Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Mecina

Mecina

Medlem
  • Namn Edgar Rington
  • Plats Frankrike
  • Sysselsättning Pensionär
  • Registrerad 2015-09-27
  • Senast aktiv 2019-09-29
  • Antal inlägg 18

Foruminlägg

De senaste inläggen Mecina har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2019-05-03 07:39
Ursprungligen av kenjon:

Ett tangentbord med USBkabel borde du kunna hitta (hos en kompis eller granne). Det funkar även med ett "Windowstangentbord".

Tack barbapappa och kenjon. Skall låna ett tangentbordet och testa era förslag.
Återkommer
Mecina

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2019-05-02 23:07
Ursprungligen av Mecina:

Tack Jesper,
Model på tangentbordet? Var anges det?
T- bordet är av den lilla typen (original till Mac) utan numeriska tangenter.
För att ändra eller mata in en ny användare måste jag först låsa upp den användare (jag själv) med hjälp av att L-ord, men det kan jag inte göra då vissa tangenter svarar inte!
Annars verkar din idé värd att testa.
Mvh Mecina

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2019-05-02 22:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En bra början kan väl vara att tala om vilken modell av tangentbord det handlar om.

En sak man kan testa är att skapa en ny användare i datorn, för att se om beteendet är likadant där.

(Tänk också på att det här forumet går på övertid just nu. Det skulle enligt tidigare uppgifter ha stängts redan den 26:e eller igår, och kan i princip stängas vilken minut som helst)

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2019-05-02 22:26

Hej!
Känner någon till krångel med tangentbordet till Mac OS (High Sierra. Uppdaterat senast till version 10.13.6)
Flera tangenter har slutat svara och därmed kan jag inte mata in mitt lösenord mm, (som tur har jag en iPad som fungerar).

Testade koppla tangentbordet till en ny demo Mac (hos en Apple återförsäljare) och då fungerade samtliga tangenter normal.

Har även gått igenom Apples tips som de har lagt ut på supporten under rubriken ”Om en trådlös mus, tangentbord eller styrplatta från Apple inte fungerar som förväntat” och underrubriken” på sid 3 ”En eller flera tangenter på tangentbordet svarar inte” (8 pkt) utan att hitta en lösning.

Har haft kontakt med Apple support men de kunde inte lösa problemet!?
Vill att jag skall låna ett annat tangentbord (vilket som helst) och ansluta till min Mac och kontakta de på nytt för att isolera felet?

Det verkar för mig konstigt då mitt tangentbord fungerar normal med en annan Mac.

Blir tacksam för alla tips från någon som har råkat ur för samma problem.

Mvh Mecina

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2018-03-12 19:42

Äntligen någon som tänker annorlunda!
Skulle köpa på direkten. Finns den redan på marknaden?
Edgar

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-10-25 15:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du? Menar du att kunna strömma bilder och film från iPaden och visa det på TVn?

Ja, så menar jag. Det går ju bra att ansluta en digitalkamera till TV:en (SONY ca 5 år gammal) och visa bilder på TV skärmen - den har ju ett USB uttag och TV- menyn kommer upp en PC symbol .....

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-10-25 11:34

Tack Barbapappa och andra som tipsade. Äntligen har jag fått upp den eftersökta synkroniseringen och lyckades överföra både bilder och bildspel - nu kan jag sitta i soffan och leka med dem.
Vågar inte ställa nästa fråga hur synkronisera iPad med Sony TV?

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-10-25 11:12

Har kollat Apples supportsida "Synkronisera bilder från din dator till din iOS-enhet med hjälp av i Tunes"
men mina bilder ligger inte i iTunes, de ligger i Bilder !
Och när jag läser vidare i "Om dina bilder finns i ett program" (på samma hjälpsida) står det i pkt2. Välj att synkronisera alla bilder eller ..... men åter till min fråga hur ??? jag får ju inte upp någon synkronisering ruta iTunes då mina bilder ligger ju inte där !?
På vilket sätt kan jag flytta de i så fall till iTunes?

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-10-24 22:00
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Hur menar du? Det är ju bara att öppna antigen iTunes eller Bilder-appen och föra över? Jag själv gör inte så längre utan har börjat använda Flickr och Dropbox för att via molnet titta på bilderna.

