Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ: Boot Camp och Windows på Mac

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag har kört boot camp på min nya macbook men när jag installerar wind xp sp2 så får jag fel meddelande fel disk och där hänger det sig ?

jag byter tlll cd 1 av återställnings skivorna som följer med macbook, startar om datorn tar ur skivan och mac startar som vanligt.

men... windows filerna verkar ligga under boot camp mappen men hur startar jag windows ?

under partioneringen valde jag att mac och windows skulle deal på hd så windows fick 32 gb, sedan lät jag windows partitionen förbli fat32 som den var, gjorde jag fel där skulle jag valt ntfs ?
jag har läst att fat32 max klarar 4gb eller var det fat ?
Men jag vet att mac bara kan läsa ntfs inte skriva till och jag vill ju kunna skriva till windows från mac.
Det var därför jag lät den vara fat 32 ?

Ursprungligen av italienaren:

jag har kört boot camp på min nya macbook men när jag installerar wind xp sp2 så får jag fel meddelande fel disk och där hänger det sig ?

jag byter tlll cd 1 av återställnings skivorna som följer med macbook, startar om datorn tar ur skivan och mac startar som vanligt.

men... windows filerna verkar ligga under boot camp mappen men hur startar jag windows ?

under partioneringen valde jag att mac och windows skulle deal på hd så windows fick 32 gb, sedan lät jag windows partitionen förbli fat32 som den var, gjorde jag fel där skulle jag valt ntfs ?
jag har läst att fat32 max klarar 4gb eller var det fat ?
Men jag vet att mac bara kan läsa ntfs inte skriva till och jag vill ju kunna skriva till windows från mac.
Det var därför jag lät den vara fat 32 ?

Helt korrekt ifall du vill kunna skriva till Windows från Mac-sidan som du själv konstaterat. Jag har själv gjort som du, partionerat i fat 32.

Ursprungligen av italienaren:

jag har kört boot camp på min nya macbook men när jag installerar wind xp sp2 så får jag fel meddelande fel disk och där hänger det sig ?

jag byter tlll cd 1 av återställnings skivorna som följer med macbook, startar om datorn tar ur skivan och mac startar som vanligt.

men... windows filerna verkar ligga under boot camp mappen men hur startar jag windows ?

Ja, det var aexakt samma fråga jag vill ha svar på. Hur gör man för att starta windows installationen efter en omstart? utan att logga in på mac os x först.

Hade följande problem:

Boot Camp assistant vägrar partitionera om disken, även om det finns ledigt utrymme. Vid ett tillfälle blev det t.o.m en Kernel Panic (total krasch av hela datorn).

Lösning:

Jag använde iDefrag för att defragmentera disken. I normala fall behövs inte detta eftersom filsystemet automatiskt defragmenterar, men tydligen funkar det inte helt okej. iDefrag har fin funktion som bränner en bootbar CD-skiva där programmet kan köras ifrån. Funkade helt okej, även om det tog två och en halv timme för min 300 GB disk.

Sen klagade Boot Camp Assistant igen. Denna gång att disken behövde repareras. Det går inte göras om operativsystemet körs, så jag startade upp från en OS X installations-DVD och körde reparation från Disk Utility. Detta hjälpte inte heller. Problemet var att jag hade 10.4.x DVD (följde med datorn) och den vill tydligen inte helt reparera diskar med 10.5 installerat. Jag körde då Disk Utility från en annan dator med hårddisken monterad via firewire Target Disk mode (starta upp med T-knappen intryckt). Det hade säkert gått med riktig 10.5 DVD också, men hittade ingen.

Efter allt detta (defragmentering med iDefrag och reparation med Disk Utility) klarade Boot Camp Assistant att partitionera om disken.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Ja, det var aexakt samma fråga jag vill ha svar på. Hur gör man för att starta windows installationen efter en omstart? utan att logga in på mac os x först.

Samma här!

Alltså, när jag startar windowspartitionen (håller nere Alt-knappen när datorn startar) så står det "Diskfel" och "Tryck ned någon knapp för att...(kommer inte ihåg om det står 'starta om' eller 'fortsätt')", men det funkar inte. Kan bara stänga av med power-knappen, inget annat.

