Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SPEC för nya Mac Pro

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 22:39

Troligen lanserar Apple maskinerna på WWDC vilket sker i början av Augusti. Men vem vet, kanske att det sker tidigare.

Vore kanske smartare med en slam-dunk: Intel Pro Mac's och en preview av OSX 10.5 på samma gång.

Ursprungligen av Erik.dv:

Troligen lanserar Apple maskinerna på WWDC vilket sker i början av Augusti. Men vem vet, kanske att det sker tidigare.

Vore kanske smartare med en slam-dunk: Intel Pro Mac's och en preview av OSX 10.5 på samma gång.

sant .... men man är ju bra sugen nu ... desutom så hade ju Apple inte något specielt event när PowerMac Quad introducerades ... eller jo dom hade något litet press grej .. men det var inget märkvärdigt .. så som WWDC är

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 22:43

Helt sant, men de hade ett press event, och WWDC 2006 är inplannerat sedan långt tillbaka nu så.

Men ja, vem vet, kanske det sker tidigare? Kanske man lanserar och kan sälja redan från WWDC? Time will tell…

yep .. time will tell ...

man får ju tänka att Apple spelar ju i ett lite annat läge just nu med tanke att Dell och andra tillverkare kan ju börja sälja datorer med Woodcrest redan från och med nästa månad .. skall då Apple vänta ända till Agusti ? .. låter lite knepigt ...

Apple har ju jobbat med Intel länge och är säkert varit medvetna om olika lanseringsdatum .... känns också som Apple har haft lång tid på sig att förbereda för MacPro ... förmodligen längre än vi tror ...

.. but .. time will tell ..

efter att ha kollat Intels priser på Conroe & Woodcrest tror jag följande:

Mac Pro (Model 1) : 1 x Core 2 Duo E6700: 2.67ghz TOT CPU pris: $530
Mac Pro (Model 2) : 1 x Core 2 EXTREME X6800: 2.93ghz TOT CPU pris: $999
Mac Pro (Model 3) : 2 x Xeon 5160: 3.0ghz TOT CPU pris: $1702 (851$/st)

det finns även möjligheten att Apple väljer att sätta Quad Core i hela Mac Pro serien ... och då kan det se ut så här:

Mac Pro (Model 1) : 2 x Xeon 5140: 2.33ghz TOT CPU pris: $910 ($455/st)
Mac Pro (Model 2) : 2 x Xeon 5150: 2.66ghz TOT CPU pris: $1380 ($690/st)
Mac Pro (Model 3) : 2 x Xeon 5160: 3.0ghz TOT CPU pris: $1702 ($851/st)

och om Apple skulle sätta Quad i hella Mac Pro serien så tycker jag att det känns väldigt PRO ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 21:50

Nu börjar du dubbel-posta tussen, som moderator ska jag säga "grrr".

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu börjar du dubbel-posta tussen, som moderator ska jag säga "grrr".

sorry ... jag vet inte hur jag får ett inläg att länkas från ett annat .. eftersom jag tyckte att det hörde till båda ... hur gör man ?

WWDC brukar väl ligga i juni fast Apple sköt upp det till augusti i år. Förmodligen var det pga. releasedatumet för Intels nya processorer och att de ville ha en komplett Intel-Mac-arsenal att visa upp. Jag tror inte att Apple kommer att släppa en så viktig dator i tysthet tidigare bara för att de kan, de kommer istället att göra det ordentligt på WWDC, för att de kan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-08 10:15

Jo, nej, det är ett problem. Trådarna som startats är ganska snarlika men ändå inte *samma*. Helt ärligt svar: "jag vet inte exakt hur man ska göra, kanske skapa trådar som är mindre snarlika?"

Det fanns en gnutta sanning och ironi i mitt "grr-inlägg", så du vet.

Appleinsider sägger nu:

Quad-uppställnin i åtminstone en modell av Mac Pro; dvs. Woodcrest. Vad de andra modellerna får för processor verkar fortfarande oklart, eller snarare verkar allt väldigt oklart

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-09 20:05

Designen av lådan?

