Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook är seg och är usel på att göra flera saker samtidigt

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 21:20

Suck.., nu tänkte jag skriva att det händer jämt, inte i vågor... Startar om, öppnar ett finder-förnster och; seeeegt... Har stängt av airport, bluetooth, fildelning och allt jag kan tänka mig... Men lustiga: just nu reagerar den hur snabbt som helst igen... Efter en stund av seghet... Det jag tänker på nu (innan jag gör en ominstallation...) är hårddiskindexering: Kan det påverka tro? (Har ju aldrig gjort det förr såhär, men möjliga orsaker börjar ju krympa...)

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-25 22:04

En omindexering borde sannolikt inte påverka ett dyft. Fortskrid du med ominstallationen istället.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 22:28

Ok, då försvinner jag för en stund...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-25 22:58
Ursprungligen av kkb:

Ok, då försvinner jag för en stund...

Missa inte att återkomma med resultatet. Hoppas du inte behöver sicka in din dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 22:28

Ominstallation låter som ett bra tips alt. om du bootar från en extern disk och prövar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 22:49

Jämfört med en PowerBook G4 beror det ganska mycket på vilket G4:a modell du har och hur den är utrustad för att jämföras med en MacBook. Bara en sådan sak att MacBooken har en enormt mycket bättre skärm kan göra steget till den maskinen bättre än en gammal G4 som är och kommer förbli seg idag och i morgon. MacBooken kommer med tiden få ett prestandalyft.

CPU-prestandamässigt är PowerBook G4 ganska sorglig maskin faktiskt.

Men sitter man dagligen i Photoshop, Illustrator och Entourage så är kanske en PowerBook G4 av senaste årgång ett bättre val... Jag skulle dock aldrig lägga pengar på en sådan, det vore galenskap.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jämfört med en PowerBook G4 beror det ganska mycket på vilket G4:a modell du har och hur den är utrustad för att jämföras med en MacBook. Bara en sådan sak att MacBooken har en enormt mycket bättre skärm kan göra steget till den maskinen bättre än en gammal G4 som är och kommer förbli seg idag och i morgon. MacBooken kommer med tiden få ett prestandalyft.

CPU-prestandamässigt är PowerBook G4 ganska sorglig maskin faktiskt.

Men sitter man dagligen i Photoshop, Illustrator och Entourage så är kanske en PowerBook G4 av senaste årgång ett bättre val... Jag skulle dock aldrig lägga pengar på en sådan, det vore galenskap.

Till och med en liten iBook klår en MacBook med hästlängder i Photoshop, så den enda galenskapen om man är en grafisk formgivare är att köpa en Mac med Intel-CPU. Det är galet, galet, galet. Det är nu man vill kunna arbeta, inte om ett år. Det är så typiskt nördigt att tänka på vad som kommer om ett år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 23:02

Diskussionen PowerBook vs MacBook för grafisk formgivning är helt off-topic så den hör egentligen inte alls hemma här men jag skulle inte säga fallet är så enkelt som du utrycker det alls. Om det är nördig att tänka framåt/ekonomiskt... Okej... Personligen vill jag köpa färre än fler maskiner per år... Och är prestandan så viktig så sopar en G5:a mattan med allt vad PowerBook heter så Inte för att glömma Boot Camp möjligheterna...

Back to topic: Hoppas det löser sig för dig kkb!

Ursprungligen av Erik.dv:

Diskussionen PowerBook vs MacBook för grafisk formgivning är helt off-topic så den hör egentligen inte alls hemma här men jag skulle inte säga fallet är så enkelt som du utrycker det alls. Om det är nördig att tänka framåt/ekonomiskt... Okej... Personligen vill jag köpa färre än fler maskiner per år... Och är prestandan så viktig så sopar en G5:a mattan med allt vad PowerBook heter så Inte för att glömma Boot Camp möjligheterna...
Back to topic: Hoppas det löser sig för dig kkb!

Okej det är kanske off-topic, eller kanske inte? Självklart är G5 bäst just nu för Adobes program, men det finns inte så värst många bärbara G5:or . . . Angående ekonomi så är jag en fast anhängare av att tid är värt mycket pengar, så kolla på alla benchmarks med Photoshop som jämför G4/G5 med MacBook så ser du vad du sparar i tid på varje arbetsmoment, (och så ekonomiskt är det väl inte att behöva uppgradera Adobe CS till våren för att kunna utnyttja sin dators fulla kapacitet?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 23:18

Hänvisar till Creative Mac med prestandatester och Barefeats som visar att MacBooken hänger med hyfsat bra även under Rosetta.