Startar jag från skivan startar jag bara installationen. Kanske har det gått fel i partitioneringen som gjordes av boot camp-assistenten?

EDIT:

Läste i Boot Camp-handboken. Hittade detta:

Hehe, kan vara därför det skitit sig

Jag ska testa igen. Återkommer med resultat!

EDIT 2: Och följer man instruktionerna går det hur bra som helst

Senast redigerat 2008-04-11 21:58
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-31 18:00

Kan jag komma åt mina filer på OSX installationen med XP om jag installerar det med bootcamp? Är det någon är som använder sig av XP som förstahandsoperativ på sin MAC?

Du kan nå dem, men 3djepartsprogram lär behövas. enklare är såfall om du har 3 partioner. en där du har OS X, en med Windows och en där du kan lägga filer i att flytta mellan operativsystemen.

Och om någon använder XP som förstahandsval på en mac så borde de skämmas i min åsikt

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-09-11 12:38

Jag har då lyckas att visa BootCamp med XP och hela fadderullen allt fungerar bra osv. Men nu i efterhand skulle jag vilja ge windows några Gb till. Hur lyckas man med det egentligen?

Kan man installera windows på en extern hårddisk, i bootcamp får jag endast upp den interna. Har formatterat en extern till FAT32.

Mvh Daniel

Senast redigerat 2008-09-30 21:10
  • Medlem
  • 2008-10-07 14:01

Kan någon svara på en enkel fråga!
Har sökt men hittar inget svar....
Har en Imac med Bootcamp och en AirPort Extreme.
Nu vill jag koppla in externa diskar med en usbhubb till Airporten och använda i Vista!
Hur gör jag, går det? osv...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-07 22:27

Undrar lite om detta... Jag har aldrig riktigt haft nytta av Windows sen jag switchade, men nu måste jag ha detta till att uppdatera min GPS. Om jag väljer att skapa en NTFS- partition, kan jag då "pussla" ihop denna med min andra HFS+ partition senare..? Och i så fall hur?

/G

Det finns en del att önska om bootcamp med nya styrplatten när man kör i windowsläget.

Förstår inte varför man inte kan få med samma funktionalitet som finns i OSX till windows. När man vill högerklicka måste man i windowsläget hålla två fingrar på stryplattan och klicka med ett tredje finger, i OSXläget kan du enkelt göra en högerklickning.
Den helt vanliga funktionen när man vill köra igång ett program.
I OSX går ut till vänstra kanten när man vill "klicka" igång ett program men i windows måste man går nästan in mot mitten.
Svepa med två fingrar över en webbsida i OSX går som en dröm men i Windows går det väldigt hackigt.
Vi får hoppas att det kommer en bra uppdatering inom kort.

Även ljudet är inte det bästa när man kör i windowsläget och då med lurar för att lyssna på musik då det knastrar med jämna mellanrum.

Ursprungligen av heiko:

Det finns en del att önska om bootcamp med nya styrplatten när man kör i windowsläget.

Förstår inte varför man inte kan få med samma funktionalitet som finns i OSX till windows. När man vill högerklicka måste man i windowsläget hålla två fingrar på stryplattan och klicka med ett tredje finger, i OSXläget kan du enkelt göra en högerklickning.
Den helt vanliga funktionen när man vill köra igång ett program.
I OSX går ut till vänstra kanten när man vill "klicka" igång ett program men i windows måste man går nästan in mot mitten.
Svepa med två fingrar över en webbsida i OSX går som en dröm men i Windows går det väldigt hackigt.
Vi får hoppas att det kommer en bra uppdatering inom kort.

Även ljudet är inte det bästa när man kör i windowsläget och då med lurar för att lyssna på musik då det knastrar med jämna mellanrum.

I boootcamp 3 finns äntligen valmöjlighet om man vill ha högerklick i windowsläget.
Nu finns också äntligen vettiga skärmupplösningar när man kör mot projektor eller liknande. i Med Vista fick man på vissa projektorer lägsta möjliga upplösning och presentera ett stort Excel blad var ingen hit.
Är mycket nöjd med Windows 7 i den bärbara Macen.

Köra windowsprogram utan windows?

Finns det programvara som gör att man kan använda program för windows men utan att ha windows installerat ?

