Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis Apple Aperture-seminarium i Sthlm onsdag 24/5

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Citerar medlemmen akerstrom's inlägg från digitalfoto-forumet:

"Nästa vecka är det Aperture in Depth- seminarie där Canon medverkar. (...) Här är info och länk om någon mer är intresserad, det är förstås kostnadsfritt.

Plats: Berns
Berzeli Park, Stockholm

Program:

09:30-10:00 Utställningsdelen öppnar. Registrering och kaffe.
10:00-10:10 Peo Strindlund från Apple hälsar välkommen
10:10-11:10 Aperture Advanced, Peder Engrob Apple Europe
11:10-11:40 Kaffe och utställning
11:40-11:55 Tomas Gidén, reklamfotograf berättar om sina erfarenheter från digital fotografering
11:55-12:25 Canon berättar om deras lösningar och arbetsflöden för fotografer
12:25-12:30 Avslutning
12:30-13:00 Utställning.och förfriskningar

Mer information om seminariet hittar du på: www.apple.com/se/series/aperture/"

Tack akerstrom för tipset! Jag finns på plats för 99macs räkning och täcker tillställningen i den mån det tillåts.

Seminariet var riktigt trevligt, och jag anar att det inte bara var jag som började gräva efter kreditkortet i fickan när demonstrationen av Apples Aperture var avklarad. Här kommer lite – väldigt orangefärgade – bilder från tillställningen.

Fler bilder

Lärde du dig något nytt som motiverar dig att konvertera till Aperture? Kul med bilder!

Jag har ännu inte använt Aperture själv (har varit bortrest!) men om det fungerar lika bra som på deras demo-maskin så kommer det att revolutionera min egen bildhantering.

Enkelt sammanfattat kan man säga att Apple har gått tillbaka till ritbordet helt och hållet och baserat programmet på hur fotografer verkligen arbetar snarare än på existerande lösningar såsom Photoshop i kombination med t.ex Adobe's filhanterare Bridge. Photoshop är ju ursprungligen skapat för bildretuschering men är ett väldigt trubbigt verktyg när man skall få fart och effektivitet i ett bildflöde som inte kräver alltför komplicerade justeringar. Jag skulle vilja påstå att Aperture är anpassat för människor, snarare än det som är vanligt – att människan får anpassa sig efter tekniken.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag har ännu inte använt Aperture själv (har varit bortrest!) men om det fungerar lika bra som på deras demo-maskin så kommer det att revolutionera min egen bildhantering.

Enkelt sammanfattat kan man säga att Apple har gått tillbaka till ritbordet helt och hållet och baserat programmet på hur fotografer verkligen arbetar snarare än på existerande lösningar såsom Photoshop i kombination med t.ex Adobe's filhanterare Bridge. Photoshop är ju ursprungligen skapat för bildretuschering men är ett väldigt trubbigt verktyg när man skall få fart och effektivitet i ett bildflöde som inte kräver alltför komplicerade justeringar. Jag skulle vilja påstå att Aperture är anpassat för människor, snarare än det som är vanligt – att människan får anpassa sig efter tekniken.

Jag har bara haft Aperture en vecka och fick en del tips på seminariet att lägga till dem man hittar "av sig själv" genom att arbeta i det. Min uppfattning är att det är ett suveränt program!

Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag har ännu inte använt Aperture själv (har varit bortrest!) men om det fungerar lika bra som på deras demo-maskin så kommer det att revolutionera min egen bildhantering.

Enkelt sammanfattat kan man säga att Apple har gått tillbaka till ritbordet helt och hållet och baserat programmet på hur fotografer verkligen arbetar snarare än på existerande lösningar såsom Photoshop i kombination med t.ex Adobe's filhanterare Bridge. Photoshop är ju ursprungligen skapat för bildretuschering men är ett väldigt trubbigt verktyg när man skall få fart och effektivitet i ett bildflöde som inte kräver alltför komplicerade justeringar. Jag skulle vilja påstå att Aperture är anpassat för människor, snarare än det som är vanligt – att människan får anpassa sig efter tekniken.

Bra presentation och fina bilder!
Undrar hur utvecklingen blir på denna nya marknad: nu har vi även LightRoom av Adobe med samma användningsområde och målgrupp som Aperture. Har använt LR i flera månader nu och fick inse hur viktigt det är att ha ett sånt program. Efter presentationen i onsdags fick jag ännu mer motivation att investera i Apples hårdvara och mjukvara , dock känns det klokt att vänta till Adobe lanserar LR på riktigt (numera är det bara en beta). De två verkar att ha satt press på varandra...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-26 19:05

Ni Björnströmare verkar ju ha ett bra socialt förhållande som umgås här på 99Mac.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Ni Björnströmare verkar ju ha ett bra socialt förhållande som umgås här på 99Mac.

Yes!!

Haha - jag är i Göteborg och lillebror är i Stockholm. När vi ses kanske vi diskuterar roligare saker än Aperture

Jag köpte Aperture så fort det kom ut, och har verkligen inte ångrat det. Det är verkligen ett kanonprogram.

Nu fick jag jag ju dessutom tillbaka drygt 2000:- av Apple, så då kan jag köpa Final Cut Express också. Tack Apple!

Haha – jag valde ju att "prata högt" på forumet så att alla kan läsa istället för att babbla direkt med brorsan

1
Bevaka tråden