Jag tycker att G5 lådan är gräsligt stor. Hoppas att Mac Pro blir mindre klumpig men jag tror , efter att ha läst lite här och där, att lådan kommer att bli ungefär lika stor? Allting är en fråga om kylningen.

  • Medlem
  • 2006-06-27 08:22
Ursprungligen av bossep:

Jag tycker att G5 lådan är gräsligt stor. Hoppas att Mac Pro blir mindre klumpig men jag tror , efter att ha läst lite här och där, att lådan kommer att bli ungefär lika stor? Allting är en fråga om kylningen.

G5-lådan är idiotisk. Jag hoppas att den nya blir en tredjedel så stor. Jag ska antingen köpa en Mac pro (?) eller en iMac. Om lådan fortfarande är enorm, kanske det väger åt det senare.

Jo, en lite större låda som är hyffsat tyst slår en liten ljudlig låda. Och mycket som har med fläcktar och oljud att göra handlar om volym luft, diameter på fläktar mm. Stora saker är lättare att göra tystare.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-10 09:06
Ursprungligen av bjelkeman:

Jo, en lite större låda som är hyffsat tyst slår en liten ljudlig låda. Och mycket som har med fläcktar och oljud att göra handlar om volym luft, diameter på fläktar mm. Stora saker är lättare att göra tystare.

Mao så ska jag nog inte hoppas allt för mycket på en mindre låda? Du har rätt!

jag är faktist nöjd med storleken på PowerMac (Mac Pro) . eftersom man vill kunna bygga ut med deverse PCI kort .. det enda jag hoppas på är kanske att den blir lite lättare för min G5:a är tung som bly ...

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-11 17:55
Ursprungligen av Tussen69:

jag är faktist nöjd med storleken på PowerMac (Mac Pro)...

Varför skriver du Mac Pro inom parentes, du kan väl knappast vara nöjd med storleken på en dator som du aldrig sett, som inte ens finns än?

Ursprungligen av Vaiden:

Varför skriver du Mac Pro inom parentes, du kan väl knappast vara nöjd med storleken på en dator som du aldrig sett, som inte ens finns än?

därför att jag är nöjd med storleken på min G5:a förutom vikten ... och jag hoppas att Mac Pro kommer behålla en liknande design men med kanske en lättare vikt ...

PowerMac (MacPro) = Nuvarande PowerMac, blivande Mac Pro

Såg en lösning med fällbara handtag på en dator, en bättre lösning än Apples eftersom den sparade 5-6 cm på höjden och såg ut att vara betydligt mer ergonomisk än de som finns på G5:an. Såna här handtag alltså, fast på ovansidan. Dessutom betydligt snyggare.
http://www.helstongunsmiths.com/shop/images/ammunition_box.jpg

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-11 23:53
Ursprungligen av Hakro807:

Såg en lösning med fällbara handtag på en dator, en bättre lösning än Apples eftersom den sparade 5-6 cm på höjden och såg ut att vara betydligt mer ergonomisk än de som finns på G5:an. Såna här handtag alltså, fast på ovansidan. Dessutom betydligt snyggare.
http://www.helstongunsmiths.com/shop/images/ammunition_box.jpg

Fällbara handtag får min röst! De handtag som finns idag är för vassa för att lyfta i.

Intel släpper Woodcrest, Conroe & Merom den 26 Juni

Den 26 Juni kommer Intel ha en press-konferans där man offcielt presenterar och släpper Woodcrest, Conroe & Merom elller Core-familjen som den heter ... dock kommer Woodcrest med all säkerhet hetta Xeon 5100 ... men vem vet ..

det som är intressant att notera är att Apple introducerade sina senaste maskiner samma vid samma tid som Intel introducerade processorn ....

så följer Apple gammla traditioner så ser vi Mac Pro den 26 Juni eller så ser vi den på WWDC 2006 ...

