Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples filmnedladdningssite öppnar snart?

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Laseranders:

Och jag är en av många som gjort precis tvärtom. Jag avfärdar ditt skitprat som nonsens för att det inte stämmer överens med verkligheten.

Då kommer den naturliga frågan, när var du i närheten av verkligheten senast? Newsflash! Verkligheten stavas inte TPB eller DC++.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-28 18:12

Varför håller den här idiotiska debatten på i all evighet? Är det så inihelvete svårt att banka in i skallarna på alla som piratkopierar att de stjäl material som omfattas om lagen om upphovsrätt?
Varför kan de inte begripa att det är andra som har betalat för deras nedladdningar av musik, filmer och professionella programvaror som kostar scahaber?
Om ingen köpte musiken, filmerna och programmen som Laseranders och hans imbecilla gelikar sitter och laddar ner gratis så skulle det inte finnas något att ladda ner.
Lik förbannat fortsätter han/de att hävda att de har rätt att göra det. Antingen för att det är synd om dem för att de är fattiga studenter, eller för att det är allas rättighet. Det är det väl för höge fan inte alls det?
Om jag vill ha en Bentley kan jag inte stjäla en. Om Laseranders vill ha Photoshop eller Maya så tycker han att det är OK att stjäla. För att han är en fattig student.
Jag är en fattig gubbjävel, jag vill ha en Bentley.
Då är det alltså OK att stjäla en?
Jag och många andra har betalat för Laseranders och hans låginformerade kompisars stulna programvaror. Hundratusentals kronor.
Men det tycker Laseranders är legio. Bara att sno.
Ni får ursäkta mig, men jag blir så jävla förbannad på piratkopierarnas inställning. Inpiskade idioter, det är min uppfattning.

Ska det vara så svårt att banka in i skallen på alla gamla kärringar som rastar sina små yipyap-hundar att de i själva verket dödar Barbapappa!? Om jag vill ha ett röd hink med lerskit, är det då OK för mig att pissa på Ernst-Hugo Järegårds grav iförd gula plastgummistövlar??

Konrad. Håll dig till ämnet. Vi pratar fortfarande inte om stöld här. Jag har aldrig stulit nåt och tycker i stort sett bara det är OK för att rädda liv.

Bygg en egen Bentley så är det nog bara de på Bentley som klagar. Du har mitt stöd.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 18:17

snacka om att blanda ihop korten väl.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-28 18:23
Ursprungligen av DaPhox:

snacka om att blanda ihop korten väl.

Vem är det som blandar ihop korten tycker du?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 18:41

Du & många andra. Eftersom du inte verkar se skillnad på fildelning & upphovsrättsbrott m.m. likaså att ALLA auktioner MOT fildelning är av godo vilket det kommer visa sig att inte vara. Det är bara att inse att marknaden/branschen har skjutit sig själva i foten genom att i åratal vägrat erbjuda vettiga alt. (nej de är inte ens det nu) & har upphaussat "fildelningens effekter"/betydelse till abnorma proportioner. Bara för att branschen vill att man ska beställa deras junk via nätet & hoppa på ett ben & stå på huvet 3 ggr innan man får spela filerna behöver man inte göra det. Tycker inte fildelningsdebatten verkar skilja sig mycket från hometaping/VHS-debatterna f.ö.

Vad gäller skivaffärerna (speciellt 2nd hand) som bommat igen/går dåligt (t.ex. Sthlm) är jag delvis bov i dramat. Tack vare nätet (amazon m.m.) kan jag beställa skivor jag aldrig skulle fått tag genom svenska distrib., dessutom nya till halva priset & jag "tvivlar" på att de affärer jag besöker är speciellt välbesökta av nätpirater. Det jag menar är att de flesta där är "genuint" musikintresserade & få tror jag ser det som ett vettigt alt. att ladda ner sina älskade artister som futtiga datafiler... (självklart skyller butiksinnehavarna på nedladdningen ändå)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 23:23