Vill du diskutera MacBook vs PowerBook i Photoshop - starta en ny tråd.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 23:27

Hej hej, nu är jag tillbaka igen. Men int' blev de' nå' bättre int'...
Den där registreringskuben vid installation som man skriver in loginnamn, och tackar nej till .Mac osv; den kuben snurrade sakta och mycket hackigt... Och inte är det bättre nu; Tar tag i detta Safarifönster och drar det runt skärmen - fladdrar och uppdateras alltför långsamt... Känns verkligen som om Quartz Extreme vore Unsupported.., men systeminfot säger tyvärr att det är supportet...
Suck, det här börjar kännas jobbigt...
Men tack alla som försöker hjälpa till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 23:30

Var hade du köpt maskinen?

Tips är nog att ta den till din ÅF eller prata med Apple Care Supporten. Maskinen låter minst sagt inte frisk.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 23:37
Ursprungligen av Erik.dv:

Var hade du köpt maskinen?

Appeluståru. Nån som har ett bra nummer dit..?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-25 23:33

Laggar den kuben du pratar om så har du en defekt maskin. Precis så enkelt, och tråkigt, är det. Tyvärr.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 23:43

Mjaha, nu har jag zappat parameterminnet också: inte för att jag trodde på det, men man slipper ju den fingerkombinationen medan man håller i telefonluren i morgon... Nu återstår bara att byta tillbaka till orginalminnena. Sedan är det väl bara att skeppa tillbaka den, och hoppas att det inte tar så himla lång tid innan en ersättare kommer...

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-26 14:20

Ok, nu är den returnerad. TNT hämtar den snart. För det var nog nånting mystiskt med den. Men fakturan behövde även vara utställd på annat namn, så det blev en extra anledning. Men till 99,9% beställer vi en ny MB snarast... Känns inte riktigt värt att lägga ut den extra slanten för MB pro. Inte just nu iallafall.

Men det hade ju varit intressant att prova en annan MB och se vad den går för grafikmässigt. Jag har fortfarande en misstanke att grafikkortet kanske har sina svagheter, även om inte spel är inblandade. Tyvärr stängde ju Macoteket ner i fredags. Nån som vet var man kan hitta en MacBook i Linköping med omnejd? Eller om någon kan köra igång massa program och fönster och sedan använda dashboarden fram o tebax - när börjar det gå osmidigt? Och när väl grafiken blivit seg och olidlig, och du stänger ner allt - återkommer då snabbheten på en gång, eller håller den som i sig?

Ursprungligen av kkb:

Ok, nu är den returnerad. TNT hämtar den snart. För det var nog nånting mystiskt med den. Men fakturan behövde även vara utställd på annat namn, så det blev en extra anledning. Men till 99,9% beställer vi en ny MB snarast... Känns inte riktigt värt att lägga ut den extra slanten för MB pro. Inte just nu iallafall.

Men det hade ju varit intressant att prova en annan MB och se vad den går för grafikmässigt. Jag har fortfarande en misstanke att grafikkortet kanske har sina svagheter, även om inte spel är inblandade. Tyvärr stängde ju Macoteket ner i fredags. Nån som vet var man kan hitta en MacBook i Linköping med omnejd? Eller om någon kan köra igång massa program och fönster och sedan använda dashboarden fram o tebax - när börjar det gå osmidigt? Och när väl grafiken blivit seg och olidlig, och du stänger ner allt - återkommer då snabbheten på en gång, eller håller den som i sig?

OK, beställde du nån ny MB? Har du kanske t.o.m. fått den? Jag har upptäckt att mina TwinMOS-minnen är inkompatibla med min MB, men har inte möjlighet att returnera dem iom att jag köpte dem i april. Undrar om de kanske fungerar bättre med en annan MB..? Ingen i Malmötrakten som e sugen på att testa?

  • Medlem
  • 2006-06-27 00:23

Eftersom grafiken sköts av grafikkortet i OS X, så kan inte några flaskhalsar som hårddiskaktivitet etc göra att den rubbas (som är vanligt i ex Windows). Om man har ett trasigt minne så kan i princip vad som helst hända. Jag skulle lämna in den, och be service kolla minnet särskilt noggrant. Du har väl kört Apple Hardware Test själv?

Min Powerbook hade ett trasigt minne, och då dök den under ganska mystiska omständigheter. Det är vanligt med dåliga minnen från alla tillverkare, men vanligast hos piraterna såklart.

