Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dyrare bredband pga. fildelning?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av filuren:

Följdfråga: Vilka är ”alla”?
Skattepliktiga, bredbandsanslutna eller pirater?

Skattepliktiga.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-10 00:34

Att våra skattepengar ska gå till musikjättar, filmbolag och upphovsmän rimmar illa då det knappt finns slantar till det mest elementära. Jag tror knappast att det förslaget har ett folkligt stöd.

Ursprungligen av filuren:

Att våra skattepengar ska gå till musikjättar, filmbolag och upphovsmän rimmar illa då det knappt finns slantar till det mest elementära. Jag tror knappast att det förslaget har ett folkligt stöd.

Men bibliotek tror jag ändå de flesta stödjer.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-10 00:49

Sverige är otroligt ovanligt som inte har avgifter på bredbandet som baseras på utnyttjandet. Är det verkligen svårt att tänka sig att betala för den mängd man utnyttjar? Jag menar, i UK där får man så hög hastighet som kan levereras dit man bor, sen kan man välja olika "mängder" data och det är på det som avgiften baseras, ju mer du vill kunna tanka, desto mer får du betala.
Företag är ju något helt annat. Bredband för privatpersoner är ju just det, bredband för privatpersoner. Jobbar du med grafisk produktion är du företagare och skall därför skaffa ett företagsabb, samma sak gäller ju redan nu, abben kan ju bara tecknas av privatpersoner.
Företagsabb brukar vara dyrare per definition och kan ju då lämpligen undantas denna "avgift".

Ursprungligen av bollman:

Jobbar du med grafisk produktion är du företagare och skall därför skaffa ett företagsabb, samma sak gäller ju redan nu, abben kan ju bara tecknas av privatpersoner.
Företagsabb brukar vara dyrare per definition och kan ju då lämpligen undantas denna "avgift".

Nej, jag tycker fortfarande inte att det håller... man kan ju hålla på med musik eller video som hobby, eller jobba med grafisk produktion i någon form av ideell verksamhet (åt en förening t.ex)

Men då är det ju bara att acceptera att man måste betala för den trafiken. Någon grupp hamnar ju alltid i kläm...

Eller så registrerar man en firma, och skaffar ett företagsabonnemang...

Vilket alla storladdande prirater också kan göra, och då får upphovsrättshavarna ändå inga pengar, och så faller idén...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-10 00:54

Jag är emot bibliotek. Folk kan köpa sina böcker.
Det finns ju pocketupplagor för de som är snåla.

Det pratas mycket om nerladdning i debatten... hur är det med uppladdning? När politiker diskuterar vad som ska gälla för Sverige så kanske de glömmer bort att sladden från datorn även når resten av planeten, dvs att internet är globalt. Om man delar ut något från en dator i Sverige via t ex DC++ och betalar "fildelarskatt" på det så kan ju samma fil spridas oändligt många gånger till utan att någon skatt betalas i andra länder.

Sker en nerladdning rent tekniskt helt inom Sveriges gränser eller är filerna ut å vänder på en server i något annat land? Vad gäller då? Vad säger amerikanska advokater och FBI om det?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det pratas mycket om nerladdning i debatten... hur är det med uppladdning?

När det snackas om nedladdning brukar jag invända att det är uppladdningen som är problemet. Det är den som laddar upp, som gör tillgängligt, det är den som gör brottet. Den som publicerar det han/hon inte får publicera bruter mot upphovsrätten. Det är konstigt att lasta den som laddar ner, som helt enkelt är konsument av denna publicering, och typiskt bara för sitt personliga bruk.

Ska man arbeta mot fildelningen så borde man väl gå på de som gör det som allra mest uppenbart är ett brott? Det finns fyra delaktiga som jag kan komma på: slutkonsumenten (nedladdaren), kontaktskaparen (Pirate Bay), finansiären (PBs annnonsörer) samt den som publicerar materialet (uppladdaren). Av dessa angiper man de två första.

Jo, jag vet att BitTorrent gör nedladdaren till uppladdare, men det är skillnad på seeder och leecher. Den förra gör någonting mycket aktivt för att distribuera, den andra åker bara med.

Och så finns den självklara invändningen om det ska vara ett brott alls, men det är en fråga om upphovsrättslagen och eventuell modifiering av den. Vi måste inte ha upphovsrätt alls, men än så länge har vi det.

Om de baserar skatten på trafik så får de som köpt en film via en betaltjänst skatta lika mycket som de som tankat olagligt. Hade ju kännts bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-16 11:13

Äntligen någon som tänker på att även Berth Milton vill ha bröd och smör på bordet!

Vänligen, Ylan

Hur blir det om fildelning tillåts i Sverige men är förbjudet i resten av världen? Jag kan då dela ut vad som helst härifrån Sverige, betala mina 5 kr och sen är filen spridd till flera miljarder andra användare.

Kassettskatt funkade på just kassetter där försäljningen skedde innanför landets gränser men internet är globalt. Vad hjälper det Hollywood om vi betalar några kronor här i Sverige om inte andra länder gör på samma sätt?

Senast redigerat 2006-06-16 15:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-16 11:20

Antar att det är SAP och SSU, men det var bara för att jag såg en tjej från SSU på TV i går.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-16 12:16

Sorry Anders!

Det visar bara hur vanskligt det är i gränslandet mellan talspråk och skriftspråk. My bad!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-16 13:32

Precis all trafik på nätet är fildelningstrafik, därför så är detta naturligtvis ett mycket logiskt och bra förslag.

Ingemar - har du någon syn på problemet "legalisera i Sverige / globalt internet"?

Att legalisera i ett land är som att legalisera i alla länder. Då är ju uppladdningen sen obegränsad. Har politiker som nu vill "undersöka" detta verkligen tänkt igenom hela problemet?

Bevaka tråden