Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook DVD hårdvarulåst?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-06-14 14:27
Ursprungligen av northernlight:

men ni... kan man köpa tex en extern dvdbrännare för att göra detta?
annars funkar det under xp med bootcamp?

Visst kan du köpa en extern dvdbrännare och ha den på en region och den interna på en annan, men det är knappast en lösning för de flesta.

Det finns ingen anledning till att tro att det skulle funka bättre under XP. Firmwaren i driven är densamma...

man kan ju köpa en extern UTAN sådant lås

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-14 19:29
Ursprungligen av Baltazar:

man kan ju köpa en extern UTAN sådant lås

Var då?
Av vad jag förstod av tråden så tillverkas det inga UTAN lås längre eller har jag missuppfattat saken?

vet inte, har aldrig bytt på mac, men på PC har jag aldrig haft nå problem med regionskoder

Fan va löjligt det här är, jag har aldrig varit med om en PC som haft regionskodning. Usch!

Alla PC:n jag anvant har varit lasta till en viss region (i alla fall efter fem byten), det har varit flertalet Dell med region 2 i Sverige och region 1 pa denna Dell som jag sitter vid i Kalifornien, min Fujitsu-Siemens hemma i Sverige och pa min iBook dessutom.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-23 11:30

Jag läste nånstans att någon hade satt i en DVD med region 0 och då kunnat välja region 0, vad tror ni om det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-23 12:49

Jag satt in en Japansk dvd i min Macbook och dvd player ville jag skulle välja en dvd-region eftersom denna ännu inte var satt. Jag valde istället att starta upp Toast och göra min rip som jag tänkt. VLC hade inga problem att spela upp vare sig rippen eller den innan.

Menar ni att regionen skulle satts utan mitt medgivande (dialogrutan fanns alltså kvar tills jag var klar med filmen och då valde avbryt och skivan matades då ut)? Annars känns det ju inte som skyddet är så hemskt svårt att gå runt...

fråga ... gäller dvd - regionslåsning även på MacBook Pro samt Mac Pro Quad Xeon .. ?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 06:44

Har en MBP. Har provat kora filmen i VLC men det funkar inte. Har aven provat MactheRipper.
Gar det att gora natt at det har?natt nytt? nan som fatt det att funka? och hur gor man?

  • Medlem
  • 2006-10-23 07:13

Lösningen för stationära icke-data dvd-spelare är ju att betala en licenspremie. Det är därför det nu går att få en regionsfri spelare utan att sabba garantin som man gjorde förr. Det borde rimligtvis gå att få motsvarande funktionalitet på en dators dvd-spelare? En namnlista för att kunna välja detta, skicka till Apple? 2-300 kr extra för regionsfri spelare från start vore ok för mig.

/hpe

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 08:09

Hpe: bra ide

Samtidigt loser ju inte det mitt problem just nu.

Ska va i australien(regionkod 1) i ett ar. Har med mig cirka 20 svenska DVD(regionkod 2). Ar inte intresserad av att kopa en DVD och tv. Tankte ha datorn som dvd-spelare i sovrummet. Antar att basta losningen ar att rippa alla svenska DVD:er och sen stalla om datorn till region 1, sa att jag kan hyra och kopa nya filmer harnere.
Ar det basta sattet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 22:17

Hmm, jag kan rippa och ta bort regionskodningen alla mina utlänska DVD-filmer med MacTheRipper på min iMac med Intel Core Duo.

Ursprungligen av Koski:

Hmm, jag kan rippa och ta bort regionskodningen alla mina utlänska DVD-filmer med MacTheRipper på min iMac med Intel Core Duo.

Skumt. Det kan inte jag med min PPC iMac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-02 22:50

Ställer jag in ignorera som åtgärs när jag sätter i en dvd för att sedan starta skivan i VLC så får jag aldrig regionsfrågan. Menar ni att den ändå registrerar regionen och låser sig efter fem gånger?

Australien har region 3 så lås för guds skull inte fast dig i region 1 om du ska köp/hyra dvds där

tur att man har kvar ett gäng gamla dvdslädar för pc... får väl köpa usb>ide och köra... fan vilket skit...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-15 15:04

När jag stoppar i en DVD-film i datorn startar den DVD-spelaren direkt. Stäng av DVD-spelare direkt och starta filmen i VLC. Fungerar fortfarande galant, har alltid gjort.

Ursprungligen av doGG:

När jag stoppar i en DVD-film i datorn startar den DVD-spelaren direkt. Stäng av DVD-spelare direkt och starta filmen i VLC. Fungerar fortfarande galant, har alltid gjort.

