Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Pirate Bay har stängts

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av apple4ever:

Det är nästan lite grann som nazi-tyskland, en makt som inte styrs av folket. Usch..

Men sedan kom hela världen(ok, nästan) ner på dem och stoppade dem till slut!
Visst finns det nazister kvar, men inte ser vi att de tar över världen nu inte.

Problemet är ju att det inte finns nåt I-land så vitt jag vet som är på rätt sida i den här frågan, så inge stormakt kommer och räddar oss. Är det krig som gäller så är det revolution och gerilla-krigföring vi får satsa på.

Sen är det kanske lite väl att jämföra antipiraterna med nazis, men det är lätt att gå dit ibland…

Ursprungligen av apple4ever:

Det är nästan lite grann som nazi-tyskland, en makt som inte styrs av folket. Usch..

Men sedan kom hela världen(ok, nästan) ner på dem och stoppade dem till slut!
Visst finns det nazister kvar, men inte ser vi att de tar över världen nu inte.

Vet inte vad ni läst för historia i skolan hitills men du verkar inte ha nån koll på vad som skedde i tyskland under nazi-tiden på 30 och 40-talet. Nazisterna valdes till makten av folket och hade folkets stöd under många år. Nazisterna skulle åter göra tyskland till en makt att räkna med efter förnedringen efter första världskriget och hade folket med sig i det. Ditt påstående är alltså så fel det bara kan bli. Läs på eller håll tyst.

Det är just genom sån här okunskap nazister och annat löst folk demokratiskt kan komma till makten.

Jag skrev "lite grann som..."
Självklart är antipiraterna inte ens i närheten så brutala som de där lädergubbarna, men jag tycker de beter sig lite väl utanför gränderna ibland.

Man ska inte skylla på antipirater, inte på pirater heller. De som egentligen är skyldigast är företagen själva eftersom de inte verkar vilja göra saker på rätt sätt.
----------
Liknelse: Du bor 300m ifrån en bensinmack, du tänker köpa en liter mjölk och det kostar dig 10:-.

Men, om du går 200m åt andra riktningen där Netto befiner sig, kan du istället köpa 1,5l mjölk för 8kr.

Vilket är det självklara valet?

Okej? Av det jag förstått så var de flesta tyskar emot nazismen, men kunde och vågade inte stå upp för sig själva eftersom de då blev fasttagna/avlivade.

Förlåt om jag missförstått hela sammanhanget, aja, är man korkad så är man.

Tack och hej.

EDIT: Vet iaf sjlv att jag aldrig skulle rösta på några sk**högar som har hat mot annat folk, i detta fall de som inte var s.k ariskt folk...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 10:51
Ursprungligen av apple4ever:

Okej? Av det jag förstått så var de flesta tyskar emot nazismen, men kunde och vågade inte stå upp för sig själva eftersom de då blev fasttagna/avlivade.

Förlåt om jag missförstått hela sammanhanget, aja, är man korkad så är man.

Tack och hej.

EDIT: Vet iaf sjlv att jag aldrig skulle rösta på några sk**högar som har hat mot annat folk, i detta fall de som inte var s.k ariskt folk...

Efter ett tag var givetvis de flesta tyskar emot nazismen, men det tog ganska lång tid. Hitler var som en nedstigen gud som skulle rädda Tysklands anseende efter förnedringen i Versaille. Det var inget konstigt att Hitler kunde komma till makten när Tysklands valuta hade en inflation på 1000 tals % i veckan! - på grund av de hutlösa krigtböter England och Frankrike tvingade tyskarna att betala. Hitler var en skicklig manipulatör och en riktigt riktigt duktig talare, kvinnor svimmade och män blev stolta, man kan säga att han eldade massorna.

Men det kan ske när som helst igen

slut på historia, om ingen vill fylla på.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 20:59

Jag förstår vad apple4ever menar när han pratar om en diktatur, det vi pratar om här är egentligen hur kultur ska spridas mellan individer och grupper. Jag menar att kulturen skapas av oss människor och inte tvärt om. Med det menar jag att de multinationella mediaföretagen måste se det, utnyttja det och ge folket det som folket söker.
Altså borde företagen precis som tidigare skrivit se att människor enkel vill få tilllgång till media via internet.
Vidare i debatten tror jag att man ska sluta diskutera huruvida det är bra eller dåligt med piratdelning; istället inse att det existerar och hantera situationen.
Som det är idag kan man gå in i en butik, ta en chokladkaka under tröjan och gå ut, utan att betala. Faktumet att det är lätt att sno saker, gör det inte omöjligt att ändå tjäna pengar.