Jag ser det som solklart att det hänger ihop, det är bara Reclaim,, WhatEver,, fucka samhället piraterna som ser det som sin anarkistiska medborgliga rätt att sno/kopiera andras jobb, att deras hjärnor inte fattar att det går inflation i de prylar de kopierar är bara pinsamt att läsa, dock är det nog en politisk inställning mer än något annat, iaf hoppas jag det. Dock så tror jag att om skiv/filmboagen ville så skulle dom snabbt kunna konkurrera ut alla vardagspirater som jag själv ser mig tillhöra. Som det är nu så är typ piratebay det bästa och enklaste sättet att hitta sin musik. Om tex ITMS säljer sin musik lossless för ett bra pris och samtidigt skiter i DRM och att du bara kan spela din musik på 5 datorer så skulle jag direkt börja köpa mer musik igen. Som nu vill jag inte pröjsa fullt pris för en lågupplöst fil som slutar funka då jag bytt datorer några gånger, dock så ser jag inte det som min rätt att kopiera. Anarkist & yber liberal piraterna kan gärna flytta ut till en egen ö och kopiera varandras prylar, vem vet kanske Castro har plats på sin..

Ursprungligen av Fredric:

Jag ser det som solklart att det hänger ihop, det är bara Reclaim,, WhatEver,, fucka samhället piraterna som ser det som sin anarkistiska medborgliga rätt att sno/kopiera andras jobb, att deras hjärnor inte fattar att det går inflation i de prylar de kopierar är bara pinsamt att läsa, dock är det nog en politisk inställning mer än något annat, iaf hoppas jag det. Dock så tror jag att om skiv/filmboagen ville så skulle dom snabbt kunna konkurrera ut alla vardagspirater som jag själv ser mig tillhöra. Som det är nu så är typ piratebay det bästa och enklaste sättet att hitta sin musik. Om tex ITMS säljer sin musik lossless för ett bra pris och samtidigt skiter i DRM och att du bara kan spela din musik på 5 datorer så skulle jag direkt börja köpa mer musik igen. Som nu vill jag inte pröjsa fullt pris för en lågupplöst fil som slutar funka då jag bytt datorer några gånger, dock så ser jag inte det som min rätt att kopiera. Anarkist & yber liberal piraterna kan gärna flytta ut till en egen ö och kopiera varandras prylar, vem vet kanske Castro har plats på sin..

Åtminstone början och slutet av det där visar tydligt att man inte riktigt kan ta dig på allvar i den här debatten. I mitten kan man iallafall skönja nån sorts tankeverksamhet, men det verkar som att du tappade flödet…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 23:53

Suck,, som tur är så är det inte så många som tänker som du (Laser mannen), vårt samhälle skulle rasa ganska snabbt. Men du håller din fana högt och det är inget fel i det, skillnaden mellan oss är att när jag vill ha något så betalar jag hellre för mig än att kopiera, tyvärr så kör du en patetisk räkmacka på andras tid och jobb, att du inte själv fattar det säger en mycket om dig. Någonstans så måste du se dig bättre än resten av världen, vad annars ger dig den självklara fribiljetten som du själv ger dig friheten till,, men kör på, en vacker dag så kanske du vaknar. Sedan att du mer eller mindre har ett helt forum emot dig borde väl vara en liten väckarklocka att du har fel,, men inte ens det får din klocka att ringa :)...
Men piratpartiet har väl 60000 medlemmar, tyvärr har väl bara 40 av dessa rösträtt, så det är bara att köra på, framtiden är er. Jag orkar inte diskutera med politiska extremer, det är liksom 100% dödfött och verkligen slöseri med tid.

Ursprungligen av Fredric:

Sedan att du mer eller mindre har ett helt forum emot dig borde väl vara en liten väckarklocka att du har fel,, men inte ens det får din klocka att ringa :)...

Njae, var inte så säker. :rolleyes:

Ursprungligen av Fredric:

Men piratpartiet har väl 60000 medlemmar, tyvärr har väl bara 40 av dessa rösträtt, så det är bara att köra på, framtiden är er.

xD

Jag orkar inte längre.
Det går inte att förklara för den som har bestämt sig för att inte lyssna:'( . Men, kom inte och säg att jag sagt jag stöder stöld!
Detta har jag aldrig sagt, jag stöder utveckling!

