Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Premiär för 99mac 6.0

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Underbart bra!... Ni har gjort ett kanonjobb!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-28 22:15

Ser riktigt grymt ut! Bra jobbat!

Belak håller på att färdigställa sitt exjobb just nu - känner lite dåligt samvete att vi snodde åtta-tio timmar om dagen i en vecka :">

Det är mycket mer jobb än man kan tro att uppdatera sajten kan vi konstatera utan att gå in på detaljer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-28 22:15

2 av 5 från mig, gillade den gamla designen mycket bättre. Rubrikerna är lite för stora, gamla logon var trevligare, och sen så vet jag inte om brunt är min favoritfärg...

ska loggan vara så att 99 ser ut att stå närmare än mac? Speglingen sabbar den annars så snygga loggan.

Ursprungligen av Code Red:

ska loggan vara så att 99 ser ut att stå närmare än mac? Speglingen sabbar den annars så snygga loggan.

Ja, du har en poäng där... speglingen, som den är gjort, ger intrycket att 99 står framför.

Själv tycker jag spegligen visserligen är riktigt snygg, men jag är ändå skeptisk till den för det känns väldigt trendigt, väldigt Front Row - Apple 2005 typ. Risken är väl att den känns lite daterad om ett tag. Men å andra sidan, då kanske vi kör 99mac v7

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-05-28 23:14

Nice, dock hade jag som mer eller mindre lever i "nya inlägg" velat ha en knapp för just det. Känns lite fumligt när jag skall upp och vela runt i "forum" för att att hitta den. Har jag då tagit mig ett par järn så blir det inte lättare;)

Ursprungligen av onnyt:

Nice, dock hade jag som mer eller mindre lever i "nya inlägg" velat ha en knapp för just det. Känns lite fumligt när jag skall upp och vela runt i "forum" för att att hitta den. Har jag då tagit mig ett par järn så blir det inte lättare;)

Du behöver inte fumla runt. Klicka på själva knappen FORUM så är det fixat

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-05-28 23:17

Jag får upp alla inlägg.

Ska man tolka nya layouten som att nyheterna inte kommer tillbaka?

Ursprungligen av Code Red:

Ska man tolka nya layouten som att nyheterna inte kommer tillbaka?

Björnström söker efter redaktörer så nog kommer de tillbaka, men nu blir de troligen mer kopplade till forumet vid publicering.

Ursprungligen av Code Red:

Ska man tolka nya layouten som att nyheterna inte kommer tillbaka?

Nyheterna i den form som fanns när Adrian var nyhetsredaktör kommer inte tillbaka. Back to basics som Björnström skrev, innebär att vi går tillbaka att vara ett forum. Och ett jävligt bra sådant.

I stället presenteras de två senaste nyheterna från nyhetsforumet.

/c

Riktigt snyggt o bra. Gillar designen och färgerna, hade dock varit roligt ifall man fick välja bland några olika... Sedan så ärr 99mac loggan ursnygg den med

Good work helt enkelt .

Med beröm godkänt !

Ursprungligen av Pocahontas:

Med beröm godkänt !

Vad kul att höra det!

Jag vet att Belak har jobbat en hel dag till med att fixa små & stora problem sen lanseringen. Själv har jag försökt få fart på sajten - den har varit lite väl seg.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-29 00:58

Ni hade ju ett par ursnygga loggor som förslag här vart tog dom vägen? Inte för att denna är fy skam heller men gillar mera rena loggor som den gammla.

Annars gillar jag resten.

Två feta tummar upp från sängen här i Umeå!
Gillar den subtila speglingen på "Nytt inlägg". Loggan... hmm.. ja... funkar i alla fall. Helheten får MVG.
Det enda jag känner som icke 100%igt är att trådnamnet på översiktssidan borde vara mindre, som i förra versionen.

riktigt trevligt.. Håller på att kolla runt lite, och det är riktigt najs.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-29 07:58

Jättesnyggt!!

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-29 08:09

Toppen, kalas och kanon!
En stor eloge till Belak med flera som måste jobbat stjärten av sig!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 08:27

Snyggt!

Tufft jobb att designa en sajt med tusentals tyckare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 08:38

Hrm, verkar som alla kör mac här. Själv sitter jag på WIndows XP och har haft extremat mycket problem sedan bytet igår. I stort sätt var annan gång jag drar upp en tråd crashar iexplorer, dessutom tror jag att menyn längst upp inte ska se ut som den gör för mig.
Har testat detta både hemma och på jobb och har samma problem på båda ställen.

