Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Schlagerfestivals-hangout

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tre röster från tre nummer från mig

Hard Rock Hallelujah!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-20 23:57

Grattis Finland.

Rätt låt vann!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 00:05
Ursprungligen av David Molarin:

Rätt låt vann!

JJaaa !

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-21 00:24

Vilken kväll.
Började kvällen med att gjuta betong till badrumsgolvet och lyssna på radiosportens sändning utav hockeyn. Sedan kul att Carola fick lite smisk utav sin överman.

Vote, vote. vote. vote, vote, vote for the winners.
We are the winners...
Litauens bidrag var riktigt bra. Måste verkligen *host* köpa den.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-05-21 00:26

Jag brukar avsky när Finland vinner. Fast då brukar det handla om hockey och semi eller final mot Sverige. Idag röstade jag på dom. Lordi var lätt bäst - även utan dräkter. Riktigt skön låt.

Bara att gratta Finland – kul att en sån låt, och grupp kan vinna. Hela Finland måste vara i chocktillstånd nu

Halleljua!

Nu får vi väl se om öst-länderna gör som de brukar göra, härma vinnaren från året innan alltså Tyckte jag hörde bidrag som lät som Greklands bidrag förra året och Vitrysslands året innan.

Annars så kan jag bara säga att rätt låt vann. Gôtt med lite hård rock (ingen särskrivning) för en gångs skull. Forza Lordi!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 09:49

Nu har jag sett och hört Lordi.
Ett mirakel att sån dynga kan vinna, fast det kanske säger mer om resten av deltagarna.
Och jag som trodde att hårdrock var något helt annat än den där pajasmusiken.

Ursprungligen av Konrad:

Nu har jag sett och hört Lordi.
Ett mirakel att sån dynga kan vinna, fast det kanske säger mer om resten av deltagarna.
Och jag som trodde att hårdrock var något helt annat än den där pajasmusiken.

Du är allt en riktig optimist du

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 13:15
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du är allt en riktig optimist du

Jadå. Jag har en ganska bred musiksmak, flera tusen CD och en fet och svindyr musikanläggning. Musik är nästan lika viktig som mat för mig.
Men inget av det jag hört i ESC-sammanhang är något som jag skulle vilja besudla mina skivhyllor med.:rolleyes:

Ursprungligen av Konrad:

Jadå. Jag har en ganska bred musiksmak, flera tusen CD och en fet och svindyr musikanläggning. Musik är nästan lika viktig som mat för mig.
Men inget av det jag hört i ESC-sammanhang är något som jag skulle vilja besudla mina skivhyllor med.:rolleyes:

De flesta som säger att de har en bred musiksmak har i själva verket en mycket snäv, dvs. de lyssnar på västerländsk pop och rock från de senaste 30 åren.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 13:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De flesta som säger att de har en bred musiksmak har i själva verket en mycket snäv, dvs. de lyssnar på västerländsk pop och rock från de senaste 30 åren.

Kan stämma, fast jag sträcker mig till de senaste 40 åren. Men jag lyssnar mycket på s k world-music och klassiskt också. Från renässans till Stockhausen och mycket däremellan.
Hörde förresten en låt med nån Jean Paul på radion nyss, rap liksom. Låter precis som en platta jag har med pygmémusik från Burundi.:)

Ursprungligen av Konrad:

Nu har jag sett och hört Lordi.
Ett mirakel att sån dynga kan vinna, fast det kanske säger mer om resten av deltagarna.
Och jag som trodde att hårdrock var något helt annat än den där pajasmusiken.

Kom igen, katten. Det svänger ju.

Musik som vänder sig till den breda massan måste av förklarliga skäl vara ganska förenklad och det har uppenbarligen Lordi fattat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 13:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Musik som vänder sig till den breda massan måste av förklarliga skäl vara ganska förenklad och det har uppenbarligen Lordi fattat.

Är du inte lite fördömande nu?:D
De kanske har tagit Stikkan Anderssons valspråk till sig; "Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare".
Jag tror att Lordi är ute efter att tjäna pengar, inte för att skapa något bestående.

Ursprungligen av Konrad:

Är du inte lite fördömande nu?:D

Nej inte alls. Majoriteten har ingen musikalisk bildning eller träning och eftersom musikalisk förståelse i hög grad bygger på tidigare erfarenhet så tilltalar enkel musik fler.

Sen vet jag såklart att det finns många som tror att alla har precis lika god förmåga att tillgodogöra sig musik, men jag delar inte den uppfattningen.

Att tjäna pengar och skapa något bestående är inte ömsesidigt uteslutande. Många konstverk har skapats i jakten på brödföda.