Bara för att det vore lagligt att ta musik, kopiera eller dela ut film på gatan tror jag att det inte skulle sluta produceras. Kultur är något som skapas för att marknade efterfrågar det, så kommer det alltid att vara, men formerna kommer ändras och bör ändras.

Mvh
Vidar

Ett problem som sällan tas upp i debatten är att det inte går att ha fungerande och full koll på copyright-lagar utan att förstöra yttrandefriheten. Yttrandefriheten kräver nämligen möjligheten att vara anonym när man vill men för att kunna tillämpa copyright-lagarna måste all kommunikation övervakas.

Liknelsen med stöld faller dessutom på många punkter, t.ex. att när något stjäls kan det inte säljas igen, men de som får sitt material kopierat har det fortfarande kvar at tjäna pengar på, affärsägaren går dock med förlust på grund av stölden.

Och en sekunds mindre cynism:
Personligen betalar jag redan ersättning till artisterna genom kassettavgiften vilket ju borde tillåta mig att ladda ner då jag betalat för mig. Eller hur?

Jag anser att jag har rätt att veta om en produkt är värd pengarna innan jag köper den, ja Varför ta en onödig risk?

Och om jag lagt ut många miljoner på att tillverka en dammsugare av mitt eget märke skulle jag tycka det var rätt surt om folk gick ut och köpte sig en electrolux.

Om jag kunde begära pengarna tillbaka för att ha betalat för att se en kass film så vore läget såklart annorlunda. Får jag en äcklig cola på McDonalds kan jag be att få en ny, trots att jag druckit av den äckliga.
Så funkar det inte med film så därför kollar jag först om jag inte har väldigt höga förväntningar. Det är få filmer nu för tiden som håller måttet i mitt tycke och jag förväntas lägga ner hutlösa mängder pengar för att hitta en av många filmer som jag tycker om.

Ursprungligen av Laseranders:

Om jag kunde begära pengarna tillbaka för att ha betalat för att se en kass film så vore läget såklart annorlunda. Får jag en äcklig cola på McDonalds kan jag be att få en ny, trots att jag druckit av den äckliga.
Så funkar det inte med film så därför kollar jag först om jag inte har väldigt höga förväntningar. Det är få filmer nu för tiden som håller måttet i mitt tycke och jag förväntas lägga ner hutlösa mängder pengar för att hitta en av många filmer som jag tycker om.

Vad bra för dig att du inte tycker så många filmer är bra då slipper du ju köpa dem ju sämre filmer du ser desto bättre för dig, fast i verkligheten så är det mest ett lamt argument du för fram, själv så tycker jag filmupplevelsen i sig är värd en slant även om filmen inte är kanon.

Pengarna tillbaks är det faktiskt möjligt att få, men du har väl aldrig ens frågat eftersom ditt dåliga argument skulle fungera ännu sämre då.

Ursprungligen av jazzper:

Vad bra för dig att du inte tycker så många filmer är bra då slipper du ju köpa dem ju sämre filmer du ser desto bättre för dig, fast i verkligheten så är det mest ett lamt argument du för fram, själv så tycker jag filmupplevelsen i sig är värd en slant även om filmen inte är kanon.

Pengarna tillbaks är det faktiskt möjligt att få, men du har väl aldrig ens frågat eftersom ditt dåliga argument skulle fungera ännu sämre då.

Jag har aldrig haft anledning att fråga

Kan man få pengarna tillbaka för att filmen var dålig? Jag har hört om folk som gått ut 5 minuter in i filmen och begärt pengarna tillbaka, men fått tvärnej.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag har aldrig haft anledning att fråga

Kan man få pengarna tillbaka för att filmen var dålig? Jag har hört om folk som gått ut 5 minuter in i filmen och begärt pengarna tillbaka, men fått tvärnej.

Du får prova, själv har jag fått fribiljetter i ersättning men då kollade jag lite längre än 5 minuter, ingen kan väl avgöra kvaliten på en film innan den har kommit igång?

Ursprungligen av jazzper:

Du får prova, själv har jag fått fribiljetter i ersättning men då kollade jag lite längre än 5 minuter, ingen kan väl avgöra kvaliten på en film innan den har kommit igång?

Klart man kan. Man kan se ifall skådespeleriet suger till exempel. That's not the point. Jga har heller inte tid att chansa på att en film är bra, se hälften och jiddra med de i kassan om att få fribiljetter.

