Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 spottar ut skivor

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-06-20 11:16

Min iMac G5 (köpt feb 2005) vill inte längre läsa skivor. Det började med några bildskivor med JPEG-bilder. Sen har den även spottat ut en vanlig musik-cd och en DVD som jag bränt från iMovie/iDVD. Samma DVDskiva accepterades imorse, medan den ratade de andra. Kan det vara damm/smuts i läsaren? Någon som har några tips?

Testa att köra med en rengöringsskiva, tror sådana funkar i Slot-in med. Finns att köpa lite här och var.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-20 12:41

Funkar inte i slot-in.

Då får du väl försöka skruva upp den och göra rent invändigt kanske.

Annars kanske det går att köra dammsugare utan borstmunstycke vid skivöppningen, vet dock ej om detta kan skada läsaren. Vänta på fler svar är nog bäst.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-20 23:54

Jag lider av samma problem, jag får trycka in skivan många gånger innan den accepteras!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-25 20:07

Finns det verkligen inget annat sätt än att skruva och dona?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-25 20:08

Säkerligen något fel i läsaren, byta ut läsaren är nog enda sättet. Detta är vad jag tror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-06 23:06

Med "spottar ut skivor" trodde jag du menade det som händer min iMac G5. Att den de facto SPOTTAR UT skivor så de flyger iväg och landar på golvet.
Händer inte alltid, men då och då...rätt irriterande.

Ursprungligen av JLJ27:

Med "spottar ut skivor" trodde jag du menade det som händer min iMac G5. Att den de facto SPOTTAR UT skivor så de flyger iväg och landar på golvet.
Händer inte alltid, men då och då...rätt irriterande.

He He, jag har en polare som har en kudde på golvet bredvid sitt skrivbord så att skivorna kan landa mjukt.

Gör som jag, gör det till en sport att "tima" (alltså inte stå och vänta med handen vid sloten utan vänta ut den), så att man precis hinner fånga skivan när den flyger (ja, den flyger verkligen) ut, eller om man vill öka "svårighetsgraden" kan man försöka fånga den i luften.

Bra reaktionsträning och ger lite mikrogymnastik vid datorn.

It's not a bug, it's a feature...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-07 15:50

Vågar man hoppas på reklamation?

Ja, den "spottar" verkligen ut skivorna efter att ha vägrat läsa dem!
Enligt svensk konsumentköplag har jag 3 ( när jag köpte datorn var det 2 ) års reklamationsrätt. Är det någon som hört om nån lyckats få ett sådant fel klassat som ett ursprungsfel av Apple? Hur skulle det kunna vara ett handhavandefel - stoppa in kladdiga skivor kanske - men det har jag inte gjort. Såg en ny intern slot-in för 1500:- på Macoteket - men man kan ju göra roligare saker med sina pengar.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 22:24

Finns billigare Slot in som funkar perfekt.
ca 900:-.

B.D

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-08 16:27

Var

Superdrive till Imac G5 för 900:- Var?

1
Bevaka tråden