Source : TGdaily

It's now official. Intel has gathered journalists to officially present the next "Core" processors. It is expected that this occasion will bring the launch of the new Xeon, which is still known as WoodCrest for the moment, and which we suspected 5 months ago as being that which Apple will choose to replace the G5 in it's professional line.
Now, nothing says that Apple will be able to release the machines at the same time as the announcement of the processors as it did with Yonah. They could, just as easily, decide to wait two more months for it to coincide with the WWDC.

According to the rumor, the Xeon will be available at frequencies from 1.6 Ghz to 3 Ghz, with the price ranging from $209 to $851.
It would be interesting to test a 3 Ghz Quad Xeon MacPro

http://www.hardmac.com/news/2006-06-15/#5618

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 22:38

Jag hoppas att den ser ut som denna, inte så apple kanske men snygg som satan..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-23 11:49

Intel Core Duo 2 E6600 är det drag i verkar det som. På forumet här:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=103982

Har en person lagt upp många tester på en Quad maskin.

Quad 2.9 Ghz Core ger 1606 i Cinebench
Quad 2.5 Ghz G5 har 1106 i Cinebench

Nästan 50% snabbare alltså…

Ursprungligen av Erik.dv:

Intel Core Duo 2 E6600 är det drag i verkar det som. På forumet här:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=103982

Har en person lagt upp många tester på en Quad maskin.

Quad 2.9 Ghz Core ger 1606 i Cinebench
Quad 2.5 Ghz G5 har 1106 i Cinebench

Nästan 50% snabbare alltså…

E6600 är ju Kentsfield .. den kommer väll inte heta Core Duo 2 ...

Core Duo 2 innefattar väll Merom & Conroe ....

medan Woodcrest och Kentsfield kommer få Xeon namn ?

skilnaden melan Core Duo 2 och Xeon är väll just MP och att Core Duo 2 familjen är endast processorer som enbart har 2 kärnor och enbart kan köra standalone ... altså INTE MP ...

viserligen så kan ju Kentsfield få namnet Core Quadro men Xeon värkar väll mest troligt ...

dock är länken du skicka mycket intressant.. grym prestanda och även vad som står på CPU chipet inristat ... kanske inte betyder något men ....

Intel Confidential, Qmaq ...... låter i mina öron som Q-Mac .. Quicksilver Mac ???? ...

eller så är det bara värmen .... nä nu drar jag till Bulgarien i 2 veckor ... hoppas att Mac Pro är ute när jag komme tillbaka ... Glad sommar !

Senast redigerat 2006-06-25 21:07

E6600 är Core 2 Duo, (Conroe) på 2,4 GHz. Kentsfield är i princip två E6600 på samma sockel. Den kommer med största sannolikhet vara ersättaren till X6800, och heta Core 2 Extreme.

Fyrkärnevarianten av Woodcrest kommer heta Clovertown, och är två Woodcrests på en sockel.

Ska jag gissa specs för Mac Pro så blir det såhär tror jag:

Samma för alla:

1 GB FB-DIMM
2X16 PCIe-slots
2X8 PCIe-slots
2X1 PCIe-slots
x1900XT (uppgraderas till x1900XTX eller något CAD-kort)
+x1900CF som tillval
250 GB HDD med fyra platser för hårddiskar

Top tier @ 33 000 kr:
2x Xeon 5160 (3,0 GHz)
Blu-raybrännare som tillval
x1900XTX som standard
2 GB FB-DIMM

Middle tier @ 25 000 kr:

2x Xeon 5150 (2,67 GHz)

Bottom tier @ 20 000 kr :

2x Xeon 5140 (2,33 GHz)

Kanske är lite overkill, och alla som vill ha ett billigt mactorn kommer att bli ledsna, men kanske har Apple en annan produkt till dem. Iochförsig så ser mittenalternativet ut som ett dåligt köp jämfört med toppalternativet, men men...
(Edit: Justerade priserna litet grand, så nu är det jämnare.)

/Adrian

Senast redigerat 2006-06-27 02:07
Bevaka tråden