Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak! Alla borde göra det

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-02 01:35

Hej alla!

Som ni vet så är de stora fördelar med jailbreak, men tror ni inte anar hur stora!

Följande saker har jag stört mig på enormt med iPhone!!

1. Youtube klipp är suddiga när man kör med 3G.

2. Man kan inte ladda ner filer större än 10 MB med 3G

3. Kan inte köra Spotify medan jag kör annat.

4. Knappen på miccen gör så iTunes sätts igång istället för att byta låt i Spotify.

5. Kan inte föra över eller ta emot bilder via Bluetooth.

6. Kan inte använda iPhone som USB minne.

7. Apps är bra men vissa finns bara i USA.

Med Jailbreak kan man fixa allt de där :S.. på en totalkostnad av 8 dollar! Jag blir helt galet glad nu alltså. För er som inte kan så kan jag förklara hur man gör , Skicka PM

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-02 07:51

Vadå $8? Försöker du sälja nånting som tar 5 min att fixa med verktyg som är gratis?

Ursprungligen av gaimasa:

Vadå $8? Försöker du sälja nånting som tar 5 min att fixa med verktyg som är gratis?

Vissa jailbreak apps/paket kostar ju.
Vet inte just om de Esa nämner gör det, men troligtvis några.

Jag skulle gärna jailbreaka, men tanken på att det försvinner varenda gång man gör en uppdatering i iTunes gör att jag inte orkar ödsla tid på det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-02 08:24
Ursprungligen av Patrik D:

Jag skulle gärna jailbreaka, men tanken på att det försvinner varenda gång man gör en uppdatering i iTunes gör att jag inte orkar ödsla tid på det.

Precis, håller helt med dej.
De enda två sakerna jag saknar är egentligen en mer informativ lock-screen, och att ha Skype i bakgrunden med möjlighet att ringa via 3G/EDGE.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag skulle gärna jailbreaka, men tanken på att det försvinner varenda gång man gör en uppdatering i iTunes gör att jag inte orkar ödsla tid på det.

Jag har iofs jailbreakat men tappar lusten mer och mer. Det blir så jobbigt varje gång när jag uppdaterar.

Dessutom så hittade jag häromdagen följande betraktelse som jag känner att jag mer och mer tycker stämmer...
iPad Snivelers: Put Up or Shut Up - Engineers - Gizmodo

just av dessa anledningar blir de snart en nexus one istället.

jag har haft iphone ända sedan 1 gen som bara såldes i usa. Då tog de minsan inte 5 min o jailbreaka utan man fick räkna med ca en dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 10:54

Vad roligt att Esa äntligen klev på tåget - 3 år efter att killen på perrongen blåste i visselpipan och vi andra gav oss av

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-02 11:32

jag skall självklart inte ta betalt som en sa 2 program kostar pengar ena 3 dollar det andra 5.

Det som är så bra är att det är så snyggt integrerat, inget krångligt att göra. Egentligen borde alla iPhones ha dessa funktioner, men nu är det ju inte så. Finns även sätt att ladda ner alla Apps som finns gratis, men det rekommenderar jag inte, då jag tycker det är en tjänst väl värd pengarna att betala för..

Men det är så otroligt skönt ändå och ta bort de saker som man stört sig på så enormt mycket Sedan är det inte så krångligt med uppdateringarna, det enda som är jobbigt är om man skall låsa upp telefonen, då är de mer mek, men det behöver inte jag i detta fall.

Att jailbreaka sin telefon med blackrain tar ärligt 15 sekunder, det är grejer det allt detta kanske är olagligt men jag känner mig inte sådan iaf

Ja, är det inte olagligt? Det får ju inte diskuteras OSX på annan maskinvara, men jailbreak går tydligen bra. Varför då?

Senast redigerat 2010-02-02 11:56

Hur skulle det kunna vara olagligt att jailbreaka sin lur? Står det någonstans i svensk lag att man inte får det?

idiotiskt, det blir bara skitjobbigt hela tiden.

Allt det du räknar upp som fördelar uppväger inte nackdelen av att få hela luren sabbad med jämna mellanrum. Mitt leverne hänger mer eller mindre på att man går och få tag på och att allt funkar.
Börja pella med luren känns för min del lite som att börja skruva i respiratorn.

Einar, forumet (ledningen) har tagit det beslutet att man får diskutera jailbreak men inte OSX86.
Sök lite för det finns kilometervis med tråd om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 11:53

Som jag förstår det så tar man bort alla säkerhetsfunktioner i sin telefon när man jailbreakar. Inte så smart kanske.

