Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
canaria

canaria

Medlem
  • Plats International user
  • Registrerad 2009-10-21
  • Senast aktiv 2019-07-23
  • Antal inlägg 66

Foruminlägg

De senaste inläggen canaria har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-07-22 20:50
Ursprungligen av IngoX:

Kort svar: Ja.

Man måste alltid knappa in lösenordet manuellt när man startar om och loggar in på datorn. När man aktiverat Touch ID räcker det med fingeravtryck när man väcker från vila eller av andra skäl behöver autentisera användarkontot.

Så här slår du på eller av din Mac

Tack snälla för ditt svar.
Så då kan jag med andra ord stänga ner min MacBook helt via äpplet, så som jag gjorde på min gamla MacBook
När jag sen skall använda den nästa gång, så startar jag den på Touch ID knappen och i och med att jag inte aktiverat fingeravtryck så skriver jag in mitt lösenord

  • Medlem
  • International user
  • 2019-07-22 19:20

Hej
Nu känner jag mig rejält osäker och skulle behöva lite proffesionell hjälp igen
2009 köpte jag min första MacBook och den har troget fungerat ända tills nu då den började sega fruktansvärt
Därför gjorde jag slag i saken och bytte in den och köpte istället en ny MacBook Pro 2019 med Touch Bar
Nu till min fråga. Fungerar Touch ID knappen i högra hörnet som on/off knapp fast jag inte aktiverat fingeravtryck?
Jag känner mig osäker och har inte vågat testa att stänga av datorn, när jag inte vet om jag kan starta upp den igen på Touch ID knappen, när inte fingeravtrycket är aktiverat

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-07 13:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Alltid roligt när vi kan hjälpa till!

Visst är det roligt när man kan hjälpa och jag är både glad och tacksam över att ni finns och ställer upp och hjälper till ?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-07 08:54
Ursprungligen av frazze:

Berätta gärna vilka dessa inställningar är. För det som gör 99 till ett så fantastiskt forum är just att man hittar lösningarna beskrivna här också.

Hej!
Tack för att du uppmärksammade att jag inte skrivit ordentlig förklaring
Självklart skall jag berätta var jag hade missat i inställningarna, förlåt att jag inte tänkte på det meddetsamma
Mailtjänsten jag använder finns inte färdigt inställd som det finns för t.ex hotmail
Därför har jag använt och fyllt i mina uppgifter under ”annat”
Det är ”Pop-kontoinformation” Beskrivning ”pop3”
Jag upptäckte nu att i server för utgående e-post stod det
Användarnamn. frivilligt
Lösenord. frivilligt
Därför hade vi troligtvis inte fyllt i användarnamn och lösenord där.
Lite märkligt när jag tänker efter att de står frivilligt där, det borde det ju inte stå ?
Nu har jag fyllt i dessa båda och då fungerar mailen som den skall
Tack än en gång för att ni finns och är till otroligt stor hjälp för en som inte är ordentligt insatt i tekniken

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-07 08:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Fråga. Är ipaden ansluten till wi-fi? Och telefonen till mobilnätet?

Jag har en diffus känsla över att detta kan spela roll i vissa lägen när mailprogrammet försöker skicka mailet vidare.

Vilken mailtjänst använder du? Gmail?

Tusen Tack för ditt svar.
Återigen kan jag säga att detta är ett fantastiskt forum där jag snabbt får hjälp med problemlösningar
Tack vare ditt svar, gjorde jag åter en noggrann kontroll och såg att jag missat att fylla i en rad i inställningarna
att jag inte upptäckte det tidigare förstår jag inte?
Nu fick jag det att fungera ?
TACK än en gång! Ha en riktigt bra dag

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-06 23:56

Hej
Nu har jag stött på problem igen och undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig
Jag har både IPhone och IPad Pro
När jag skickar mail från telefonen fungerar det klanderfritt, men när jag försöker skicka från min Ipad så fungerar det INTE
Jag har kontrollerat flera gånger att jag har inställningarna lika. Jag har även haft sonen att kika på problemet, men även han blir som ett frågetecken och inte förstår vad som är fel
Så fort jag provar skicka mail från min ipad så kommer det upp en ruta med texten
”Kan inte skicka e-post
Mottagaren xxxxxxxxxxx
accepterades inte av servern eftersom den inte tillåter vidaresändning”
Finns det någon som har en förklaring på mitt problem? Det spelar ingen roll vilken mailadress jag försöker skicka mail till så kommer alltid samma ruta upp?
Varför fungerar det inte från Ipad när det fungerar bra att skicka mail från telefonen
Tacksam om någon kan hjälpa mig