Nybliven Mac-ägare som är vilsen just nu

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-12 15:14
Ursprungligen av Glödhäck:

Finns det programvara som gör att man kan använda program för windows men utan att ha windows installerat ?

Nybliven Mac-ägare som är vilsen just nu

T ex CrossOver och Wine, men jag har inte testat.

Jag använder Paralells. Men nu skulle jag vilja använda Boot Camp för att dra mer nytta när jag har mycket program uppe. Vill inte köra båda OS:en samtidigt.

Jag vet att man kan använda boot camp partition till Paralells. Men kan man göra omvänt, alltså att ta en Paralells virtuell hårddisk (.hdd) och använda den till Boot Camp?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-17 20:17

Jag får inte det trådlösa att fungera när jag kör Boot Camp.
Jag ser det trådlösa nätverket i Boot Camp men det går inte att ansluta.

Yes!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-01 23:43

Kan man installera Windows genom att bara mounta en avbild direkt i OSX. Eller måste man ha vidrigheten på skiva först ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 01:13
Ursprungligen av bonis:

Kan man installera Windows genom att bara mounta en avbild direkt i OSX. Eller måste man ha vidrigheten på skiva först ?

Ja du behöver en fysiskt skiva om du ska installera genom boot camp. Ska du köra genom VM Ware eller linkande så behöver du nog inte detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-02 16:40
Ursprungligen av 20hz:

Ja du behöver en fysiskt skiva om du ska installera genom boot camp. Ska du köra genom VM Ware eller linkande så behöver du nog inte detta.

Ah det jag fruktade. Får väl försöka rota reda på någon sådan då..

Får inte med Windows till Snow Leopard, efter uppgrad. till Parallels 4

Hej
Väl medveten om att somliga tycker att detta är en Windows-fråga (jag håller inte med!) Undrar jag följande:
Först och viktigt: Jag har en Mac Powerbook, 2,16 GHz, 500 GB HD, köpt juli 2007.

Jag uppgraderade till Snow Leopard häromdagen. När jag skulle starta Boot Camp fick jag meddelandet att versionen var för gammal (Fattar inte: Gällde det Boot Camp eller Parallels 3? För Boot Camp v. 3 skulle väl ha installerats vid uppgraderingen - jag hittar inte programmet i och för sig). Nåväl, jag laddade då ned och uppgraderade min Parallels 3 till Parallells 4. Det gick bra att aktivera programmet och ikonen finns nu på dockan. Men när jag ska starta Parallels börjar virtual machine, som den ska, uppgraderas, för att efter en stund avbrytas av meddelandet: "You need to manually continue the upgrade process". Vidare rekommenderas jag att logga in på virtual machine. Jag tror också jag sett meddelandet att Virtual tools inte är installerat flimra förbi - jag har försökt installera det då, men det går inte.
I meddelandet står även att jag kan försöka starta i "normal mode"" om inget funkar, eller som senaste fungerande konfiguration (eller i safe mode, o. s. v.) - inget av alternativen fungerar.
Hur som helst: När jag försöker starta Windows kommer Windows-symbolen fram, men sedan svartnar den på skärmen.
Varje gång jag försöker det här verkar det bli en ny virtual machine, vilket inte är så lyckat. Innehållet i min gamla Windows-partition ligger i rotfoldern/dokument/parallells, som en säkerhetskopia. När jag klickar på den kommer den fram som nätverksikon på skrivbordet, men den är ju då i det gamla formatet (parallels 4 har ju inte samma format som 3:an) och det går inte att klicka igång Windows där via .exe-filen, som det rekommenderas).
Hur fanken ska jag göra? Detta känns som moment 22. Parallels har en helt värdelös, byråkratisk pc-support (de har tydligen helt givit upp själv, eftersom de hänvisar supportsökande till sina FAQ:s och till användargrupper). Jag vill ju inte vara tvungen att installera om Windows XP från skiva - då går det flera dagar bara till uppgraderingar).
Är det någon därute som har uppgraderat från Parallels 3 till 4 som möjligtvis har några tips att komma med.
Ivan Markowicz

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 14:04

Jag har installerat xp home via boot men själva installationen av xp gick fel (valde nog fel partion) och jag lyckades få ut skivan men varje gång jag startar om imacen så går den direkt till win och det enda som meddelas är "diskfel, tryck på tangent...bla bla" men jag vill komma till osx för att göra en återställning. Hur gör jag det?