Jag borde förklara bättre!
Jag saknar Wi-fi förbindelse med min iPad och därmed ingen internet förbindelse för min iPad. Har inte häller Flickr, Dropbox eller AirDrop.
Trodde att man kan bara använda kabelförbindelse (lighttingkabel från laddare) på samma sätt som man kan göra det i motsats riktning, dvs från iPad/iPhone till MAC:en.

Senast redigerat 2015-10-24 22:16
  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-10-24 15:44

Hej på er,
Undrar om någon känner till knepet att överföra bilder från en iMAC (uppdaterat till El Capitan 10.11.1)
till iPad? Hörde att det skall gå med hjälp av lighting kabel på liknåder sätt som från iPad/iPhone till Mac:en .....
Men hur ???
Mecina

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-09-30 20:17

Tack cdeci,
Har kollat porten - den blev inställt automatiskt på 993 men med SSL (TLS kommer inte upp?)
Fråga: kommer kryptering fungera ändå eller blir den "svagare" ?
mvh/ Mecina

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-09-30 20:02
Ursprungligen av cdecl:

Nu har det ju bra nog löst sig, men om någon annan råkar ut för samma problem så är det nog detta som är problemet.

Port 143 är okrypterad IMAP där all kommunikation mellan dig och Gmail sker helt öppet över Internet och kan därför övervakas. Detta är naturligtvis inte bra och därför erbjuder Gmail inte okrypterad IMAP sen en tid tillbaka. Istället ska man använda port 993 och välja att köra IMAP med TLS, då krypteras anslutningen och går inte att läsa av utomstående.

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-09-30 19:59
Ursprungligen av Mecina:

Hej,
Äger en iMAC OSX med Lion 10.7.5 fast stationerad i Frankrike med bredband från fransk operatör Free.fr
- i Sverige använder jag en ny inköpt iPad Air2 med mobilt internet från Telenord utan problem, kunde komma åt alla mina gamla mail från min stationära iMac i Frankrike
- åter hemma i Frankrike, efter att inte har använt datorn i drygt tre månader, kommer jag plötsligt inte åt min E-post via mitt Gmail konto ???
- har kollat och bytt lösenord
- använder Google server IMAP och SMTP
-"Anslutningsgranskare" visar grönt för utgående SMTP men rött för ingående IMAP server (nerkopplat)?
- "Nätverkdiagnos" skuggat ???
- anslutna portar, enligt förslag, är 25,465 och 587
- fick meddelande om att port 143 nådde en "maxitidsgräns" ???
- brandväggen är på
- för undvikande av störningar har jag stängt av Wi-fi på iPad:en
- fn hanterar jag E-posten via Webben, men många abonnerade meddelanden kommer inte fram ???

Kan någon hjälpa att lösa problemet, tack på förhand.
Förtvivlad Mecina

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-09-29 23:16

Tack pushloop,
Tog hjälp av supporten (29€ för 30 dagar)
Efter flera samtal kom en tjej i bilden och vi provade med ditt tips om "ta bort konto och lägg in det på nytt"
och hela problemet löste sig. Tack ännu en gång.
Mecina

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-09-28 13:04

Hej,
Äger en iMAC OSX med Lion 10.7.5 fast stationerad i Frankrike med bredband från fransk operatör Free.fr
- i Sverige använder jag en ny inköpt iPad Air2 med mobilt internet från Telenord utan problem, kunde komma åt alla mina gamla mail från min stationära iMac i Frankrike
- åter hemma i Frankrike, efter att inte har använt datorn i drygt tre månader, kommer jag plötsligt inte åt min E-post via mitt Gmail konto ???
- har kollat och bytt lösenord
- använder Google server IMAP och SMTP
-"Anslutningsgranskare" visar grönt för utgående SMTP men rött för ingående IMAP server (nerkopplat)?
- "Nätverkdiagnos" skuggat ???
- anslutna portar, enligt förslag, är 25,465 och 587
- fick meddelande om att port 143 nådde en "maxitidsgräns" ???
- brandväggen är på
- för undvikande av störningar har jag stängt av Wi-fi på iPad:en
- fn hanterar jag E-posten via Webben, men många abonnerade meddelanden kommer inte fram ???

Kan någon hjälpa att lösa problemet, tack på förhand.
Förtvivlad Mecina