Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laddar inte 99mac lite långsammare nu?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-13 12:14

Jag ska be att få korrigera/förtydliga mitt inlägg ovan. Bara för att verkligen se hur länge det dröjer att ladda 99macs sidor jämfört med andra, så har jag suttit och tagit tid. Det (högst ovetenskapliga) resultatet med Glocalnets 8Mb lina, Camino 1.0.1 och test på 5 olika sidor i vardera sajt är:

Expressen, i genomsnitt 1,8 sekunder per sida
Aftonbladet, i genomsnitt 1,7 sekunder per sida
proformica.com, i genomsnitt 0,3 sekunder per sida (Alla sidor redan cachade, hehe)
apple.com, i genomsnitt 3,0 sekunder per sida
99mac, i genomsnitt 10,0 sekunder per sida

Dessutom, det där google-joxet jag nämnde är tydligen Google Analytics http://www.google.com/analytics/ som anropas av ett javascript i koden. Om jag stänger av javascript i webbläsaren, så verkar sidorna ladda någon sekund snabbare.

EDIT:

Fotnot: Expressens första sida är ingefär 1,2Mb stor med bilder, scripter och annat och laddade på under 2 sekunder. 99macs förstasida är på ca 275Kb och laddade på ca 10 sekunder.

Så egentligen är det inte 99mac ca 5 ggr trögare, utan ungefär 20 ggr!

Senast redigerat 2006-06-13 12:25
  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-06-13 14:00

Okej, 99mac är väl inte blixtrande snabb men max 3-4 sekunder nu när jag provar högst ovetenskapligt på lite olika trådar som jag inte läst tidigare.

Danne, har du provat med annan webläsare, annan dator, annan plats? (Andra sajter har du ju redan kollat mot.)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-13 14:10
Ursprungligen av Khedron:

Danne, har du provat med annan webläsare, annan dator, annan plats? (Andra sajter har du ju redan kollat mot.)

Nej, inte egentligen eftersom det ju inte ska spela nån roll. Men jag provade i Firefox ett par sidor: Lika slött där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-13 23:02

Jag tycker också att 99mac har blivit otroligt segt efter den senaste uppdateringen. Just nu tar det 5-10 sek för en sida att laddas...

Ursprungligen av nilrog:

Jag tycker också att 99mac har blivit otroligt segt efter den senaste uppdateringen. Just nu tar det 5-10 sek för en sida att laddas...

Kan bara hålla med föregående talare... Det tog nog en 12-13 sek för att komma in på den här tråden. Fast jag har inte känt att det varit så långsamt tidigare...

Stort tryck på servern just nu kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 23:28

99mac har blivit markant slöare på senare tiden, det har vi märkt att fcpug.se också blivit som rullar på samma server. Så ökat tryck är säkert en faktor. Dock har 99:an rasat betydligt mer i prestanda, vilket är lite märkligt.

Kom ni fram till något Martin?

Mycket slöare än MW som int är snabb-laddad. Sitter ändå på en 24 lina.

Vet har lokaliserat prestandaförsämringen till SEO-modulen som skriver om webbadresserna. Har uppdaterat till senaste versionen som gjorde vissa skillnader och vi väntar på version 3.0 som kommer inom kort. Sidorna ska ladda max 0.5 sekund långsammare pga detta - inte 10 sekunder som ni nämner ovan.

En ny Xserve G5 står och väntar på att börja användas för 99mac vilket också kommer ge en stor skillnad prestandamässigt då vi inte behöver dela server med dom andra 99orna. Kvällstid har vi haft full belastning på alla sajter och då jobbar servern 100% CPU i ett par timmar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-14 13:21
Ursprungligen av Björnström:

Vet har lokaliserat prestandaförsämringen till SEO-modulen som skriver om webbadresserna.

Skulle ni inte kunna stänga av den tills vidare då?

Ursprungligen av Danne V:

Skulle ni inte kunna stänga av den tills vidare då?

Nope - det vill jag inte göra eftersom det skulle ställa till kaos med indexering och inkommande trafik (Google står för över 40% av våra besökare). Modulen fixar bland annat så att alla gamla länkar som gick till /forum/ fortfarande fungerar trots att forumet bytt adress och URL:er.

Jag sitter på SIN (ni får googla upp vilken flygplats det är) på väg tillbaka mot Svedala just nu, landar imorgon bitti. Ser till att fixa detta asap.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-14 16:04
Ursprungligen av Björnström:

Nope - det vill jag inte göra eftersom det skulle ställa till kaos med indexering och inkommande trafik (Google står för över 40% av våra besökare). Modulen fixar bland annat så att alla gamla länkar som gick till /forum/ fortfarande fungerar trots att forumet bytt adress och URL:er.