Får följande fel i explorer också:
Rad: 16
Tecken: 3
Fel: 'document.all[...].style' är null eller inte ett objekt
Kod: 0
URL: http://www.99mac.se/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=700662

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-29 08:51
Ursprungligen av odelsteken:

Hrm, verkar som alla kör mac här. Själv sitter jag på WIndows XP och har haft extremat mycket problem sedan bytet igår. I stort sätt var annan gång jag drar upp en tråd crashar iexplorer, dessutom tror jag att menyn längst upp inte ska se ut som den gör för mig.
Har testat detta både hemma och på jobb och har samma problem på båda ställen.

Får följande fel i explorer också:
Rad: 16
Tecken: 3
Fel: 'document.all[...].style' är null eller inte ett objekt
Kod: 0
URL: http://www.99mac.se/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=700662

Mitt tips är att du byter till en modern webbläsare som exempelvis Firefox. Internet Explorer är en gammal, osäker och utdaterad webbläsare som inte stödjer webbstandarder.

Jag antar att problemen i IE uppstår pga. att 99mac följer webbstandard, vilket IE inte alla gånger klarar av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 10:54
Ursprungligen av akesson:

Mitt tips är att du byter till en modern webbläsare som exempelvis Firefox. Internet Explorer är en gammal, osäker och utdaterad webbläsare som inte stödjer webbstandarder.

Jag antar att problemen i IE uppstår pga. att 99mac följer webbstandard, vilket IE inte alla gånger klarar av.

Lite svårt att gå upp till chefen efter två veckor på jobbet och kräva att få Firefox installerat.
Dessutom fungerar ju IE på de flesta andra sidor/forum, så varför skulle det inte göra det även på 99mac.se? Många tycker att Firefox är bättre men trots det har IE majoriteten av användarna. Alltså finns det mer att vinna på att ha en sida som fungerar i IE jämfört med Firefox. Dock tycker jag att det ska fungera i båda läsarna.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 12:21
Ursprungligen av akesson:

Mitt tips är att du byter till en modern webbläsare som exempelvis Firefox. Internet Explorer är en gammal, osäker och utdaterad webbläsare som inte stödjer webbstandarder.

Jag antar att problemen i IE uppstår pga. att 99mac följer webbstandard, vilket IE inte alla gånger klarar av.

Dina synpunkter hade varit riktiga om 99mac hade följt webstandarderna..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-29 09:17
Ursprungligen av odelsteken:

Hrm, verkar som alla kör mac här. Själv sitter jag på WIndows XP och har haft extremat mycket problem sedan bytet igår. I stort sätt var annan gång jag drar upp en tråd crashar iexplorer, dessutom tror jag att menyn längst upp inte ska se ut som den gör för mig.

Liknande problem med menyn blir det i webläsaren på Nokia 9300i. Tror den kör Opera Mini.
'Startsida' och 'forum' hamnar inom det bruna, och så blir det radbyte, två menyer, radbyte osv osv.
Riktiga opera-läsaren fungerar fint dock

I övrigt tycker jag det ser underbart ut.... förutom att texten blir för stor i 1024*768. Men i 1600*1200 är det jättebra!
Kanske en funktion för att byta textstorlek genom att välja olika CSS-filer skulle va fint

Här är en bild på 99mac.se:s HTML DOM visualiserad. Genererad genom den fräcka Websites as Graphs. Det finns fler exempel på grafer för bland annat Apple, Google, Yahoo, CNN m.fl. Här är en förklaring till färgerna:

blått: länkar (A-taggen)
rött: tabeller (TABLE-, TR- och TD-taggar)
grönt: DIV-taggen
lila: bilder (IMG-taggen)
gult: formulär (FORM-, INPUT-, TEXTAREA-, SELECT- och OPTION-taggar)
orange: radbrytningar och blockcitat (BR-, P-, och BLOCKQUOTE-taggar)
svart: HTML-taggen, själva root-taggen
grått: alla andra taggar

Här är hitta.se som jämförelse

Hemma på macen så är jag jättenöjd men på jobbets WinXP så suger det rejält - nästan inget av de klickbara alternativen i den bruna listen finns på rätt ställe, istället så listas de klickbara alternativen till höger i en fallande kolumn... att det sedan krachade 3 gånger på raken är en annan historia - lyckades komma in i denna tråd först efter att jag tömde allt från Temporary Internet Items folder. - För de som är eller blir switchers så måste detta komma som en bitter upplevelse. Vore intresant att höra med alla de som tvingas köra WinXP hur dom då uppskattar sidbyggandet - tyvär så måste jag nu totalsåga 6.0 uppdateringen... fast OK, det är på rätt väg..

På många arbetsplatser så är det INTE tillåtet att byta webläsare hur som hellst, typ vi på SVT får deffinitivt INTE göra det.

Olle

Dubbeltumme upp! Skitsnyggt!

Bevaka tråden