(En stilla undran; ni som så hårdnackat slåss för hard copy, varför inte stenkakor? Varför inte gå hela vägen? Det vore väl något, stenkakor kunde vara hur PK som helst. Tänk en vevgrammofon, ingen ström, bara muskelkraft. Eko-musik, kravmärkta hits. Vill ändå ingen ha skiten kan ni snacka med Bodström, han hjälper er säkert.)
(Edit: Nej, jag ändrar mig. Det kommer säkert någon hemmapressar-pirat och stjäl igen. Det enda rätta är att vi förbjuder musikinspelning. Vill du höra en låt så ring musikern. Han kommer hem och drar en låt i ditt vardagsrum och du betalar, kontant, med kvitto, moms, skatt och det hela. Där har vi lösningen. Ta bort radio, TV, Internet, hela skiten. Bibliotek, där har vi ett annat piratgissel. Vill du läsa en bok så får du ringa författaren och han kommer hem och löser högt. Film, ja alla vet ju att det är inspelad teater typ, så film skippar vi helt. Låt oss bygga om alla biografer till teatrar. Japp, det måste vara det enda rätta.)

Senast redigerat 2006-06-29 10:23
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-29 10:19

Om branschen, som DaPhox skriver, hade lyssnat på vad konsumenterna ville ha hade de kunnat minska (inte få bort helt) den "illegala" fildelningen.
Folk fildelar olika, jag har i alla fall köpt en majoritet av de saker jag har laddat ner, och serier jag har laddat ner, slötittar jag ofta på tv när det sen kommer till Sverige. Dvs jag betalar för mig när jag får tillfället, däremot väntar jag inte ett halvår på att få det till Sverige, samma sak med filmer. Skulle jag kunna få aktuella tv-serier till ett rimligt pris skulle jag lätt betala för det.

Nu är det här inte något nytt händelseförlopp, det var samma visa när tv, cd, band, video. Alla företag var rädda att deras marknad skulle gå i graven. Så vitt jag vet lyssnar folk fortfarande på radio.
Vad som är nytt för den här gången är att politiker är numera knähundar till storföretag istället för att lyssna på folket.

Jag tror även att anledningen till att små skivaffärer har fått stänga är företag som cdon som står för. Kanske ska vi jaga efter dom för att dom har anammat ny teknik och därmed slagit ut folk som inte gör det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-29 11:14

Jag tycker att upphovsrätt, copyright, patenter måste finnas kvar, dock så måste dessa lagar ses över. Som jag även skrev ovan så har hela musik/film industrin mycket att se över, deras tåg har kört åt fel håll, dom har jobbat emot istället för med vilket självklart inte funkar. Dock så behövs upphovsrätten finnas kvar och respekteras av flera anledningar, inte bara för att skydda den som har gjort verket utan även för att skydda materialet mot tex fel användning. Själv är jag fotograf/formgivare, och om jag tex plåtade ett snyggt porträtt på Laser Anders som sedan användes utan mitt medgivande som reklambanner för gratissidan www.men-wear-panties.com så tror inte att varken Anders eller jag skulle tycka att det var kul. Men eftersom bilden inte har någon ägare så kan jag inte göra så mycket. Så det finns flera sidor av copyright världen än bara skydda mot olaglig kopiering. Sedan kan man fundera lite på hur tex framtida medicinforskning ska fungera, vem ska betala för den då vem som helst kan kopiera det du har investerat dyra pengar i?, många branscher är i behov av riskkapital av olika slag för att överleva, något som säker kommer att försvinna samma dag då piraterna får sin vilja igenom och dödar patenter, upphovrätten mm bara så dom kan kopiera det dom vill ha men inte betala för sig..

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-29 12:01

Fredric, det är ju skillnad om någon tar ditt foto och känar stora pengar på det, eller om någon använder fotot som bakgrundsbild på sitt skrivbord och kommer ihåg ditt namn vid ett senare tillfälle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-29 12:02

"" gratissidan www.men-wear-panties.com ""

Upphovsrätten ska finnas kvar, men på ett helt annat sätt än den gör idag. Som den ser ut idag gör den nog mer skada än nytta. Patent gör garanterat mer skada än nytta och motverkar direkt det den är tänkt att skydda och värna om.

Lasermannen, WORD!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-29 21:01
Ursprungligen av Laseranders:

Upphovsrätten ska finnas kvar, men på ett helt annat sätt än den gör idag. Som den ser ut idag gör den nog mer skada än nytta. Patent gör garanterat mer skada än nytta och motverkar direkt det den är tänkt att skydda och värna om.