Det funkar på vissa datorer och inte på andra.

Regionskoder är ett brott.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-15 21:59

Dåligt Apple, dåligt...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 05:53
Ursprungligen av frosse:

Dåligt Apple, dåligt...

Knappast Apple's fel, skyll i stället på de stora filmbolagen, som drev igenom regionskodningen. Det är dessutom ingen hemlighet att kodningen finns enbart för att man ska kunna ha olika releasedatum på DVDerna (och därmed tjäna maximalt med stålar under Biovisningen). Jag vet inte, men är det så himla svårt att släppa en film på Bio samtidigt i Europa och USA?

(Det finns dessutom en teori om att regionskodningen blev till för att göra det svårt för amerikanska konsumenter att se på japansk importfilm, men detta låter mer som en dålig konspirationsteori för mig...):)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 07:50

Men det är ändå förbannat jävla löjligt att det ska vara så hårt, i synnerhet då det är så enkelt att komma runt på stationära spelare. Tre klick på fjärrkontrollen och så är den öppen för alla regioner. Gissningsvis har väl datorköparna helt enkelt inte krävt det av tillverkarna så då ha de sparkat ner oss hårt istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 08:13

Pa nya zeeland och i Australien sa maste alla dvd-spelare som saljs vara regionsfria eller ga att gora regionfria. (Detta har jag snappat upp pa olika forum). Tydligen har det aldrig kommit upp i domstol.. Men de flest dvd-spelare som saljs ska vara regionsfria. Hardare i nya zeeland an Australien vad jag har forstatt. (Undrar om denna lag galler datorer oxa..). Ganska bra lag:)

Filmbolagen i USA verkar dock strava att andra hallet tyvarr. Verkar va en kamp mellan Hollywood och resten av varlden. Hollywood drar val in mest pengar fran biobesok, sa det ligger natt adm_kenshin sager. De vill inte att vi ska kopa filmen, de vill att vi ska ga pa bio...
Det tog ju ett tag for Hollywood att borja salja film pa natet, sakert pga att de ville inte gora film mer latt tillgangligt. De ville salja sin film pa biograferna. Denna strategi maste va valdigt lonsam, da man fortsatt med den.

Jakligt trist for oss konsumenter i vilket fall som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 09:07

måste bara kolla.. regionsfritt (0) och region 9 (9) är väl inga problem även om man ställt in region 2 som slutgiltig region i sin mac? jag har snart både intel mac mini och intel MB

Om regionskodningen sitter i SuperDrive och inte i mjukvara, kan man då inte kringå detta med att köpa en extern DVD-spelare som är enkelt att ta med?

  • Medlem
  • 2006-12-03 11:44

Att behöva släpa på en extern dvd spelare är ju inte direkt praktiskt eller ekonomiskt när man betalat för att ha en inbyggd dvdspelare. Det här är ju tyvärr idiotiskt av Apple.

Och mitt tips är nog att även om man ignorerar regionsfrågan när man sätter in en dvd, så kommer den sätta och använda en av de 5 gånger du har på dig att ändra.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-07 14:41

Jag är inte fullt så säker på att endast hårdvaran är låst för jag har en nec dvd brännare som jag fixat firmwaren på o de funkar fint i win men tiger visar den fina räknaren om 5 ggr o den räknar ner också, tyckte jag va lite lustigt.

Hur som helst så gillar jag verkligen inte detta med regionslåsning, i dagens läge så bör man kunna få köpa film från vilket land man vill tycker jag utan att dras med dessa låsningar.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 21:38

Tyvärr så kommer det ju inte att bli bättre med tiden heller, om inte en majoritet av konsumenterna säger ifrån. Jag bojkottar nu mera det mesta som innehåller någon form av DRM (som är jobbig att knäcka, går det snabbt och bra bryr jag mig inte), och för att ytterliggare visa mitt missnöje med 'industrin' så går jag inte heller längre på bio. Men som sagt, en ensam person som beter sig upproriskt och skriver arga brev gör inte mycket skillnad...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 17:47

regionsspärr är en helt sjuk grej! och varför bara på film? borde inte musik vara spärrat oxå? finns importförbudet mot DVD kvar? kommer ihåg att polisen raidade videoaffärer som sålde Region 1-skivor. free world? eller hur. borde det inte vara förbjudet att importera och installera utländska dataprogram/spel oxå? för att inte tala om amerikanska böcker!

jag blir så arg!

Bevaka tråden