Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
hellohonk

hellohonk

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2006-06-06
  • Senast aktiv 2008-08-07
  • Antal inlägg 18

Foruminlägg

De senaste inläggen hellohonk har skrivit i forumet.

1
Ursprungligen av Rickard A:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303407

"The GMA 950 allocates a base amount of 80 MB for video and boot processes at startup."

"Mac OS X may make additional main memory available to the graphics processor for texture use beyond the base 80 MB amount mentioned above, depending on the application being used. The most common types of applications that request more system memory to be used as graphics memory are 3D and graphics-intense applications."

Men det finns inget sätt att ställa in det.

Är rädd för det. Har googlat som en tok man inte hittat något svar. Lite synd ändå.

Ursprungligen av boris91:

Vad jag vet tar grafikkortet så mycket minne det behöver beroende på hur grafikintensivt program du använder är.

Det fungerar bara i Windows, om jag har förstått det rätt.

Hej. Som de flesta vet har Macbook bara 64 (80) mb grafikminne som det delar med ram-minnet. Dock så klarar grafikkresten Gma 950 av att ta del av runt 200 mb av ram-minnet som justeras dynamiskt (i Windows, vad jag har läst). Finns något sätt att kringå min-gränsen för hur mycket ram-minne som används i Mac OS X?

Om du har köpt en Macbook och är petig med färger så har du ju köpt fel dator. Men ditt problem låter skumt. Antar att du redan har googlat i något i stil med

macbook calibrate color screen

Ursprungligen av Petersen:

Jag beställde en MBP i veckan och funderade lite ett tag på 128 eller 256 men det jag "oroade" mig för var inte hur minnet skulle få jobba med mina foton. Jag funderar mer på hur Leoparden kommer använda detta, GUI't kommer vara Vectorbasert eller liknande? Hur som helst kommer det finnas bra mycket mer "rörlig grafik", Cover Flow, Time Machine etc etc etc som jag kan tänka mig äter direkt av grafikminnet.

Citat:

Resolution Independence
The old assumption that displays are 72dpi has been rendered obsolete by advances in display technology. Macs now ship with displays that sport native resolutions of 100dpi or better. Furthermore, the number of pixels per inch will continue to increase dramatically over the next few years. This will make displays crisper and smoother, but it also means that interfaces that are pixel-based will shrink to the point of being unusable. The solution is to remove the 72dpi assumption that has been the norm. In Leopard, the system, including the Carbon and Cocoa frameworks, will be able to draw user interface elements using a scale factor. This will let the user interface maintain the same physical size while gaining resolution and crispness from high dpi displays.

The introduction of resolution independence may mean that there is work that you’ll need to do in order to make your application look as good as possible. For modern Cocoa and Carbon applications, most of the work will center around raster-based resources. For older applications that use QuickDraw, more work will be required to replace QuickDraw-based calls with Quartz ones.

Från http://developer.apple.com/leopard/overview/

Panders: Tur att du nämnde att det var en 1.8" hårddisk som satt i iPoden

Eftersom att jag köpte min iPod begagnad så var den redan i halvrisigt skick (sunkigt batteri och en repor); så att sätta in ny hårddisk och batteri skulle gå på mer än att istället köpa en ny bättre begagnad iPod.

Hejsan. För någon vecka sen fick min iPod 3G 20 GB smaka på asfalt när jag skyndade till bussen så nu vägrar den att starta ordentligt (fryser vid äpplet). Jag antar och hoppas att det bara är hårddisken som pajjat så nu undrar om man "bara" kan skaffa en begagnad 2.5" hårddisk och sätta in den istället?

1