Kan bara hålla med, dock så behövs båda, fast i en ny och fungerande tappning.
Vi får inte glömma att riskkapital är ett av de element som driver mycket av vårt samhälle framåt, inte staliga bidrag som så många tror och mycket av det skulle försvinna om patenter inte skulle existera. Hur många % av Sveriges cancer / hiv forskning betalas av staten vs riskkapital? Det är väl ingen slump att staten tok dissas i en av cancerfondens reklamfilmer. Sedan kan man även fråga sig hur våra läkemedels bolag skulle jobba i framtiden, skulle dom våga att investera flera miljarder i nya produkter när konkurrenten samma dag kan kopiera produkten och sälja den för halva priser pga att dom inte behöver hämta i kostnaden för forskningen?? det rimmar illa i mina öron..

En variant är ju att ge företag/myndigheter tillstånd att betala ut löner och bidrag till snyltare (fildelare) med kopior på pengar som de gjort i en färgkopiator.

Elle vasjuttsingen - gå hela vägen ut. Är det inte skit att samhället förbjuder att man använder hundringar man kopierat upp i färgkopiator.

Jag menar det är ju inte brottsligt för den ursprungliga hundringen finns ju kvar.

Och hur bra skulle det inte bli. Företag slipper lägga ner fabriker och kan öka sin vinst genom att köpa fler färgkopiatorer. Kommuner och stat slipper bskatta medborgarna - de kan bara köpa fler färgkopiatorer. Och det blir ju massor med nya jobb med operatörer som administrerar/säljer/servar kopiatorerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 03:23

Jag håller med, skillnaden mellan att kopiera till synes identiska sedlar som inte ens banken ser skillnad på till att kopiera musik, filmer mm är minimal, det bilr inflation i båda fall oavsätt om det ä valuta eller mjukvara. Tyvärr är detta några få som har svårt att förstå detta, Men dock så behöver upphovsrättslagar och copyrights ses över, som det är nu så gör det mer ont än gott..

/F

Senast redigerat 2006-07-01 11:04

Det är väl ett märkligt sätt att se på saken att säga att det blir inflation i kultur och media. Som om musiken blir mer värd för dig om du kan sitta och gotta dig åt att bara du och några till har råd med den och inga fattiga ska få komma åt den. Förstår inte hur man kan koka ihop nåt så dumt.
Snacka om att flumma, och att dessutom smyga in en liten anklagelse om att alla som inte håller med din politiska ståndpunkt lever på bidrag, bara så där i förbifarten. Spyr nästan på din låga debattnivå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 12:57

hehe
Sorry men jag blir bara så jävla trött på att coola pirater som du! som inte kan skilja på mitt och ditt.

Ursprungligen av Fredric:

hehe
Sorry men jag blir bara så jävla trött på att coola pirater som du! som inte kan skilja på mitt och ditt.

Jag har inga problem med att skilja på mitt och ditt.

Vad gäller skivaffärerna: unga människor, som alltid stått för merparten av skivkonsumtionen, köper i dag inte bara skivor, som förr, utan även tevespel och dvd-filmer. Och det är de senare nischerna som växer på skivbranschens bekostnad. Skivbolagen vägrar att erkänna tappet till dessa konkurrenter, som dessutom finns inom deras egna koncerner. I stället vill de "rädda vad som räddas kan" genom att ge sig på det enda de KAN ge sig på utan att behöva omstrukturera sin affärsmodell, dvs fildelningen.
Och, för att återvända till skivaffärerna, inte nog med att de tappar kunder till spel/film, de kunder de har kvar är alltmer otrogna och köper merparten av sin musik på nätet. Själv köper jag en stor mängd skivor i månaden, men inte ett enda ex från en fysisk skivbutik. Tacka fan för att dessa går omkull - och inte fan är det fildelningens fel.

Ursprungligen av Stinky:

Vad gäller skivaffärerna: unga människor, som alltid stått för merparten av skivkonsumtionen, köper i dag inte bara skivor, som förr, utan även tevespel och dvd-filmer. Och det är de senare nischerna som växer på skivbranschens bekostnad. Skivbolagen vägrar att erkänna tappet till dessa konkurrenter, som dessutom finns inom deras egna koncerner. I stället vill de "rädda vad som räddas kan" genom att ge sig på det enda de KAN ge sig på utan att behöva omstrukturera sin affärsmodell, dvs fildelningen.
Och, för att återvända till skivaffärerna, inte nog med att de tappar kunder till spel/film, de kunder de har kvar är alltmer otrogna och köper merparten av sin musik på nätet. Själv köper jag en stor mängd skivor i månaden, men inte ett enda ex från en fysisk skivbutik. Tacka fan för att dessa går omkull - och inte fan är det fildelningens fel.

