju det tyvärr så att MMS är ganska utbrett i europa så jag kan förstå att folk vill ha stöd för det och ser det som en viktig basfunktion.
Men jag håller med dig till 100% zinned, MMS borde aldrig implementerats över huvudtaget.

2004 bytte jag upp mig från Nokia 3310 till en SE S700i, MMS och Megapixel kamera och video uppspelning var två av dess pitchar, jag har varit ganska nöjd med den telefonen och den hängde med mig ända till iphone 2G.... Men när jag köpte telefonen S700i och jag ville prova MMS funktionen så hade jag inga polare som kunde ta emot MMS och några år senare när fler kunde ta emot så kände jag nada behov av att skicka. Allt som allt så har jag sen jag fick möjlighet att skicka MMS endast skickat 3 st varav 2 ej kom fram av okända anledningar.

Därför saknade jag inte alls den funktionen i iphone 2G utan välkomnade att jag kunde maila och höll mig till rena sms.

Det intressanta i det hela är ju att MMS igentligen är en efterapning av japanska Sha-mail som SoftBank (då J-Phone) lanserade 2000. Skillnaden är ju att sha-mail är en form av mail.

Efter min vistelse i Tokyo förra året fick jag glatt lära mig av min japanske vän att i japan kan man endast skicka SMS inom samma operatör som du har... Kan du tänka dig om svenska operatörer skulle applicera den regeln över en natt i sverige?, vilket kaos det skulle bli om fjortis X som har telia inte kunde skicka ett sms till fjortis Y som har tele2..
Istället så får man i Japan när man tecknar ett abonnemang utöver ett nummer även en unik mailadress som du endast använder i din telefon. Även jag som hyrde en turist telefon i japan fick en egen telefonknuten mailadress. En klar fördel som jag såg direkt utöver fördelarna med mail över sms var att man kan ge ut sin mail till någon och få kontakt med personen i telefonen utan att ge ut numret till personen.

Eftersom mailen dessutom är knuten till din mobil och inte något du använder i datorn så skulle det ju inte varit mera knepigt för en gamling att använda än MMS och kravet på en dator är noll. Det som var så extremt kul att se i japan var att även de flesta av gamlingarna 80+ satt med sina mobiler framme och spelade och läste och skrev samtidigt som tunnelbanetåget körde dem till rätt station.

Ibland så önskar jag att Sverige kunde ha tagit samma approach till mobil text-konversation som Japan har gjort,

Edit:
Glömde ju av att säga mitt om JB'ing med.... Körde ju jailbreakat på min iphone 2G för att jag var tvungen, den telefon har aldrig fuckat upp pga av jailbreakingen. Den enda gången då jag fått återställa den var dagen efter att iOS 2.0 med sitt appstore lanserats. Jag installerade några applikationer från appstore direkt ifrån telefonen, startade ett utav dem, telefonen låste sig startade om automatiskt och stod sen och tuggade på apple loggan i 3h+, sen gav jag upp och återställde. Det dröjde dock ganska länge innan jag vågade installera något direkt ifrån telefonen utan gick via itunes. Jag är fortfarande helt övertygad om att det inte hade något med jailbreakingen att göra.

Köpte en 3GS när den släpptes förra året, den har aldrig blivit jailbreakad men jag måste erkänna att jag känner starka behov av det lite då och då, det är så mycket jag saknar ifrån min gammla iphone, bland annat OTA scrobbling till last.fm, SBSettings helt guld med snabbtogglingar. backgrounder osv..... Anledningen till att min 3GS ej blev jailbreakad har varit böket med trasiga Pushnotes som ej funkade bra den närmaste tiden efter att 3.0 lanserades, det är säkert fixat nu för tiden men jag har inte orkat kolla ännu.

Men till er som tjatar om att jailbreaking är mera riskabelt säkerhetsmässigt än att inte har jailbreakat är ju bara felaktigt tycker jag. Visst rickroll masken spred sig förra året för att uppmärksamma folk att byta SSH lösen. Men som tidigare nämnts så har faktiskt jailbreak communityn varit snabbare på att hitta lösningar på vissa buggar än vad Apple har varit.

Nu senast i förr förra veckan när PDF exploiten blev känd så fixade JB communityn upp ett program som varnade dig en extra gång när du försöker öppna en pdf fil att den kan innehålla skadlig kod och du fick möjligheten till att stoppa handlingen. Detta var flera dagar innan Apple fick ut en uppdatering som fixade till hålet.

Jag skulle heller inte lita helt blint på att allt som släpps i appstore är 100% rent från dålig kod. Bara de senaste veckorna har vi sett prov på flertalet apps med både gömda funktioner (Ficklampa app med gömt tethering funktion, och Camera+ med gömt funktion för att använda volymknappen för att ta bilder) och apps som MiTube(Samma app som jailbreak appen MxTube) som märkligt nog slingrat sig igenom apple godkännande process för att sedan tas bort ett par timmar senare.

Hur kan du till fullo veta att de apps du har från appstore nu inte innehåller något gömd kod som Apple missat och som skickar information om dig till någon annan?.

Chanserna är mindre i en app från appstore än från en okänd JB källa.
Därav varför folk som inte vet vad de gör inte ska ge sig på att jailbreaka
Men gör man lite research innan och håller sig till kända källor så går det alltid bra.
Det är min erfarenhet.

Men å andra sidan finns det alltför många som inte borde röra en dator heller men det gör de ändå och det vore elakt att hindra dem, men förr eller senare så slutar det alltid med att man får sitta i timmar för att ordna upp allt åt dem... och som vanligt så har de ju inte gjort någonting alls

Senast redigerat 2010-08-17 04:31
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 16:12

@BlackSmp,
Inte alltid man tänker på det, och de flesta av telias tjänster måste stängas av innan man reser :/

EDIT:
Tack för app-tipset, den ska jag fixa till mig och frugan!

Ursprungligen av NBK:

@BlackSmp,
Inte alltid man tänker på det, och de flesta av telias tjänster måste stängas av innan man reser :/

EDIT:
Tack för app-tipset, den ska jag fixa till mig och frugan!

Det slog mig: vad händer om du slår Av mobildata? Skulle det hindra mmsen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-09 07:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Det slog mig: vad händer om du slår Av mobildata? Skulle det hindra mmsen?

Ja så har det fungerat för mig de ggr jag har befunnit mig utomlands.

Bevaka tråden