Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
kullervo

kullervo

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2009-11-15
  • Senast aktiv 2010-05-06
  • Antal inlägg 5

Foruminlägg

De senaste inläggen kullervo har skrivit i forumet.

1

Garantiärenden fungerar smidigt med Seagate. Man kör Seatools och får en diagnos. Tycker Seatools är disken måste bytas ut så knappar man bara in diagnosen och annan information på Seagates webbsite och får då automatiskt ett RMA-nummer.

För övrigt så har jag kört över 40 Seagate-diskar i arbetstationer och servrar de senaste 5 åren utan en enda krash eller mindre dataförlust. Den som strular nu är den första 2,5"-disken från Seagate jag ägt och sitter f.n. i min Macbook och innehåller bara oviktiga saker (systemet ligger på en SSD i samma maskin). Dessutom har jag Timemachine så jag är inte rädd att tappa data.

God jul!

Tack Acke! Då hoppar jag över Diskwarrior och flyttar över disken till en PC direkt istället.

Eftersom denna uppmärkning görs av själva disken och sparas i disken (på samma sätt som gjordes i fabriken) ser jag det som att man reparerar själva produkten. Om man t.ex. skulle göra en bad block scan och lägga resultatet utanför disken kan jag hålla med om att det vore missvisande att kalla det för reparation.

Tack igen!

Goflorp: Nej, jag vet inte vad som gäller. Jag har ännu inte fått *något* svar på min fråga.

Lustigt att ditt svar är att jag ska slänga bort disken som jag vill reparera. Det är ju ingen lösning på problemet. Det kostar mig ungefär lika mycket tid att beställa en ny disk som det tar att laga den. Dessutom kostar en ny sådan ca. 800:-. Och jag som har 1-4 års garanti kvar

Det lutar åt att jag behöver investera tid i att få ner en piratkopia av Diskwarrior för att få tag i manualen och se om den verkligen kan mappa bort de skadade delarna på ett bra sätt (dvs. inte på filsystemnivå som jag misstänker att den på sin höjd kan göra).

Tack för hjälpen så länge!

Goflorp:
Du blandar ihop hårddisk och filsystem. Jag har en hårddisk med några skadade sektorer som jag vill reparera. Det är alltså ett hårdvarufel som går att reparera genom att man mappar bort de dåliga delarna i mjukvara.

Iphone77:
Diskwarrior är, enligt den knappa informationen på deras webbsite, ett verktyg som reparerar filsystem och räddar information från skadade filsystem. Du verkar alltså också blanda ihop hårddisk med filsystem.

b0bben:
Om en Seagatedisk med firmware version 7.01* och skadade sektorer inte går att reparera är det snarare fel på produkten. Då borde man kunna byta ut den mot en fungerande produkt. Vad det här har specifikt med Mac-verkstäder att göra förstår jag inte. Du blandar förmodligen också ihop hårddisk med filsystem.

Jag har en hårddisk från Seagate i min Macbook som börjar få skadade sektorer. Därför tänkte jag reparera den men Seatools som Seagate tillhandahåller fungerar inte på Mac:en då varken mus eller tangentbord (inbyggt och extern) känns igen av operativsystemet (FreeDOS). Så, hur gör man då? Måste jag flytta disken till en PC för att kunna köra Seatools eller finns det inofficiella program som klarar av att köras på min Macbook?

Otroligt dåligt av Seagate att inte stödja Mac.

1