Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En nackdel med Macbook är värmen

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-06-26 08:14

Igår den 25 juni var faktiskt första gången sedan köpet (2 månader sedan) min MBP 2.0 blev riktigt riktigt varm. Het som he-te faktiskt. 86° enligt CoreDuo Temp. Fläktarna gick med full fart men det verkade inte hjälpa. Kollade processerna och Entourage tog 54% av CPU;n. Provade att avsluta med Aktivitetskontroll men det hjälpte inte. Tvångsavsluta Entourage hjälpte dock och fläktarna saktade därefter stegvis ned, maskinen svalnade betäkligt och efter ca 2-4 minuter var CPU;n nere i behagliga 56° och maskinen gick att ta i igen utan att skinnet brändes fast i metallen. Det är väl bara att vänta på nästa uppgradering av Office för att få en riktigt sval maskin. Kan inte vara utan office i jobbet tyvärr.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-26 10:41
Ursprungligen av Baltazar:

min ahr oxå sjunkit, va ja noterat ä att den verkar vara lite svalare vid batteridrift. undrar om inte lite av värmen kommer från när man kopplat in strömmen. me tanke på att den kommer in på samma ställe som processorn sitter.

Datorn blir svalare under batteridrift eftersom datorn då ställs in med t ex lägre klockfrekvens osv för att spara på strömmen. Vid nätdrift är det raka rör som gäller.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-26 10:51

Nja...inte riktigt tror jag. CPUn anpassar väl frekvensen efter belastningen. Oavsett nät-drift eller batteridrift. Däremot reglerar ju batteri-sparfunktionerna vad som skall vara på och hur länge etc. när man köär på enbart batteri.

  • Medlem
  • Västervik
  • 2006-06-26 13:11

Och sedan blir väl batteriet faktiskt varmt när det laddas, vilket borde höja temperaturen i hela datorn en del, eller? Hur som helst tycker jag inte att värmen är något stort problem i min MacBook nu (ej Pro)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-30 23:47

Vilket program kan man använda för att kolla temperaturen?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-01 08:30

coreduotemp

Ursprungligen av odelsteken:

Vilket program kan man använda för att kolla temperaturen?

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29854

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 13:13

Tack för den länken!

Jag har ju haft 2 Ibook tidigare och visst blir Macbooken varmare.
Mycket varmare vill jag påstå!

Apple säger att man bara ska ha Macbook på plan yta, men varför skriver då dom så här:

"MacBook har Front Row så att du kan navigera bland dina filmer, musikinspelningar, foton och mycket mer med en lätt tryckning på den medföljande fjärrkontrollen – vart du än styr stegen. Ge en improviserad föreställning av ett bildspel med dina semesterbilder på ditt favoritkafé. Spela upp din senaste iMovie på tåget. TITTA PÅ EN DVD I SÄNGEN. MacBook och Front Row ger dig plats på parkett både inom och utanför hemmets väggar."

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 12:38

För att du kan ligga på sängen och styra Front Row även fast datorn står på ett bord en bit bort?

Bevaka tråden