Edit: Såg att du hade hittat en "lösning".

om man misstänker trasigt minne kan man ju alltid köra ett par (läs många) rundor med memtest. http://www.memtestosx.org/

jag har iofs aldrig kört det på mac, men jag tycker att det är ett utmärkt verktyg till mina pc-burkar iaf...

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-07-08 22:08

Hej igen! Jo, igår kväll fick jag mitt andra exemplar. Samma konfiguration, men med 80GB HD denna gång. Skapade ett konto, installerade alla uppdateringar via softwareupdate. Körde med orginalminnena från apple till precis för tio min sedan för att det inte ska bli för enkel att skylla på egeninsatta minnen om det skulle knasa... Så, jag kör igång några program, kopierar filer från extern hårddisk, startar, QuickTime, Photobooth. Och ganska omgående börjar grafiken på att bli segare. Och hackig. Processorn är inte speciellt stressad. Men grafikkortet vill som inte hänga med. Slutsatsen är väl att jag är för kräsen, samt att MB:s grafikkort helt enkelt inte borde sitta i en modern dator...

Det här låter ju inte speciellt genomtänkt kanske, men det känns så konstigt när man på ett sätt tar ett (flera...) steg ner från iBook G4. MacBook känns helt enkelt i vissa fall klart slöare - då den är sämre att uppdatera grafiken samtidigt som den pysslar med annat, och drar mina tankar tillbaka till när jag hade en gammal win98-maskin. Jag har dock inte kommit till den punkten än då varje skriven bokstav tar en sekund att rita ut på skärmen, och när ett fönster, vid förflyttning, byggs upp rad efter rad efter rad i sakta mak...

Jaja, hursomhelst, jag ska acceptera detta. Det här kommer att bli min dator framöver, och bara tangentbordet och skärmen väger ju upp en hel del!

Hehe, ja, skärmen o tangentbordet uppväger en hel del. Men såna problem som iaf jag har med grafiken med 2x1GB TwinMOS gör datorn så sjukt långsam att det bara inte går att acceptera.

Sen hängde jag inte riktigt med på det sista här...testade du det där med att kopiera filer o köra Quicktime o PhotoBooth mm med originalminnena eller med dina TwinMOS? Om du gjorde det med originalminnena kan jag mycket väl tänka mig att slöheten beror på minnesbrist och VM.

Hur som helst, när du nu satt i dina TwinMOS - är den lika långsam som din förra eller är den bättre?

kan inte förstå, känner inte igen nått av problemen ni nämner. sitter själv på en macbook me 2 gb twinmosminnen o upplever inte att det hackar efter nått.

Ursprungligen av Baltazar:

kan inte förstå, känner inte igen nått av problemen ni nämner. sitter själv på en macbook me 2 gb twinmosminnen o upplever inte att det hackar efter nått.

OK, det är iallafall goda nyheter. Är det 667MHz-minnen du har också? DDR-5300, CL5? Antingen har du fått tag på bra minnen eller en bra MacBook! ELLER så är det kkb o jag som sitter på måndagsexemplar av endera...:p

Funderar nu bara på om jag ska skicka tillbaka MB:n o hoppas att en ny funkar bättre med minnena, eller om jag ska köra en fuling o beställa likadana nya minnen o returnera de jag gamla...

[QUOTE="fruktsallad"]Är det 667MHz-minnen du har också? DDR-5300, CL5?QUOTE]

självklart kör jag med 667 MHz minnen, annat vore korkat kör de ända twinmos 5300 SO-DIMM DDR2 minnen som komplett har.

Ursprungligen av Baltazar:

kan inte förstå, känner inte igen nått av problemen ni nämner. sitter själv på en macbook me 2 gb twinmosminnen o upplever inte att det hackar efter nått.

Samma här! 1+1GB Twinmos och datorn går som en klocka! Inte ens tillstymmelse till seghet någonstans.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-07-09 10:08
Ursprungligen av Rickard A:

Samma här! 1+1GB Twinmos och datorn går som en klocka! Inte ens tillstymmelse till seghet någonstans.

Samma här. Med 2 gb pinnar den verkligen på som en dröm.

Med 512 mb är den oanvändbar med mer än 1 program uppe åt gången.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-09 07:34

Ställer mig också i lägret med 2x1 Gg TwinMOS. Min MacBook har aldrig hackat, och jag stänger ytterst sällan ner program eller bootar om. Så något mysko är det. Jag skulle inte tro att du är för kräsen, utan att något är fel. Kanske minnena, ändå?

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-07-09 10:24
Bevaka tråden