Ursprungligen av Laseranders:

Klart man kan. Man kan se ifall skådespeleriet suger till exempel. That's not the point. Jga har heller inte tid att chansa på att en film är bra, se hälften och jiddra med de i kassan om att få fribiljetter.

Oj du orkar/vågar inte chansa, tur att några gör det annars skulle det göras väldigt lite film. Sen så behöver inte dåligt skådespeleri sabba en hel film.

Ursprungligen av jazzper:

Oj du orkar/vågar inte chansa, tur att några gör det annars skulle det göras väldigt lite film. Sen så behöver inte dåligt skådespeleri sabba en hel film.

Men den film som skulle göras skulle hålla högre klass.

Ursprungligen av Laseranders:

Men den film som skulle göras skulle hålla högre klass.

Jag betvivlar det.

Angående att lämna biografen under filmens gång och få tillbaka pengar så skickade jag en fråga till SF Bio om det i kväll. Så här skrev jag:

Citat:

Skickat: den 12 juni 2006 21:05
Till: info@sf.se

Hej,

Vi är några som funderar kring reklamationer på biografer. Säg att
man börjar att se en film men den visar sig vara så dålig att man går
ut efter en stund. Kan man då få pengar, biljetter eller liknande
tillbaka? Finns det i så fall någon gräns för hur lång speltid som
får ha förflutit? Kan man ha sett hela filmen? Får man tillbaka för
samma värde man betalt för eller får man en viss procentsats? Gäller
samma policy kring reklamationer över hela Sverige eller skiljer det
mellan de enskilda biograferna?

Så här svarar de:

Citat:

Skickat: den 12 juni 2006 21:36
Från: info@sf.se

Hej!

Tack för ditt mail.

Jag ska försöka svara på er fråga så gott jag kan.
Vi på SF Bio visar filmen så som upphovsmännen (regissör etc.) tänkt sig. Detta innebär att vi ser till så att bilden och ljudet är bra. Om kvaliten på ex. ovan nämnda saker inte är som de skall så kan man lämna salongen och få sina pengar tillbaks. Helst ser vi givetvis att kunden först säger till så att vi har en chans att åtgärda felet.
Om filmen ej motsvarar ens förväntningar är detta något som inte vi på SF Bio kan rå för och är alltså inget som vi ersätter besökare för. Självklart händer det att vi gör undantag i vissa fall. Det kan exempelvis vara en familj som köpt biljetter till en olämplig film och upptäcker detta först när filmen börjat. Om de då lämnar salongen så brukar vi kunna återlösa biljetterna så att de kan se något annat istället. Detta är dock något som man får avgöra från fall till fall. De gånger kunder återlöser biljetten så får man hela summan tillbaks eller alternativt det antal fribiljetter som motsvarar det antal biljetter man köpt.

Med vänliga hälsningar,
Henrik

SF Bio AB
Kundtjänst & Helpdesk
Postadress: Box 7404, 103 91 STOCKHOLM
Tel dir: 08-56 26 00 00
www.sf.se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-13 09:41
Ursprungligen av jazzper:

Jag betvivlar det.

Jag med faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 15:59
Ursprungligen av Laseranders:

Om jag kunde begära pengarna tillbaka för att ha betalat för att se en kass film så vore läget såklart annorlunda. Får jag en äcklig cola på McDonalds kan jag be att få en ny, trots att jag druckit av den äckliga.
Så funkar det inte med film så därför kollar jag först om jag inte har väldigt höga förväntningar. Det är få filmer nu för tiden som håller måttet i mitt tycke och jag förväntas lägga ner hutlösa mängder pengar för att hitta en av många filmer som jag tycker om.

Lösningen är väl egentligen en filmtjänst á la Music Store där man kan få en förhandstitt på filmerna?

En stor prissänkning på musiktjänsterna på nätet skulle göra att attityden för illegal nedladdning skulle ändras tror jag. Varför ladda hem illegalt när det är så billigt?

En skiva 20kr, en låt 5kr. Jag tror att volymerna hade ökat något enormt. Bollen ligger hos skivbolagen.

Ursprungligen av tobot:

Lösningen är väl egentligen en filmtjänst á la Music Store där man kan få en förhandstitt på filmerna?

En stor prissänkning på musiktjänsterna på nätet skulle göra att attityden för illegal nedladdning skulle ändras tror jag. Varför ladda hem illegalt när det är så billigt?

En skiva 20kr, en låt 5kr. Jag tror att volymerna hade ökat något enormt. Bollen ligger hos skivbolagen.

