Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
megakratos

megakratos

Medlem
  • Plats Borås
  • Registrerad 2008-03-17
  • Senast aktiv 2010-05-01
  • Antal inlägg 10

Foruminlägg

De senaste inläggen megakratos har skrivit i forumet.

1

Har en iPhone 3G, jag spelade in en intervju med röstmemofunktionen. Efteråt kunde jag inte lyssna på filerna, men jag kunde se dem, namn och längd osv. Efter att ha anslutit mobilen till datorn försvann dom helt så att man inte kunde se dem alls.

Har någon tips vad jag kan göra? Vad jag har förstått kan man göra en råkopia å hela hårddisken med alla filer som nånsin funnits på telefonen. Hur? Det är väldigt viktigt för mig eftersom artikeln ska vara klar om några dagar och det inte finns tid att göra om intervjun.

All hjälp uppskattas.

jag har en ibook g4, drygt två år gammal och nu har batteriet flippat ut totalt.

enligt mätaren i linjalen är batteritiden knappt två timmar, vilket ju är ungefär vad man kan förvänta sig av en två år gammal mac. problemet är dock att batteritiden i realiteten är ca 5 minuter och när tiden gått stänger datorn av sig helt, utan att förvarna eller gå över till reservbatteriet först, som den alltid gjort innan.

detta är sjukt irriterande eftersom det leder till att massa saker försvinner när man vill flytta datorn osv. samt att klockan alltid ställer om sig till strax efter nyår 1970.

vad är felet och vad kan man göra åt det? finns det nya batterier att köpa? var och för hur mycket?

Ursprungligen av Trineo:

30k var inte så mycket, men tänk på hur du skriver in siffrorna på blanketterna till maff... eehr, skatteverket.
Om du skriver att du kommer omsätta 30k per år så kommer de kräva skatten från dig efter tre månader, så ta hjälp av dina vänner som är revisorer vid registreringen.

okej. som sagt, jag kommer omsätta max 30k. troligtvis runt 10-15, kanske mindre, första året.

Jag ska fråga dem om allt som har med registreringen att göra. tack för hjälpen!

Ursprungligen av mjg:

30k! Kör på. Köp utrustning eller res upp stålarna. Spara alla kvitton och kvitta momsen när du gör din inkomstdeklaration nästa år. That's it.

okej, låter bra. företaget ska som sagt mest vara ett namn och ett sätt att fakturera lite uppdrag som jag gör under studietiden. inget jag ska leva på, inte ens på 10%.

Ursprungligen av mjg:

Har kört enkild firma i 15 år. har aldrig känt behov av någon utomstående som hjälper med byrokrati/bizniz/ekonomi.

jag känner lite likadant, särskilt som omsättningen troligtvis kommer vara max 30k/år. jag känner som sagt en revisor som hjälper mig och skulle det skita sig så får jag lämna iväg det.

jag tänker ha hård koll på ekonomin men skulle jag mot förmodan åka på restmoms osv så kommer det inte röra sig om mer än några tusenlappar, vilket min privatekonomi klarar. 3000 kr/år för bokföring mm är väldigt mycket pengar i min värld, iaf de första åren.

växer företaget så att bokföringen blir krångligare så kommer jag då ha råd att lämna bort den.

Ursprungligen av Tangen:

se mina svar för ledtrådar

tack för tipsen. vad menar du när du säger momskonto?
jag antar att du syftar på att jag måste hålla koll så att jag har pengar att betala med om jag måste betala mellanskillnaden på in och ut moms vid årsslutet... men hur menar du att man gör rent praktiskt?

Ursprungligen av KaRo:

*en massa bra tips*

tack så mycket för tipsen. vad gäller mobil och revisor så kommer företaget inte ha tillräcklig omsättning för att jag ska ha råd med det. dock känner jag som sagt ett par revisorer som kan hjälpa mig med bokföringen.

"Var inte för billig även om du är ny företagare. Inte för dyr heller."
näe, det låter vettigt. men vad är ett rimligt pris för 3dvisualisering, konsultverksamhet och liknande? 200kr/h?

Ursprungligen av Adrian B:

Låter som om du behöver en hel starta eget-handbok.

haha, så illa är det inte. jag håller på att läsa in mig på så mycket jag kan. men jag vill mest ha lite tips om sånt man kanske inte hör om i skatteverkets och bolagsverkets information. så att man slipper gå på onödiga nitar och få oförutsedda utgifter osv.

tack för tipset, jag känner ett par revisorer som jag kan vända mig till och tänker att det måste ju rimligtvis räcka.

Hej.

jag undrar om jag skulle kunna få lite hjälp med vad man ska tänka på när det gäller att starta en enskild firma.

jag studerar och har under senaste 1,5 åren jobbat lite sporadiskt med 3d-visualisering, inredning, musikmixning och lite annat inom arkitektur, inredning, design mm.

nu har jag fått mitt första lite större uppdrag och eftersom jag tänkt läsa till arkitekt till hösten och misstänker jag under studietiden kommer göra en hel del mer liknande saker så tänkte jag att det nog vore praktiskt att starta en enskild firma.
Främst för att jag med det nya uppdraget som referens nog kommer kunna få en hel del liknande jobb men också för att jag kommer behöva inhandla en del prylar (läs macbook pro (dregel dregel))

finns det någon som har erfarenhet av detta och som kan ge mig lite tips på vad jag måste tänka på i fråga om:

-registrering mm
-namnval
-in och utgående moms
-inköp
-bankgiro
-fakturering,
(hur gör man och vad är ett lämpligt timpris för 3d visualisering och planering?)
-bokföring, bokslut
-marknadsföring, hemsida, visitkort... allt sånt

tack på förhand

//simon

1