Jo, delvis.

Vad gäller konkurrensen från spel och filmer så fanns det ju TV spel och filmer (VHS) att köpa även förr. DVD-film försäljningen går förövrigt inte framåt utan backar...

Ursprungligen av Simon Templar:

Jo, delvis.

Vad gäller konkurrensen från spel och filmer så fanns det ju TV spel och filmer (VHS) att köpa även förr. DVD-film försäljningen går förövrigt inte framåt utan backar...

Nehejdu, tv-spel och VHS var inte i närheten av de nivåer de håller idag försäljningsmässigt. Tvärtom var de så marginella att de inte ens höll en procent av cd-försäljningen utan snarare räknades i promille. VHS hade under många år inte ens någon säljmarknad öht. Och det stämmer att dvd-försäljningen det senaste 1,5 året backat något - men från redan rekordartade nivåer! Dvd-försäljningen fortsätter dessutom att växa, om än något långsammare.
Dvd-marknaden har idag ätit en stor del av "kakan" som tidigare var cd-försäljningens, så det är ställt utom allt tvivel att fildelningens omtvistade effekter på skivbutikers väl och ve bara är fluglort i jämförelse med konkurrensen från 1, skivförsäljning direkt från nätet, 2, tv-spel, 3, dvd.

Ursprungligen av Stinky:

Nehejdu, tv-spel och VHS var inte i närheten av de nivåer de håller idag försäljningsmässigt. Tvärtom var de så marginella att de inte ens höll en procent av cd-försäljningen utan snarare räknades i promille. VHS hade under många år inte ens någon säljmarknad öht.

Du pratar ur nattmössan Nintendo Atari Commodore SEGA SONY m.fl. omsatte miljarder (alltså betydligt mer än vad du påstår) på spel samtidigt som skivmarknaden blomstrade.
VHS filmer såldes likaledes i stora mängder under många år tills DVD tog över.

Inse att piratladdningen SJÄLVKLART påverkar försäljning negativt frågan är hur mycket.

Ursprungligen av Simon Templar:

Du pratar ur nattmössan Nintendo Atari Commodore SEGA SONY m.fl. omsatte miljarder (alltså betydligt mer än vad du påstår) på spel samtidigt som skivmarknaden blomstrade.
VHS filmer såldes likaledes i stora mängder under många år tills DVD tog över.

Inse att piratladdningen SJÄLVKLART påverkar försäljning negativt frågan är hur mycket.

HUR är det självklart?

Ursprungligen av Laseranders:

HUR är det självklart?

Ja du lär ju aldrig inse det självklara att om man kan välja mellan något som kostar gratis eller något som kostar 90:- så väljer 99% det som är gratis,även om det är småolagligt och omoraliskt, sen lär du väl aldrig inse det absurda i att många som piratladdar försvarar sig med "men jag köper ju ändå plattor och filmer, kanske inte de som är lätta att ladda ned och de jag lyssnar/tittar mest på men ändå..."

Ursprungligen av Simon Templar:

Ja du lär ju aldrig inse det självklara att om man kan välja mellan något som kostar gratis eller något som kostar 90:- så väljer 99% det som är gratis,även om det är småolagligt och omoraliskt, sen lär du väl aldrig inse det absurda i att många som piratladdar försvarar sig med "men jag köper ju ändå plattor och filmer, kanske inte de som är lätta att ladda ned och de jag lyssnar/tittar mest på men ändå..."

Spelmarknaden på 80-talet var en leksaksbransch och inte det minsta jämförbar med hur spel idag konkurrerar med annan hemma-underhållning. Samma med VHS - folk köpte inte VHS på tillnärmelsevis samma sätt som man köper dvd idag. Det är ju fullkomligt glasklart att skivbutiken-på-hörnet går omkull i första hand därför att folk köper skivor på nätet istället. Det tål att sägas igen: det finns statistik på allt detta, det enda som saknar statistiska belägg är att P2P påverkar musikbranschen negativt. Däremot finns som bekant siffror som visar på motsatsen, att fildelare också konsumerar mer.

Bevaka tråden