Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska du köa utanför butikerna när iPhone 3G lanseras?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Patrik D:

Glöm inte bort att i USA så räckte alla iPhones mer än en vecka innan dom började sina, och vi minns alla hur länge folk köade där.

Sant.
Men iPod Touch blev det lite brist på här i Sverige när den släpptes tror jag?
De kanske vill få ut mer iPhones än Touch ifos

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-09 23:41

japp, i år började man köa utanför apple store i new york redan den 04juli,, men jag tror knappast att apple har leverarat några större mängder till lilla sverige,, personalen i telia butiken sa att dom trodde inte det skulle räcka till alla som kommer natten mellan den 10-11juli, för dom var ju tvugna och ha kvar en del tills dom öppnar igen kl 10, hon sa att bara ett begränsat antal skulle få säljas första natten!!

OBS: Jag kan inte bekräfta att detta är sant, så ta detta med en nypa salt.

Jag känner en vän som numera jobbar på Telia, han jobbar med personalen på huvudkontoret så han har egentligen ingen insikt, men han hörde med en kollega hur många iPhone 3G som dom har fått att sälja i första leveransen, och han fick då siffran 50.000 i runda slängor, men han var rätt osäker, men han skulle nog inte rekommendera att köpa via Telia.se, den har nämligen lägsta prioritet den närmaste veckan, allt ska ut till butiker sa han.

Han sa också att de tre nattöppna butikerna inte kommer få så jättemånga telefoner att sälja, det är mer som ett PR-jippo, eftersom dom inte räknade med så mycket kö.

Bara vad jag hört, kan vara lögn, kan vara sanning

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2008-07-10 09:25
Ursprungligen av Patrik D:

OBS: Jag kan inte bekräfta att detta är sant, så ta detta med en nypa salt.

Jag känner en vän som numera jobbar på Telia, han jobbar med personalen på huvudkontoret så han har egentligen ingen insikt, men han hörde med en kollega hur många iPhone 3G som dom har fått att sälja i första leveransen, och han fick då siffran 50.000 i runda slängor, men han var rätt osäker, men han skulle nog inte rekommendera att köpa via Telia.se, den har nämligen lägsta prioritet den närmaste veckan, allt ska ut till butiker sa han.

Han sa också att de tre nattöppna butikerna inte kommer få så jättemånga telefoner att sälja, det är mer som ett PR-jippo, eftersom dom inte räknade med så mycket kö.

Bara vad jag hört, kan vara lögn, kan vara sanning

Jag tycker detta låter mycket troligt: Nattöppet är till för att skapa PR, inte för att sälja så många telefoner, och de kanske till och med bara en viss kvot som får säljas på natten, resten blir till dagen efter.

Nån annanstans läste jag att de STORA butikerna i USA räknar med att sälja 100/tim. Min kalkyl är följande: 4 expediter säljer 4 iphone /tim i Stockholm = 16 iphone/tim. OK, optimistiskt 25/tim. Det betyder att man bara hinner sälja 50-100 fram till kl 03. Och om det då är 100 i kö när dom öppnar....

Min slutsats är: Man köar på kvällen/natten för att det är ett kul jippo, och att man vill känna att man är först. Det är inte alls för att man ananrs inte får tag på nån lur.

Nej, jag har bestämt mig, jag åker inte in och köar. Jag väntar och åker och köper i min lokala Teliabutik i morgon bitti.

Ursprungligen av hnn:

Jag tycker detta låter mycket troligt: Nattöppet är till för att skapa PR, inte för att sälja så många telefoner, och de kanske till och med bara en viss kvot som får säljas på natten, resten blir till dagen efter.

Nån annanstans läste jag att de STORA butikerna i USA räknar med att sälja 100/tim. Min kalkyl är följande: 4 expediter säljer 4 iphone /tim i Stockholm = 16 iphone/tim. OK, optimistiskt 25/tim. Det betyder att man bara hinner sälja 50-100 fram till kl 03. Och om det då är 100 i kö när dom öppnar....

Min slutsats är: Man köar på kvällen/natten för att det är ett kul jippo, och att man vill känna att man är först. Det är inte alls för att man ananrs inte får tag på nån lur.

Nej, jag har bestämt mig, jag åker inte in och köar. Jag väntar och åker och köper i min lokala Teliabutik i morgon bitti.

Precis, dom kommer kanske sälja 200-300 iPhones ikväll/inatt.

Jag kommer att åka förbi kungsgatan efter jobbet och meddela sedan om det är någon kö, och kanske (kanske!) åka dit ikväll och köpa en iPhone.

Jag är dock fortfarande osäker på om Sverige har fått 50.000 iPhone 3G till sitt lager, det är väldigt mycket med tanke på att Storbritanien har fått knappt 25.000.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-09 23:46

det kan nog vara sant det sista du skrev,, vet att det är ca 50000 som har anmält sitt intresse men jag tvivlar på att det blir så många iphones,, om jag inte minns fel så sålde man ca 100,000 iphones under de två första månaderna i frankrike och dom är ngt mer än 9 miljoner ivvånare,, men den som lever får se

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-09 23:49

Du kan inte jämföra sådär. Det var en helt annan telefon den gången och prissättningen var annorlunda.