5kr. för en låt är nog helt ok men 20 för ett album är oftast inte lönsamt för vare sig bolag förlag eller artist.

Ursprungligen av jazzper:

5kr. för en låt är nog helt ok men 20 för ett album är oftast inte lönsamt för vare sig bolag förlag eller artist.

Men om det leder till att det säljs fler album så kan det mycket väl bli lönsamt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 16:18
Ursprungligen av jazzper:

5kr. för en låt är nog helt ok men 20 för ett album är oftast inte lönsamt för vare sig bolag förlag eller artist.

Varför inte? Det är ju inget fysiskt album. Att producera ett fil är en engångskostnad till skillnad från att tillverka CD-skivor.

Vad är skillnaden på att sälja ett digitalt album för 100 kr och att sälja fem för 20?

Ursprungligen av tobot:

Varför inte? Det är ju inget fysiskt album. Att producera ett fil är en engångskostnad till skillnad från att tillverka CD-skivor.

Vad är skillnaden på att sälja ett digitalt album för 100 kr och att sälja fem för 20?

Tyvärr så funkar det inte så folk har ju beränsat med tid att lägga på musik och tänk på att det kostar en hel del att marknadsföra och hosta.
Dessutom så är 20 kronor alldeles för billigt 50:- är nog mer i linje med vad folk kan tänka sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 16:42

Folk verkar ju inte ha problem med att lägga tid på musik om man ser på den olagliga nedladdningen, eller?

Varför kostar det mer att marknadsföra ett album som kostar 20 kr om volymerna ökar? Och varför är det bättre med 50 kr än 20?

Ursprungligen av tobot:

Folk verkar ju inte ha problem med att lägga tid på musik om man ser på den olagliga nedladdningen, eller?

Varför kostar det mer att marknadsföra ett album som kostar 20 kr om volymerna ökar? Och varför är det bättre med 50 kr än 20?

20 kr. minus moms är 16 kronor - marknadsföring och hosting blir 10 kr. - 2 kr. för betalningslösning blir 8 kr.8 kronor för artist och bolag att dela på, för allt jobb med att spela in och producera en skiva är ganska orimligt även om den laddas ned några tusen gånger blir det bara 16000 kronor eller ungefär vad artisten drar in på att sälja 200 CD om han säljer direkt, eller runt 600 om han går genom bolag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 16:46

Dessutom tror jag att marknadsföringen av musik kommer att spela mindre och mindre roll med smarta rekommendationsfunktioner(last.fm, amazon, itunes, pandora mm) och musikcommunities.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 17:51

Kostnader för marknadsföring och hosting är väl ändå beroende på försäljningsvolym.

Ursprungligen av tobot:

Kostnader för marknadsföring och hosting är väl ändå beroende på försäljningsvolym.

Inte nödvändigtvis men mina beräkningar var ju ungefärliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 11:01

Jag tror faktiskt Laseranders kan vara nåt på spåren, det svåra i denna tråd är att sikterna ligger för långt ifrån varandra, vilket resulterar i lite pajkastning, vilket i sin tur resulterar i banala argument från bägge sidor.

Jag tror att det skulle göra alla komersiella bolag riktigt gott att se över hur de tar betalt för sina program/alster/musdik/film etc, jag är inte benägen att tro att man kan gå lika långt som LAnders men inte heller lika långt tillbaka som hur det ser ut idag.

En nedladdad skiva skulle kunna kosta säg mellan 40 och 60 kronor, eftersom ett album kostar att spela in, sedan kostar marknadsföriong rätt mycket. Vidare likadant med film - skulle välkomna att man kan ladda ner fil för rimliga pengar kanske en 80 spänn eller nåt - håller med om att det vore trevligt att få en förhandsvisning, på kanske 2 minuter då man åtminstonde hinner se vad det är man ska köpa.

Program likaså, fram för fler trials som man kan ladda hem - gillar man det kan man köpa det.

Det enda kruxet är kanske design och likanande, där om vi som byrå gör något till en kund - ska då inte vi ha rätten att ta betalt för det, och ska kunden inte ha rätt att förfoga de alster vi gör? - ska vem som helst kunna sno varumärkesskyddade grejer hur som helst?

Om allt skulle vara fritt står vi inför en omdaning av samhället som är mycket större än de småsaker vi pratar om här, då skulle det krävas en helt n y form av ekonomi, andra typer av arbeten, men kanske allra mest helt andra typer av människor än de som lever på jorden.

/Tangen

Bevaka tråden