Senast redigerat 2018-11-07 07:52
  • Medlem
  • International user
  • 2017-10-07 18:31
Ursprungligen av keptang:

Verkar vara rätt många som har problem med WiFi (och mycket annat) med iOS 11.
Prova tipsen här; http://wccftech.com/fix-ios-11-wifi-issues/

Tusen Tack för snabbt svar. Då skall jag prova följa ditt råd och hoppas att problemet ordnar sig ?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-10-07 10:02

Hej
Är det någon som vet om det finns något känt fel när man uppdaterar till IOS 11?
Jag har uppdaterat både min Iphone 7 och Ipad pro till IOS 11
Vi har fiberanslutning sen ett år tillbaka som har fungerat relativt bra, men numera har jag ett "hell" att slippa ut på nätet via WIFI hemma. Endel gånger går det bra, andra gånger kan jag stå precis bredvid modemet och får ändå inte kontakt. Det visar att jag har full mottagning på WIFI nätet men det bara snurrar och händer ingenting och ibland kommer det upp meddelande "Ingen nätverkskontakt"
Mannen har också uppdaterat sin Iphone 5S och han får oftast kontakt med WIFI nätet
Jag har haft hit vår internet leverantör och då konstaterade dom att vårt modem inte fungerade, så dom bytte ut till ett nytt, men bekymret kvarstår
Jag har varit till Elgiganten och dom kom ut direkt på nätet där med min Ipad, jag har också varit och provat gå ut på nätet med Iphonen hos sonen på deras nätverk och de fungerade, men jag vet ju inte om det här var en tillfällighet och råkade vara en av de få gånger det lyckas att komma ut
Jag tycker det hela verkar konstigt när mannen slipper ut via WIFI men jag som har nyare telefon och platta har svårt att komma ut
Finns det någon som har ett svar på vad jag kan göra för att få det att fungera? Kan det vara så att felet är hos vår internet leverantör?
Tacksam för svar

Senast redigerat 2017-10-07 10:16
  • Medlem
  • International user
  • 2016-10-09 18:01
Ursprungligen av kenjon:

Det verkar som om tredjepartsappvr inte kan ändra ljudet (Apples iMessage kan ändras), utan bara slå av/på. Det finns inga inställningar i appen?

Jag nästans började ana att det var så
Tusen tack för hjälpen! ??

  • Medlem
  • International user
  • 2016-10-09 14:45
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då kollar du Inställningar och Notifieringar.

Jag har kikat där och hittar tyvärr inte att man kan ställa om ljudet

  • Medlem
  • International user
  • 2016-10-09 14:13
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det notifieringarna du menar?

Ja det är notifieringarna

  • Medlem
  • International user
  • 2016-10-09 13:38

Hej!
Efter senaste uppdateringen av IOS har ljudet i messenger ändrat till ett ljud som hörs väldigt dåligt. Går det att ändra ton?

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-02 18:05
Ursprungligen av pmarriott:

Säkert att den inte är i ljudlöst läge? Man kan spela musik och så men många appars ljud tystas. Svep uppåt från nedre kanten och kolla ikonen med en överstruken klocka.

Tusen miljoner TACK för hjälpen! Nu fungerar det!
Jag kontrollerade som du bad mig göra och där var felet. Nu fungerar ljudet som det skall ?
Tack än en gång för hjälpen och så önskar jag dig en riktigt trevlig helg!

Senast redigerat 2016-09-03 09:15
  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-01 17:37

Hej!
Nu har jag fått bekymmer med ljudet på min Ipad Pro
Jag kan lyssna på musik utan bekymmer. Jag kan filma o spela in utan bekymmer,
men när barnbarnet skall spela olika spel så fungerar INTE ljudet, trots att det är på
Jag provade att sätta på tangentbords och låsljud men det fungerar INTE heller
Jag tycker det verkar konstigt att ljudet fungerar på allt annat utom spel, tangentbord och låsljud
Jag har uppdaterat den. Jag har stängt av och satt igång den igen, men ingenting jag gör hjäper
Finns det någon som kan hjälpa mig att lösa problemet?
Tak på förhand

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-04 07:27

Tusen Tack alla för all hjälp jag fått och alltid får i detta forum ?
Nu har jag fått igång min nya IPad ?