Ursprungligen av acke:

Som jag förstår det så tar man bort alla säkerhetsfunktioner i sin telefon när man jailbreakar. Inte så smart kanske.

Ja, det kräver att man sätter sig in en del i hur det funkar med JB.
Vad som är farligt, vilka risker finns det etc etc.

Inte så mkt "The Macintosh way" om man säger så, jag är en av dem som vill att grejerna skall fungera. Så blir det inte om man JB.

Läser om folk som varje gång de startar om måste sätta den i docken för det funkar bara med "Tethered jailbreak"...
Så om det händer ngt på skolan så måste jag åka hem och starta upp luren.
Räcker ju med att ngn i klassen får för sig att busa med en...

hela skiten med JB tycker jag mest luktar "jag är snål och vill ladda ner alla fina apps gratis från piratebay" som främsta argument. men det kan man ju inte säga så man lindar in det i "utökad funktionalitet" och "information wants to be free".

Ursprungligen av acke:

Som jag förstår det så tar man bort alla säkerhetsfunktioner i sin telefon när man jailbreakar. Inte så smart kanske.

Jaså, på vilket sätt då?
Och kom gärna med en länk/källa istället för vad du "tror".

Ursprungligen av theplague:

Jaså, på vilket sätt då?
Och kom gärna med en länk/källa istället för vad du "tror".

Det är väl allmänt känt att man tar bort kodningen som gör att man bara kan installera program från AppStore.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl allmänt känt att man tar bort kodningen som gör att man bara kan installera program från AppStore.

Och då"tar man bort alla säkerhetsfunktioner"?

Ursprungligen av theplague:

Och då"tar man bort alla säkerhetsfunktioner"?

Säkert inte. men det blir ju mindre koll på vad man stoppar i den.

Orka ta diskussionen. Jag kommer aldrig JB min lur, det är bara en inbjudan till strul, skit och elände. Sedan får den blonde ynglingen tipsa om hur många appar han vill.

Halva forumet är ju fullt med "Jag JB min lur igår med Blackjrain och yellowpiss och nu funkar det bara synca adresser som slutar på A...vad göra???"
Att folk orkar säger jag bara.

Ursprungligen av Goflorp:

Säkert inte. men det blir ju mindre koll på vad man stoppar i den.

Det beror på om man kollar upp vad man stoppar i den.
Jag är noga med detta och har adlrig haft något allvarligt/olösligt problem.

Citat:

Orka ta diskussionen.

Vad är du gör här då?

Citat:

Jag kommer aldrig JB min lur, det är bara en inbjudan till strul, skit och elände. Sedan får den blonde ynglingen tipsa om hur många appar han vill.

Ok.

Citat:

Halva forumet är ju fullt med "Jag JB min lur igår med Blackjrain och yellowpiss och nu funkar det bara synca adresser som slutar på A...vad göra???"
Att folk orkar säger jag bara.

Folk är sjukt dåliga på att läsa på lite grann, och dessutom klantiga, det håller jag med om.
Har man koll på vad man gör är det inga problem.
Får ut så sjukt mycket mer än om jag inte jailbreakat så jag har inga problem på att vänta ett par veckor och då lägga någon timme extra vid uppdatering av FW.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-02 19:26
Ursprungligen av theplague:

Och då"tar man bort alla säkerhetsfunktioner"?

Det räcker att man tar bort kryptering för min del för att det inte ska vara värt det.

Nästa sak är att om du inte byter sshlösenordet, som många svenssons troligen inte gör, så är din iPhone snart med i ett botnät.

Ursprungligen av zappee:

Det räcker att man tar bort kryptering för min del för att det inte ska vara värt det.

Nästa sak är att om du inte byter sshlösenordet, som många svenssons troligen inte gör, så är din iPhone snart med i ett botnät.

Vilken kryptering? Vad kan det ställa till menar du? Säkerhetsmässigt.

Om man har SSH installerat och aktiverat vill säga. Jag har det avstängt, så inga problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-03 07:08
Ursprungligen av theplague:

Vilken kryptering? Vad kan det ställa till menar du? Säkerhetsmässigt.

Om man har SSH installerat och aktiverat vill säga. Jag har det avstängt, så inga problem.

Den krypteringen som finns på iPhonen?

Vad det kan ställa till med? Ja, informationen blir ju givetvis okrypterad...

Ursprungligen av zappee:

Den krypteringen som finns på iPhonen?

Vad det kan ställa till med? Ja, informationen blir ju givetvis okrypterad...