Inte för att jag vill påstå att Lordis låt har några större konstnärliga kvaliteter, men det har ju å andra sidan inte så mycket annan populärmusik heller. Trots det kan man ju uppskatta det som underhållning och bruksmusik

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 14:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Inte för att jag vill påstå att Lordis låt har några större konstnärliga kvaliteter, men det har ju å andra sidan inte så mycket annan populärmusik heller. Trots det kan man ju uppskatta det som underhållning och bruksmusik

Visst är det så, jag har dock lite större kvalitetskrav på underhållning och bruksmusik. Mycket av den musik jag köpt på sistone kommer jag nog inte att vilja höra om några månader eller ett år eller så.
Och motorn bakom alla försök att skapa konst är så klart pengar. Det finns dock artister och konstnärer som inte prostituerar sig för att tjäna mer pengar, utan som tror på det de gör och vill få ut sitt budskap.
Jag tror knappast att Lordis eller Carolas plattor säljs nämnvärt om 30 år.
För övrigt är just pengar motorn till allt.

Jag är nog inte fullt lika cynisk som du. Jag uppfattar det snarare som att drivkrafterna är de allmänmänskliga, uppskattning, sex, kärlek, välstånd etc. Men visst, pengar kan ju fungera både som måttstock av, och medel till, dessa saker.

Så i det avseendet är ju Carola smartare än t.ex. Vincent van Gogh, hon får ju uppskattning medan hon lever. (vilket ju är en paradox, med tanke på att hon tror på evigt liv och att hon därmed skulle kunna vänta)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 14:14
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag är nog inte fullt lika cynisk som du. Jag uppfattar det snarare som att drivkrafterna är de allmänmänskliga, uppskattning, sex, kärlek, välstånd etc. Men visst, pengar kan ju fungera både som måttstock av, och medel till, dessa saker.

Så i det avseendet är ju Carola smartare än t.ex. Vincent van Gogh, hon får ju uppskattning medan hon lever. (vilket ju är en paradox, med tanke på att hon tror på evigt liv och att hon därmed skulle kunna vänta)

Är det cyniskt att påstå att den så kallade musiken som alstras för att figurera i ESC eller på diverse hitlistor i nio fall av tio är gjord för att man ska tjäna pengar?
van Gogh är bara ett exempel, det finns många som blivit större efter sin död. Mozart är ett, Beethoven ett annat. Båda dog utfattiga.
Tänker också på sagoboksförfattaren som blivit miljardär på sitt svammel om Leonardo da Vinci.
Vad det gäller Carola så tycker jag att hon låter som Leila K ibland när hon tar i. Lite sprucket och hest. Hon har väl gapat sig hes i tungomålstalande på Livets ords seanser.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-05-21 15:19
Ursprungligen av Konrad:

Är det cyniskt att påstå att den så kallade musiken som alstras för att figurera i ESC eller på diverse hitlistor i nio fall av tio är gjord för att man ska tjäna pengar?

På vilket sätt skiljer sig det från all annan musik? Finns det NÅN artist i vardande - eller har det någonsin funnits - som inte vill slå igenom och tjäna pengar så att man kan leva på sin musik?
På det viset är väl inte vare sig Carola eller Lordi eller Per Gessle annorlunda än Mozart eller Verdi eller vem som helst?

Fast att folk har olika smak är ju inget att argumentera om, det har du helt rätt i. Vore läskigt om det bara fanns en smak...

Ursprungligen av Konrad:

Är det cyniskt att påstå att den så kallade musiken som alstras för att figurera i ESC eller på diverse hitlistor i nio fall av tio är gjord för att man ska tjäna pengar?

Nädå, men du sa ju att pengar är motorn till ALLT, och det är ju lite mer långtgående påstående

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 14:22

För övrigt så lägger jag ner den här diskussionen nu.
Folk har olika smak bara och det är inget att argumentera om.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 15:26

såså... nog kan man väl ändå vara överens om att spektaklet är till för den okunniga (omusikaliska) pöbeln (& glad-rörelsen) i.a.f.?

Ursprungligen av DaPhox:

såså... nog kan man väl ändå vara överens om att spektaklet är till för den okunniga (omusikaliska) pöbeln (& glad-rörelsen) i.a.f.?

Tja, skulle du kalla Agnes (Idol-agnes) för omusikalisk? Iofs så känner jag henne inte, men jag har en magkänsla som säger att hon tittade på Eurovisionsschlagerfestivalen.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 16:48
Ursprungligen av irrelogical:

Tja, skulle du kalla Agnes (Idol-agnes) för omusikalisk?

Nej.

Ursprungligen av irrelogical:

Iofs så känner jag henne inte, men jag har en magkänsla som säger att hon tittade på Eurovisionsschlagerfestivalen.

Jag med

Jag hade inte hört nåt bidrag förrän jag såg Lordi's vinstuppträdande och kan nu med stor säkerhet säga att alla bdrag sög. Kul att de som vann förhoppningsvis sabbar lite traditioner iallafall.

Bevaka tråden