Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Clemenza

Clemenza

Medlem
  • Registrerad 2005-03-07
  • Senast aktiv 2008-12-04
  • Antal inlägg 12

Foruminlägg

De senaste inläggen Clemenza har skrivit i forumet.

1

Får nog vara "Hästen och jag" med M A Numminen - den är sanslös.

Undrar vilken favoritlåt jag kommer att ha om en timme

Jag har inte Podsleevz men har för mig att det är meningen att man ska ta bort den - vilket verkar vara en betydligt sämre lösning än att bara bryta upp den så mycket så att den går att koppla in men utan att ta bort fliken helt.
Kan ju vara praktiskt att ha ett skydd för podens viktigaste anslutningsport....

Utan inbördes ordning:
- bob hund
- Arvo Pärt
- Miles Davis
- the Smiths / Morrissey

men det är bara fyra av ungefär 400 artister som slåss om utrymmet på podden....imorgon är det fyra andra.....

Pod Shield kan jag rekommendera även om det inte är ett heltäckande skydd.

Jag använder Pod Shield till min 4gen 40gb och måste säga att jag är överlag nöjd - trots en del små luftbubblor på baksidan. Det går säkert att trycka ut dom oxå och i så fall är det helt genomskinligt.
Skyddet för skärmen är inte exakt utskuret, det går ut lite över kanterna men inte direkt så det stör.
Bubblorna på skärmen gick bort efter lite användande.
Observera att skärmskyddet inte fungerar med Photo poddarnas färgskärm - det förvränger färgerna på nått sätt.
Det mest positiva med Pod Shield är definitivt att man skyddar sin pod mot repor och fettfläckar men samtidigt kan se den i all sin designade skönhet utan tjocka plastfodral och färgade skal ( om man inte vill ha det förstås ). Går att kombinera med andra skydd skulle jag tro, som tex PodSleevz.
Och sist men inte minst - man får ett bättre grepp om sin pod - känns bra att hålla i.
Kostar heller inte så mycket - för en dryg hundralapp får man tre uppsättningar skärm och baksidesplast. Hållbarheten får jag återkomma om, jag har bara haft det på i en vecka.

Fördelar:
- helt genomskinligt och verkligen tunnt, bra känsla i materialet
- prisvärt
- sitter fast med hjälp av antistat-effekt, är inte klistrat fast och ska inte ge några märken när man tar bort det

Nackdelar:
- lite pilligt att sätta dit utan att det blir luftbubblor eller att det fastnar dammkorn eller fettfläckar under ytan
- skyddar inte hjulet, det vita framhöljet, ovansidan eller hörnen på nedersidan
- fungerar inte med färgskärmar
- är inget vidare skydd mot stötar

Äntligen är lidandet över...

För att göra en låång historia kort kan jag säga att jag efter en dryg månads turer fram och tillbaka nu äntligen fått en helt ny fungerande ipod - inte på något vis tack vare Apple ( dom skickade tillbaka samma repade ersättningspod som jag skickade in till dem för att få en fabriksny och satte därmed punkt för sin insats i den här affären ) utan tack vare min återförsäljare som helt sonika tog tillbaka boxen och lämnade ut en helt ny box- denna gång med felfritt innehåll.

Att det skulle ta sån tid att få rätt!

Lärdomen av den här snurren blir väl att Apple inte har tid / intresse att lyssna på sina kunders synpunkter utan vill automatiserat bara skeppa iväg produkter - hit vänder man sig om man bara vill ha sin trasiga produkt utbytt mot en ersättningsenhet, vilket väl kan vara ok om man har en pod man använt en tid. Har man däremot problem redan innan man hunnit använda sin pod ska man vända sig till sin återförsäljare och få dom att lämna ut en ny box med oanvänt innehåll. Känns konstigt nog väldigt självklart när man skriver det, men är tydligen inte lika glasklart i realiteten.