Ursprungligen av johax70:

Jag har installerat xp home via boot men själva installationen av xp gick fel (valde nog fel partion) och jag lyckades få ut skivan men varje gång jag startar om imacen så går den direkt till win och det enda som meddelas är "diskfel, tryck på tangent...bla bla" men jag vill komma till osx för att göra en återställning. Hur gör jag det?

Bör funka med att hålla nere alt tangenten när du bootar om datorn sedan väljer vad du vill köra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 15:46
Ursprungligen av heiko:

Bör funka med att hålla nere alt tangenten när du bootar om datorn sedan väljer vad du vill köra.

Har gjort det men då visas endast en enda hårddisk och det är Windows. Det finns bara den alternativet. Mitt hår börjar gråa

Jag prövade även att mata in installationsskivan för MAC ifall jag skulle kunna komma åt OSx plattformen för att återställa allt men då får jag installera allt på nytt och den enda alternativet (det finns inga fler) är bootcamps hårddisk på 32 gb.... Inget annat. Funderar på att installera ändå och på nåt sätt därifrån komma i kontakt med originalet. Tror ni det fungerar?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-26 23:42

Vill komma åt mac os x

Jag har samma problem med att jag inte kan komma in på mac, utan att det bara är Windows som öppnas. När jag tycker ned Alt händer ingenting. Kan man inte bara be CD´n om att re-boota? Jag tror att själva re-booten är skadad eftersom jag inte kan stalla in något under start-up disken i Windows - där finns ingenting, den säger "- This software is not compatible with the computer"

  • Medlem
  • Lerum
  • 2010-02-15 12:26

Paralells 5

Ursprungligen av johax70:

Jag har installerat xp home via boot men själva installationen av xp gick fel (valde nog fel partion) och jag lyckades få ut skivan men varje gång jag startar om imacen så går den direkt till win och det enda som meddelas är "diskfel, tryck på tangent...bla bla" men jag vill komma till osx för att göra en återställning. Hur gör jag det?

Hej,

Installerade nyligen Snow Leopard med påföljden att Paaralells 3.0, build 5608.0 inte fungerar längre. Var i kontakt med Paralells totalt jobbiga helpdesk och ville bara veta om man kan uppgradera mot en lägre avgift i st för att köpa Paralell 5 till fullt pris. Har tittat lite på deras tyska sida och tror mig förstå att man måste uppgradera till nr 5. Eftersom Du redan har nr 4 så får Du uppgraderingen till en ganska låg kostnad. Håller just nu på att ladda ner nr 5 och får se vad det hela ger. Fick så småningom svar fr deras s.k. helpdesk att även nr 5 är ngt reducerat i priset vid uppgradering från 3 till 5. Eftersom det var ett tag sedan Du ställde frågan har det kanske redan löst sig, om inte annat så önskar jag Dig lycka till.

Hälsningar

Macmos

  • Medlem
  • 2009-10-04 11:42

Har en MB unibody från i våras som jag tänkte köra in win 7 på. Men vilken version av W7 är lämpligast? Och är det 32 eller 64-bitarsvarianten jag ska installera?

Tack

Ursprungligen av 8fps:

Har en MB unibody från i våras som jag tänkte köra in win 7 på. Men vilken version av W7 är lämpligast? Och är det 32 eller 64-bitarsvarianten jag ska installera?

Tack

Jag kör med 64-bitars Windows 7 Pro och det funkar mycket bra.

  • Medlem
  • 2009-10-05 15:24
Ursprungligen av heiko:

Jag kör med 64-bitars Windows 7 Pro och det funkar mycket bra.

Ok tack!

Något spec man ska tänka på innan jag kör igång? Eller är det bara att köra in CDn o installera?

Ursprungligen av 8fps:

Ok tack!

Något spec man ska tänka på innan jag kör igång? Eller är det bara att köra in CDn o installera?

Tror inte detta men jag har stoppat in 4GB minne.
Kör igång OSX kör sedan bootcamp som finns i verktygslådan och följ instruktionerna.

Bevaka tråden