Ja du Martin. 99mac fick ju ihop 20.000 medlemmar utan vBSEO och det gick ju bra, eller hur? Dessutom verkar det som om man mycket väl kan konfigurera så att den inte alls gör den här typen av URL, men behåller andra funktioner som t.ex. den redirect du nämner. Jag kan ju ha fel, eftersom jag bara ögnade igenom möjligheterna här http://www.crawlability.com/vbseo/ ganska snabbt.

Om det blir "kaos" så får du väl backa tillbaka till strukturen ni hade tidigare eller ordna redirect på annat sätt.

Men det som stör mig kraftigt är att du är så kåt på att få nya besökare/medlemmar genom Google att du hellre utvecklar sajten så att den passar dom än lyssnar på oss som är existerande (och ibland betalande) medlemmar.

Ursprungligen av Danne V:

Men det som stör mig kraftigt är att du är så kåt på att få nya besökare/medlemmar genom Google att du hellre utvecklar sajten så att den passar dom än lyssnar på oss som är existerande (och ibland betalande) medlemmar.

Jag tycker du överdriver i din reaktion. Denna modul är inte enda anledningen att servern är mer belastad - det är även så att 99mac delar server med 5 andra forum just nu till skillnad från tidigare.

Tanken var att vi skulle hinna sparka igång en till server innan min tjänsteresa men det hann vi inte. Det kommer en 6.1 uppdatering med lite nytt godis kanske redan imorgon om Belak har hämtat sig från "Vättern runt".

SEO-modulen är riktigt kraftfull och räddade oss från tiotusentals fellänkade diskussioner och inlägg när vi flyttade forumet. Tänk på hur många gamla länkar det finns i forumet som inte hade fungerat utan modulen.

Jag agerar alltid efter hur jag tror 99mac utvecklas bäst långsiktigt men det är inte möjligt att erbjuda 24/7 service eller 100% engagemang i alla frågor, ibland uppstår strul som tar tid att fixa.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-06-14 13:47

10 sekunder att ladda denna tråd från det jag trycker på länken i dagens aktiva

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-17 12:31

Mmm...inget svar från Martin på mitt tidigare inlägg. Kanske inte var värt en kommentar?

I alla fall vill jag tacksamt meddela att 99mac verkar ladda en aning snabbare nu. Det är fortfarande långt ifrån bra, men i alla fall bättre. Mot tidigare ca 10 sekunder i genomsnitt för varje sida, tar det nu 5-7.

Ursprungligen av Danne V:

Mmm...inget svar från Martin på mitt tidigare inlägg. Kanske inte var värt en kommentar?

I alla fall vill jag tacksamt meddela att 99mac verkar ladda en aning snabbare nu. Det är fortfarande långt ifrån bra, men i alla fall bättre. Mot tidigare ca 10 sekunder i genomsnitt för varje sida, tar det nu 5-7.

Jag har inte möjlighet att följa allt som skrivs här. Ibland besöker jag inte forumet på flera dagar och då hinner man missa ett par tusen inlägg.

Startade om Apache tidigare idag och det gjorde faktiskt skillnad.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-18 09:43

Jag har inte fått sökfunktionen att fungera alls på flera dagar.

Jag håller på att konfigurera upp en till webbserver nu - tar nog ett par timmar att synka allt data (över 100.000 filer).

Nu är vi igång med lastbalanserade Apache webbservrar!

Två Xserve G5 delar på arbetet som webbserver för 99mac och inom kort kommer vi köra lastbalansering på alla 99-sajter. Jag vill bara vara säker på att det verkligen rullar på till 100% innan jag tar steget.

Meddela alla konstiga felmeddelanden eller timeouts ni får här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-18 22:43
Ursprungligen av Björnström:

Nu är vi igång med lastbalanserade Apache webbservrar!

Två Xserve G5 delar på arbetet som webbserver för 99mac och inom kort kommer vi köra lastbalansering på alla 99-sajter.

Låter fint

Skriv gärna om den tekniska lösningen (i en ny tråd kanske?) om du har tid och lust. Alltid intressant att läsa om vad som händer "back stage"

Ursprungligen av JohanB:

Låter fint

Skriv gärna om den tekniska lösningen (i en ny tråd kanske?) om du har tid och lust. Alltid intressant att läsa om vad som händer "back stage"

Det ska jag definitivt göra - riktigt cool lösning faktiskt.

Visst rullar det på lite bättre nu även om det är en intial tröghet innan sidan laddas. SEO-modulen uppdateras till version 3.0 inom kort i samband med att vBulletin 3.6 lanseras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-18 20:07

FCPUG.se är klart mer "snappy" nu helt klart.

99mac.se är klart snabbare, men lider fortfarande av en märkbar lagg.

Bevaka tråden