Nåväl.
Har till slut fått upptäcka finesserna med denna lilla maskin och måste instämma i alla positiva omdömen - fenomenalt ljud, bra logiskt handhavande, kanondesign och inte minst lyxen av att kunna vandra runt med en hel skivsamling på fickan. Fenomenalt!
Ser fram emot att kunna delta lite mer aktivt i det här forumet nu istället för att bara lägga ut texten kring köpproblem....

Ursprungligen av Rickard A:

Antar att du gjorde felanmälan på webben för att få den utbytt? Om man är läskunnig står där att läsa:
http://depot.info.apple.com/ipod/

Nu säger jag inte att detta är bra men de informerar som sagt om det. Jag kan förstå att man blir upprörd om iPoden bara är nån månad gammal men jag vet flera som skickat in sin i slutet på garantitiden bara för att de ville ha en ny och fräsch eftersom de hört att Apple rutiner varit rätt generösa. Det är då svårt att inte skratta åt dem då de får en minst lika repig tillbaka.

------
Det gör ju inte saken bättre eller situationen annorlunda för mig om det står hur utbytespolicyn fungerar när man väl felanmäler sin pod hos Apple - vid det laget har man ju inget val, köpet är gjort och varan fungerar inte. Även om man läser på supportsidan om att man kan riskera att få tillbaka en begagnad ersättningsenhet när man skickar in sin defekta pod finns det väl ingen som avskräckt av detta väljer att behålla sin icke-fungerande enhet och acceptera den ekomomiska förlusten. Det vore ju helt idiotiskt.

Problemet för mig är inte att podden inte fungerade efter en månads användning, den fungerade inte två minuter efter att den packats upp ur fabriksförpackningen. Har man använt sin pod kan det kanhända vara acceptabelt att få en "ny-begagnad" tillbaka förutsatt att den minst håller samma klass som den man skickar in. Självklart ska man inte kunna 'uppgradera' sitt köp genom att lämna in en sliten pod för att få ut en fabriksny och det är väl just därför som denna policy finns från Apples sida - en använd pod byts mot en annan använd pod. Frågan är varför man ska nöja sig med att få tillbaka en enhet i sämre skick eller i äldre version än den man skickade in från början.
I mitt fall har ersättningspodden gått tillbaka till Apple som förhoppningsvis skickar mig den fabriksnya produkt tillbaka som jag nyss köpte ( om än i ett annat exemplar )......

Jomen Geertsen, det verkart som vi råkat ut för en liknande grej - mitt modellnummer på första nyköpta podden som jag skickade var A1059 med år 2004 på baksidan. På den som de skickade tillbaka var modellnumret A1040 med år 2003. Efter att ha sökt runt lite på olika sajter verkar det vara så att 3G poddar har modellnummer A1040, 4G poddar har A1059.
Vill du veta mer om just den pod du har kan man söka på serienumret på den här sajten:
www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html
det är en reparationssajt / firma i Holland med serienummersökning. När jag sökte på serienumret på den ersättningsenhet som Apple skickade mig står det att den är refurbished på en särskild fabrik i Kina. Jag ringde till Apple och klagade och igår var UPS och hämtade refurb podden. Hoppas verkligen att jag får en splitterny tillbaka, annars är det krig mot Apple!
Jag tycker du ska ringa till Apple kundtjänst på 0771 - 19 95 19, förklara att du inte accepterar att få ersättningsenheter som är i sämre skick än den du lämnat in och kräva att de ska hämta den. Stå på dig ordentligt, det fick jag göra - någonstans bör det ligga i deras intresse att du förblir en nöjd Applekund.
Skriv här och berätta hur det går, jag uppdaterar när jag vet vad som hänt i min följetong. Lycka till!