Ses utanför kungsport imån eftermiddag, mors kors

Ni som inte tänkt skaffa något av Telias i-abonnemang, tänk på när ni tecknar något av dom andra abonnemangen (typ Telia Till vänner) att ni bara vill binda själva abonnemanget för 69:-/mån.

Tillägget fri data och ev. fria SMS är tilläggstjänster som ska löpa utanför bindningstiden.
På så sätt är ni bara bundna till 69:-/mån i 18 el. 24 mån om något skulle hända i livet, typ nedsatt betalningsförmåga eller om ni upptäcker att ni ändå aldrig surfar via 3G.

Mina 5 cent.

Telia kommer sända live från butikerna och möta den första kunden:
iPhone 3G Produkter och erbjudanden Mobilt - Telia.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-10 11:42

Sitter 3:a i kön i Malmö, totalt är vi 4 st... Så snabba er...

Ursprungligen av Vai:

Sitter 3:a i kön i Malmö, totalt är vi 4 st... Så snabba er...

Macfeber - Macfeber bloggar frn kn

Vem är du?

Var ute en sväng på lunchen här i Göteborg.
Två sköna snubbar som fanns i kön.
Lite klent är det väl ändå. Till Springsteen kan folk köa i en vecka, men inte inte i några timmar i fint väder för en iphone.
Men de som skulle kunna vara potentiella köare har väl redan Gen 1.

Ursprungligen av bstark:

Var ute en sväng på lunchen här i Göteborg.
Två sköna snubbar som fanns i kön.
Lite klent är det väl ändå. Till Springsteen kan folk köa i en vecka, men inte inte i några timmar i fint väder för en iphone.
Men de som skulle kunna vara potentiella köare har väl redan Gen 1.

Haha, schysst. Ena av dom är Daniel Oskarsson.
Han och jag har startat upp Festivalradion.se för 1,5 år sen. Iofs blev det aldrig något av med det, men jag har träffat han i Luleå när han var upp. Grymt schysst kille!

Misstänker att missnöjet med Telias abonnemang drygar ut köerna

Ursprungligen av henkebarn:

Misstänker att missnöjet med Telias abonnemang drygar ut köerna

Inte mig emot. Ju färre fattiglappar att slåss mot desto bättre.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Inte mig emot. Ju färre fattiglappar att slåss mot desto bättre.

Jag håller med! Dessutom, den blir inte så jävla dyr om man väljer rätt abonnemang. Inte i mina ögon i alla fall.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-10 14:31
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Inte mig emot. Ju färre fattiglappar att slåss mot desto bättre.

Det där var en riktigt skön kommentar, vi tänker lika på den punkten.

Jag tycker att det blev rätt bra när Telia släppte resten av abonnemangen och inte bara i-Abonnemangen. Möjligtvis att de tär lite dyrt med Fri Surf, men vill man vara fin får man (plånboken) lida lite pin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 14:26

Nu har jag fotat kön på kungsgatan (del 1) 14:00) 6 personer där. Rapport intervjuade, även mig. Sänds 18:30. Bildserie kommer, kanske, på Macfeber snart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 14:26

Man fick gratis chips.

Ursprungligen av Spicey:

Man fick gratis chips.

ooh, hade de sagt det tidigare hade jag också köat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 14:33
Ursprungligen av Scarecrow:

ooh, hade de sagt det tidigare hade jag också köat.

Hehe, joråsåatt... ska dit om nån timme igen, hoppas på gratis... iPhone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 14:38

Kön kungsgatan (((14:00 - 14:20))), finnes nu! -->

Macfeber - Macfeber bloggar frn iKn - Uppdaterad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 15:13

Men det var då fan va nedlåtande man kan vara mot folk då.. Pengar hit och fattiglappar dit. Är det så viktigt egentligen?
Själv tycker jag det är mycket roligare att ha kul åt PC-folk. De sitter där med sin Windows mobile-lur och förstår verkligen inte bättre. Det tycker jag är roligt, inte att jag har mer pengar är andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 15:39

m1kke: potejto potaato... du är precis lika nedslående i ditt tänk som de som kallar folk för fattiglapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 15:48
Ursprungligen av Trineo:

m1kke: potejto potaato... du är precis lika nedslående i ditt tänk som de som kallar folk för fattiglapp.

Fast jag tycker att det är roligare att skratta åt hur folk tänker, inte vad de tjänar.
Men trots det så sitter jag inte och skriver om hur dumma jag tycker eller inte tycker att "PC-människor" är. Det var bara ett exempel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 15:40

Undrar om det blir kö imorgon, kl tio, i Fältan, Sthlm?

--> Stockholm Smygstyle

Göteborg

Bevaka tråden