"Informationen"? All information?
På vilket sätt är min information mer utsatt än din(om du nu inte kör jailbreakat)?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-02-03 13:08
Ursprungligen av zappee:

Den krypteringen som finns på iPhonen?

Vad det kan ställa till med? Ja, informationen blir ju givetvis okrypterad...

Haha, vilket foliehattssvar. VILKEN kryptering? Vilken information är det som är krypterad? Menar du att all trafik du skickar från och till en låst iPhone är krypterad? Hur funkar det om jag skickar ett SMS till någon med en SE-mobil, vet den om hur datan ska dekrypteras då? Eller är det så att du bara har fått för dig något?

Om du jailbreakar kan du ju alltid vara smart och ändra ditt root-lösenord så är precis ALLT ni snackar om i form av lägre säkerhet löst.

Ursprungligen av Davey:

Haha, vilket foliehattssvar. VILKEN kryptering? Vilken information är det som är krypterad? Menar du att all trafik du skickar från och till en låst iPhone är krypterad? Hur funkar det om jag skickar ett SMS till någon med en SE-mobil, vet den om hur datan ska dekrypteras då? Eller är det så att du bara har fått för dig något?

Om du jailbreakar kan du ju alltid vara smart och ändra ditt root-lösenord så är precis ALLT ni snackar om i form av lägre säkerhet löst.

Öh, Nej..

Det ligger en kryptering a la digitala signaturer i en obejkad iPhone som gör att den bara godkänner appar från iTunes Store.
tar man bort den delen så man kan installera grejer från vart som helst är det per definition en betyddligt lägre form av säkerhet.
Man kan ju inte utesluta att ngn bakar in ngt otrevligt i en app och kastar upp den till Piratebay ?

Att du tror det räcker med att ändra root-lösen på SSH stämmer ju inte.

Kryptering elelr inte har ju inte med SMS att skaffa.

Ursprungligen av Goflorp:

Öh, Nej..

Det ligger en kryptering a la digitala signaturer i en obejkad iPhone som gör att den bara godkänner appar från iTunes Store.
tar man bort den delen så man kan installera grejer från vart som helst är det per definition en betyddligt lägre form av säkerhet.
Man kan ju inte utesluta att ngn bakar in ngt otrevligt i en app och kastar upp den till Piratebay ?

Att du tror det räcker med att ändra root-lösen på SSH stämmer ju inte.

Kryptering elelr inte har ju inte med SMS att skaffa.

Det har inte med jailbreak att göra, dessa signaturer ligger även i en jailbreakad telefon.

Sysslar man med piratkopiering så man behöver hålla till på Piratebay för att hämta appar så är det säkert en annan sak, men sådant får inte diskuteras här.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-03 21:03
Ursprungligen av Davey:

Haha, vilket foliehattssvar. VILKEN kryptering? Vilken information är det som är krypterad? Menar du att all trafik du skickar från och till en låst iPhone är krypterad? Hur funkar det om jag skickar ett SMS till någon med en SE-mobil, vet den om hur datan ska dekrypteras då? Eller är det så att du bara har fått för dig något?

Om du jailbreakar kan du ju alltid vara smart och ändra ditt root-lösenord så är precis ALLT ni snackar om i form av lägre säkerhet löst.

Nu pratade jag om kryptering på exchangenivå (mail/kalender os.v.)

Givetvis är inte SMS/telefonsamtal krypterade...

Ursprungligen av theplague:

"Informationen"? All information?
På vilket sätt är min information mer utsatt än din(om du nu inte kör jailbreakat)?

Se ovan.

Ursprungligen av zappee:

Nu pratade jag om kryptering på exchangenivå (mail/kalender os.v.)

Givetvis är inte SMS/telefonsamtal krypterade...

Se ovan.

Nu får du väl ge dig. Det är inget som påverkar någon kryptering ang. synkning mellan Exchange osv.

Var får du alla idéer ifrån?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-03 21:20
Ursprungligen av keptang:

Nu får du väl ge dig. Det är inget som påverkar någon kryptering ang. synkning mellan Exchange osv.

Var får du alla idéer ifrån?

Alltså jag menar all kryptering på telefonen. 3GS har hårdvarubaserad kryptering...

Det blir väl ändå en mängd följder som innebär olagligheter.. Givetvis står det inte svensk lagtext "Du får inte jailbreaka din iPhone ty det är inte..osv"

Att det finns kilometervis med tråd om det här har jag fattat, men jag har inte varit intresserad av att plöja igenom den. Jag har själv bara haft min iPhone i 2 1/2 månad och orkar inte träska omkring i jailbreak-landet heller.

Bevaka tråden