dags för uppdatering:
Apple kommer att ta tillbaka den ersättningsenhet som dom skickade och skicka en ny ersättning - men de kan intressant nog inte garantera att den är fabriksny - har jag otur kommer de att ersätta en begagnad ersättningsenhet med en lika begagnad! Var är logiken undrar man i all enkelhet.
Om jag köper en sprillans ny bil som inte startar när jag ska köra ut från bilfirman, så ska jag väl inte få en begagnad inbytesbil i ersättning, eller hur?
Vad jag skulle kunna förstå är om jag använt produkten under en tid och sen behöver byta / reparera den. Förutsatt att det finns en garanti från Apples sida att de komponenter eller enheter som de ersätter med inte är äldre än den som man ursprungligen köpt.
Köper jag en iPod i mars 2005 som behöver lagas i oktober samma år så ska jag kunna lita på att delarna som används inte är tillverkade före det inköpsdatumet.
Det vore väl det anständigaste sättet att behandla den här konsumentproblematiken på.

Fortsättning följer alltså och snart har jag gått över en månad och väntat på att få börja använda den iPod jag betalat för....

Finns det fler i samma situation tro?

OK så här ligger det till:
Jag tvingades skicka iväg min sprillans nya oanvända 40gb pod till Apples service eftersom den inte startade som den skulle. Efter en låång väntan får jag äntligen tillbaka en ersättningsmaskin eftersom min första tydligen var bortom all hjälp.
Glad i hågen packar jag upp försändelsen och gör följande upptäckt:
baksidan är skadad med små skrapmärken lite här och var. På framsidan syns inget fel. När jag tittar närmare ser jag att denna maskin tillverkades 2003 - alltså nån gång för kanske två år sedan! När jag slår igång den är batteriet till hälften laddat och till skillnad från den första nya maskinen kommer inte språkvalsmenyn upp utan är redan förinställd.
När jag ringer till Äpplets support får jag reda på att Apple gör vad de kallar för 'refurnish' av gamla apparater - alltså byter framskal och använder sen dessa begagnade apparater som ersättning för helt nya som måste bytas. Det är ju helt sinnessjukt!
Skickar man iväg en fabriksny produkt måste man väl för fasen få en lika ny i ersättning tillbaka! Eller hur?
Imorgon ska jag ringa igen till Support och ta reda på vad som gäller, så därför tänkte jag innan dess kolla om det finns nån här på forumet som råkat ut för samma sak eller vet mer om Apples utbytespolicy.
Känns ju helt knäckande det här....

Ursprungligen av Marra1:

Någon som har väntat på sin ipod och har information hur många dagar ni fick vänta på den.

Skickade iväg min g4 40GB för snart en vecka sen nu och när jag loggar in på Apples support så står där bara Dispatch sent. Intressant nog finns inte detta meddelande med i listan över vanliga supportutlåtanden så man kan ju fråga sig om det innebär att UPS har varit och hämtat den vilket ju är uppenbart eller om det betyder något annat.
Kan förstå att det kan ta tid att reparera men varför kan man inte få info om det i så fall?
Får nog snart ringa Apple och klaga av mig!

För att göra en längre förklaring riktigt kort...

Problem: Ny Ipod40GB gen4 vägrar samarbeta med Powerbook, Itunes och uppdateringsprogram

Symptom: efter inkoppling via FW står den och tuggar "Do not disconnect" tills korna går hem eller jag tröttnar och matar ut den ( har även testat via USB )

Lagningsförsök: har försökt reset ( dvs att hålla inne Menu och Select tills Äpplet visas ), har även testat att återställa den inifrån uppdateringsprogrammet utan resultat.

Tips från mina kloka Ipod-kollegor: ??

Jag är medveten om att detta problem borde ha stötts och blötts här tidigare, men i desperation över att inte ha fått njuta EN ENDA SEKUND av denna makalösa musikmaskin sen jag köpte den, riskerar jag allt och startar en ny tråd.

redo för er visdom...
----
( kan ju passa på o ge cred åt sajten som helhet - både till administratörer och användare - bättre forum får man leta länge efter! )

1